Vågade inte ta sista steget, men nu är det gjort

Det verkar som han vill förhala det.
Säg åt honom att ni ska göra det nu eller så skickar du in papperna själv.

1 gillning

Ja Rulle, lite av den känslan har jag. Eller så hoppas han att allt ska bli bra igen

Hej! Ja som tur är. Då får du väl se till att sparka igång det nu! Tycker du väntat tillräckligt länge, nu kan det väl vara som du tycker? Ska ni ansöka på papper kan du ju skriva ut och förbereda det och be honom skriva på. Gör ni det online kan du föreslå det vid ett bra tillfälle, det är snabbt och lätt gjort via domstol.se

Stylisten från mäklarfirman var ju hos oss i fredags, men det var inga konstigheter. Prydnadgrejer och annat personligt som var framme ska vi ta bort, så vi köpte flyttlådor nu i helgen och började packa undan lite båda två.

Har även tittat på två lägenheter nu i helgen, men fastnade inte för nån av dem. Har span på två andra lägenheter jag hoppas jag ska få visning på denna veckan :hand_with_index_finger_and_thumb_crossed:

Hej Sofia! Spännande att höra hur går för er! Hoppas ni finner boende snart.
Vi berättade för barnen i helgen och det var mycket känslosamt så nu gäller det för dem att landa i detta. Detta var nog det mest smärtsamma jag gjort så fokus ligger på dem nu. Vi vuxna har ju ändå kommit lite längre i processen.
Vi ska fixa till huset lite inför försäljning så mäklare blir såsmåningom.

5 gillningar

Finns inget intresse för mig att träffa någon alls, fokus ligger på barnen och att allt blir så bra som möjligt nu. Och att vi har en bra relation till varandra

2 gillningar

Du har dina käpphästar som du vägrar släppa.
Jag är som väl alla vet en kvinna som har lämnat. Ja, jag såg fram emot att träffa en ny man som passade mig bättre än den jag lämnade. Det gjorde jag också.
Jag träffade efter ett år en man som lagar all mat, tvättar all tvätt, städar och pysslar, köper blommor och gör fint. Han är en sämre älskare än mitt x men fortfarande efter 6 år njuter jag av hans beröring på ett sätt som jag inte gjorde med mitt x. Vi har roligt ihop. Han är snäll.

Man passar olika bra med olika personer. Jag och mitt x borde inte ha hållit fast vid varandra. På det viset gjorde vi bara varandra olyckliga. På samma vis med min nya och hans x. Hon tyckte inte att han var snäll, men så är jag och hon väldigt olika.

5 gillningar

Du brukar påpeka att kvinnor bara vill ha manliga män, inte jämlika, eller kvinnliga sådana.

Du verkar ha föreställningar att jag bara ligger på sofflocket, men då kan jag berätta för dig att vi driver ett fritidslantbruk där jag gör det dagliga arbetet med djuren mm.

3 gillningar

Vad är en maskulin man för dig Tailor? Kan du fixa till den definitionen så att den stämmer för alla vore det bra (har inte ens forskning lyckats med). Men om du ger din definition av vad du anser maskulint så då blir det nog lättare för alla kvinnor som lämnat att svara dig.

Är det verkligen kvinnan som “definierar vad som är viktigt arbete i hemmet” om kvinnan tycker att en massa sysslor är viktiga att göra, mannen tycker inte sysslorna är viktiga och mannen skiter i att göra de sysslorna?

1 gillning

Så om båda har varsin åsikt om vad som ska göras och följer den åsikten, då tycker du att det är “kvinnan som definierar”?

1 gillning

Eh, det var jag som skötte det mesta av allt sånt där i min relation, han hjälpte till ibland en liten stund om jag bad snällt och han inte hade ett viktigt spel på gång just då så jag antar att vi “delade” fast inte i närheten av lika.

Men min poäng var att du tycker att det är kvinna som “definierar” när bägge har en åsikt, lite som att folk tycker “kvinnorna har tagit över” om kvinnor har mer än 25% av talutrymmet i ett sammanhang eller snubbar tycker att kvinnor är “bitchiga” när de har samma beteende som en man de tycker “leder”.

1 gillning

Jag förstår verkligen inte hur det kan vara så svårt att förstå en grundprincip av att bägges åsikt räknas, att man kompromissar och försöker mötas halvvägs. Självklart kommer din kvinna ha en åsikt om saker som är viktiga för henne i hennes liv. Det betyder inte att det är hon som ensam bestämmer, det betyder bara just det. Att hon har en åsikt om sånt som är viktigt för henne. Precis som du säkert har.

2 gillningar

Det är klart att det inte är enkelt. Men det hänger ju på bägge parter att bygga en dynamik där bägges röster hörs, och att bara hålla käften är inte ett sätt att bidra till det.

Du tror inte att det finns ett mellanting?
Att det inte måste vara ett antingen - eller?
Att det finns de som kan resonera och komma överens så båda blir nöjda?

Det finns inga mallar och facit om att det förhåller sig på ena eller andra sättet. Vi är alla olika och ser olika på vad vi vill ha ut av en relation, vad vi förväntar oss av en partner. Kommunikation och att lyssna in och försöka förstå vad det är den andra faktist säger och vill, inte det vi tror att vi hör och tänker att den andra vill.

3 gillningar

Jag känner och har pratat med åtskilliga propra, hyggliga män som inte har det minsta problem att träffa vettiga kvinnor. En skapligt nära bekant till mig berättar att han avvisar inviter från kvinnor ganska ofta. Och nej, han är ingen fotomodell. Han ser ut som en helt vanlig man i 50-årsåldern. Men han är skärpt, vänlig och lågmäld. Ger ett intelligent intryck, och väldigt icke-desperat. Jag förstår att kvinnor lägger an på honom.

Så det funkar för män precis som det gör för oss kvinnor. Vissa har “det”, helt enkelt, och går hem hos det andra könet. Andra har inte lika mycket av den varan och får inget gratis. Världen är orättvis. :woman_shrugging:

Att hålla på och älta att det säkert är jätteenkelt för kvinnor bara för att de är kvinnor är inte bara felaktigt, det är allt annat än konstruktivt också. Byt spår.

4 gillningar

Det finns män jag mer än gärna har sex med. Och män jag hellre skulle hoppa i floden än röra vid. Men det är inte av de anledningar du tror, @Tailor

Det incels och liknande typer har gemensamt är att de helt saknar självinsikt eller självreflektion. Och därför hittar de på altnativa förklaringar till att de blir nobbade.

De flesta skulle må bra av att se till sig själva och sina egna beteenden, och sedan fråga sig om de beter sig på ett attraktivt sätt.

2 gillningar

Jag hade nobbat i princip varenda en av de som hänger på incelsforum och klagar över kvinnor oavsett hur snygga eller rika eller framgångsrika de vore. För de är oattraktiva i sitt beteende och i sina åsikter.

3 gillningar

Min exmake skulle argumentera emot dig direkt. Det första han konstaterade efter vår skilsmässa var att påståendet att kvinnor inte alls ville ha casual sex bara var en myt.

-Vilken livslögn! Det vill de ju visst! tjoade han lyckligt.

Personligen tror dock jag att färre kvinnor än män vill ha casual sex, men för min exmake fanns det i alla fall fullt tillräckligt många.

Om vi någon gång diskuterar detta idag säger han att det är rent nonsens att det skulle vara någon skillnad. Tja, vad vet jag. Hans uppfattning är väl lika giltig som någon annans.

Men i min bekantskapskrets vimlar det i alla fall av helt vanliga, alldagliga män som har lyckats utmärkt med sin dejting.

Det beror nog på vad man studerar. Du tyckte ju t ex att jag borde räkna det som en sorts framgång att jag fick meddelanden som bara var förtäckta sexannonser.

Och räknar man på det viset är det klart att man kan hävda att det är lättare för kvinnor. Men räknar man t ex på hur många som är nöjda med resultatet av sin dejting efter en viss utsatt tid - då får du ett helt annat svar.

Men kravet på att vara charmig gäller i minst lika hög grad för kvinnor också. Det är inget som män är orättvist drabbade av. De med social kompetens kommer lyckas bäst i alla former av sociala spel, det är fullständigt självklart. Oavsett kön.

Edit:

Du har en himla ovana att redigera inläggen i efterhand. Det blir väldigt rörigt.

Men det där med att som kvinna “inte få ligga ens” är ett tankefel. En sorts incel-tänk som går ut på att om man i alla fall får nåt enstaka ligg så är man åtminstone inte helt värdelös.

Men stigmat uppstår snarare för kvinnor när de upplever att de inte duger till en riktig relation. Vi har lärt oss att vi kan vara fullständigt värdelösa och oattraktiva i mäns ögon, men att det ändå alltid finns män som kan tänka sig att dra över oss och sedan ge sig iväg fort som fan.

Läs gärna Nuckan av Malin Lindroth. Sex duger hon till. Men inget mer. Ingen har velat ha henne som livspartner. Det är ett extremt stigma.

Vissa har en förmåga att gång på gång kapa trådar för att driva sina egna käpphästar och upprepar samma saker som inte har med saken att göra. Har ts över huvudtaget skrivit något alls om att träffa någon ny? Det finns andra trådar om dejting där det skrivs samna saker. Spamming.

3 gillningar