Vi som vill MOTIONERA igen

Hej.
Jag känner att det borde vara dags med lite motivation till motion igen. Eftersom jag gått upp nästan 10 kg och vill komma ner på min normala nivå igen. Därför vill både jag och att andra peppar oss tillsammans här inne på att komma ut och motionera mera.
Har lite saker vi ska göra för att börja skriva.

  1. Man ska vara ute minst 30 minuter för att skriva av sig. Motionen behöver bestå i att man blir lite svettig och får svårt att prata, alltså andningen går upp. En 90 åring kanske bara skulle komma runt kvarteret och en vältränad nästan 1 mil. Men det är TIDEN och att få upp andningen.

  2. Man kan motionera på olika sätt, cykla, springa, hugga ved, skotta snö tex. Bara man är ute i 30 minuter åt gången.

Kommer ge så mycket tillbaka med både bättre hälsa och kanske man träffar på någon i spåret man springer i.

Jag är på detta. Helst ska man vara ute minst 2 gånger i veckan a 30 minuter. OCH här kan man INTE vara egoistisk för att man berättar hur duktig man varit som vart ute och motionerat. Allt är välkommet, allt är för peppningen.

7 gillningar

Kanonbra idé - jag är med :muscle::muscle::muscle:

2 gillningar

Klockrent, jag är först ut. Jag fick en känsla idag, första på 4 månader att det är är dax att börja reclaima all min förlorade kraft och bli stark igen. Min utmaning är omvänd, jag tappade massa vikt av stressen och väger fortfarande några kilo för lite men efter en runda på 5 km på dryga halvtimmen är jag så glad att jag tog mig ut! Aptiten följde efter och nu har det landat lite potatisgratäng och stek i magen. Jag har väntat på att psyket skulle hinna ikapp för att orka vända all sorg till något konstruktivt och idag kom den tillbaka. Vet inte varför den kom just idag men jag surfar på vågen tills den ar slut. Så lycklig över att få känna asfalt under skorna igen och äntligen göra något jag mår bra av.

12 gillningar

Här har man skottat snö i en timme. Det har kommit säkert två-tre decimeter idag. Känner mig riktigt nöjd att visa min snart fd man att jag minsann fixar att bo i hus och skotta snö, elda m.m. I morgon siktar jag på en lång skidtur (om det slutat snöa vill säga). Min lust till att äta och träna försvann också helt när livet vändes upp och ned. Nu börjar både aptit och träningsvilja infinna sig igen. Små steg framåt. :v:

7 gillningar

Då bor du längre norrut än mig. Här är det bara snövallar kvar, har regnat och blåst sen julafton. Ungefär lite dant som det är i mitt hjärta…Bor på höglandet i småland.

Åhh gud vad jag skulle behöva det där… men vet inte om jag kommer att orka fullfölja. De här sista åren har lärt mig att jag inte borde lova något alls, för när det närmar sig så blir det nästan oöverstigligt och jag ballar allt som oftast ur :see_no_evil: :flushed:

Men jag skulle vilja försöka

2 gillningar

Jag kom av mig de senaste två månaderna. Jag behöver bestämma mig för att antingen säga upp mitt träningskort eller faktiskt träna.
Så jag hänger gärna med här.

Försöka är väl gott nog, bättre att börja. Vem vet det kanske fastnar och så är du med i träningsträsket!

Vad brukar du köra för typ av träning? Du kan ju haka på mitt träningsprogram :wink:

Styrketräning ensam eller spinning.
Yogar ju med, men inte på Friskis.

Vad tränar du @Martor ?

Jag är med/på kan inte tyvärr springa längre (neurologisk sjukdom) men kan gå ännu och cykla.

jag skulle en gång springa en mil. På tävling. Men nu är knäet dåligt så det blir inte mer sånt.
Har tappat orken och peppen, men på en sån här kan ALLA vara med. Och det är lika “jobbigt” för den vältränade som den otränade.

2 gillningar

Just nu styrketränar jag själv, förr körde jag pass med mina officerare och soldater. Men med det nya jobbet så blir det själv på morgonen innan jobbet.

Men blir ofta tabatha intervaller med styrkeövningar men på senaste tiden oftast vanlig styrketräning.

Måndag: rygg+biceps
Tisdag: ben
Onsdag: bröst+triceps
Torsdag: axlar+mage
Fredag: jogging
Lördag: helkropps (lättare)
Söndag: vila

Skall även försöka med lite mer promenader och jogging på kvällar när jag inte har sonen. Dvs varannan vecka

1 gillning

För dryga tre år sedan var jag rätt vältränad, minst fem km varje dag. Efter han försvann (vi tränade tillsammans i princip varje dag i många år) så försvann all min motivation. Jag fick ångest så fort jag tänkte tanken att jag måste ta mig ut. Varje avverkad meter i ett relativt utvidgat närområde påminner så fruktansvärt om honom…

Har inte sprungit en enda gång efter han lämnade mig :sob:

5 gillningar

Även om det är svårt så får du se det som att du gör det för din skull. Inte skall han även få ta det ifrån dig också.

Reclaim the streets. And make it your turf

5 gillningar

Åååh jag ska !!! Nästa år då… Har börjat rida igen efter 25 års uppehåll, kan jag börja springa efter 4 års… !! Halvmaraton GB varvet !! Mina working mates ska då får hänger jag på !!!

2 gillningar

Är på!!

Sprang 2004-2007 med 2005-2006 som hårdast.
9-11 mil veckan. Typ 4 min tempo.
Körde 5 timmar styrka per vecka med egen vikt.
Började om lite försiktigt sista veckan i november.

Ha gått ner 10 kg, tror jag väger mig aldrig, till ca 86?
Har 5 kg kvar att transformera till muskler…

En svensk klassiker innan 50 fyllda blir mitt mål!
Inte klara, men genomföra väl.
Hatar att åka skidor, tre kilmeter simmning blir tufft…

Men va fan, det försämrar inte totalläget tänker jag?

5 gillningar

Det är det jag saknar. En veckoplan. En plan som jag faktiskt håller.
Har haft ett behov sen skilsmässan av ensamhet där motionsspåret med musik eller podd i öronen lockat mer än gymmet.

Hur dags på morgonen är du på gymmet?
Jag börjar ju som senast 7:45 tre gånger i veckan med en restid på ca 15 min till jobbet.

1 gillning

@Minerva, jag har ett väldigt flexibelt jobb gällande tider så beroende på om sonen äter hemma eller inte så tränar jag antingen 0700 eller 0800 :blush:
Kan skicka mitt träningsschema om du vill.

Bra förslag @skildkille81
Jag är med på detta💪
Nu när ena foten pajat och jag inte kan springa så får jag väl damma av cykeln, det hoppas jag funkar :smiley:
Så länge det är barmark. :flushed:
Annars kanske simning duger, det är ju iofs inte ute men motion iaf :slight_smile: