Otrohet, flytt eller fortsätta

Helt rätt!
Det är ju sällan vi får de svaren vi önskar (och egentligen förtjänar), och egentligen kanske det inte spelar någon större roll i slutändan…?
Situstuonen är som den är, och vi måste fortfarande rannsaka oss själva i första hand för att känna hur vi bäst förhåller oss till den.

Sen är det skillnad på förklaringar och förklaringar. Visst är det ibland skönt att kunna hålla en öppen och ärlig dialog under kriser och uppbrott.

Men hur ofta blir det så? Hur ofta är inte dessa förklaringar från en partner mer ett sätt för dem att skylla på omständigheterna istället för att ta ett eget ansvar… Och vad är urskuldrande förklaringar egentligen värda?

1 gillning

Jag tänker så här: Vissa av oss, jag är en sådan, måste i princip bli lämnade, för vi har så svårt att ge upp något vi har gått in i. Det finns fördelar med det i en relation. Vi är lojala och låter inte tillfälliga känslor styra hur vi agerar. Men också nackdelar, vi har svårt att acceptera att det vi gick in i, eller trodde att vi hade, inte längre finns kvar. En konsekvens är att vi (jag) faktiskt nästan måste vara tacksam över att bli lämnad, för den som lämnar visar ju i alla fall tydligt att relationen inte är den jag trodde, då hade den ju inte tagit slut. Oavsett vad det beror på, vems fel det är osv. Jag har alltså försökt göra en dygd av att bli lämnad, att ”bli lämnad med stil och värdighet” för att skämta lite.

Sen finns det andra här på forumet som tagit konsekvenser av ett dåligt förhållande och själva lämnat. Jag tycker att det är starkt och beundransvärt. I en situation där den andra personen beter sig så konstigt som din man gör, skulle det inte vara ganska skönt att helt enkelt säga ”Jag vill inte fortsätta med dig på grund av dessa handlingar”? Oavsett om man älskar eller våndas eller vad det nu är som KÄNNS inuti. Men att HANDLA med respekt för det egna jaget.

I mitt fall har jag som sagt aldrig tagit det steget, men däremot har jag försökt agera enligt mina egna värderingar innan uppbrottet, genom att faktiskt inte acceptera vad som helst utan att tala om hur jag känner inför mannens beteende, vad det nu än har varit. Och sagt att det måste till en förändring. I alla dessa fall har det slutat med att mannen lämnar mig eftersom han inte vill/kan arbeta med sitt eget beteende. So be it, tänker jag nu. Det gör väldigt ont att släppa drömmen, men det är trots allt verkligheten som måste gälla. Att våga öppna ögonen och se den andra personens beteende och handlingar, inte lyssna på eller hitta på egna ursäkter och att inte låta kärlekskänslor vara ett bevis för att förhållandet borde fortsätta. Vare sig man själv tar steget eller blir lämnad.

8 gillningar

Långfredag 2/4

@onedaymore @Rulle @Honungspaj jag uppskattar era inlägg. Jag tar in dom. Tänker. Begrundar. Ni har alla rätt, ni får mig att se klarare och viljan att gå vidare i min process. Just nu är jag i steget att landa, bara vara i nuet. För det behöver JAG nu. Att inte driva på mig själv för att slippa känna smärta och ta en massa beslut när jag är superstressad. Att göra massor hela tiden är inte bra för mig, så mycket har jag kommit fram till nu. Och att det är okej att känna sorg, få lite panik ibland över situationen. Att hitta min inre kraft och mitt jag igen är det som är viktigast. Lär mig något varje dag om mig själv, börjar se lite fler positiva saker nu än bara skit som det var tidigare.
Att hitta min inre kraft och lugn är inte minst lika viktigt för att min kropp ska fungera.

Känner en stor tacksamhet för så mycket och det gäller att komma ihåg det i tyngre stunder. Men hade inte kommit så här långt utan er alla i forumet, tack och all kärlek till er!
Skickar er alla en jättekram i cyberspace :smiling_face_with_three_hearts:

3 gillningar

@Honungspaj… bra skrivet. Otroligt bra. Känns lite samma för mig.

Tycker absolut inte du ska ha dåligt samvete för att du kollar upp var din man håller på med på nätet. Normalt gör man ju inte så men nu har ju din man satt helt andra gränser för vad som gäller så då behöver du inte följa några moraliska regler om rätt och fel längre. Kolla så mycket du vill och behöver. Och lägg över skulden för det på han som har den.

3 gillningar

Fredag 9/4

Nej har inte slutat kolla av honom. Vet att det inte är bra för mig men känner lite som du skrev @Tellix att jag har fan rätt i att snoka.

Jobbar stenhårt på att hitta mig själv, komma till lung och känna NÅGOT, vad som helst som ger mig styrka. (då pratar jag inte om de där jobbiga känslorna för dom känner jag, och låter mig känna också) .Att känna kärlek, till mig själv, till barnen och de som faktiskt förtjänar det. Försöker till och med att känna kärlek till honom. på det sättet att jag är tacksam för att barnen finns, utan honom skulle de ju inte gjort det…

Det går långsamt, men är högst medveten om det. Det som gör det hela så svårt är att han är tyst, knäpptyst. Säger inget om livet i framtiden eller ens i nuet. Att leva i limbo funkar ju varken för honom eller mig i längden. Det vet ju jag, men vet han det?

Tycker liksom inte att jag ska behöva fråga honom, ta samtalet eller så men det verkar inte bättre. Men innan det görs måste jag stärka upp mig själv, både fysiskt och psyksikt! Ögat är lite bättre, vet ännu inte om jag kommer få behålla det men det gör inte ont längre. Och själen jobbar för fullt på sitt mående. Att ta stora beslut fixar jag inte, jag börjar med de små besluten för att hitta min intuation/magkänsla och känna att jag kan stå upp för mig själv i alla lägen. Där är jag inte riktigt ännu.

Är det fler som känner som mig? Att det får ta lite tid, att hitta sig själv och framförallt vågar vara ärlig mot sig själv?
Är det fel att låta det ta tid, ska “plåstret” rivas av fort eller är det individuellt?

Jag kan iaf andas på ett lugnt sätt nu, känna glädje lite då och då så helt fel gör jag nog inte.

Det var ett väldigt väl skrivet inlägg @Honungspaj, du lyckas fånga det gemensamma, oavsett man blir lämnad i eller är den som lämnar själv, ett destruktivt förhållande.

Fick ofta höra från exmannen hur jag kunde med att lämna, men saken är ju den att jag kände mig redan lämnad av honom, jag var redan ensam, fast vi levde tillsammans. Det var bara det att det var jag som tog steget. Efter lång tid. Det dröjer ju oftast länge innan man vågar.

5 gillningar

@Masai, @Honungspaj

Hur sjutton tar jag mig dit? Till det steget? Jag både vill vara kvar och gå. Jag är ju som @Honungspaj skriver redan ensam. Att ta steget klarar jag inte just nu. Jag vet ju inte ens hur jag ska prata med honom, vad jag ska säga i samtalet som ingen av oss tar.

Det är därför jag hela tiden försöker lista ut vad jag vill. Innan samtalet, som jag som sagt inte ens vet hur fan jag ska lägga upp…så rörigt i huvudet att tänka på sig själv, och tillåta sig att faktiskt göra det. Är ovan vid tanken…:cry:

1 gillning

För mig dröjde det länge innan jag vågade ta steget. Jag hade länge en stark känsla att det inte var bra, men ville eller vågade inte lyssna på den. Jag hoppades, kämpade, jag försökte prata med honom själv, vi gick på samtal, trodde det skulle lösa sig. Jag ville länge inte se skilsmässa som ett alternativ. Tänkte att det var bara tvunget att det skulle gå att lösa våra problem på annat sätt.

Men så skedde det vissa händelser en helg för drygt ett år sedan, då det blev tydligt för mig att det här vill jag inte vara med i längre, fick en insikt. Att det här beteendet som min exman hade gentemot mig och även ett av barnen står jag inte för och vill inte heller ge det t mina barn. Det var droppen som fick bägaren att rinna över. En starkt bidragande orsak till att jag var tvungen att ta tag i det, var just att jag började bli medveten om att det hela gick ut också över barnen.

Jag började öppna upp för några få nära om hur jag mådde. Satte ord på hur jag kände och hur dåligt jag egentligen mådde. Det hade jag inte vågat innan. Pratade m kurator. Började skriva här på forumet, förstod att jag inte var ensam. Öppnade locket till en låda av känslor jag stoppat undan, sedan lång tid tillbaka. Det bara vällde fram. Och det var som om det inte fanns någon återvändo när den processen väl hade börjar.

Jag försökte få med exmannen i processen och vi gick t familjerådgivningen. Jag hoppades när jag väl öppnade upp hur jag mådde, skulle vi kunna lösa det tillsammans, skulle han förstå, men det blev värre och sämre. Han förstod mig inte alls.

I slutet på sommaren var jag klar med att förmedla beslutet om att gå. Det var då inte bara ett känslomässigt beslut, utan beslutet var till slut också förankrat i mitt förnuft. En mix av båda. Jag hade till slut landat i svaren på de jobbiga frågorna. Hur mår jag i den här relationen och hur vill jag må i framtiden. Vilken typ av relation vill jag leva i. Vad vill jag föra vidare t mina barn. Hur stor sannolikhet är det att det blir bättre. Finns den kärleken, ömsesidiga respekten, tilliten och tryggheten mellan oss som jag tycker det behöver finnas mellan två som lever ihop.

Jag hade till slut svar på frågorna och kunde därigenom också stå för mitt beslut. Beslutet var starkt förankrat i mig själv och det gjorde mig också stark att hantera separationen. Var inte längre rädd, skämdes inte längre, för jag förstod att det för mig inte fanns något annat alternativ än det jag faktiskt landat i. Att vi måste gå skilda vägar.

Att äntligen få vara sann mot mig själv och även mot barnen har varit värt så mycket. Men det tog för mig halva livet att förstå vad det innebar, att på riktigt stå upp för mig själv.

All styrka :pray:

4 gillningar

Jag tror han försöker göra så att jag ska kasta ut honom, han gör saker och har ett beteende mot mig som sårar och gör illa mig. Får mig att framstå som en för jävla människa och mamma inför barnen! Arg ledsen och besviken nu. Han påstår att han ser barnen och att de hela tiden kommer till honom och klagar på mig. Varje kägla gång de kommer till mig om honom vet han inte ens om!
Just nu hatar jag honom! Så jävla mycket!

1 gillning

Efter att ha lugnat ner mig. Pratat lite med honom och sedan med mig själv är det inte bara honom ja upptäcker att jag är arg på. Utan även mig själv för att jag tillåter mig hamna i den där rollen som inte är jag. Den där personen jag inte gillar eller vill vara. Vet att det inte går på 5 minuter att ändra sitt jag till det man vill vara men ändå besviken på mig själv.

Jag vet även varför jag är så jävla arg på honom. Att han inte ens sagt förlåt, det enda han sagt är att han kanske hade lite bråttom med att skaffa lägenheten

Och jag vet ju att det är lönlöst att få svar men behöver lite mer för att jag själv ska kunna komma till acceptans. Eller kräver jag för mycket då!?

  • Listobjekt

Jag undrar om det är upplysningstidens förbannelse, att den fått oss att tro att det ska finnas logiska, förnuftiga svar på alla frågor som ska lägga allt till ett mönster som vi kan förstå?

Säg att du skulle få ett svar som du skulle vara nöjd med. Kan du vara säker på att han inte ljuger för dig, att han säger det han tror du vill höra för att låta nöja dig?

Det finns saker vi inte kan förstå och förklara, t ex känslor. Hur och varför de uppstår eller avtar och hur vi agerar på dem kanske vi inte ens själva kan svara på och då än mindre kan förklara för andra så de förstår. När vi försöker sätta ord på de osynliga krafter som driver oss går en dimension förlorad för hur ska jag kunna få någon annan att känna som jag och vad det utifrån min erfarenhet, karaktär m m gör med mig?

Du kan dessvärre inte kräva att någon annan agerar som du vill och önskar eller att de ger dig svar. Om de gör det kan du ändå inte lita på vad de säger och det kan vara så att de själva inte vet.

2 gillningar

@Rulle

Just det där med logiken och att ALLTID kunna göra en sk rotorsakanalys på precis varenda lite n sak som händer i livet…det fungerar ju inte så med känslor. Du har helt rätt i det, behöver ju bara gå till mig själv och fråga. Vad vill jag? Det vet jag ju inte, vad jag känner vet jag ju inte heller. så hur ska jag kunna kräva av någon annan då? Eller som du säger, lita på svaret.

Kan ju bara stå för mig själv, men lägger hela tiden fokus på honom, vad han vill, Kanske jag är rädd för vad min inre känsla faktiskt säger till mig,vill inte höra på min inre röst. Då är det ju mycket enklare att lyssna på den logiska delen som kan dela upp allt bena ut, som kan lösa och hitta alla problem. Men det är ju inte så enkelt jämnt,

Att hitta mig själv i detta är rörigt, därför kallar jag efter logiken stup i kvarten. Att bli medveten om sina val, att därefter göra andra val, att vara den jag vill vara och inte den jag förväntas vara, både av mig själv och andra är något nytt, ett nytt sätt att existera och det är som talesättet, att lära en hund…

Att lära en sån här gammal förbaskad hund att sitta tar tid! En jäkla tid! Och tålamod är det väldigt dåligt med…

2 gillningar

Jo tack.
Jag velade i en evighet.
Hade vänner som sade åt mig:
lös problemet, antingen har du det som du har det och slutar klaga eller så gör du något åt det och det är bara du som kan göra det.

Det tog några år till.
Jag skötte det inte snyggt. Jag handlade på ett sätt och såg sidor hos mig som jag eg inte tycker om men det var en del av mig.

Det var först när jag bestämde mig för att vara sann mot mig själv och mina känslor och mot min partner som jag fick tummarna loss.

2 gillningar

28/4 Onsdag

Jag lever, tränar och övar. Jag känner mig ghanska stark just nu. Har börjat hitta mig själv. Börjar andas normalt, kan somna. Känner glädje och tacksamhet över så mycket. Men framför allt börjar jag gilla mig själv! Konstig men skön känsla. Vet att det är rätta vägen för mig, att börja med mig själv. Framtiden kommer av sig självt, framstegen gör det inte. Så därför fortsätter jag öva, träna, läsa, reflektera, vara medveten och låta Mitt jag ta plats.

10 gillningar

Det är fantastiskt! =)
Otroligt vad långt du har kommit på så kort tid. Och jag gillar hur din styrka lyser igenom!

5 gillningar

5/5 Onsdag
Han tar kontakt med mäklare i veckan, skriver på avtal, lämnar in på fastighetsförmedlingen idag. Han diskuterar inte ens det med mig. Han verkar anta att jag inte vill annat än ha tillbaks honom och som det var förut. Det jag har sagt är att jag vill inte ha det som förut, jag vill ha en förändring. Vi kan inte gå tillbaka till det som varit. Om vi ska hitta tillbaka till varann så tycker åtminstone jag att vi borde prata om det som hänt, reda ut, för att kunna komma till någon sorts acceptans (OBS, inte tycka handlingen är ok). Men vi pratar inte, bara om vardagen. Vid varje försök får jag korta svar och blicken slår undan. Tänker inte ägna varenda sekund till att analysera och försöka lista ut vad han tänker och tycker. Det stadiet är jag förbi. Jag tänker på mig nu, MEN blir besviken på oviljan (eller vad det nu är) från hans sida. Och på att jag begränsar mig själv hela tiden…

6/5 Torsdag

Ett försök att ta upp otroheten, jag tänkte att va fasiken stå upp för dig själv, fråga rätt ut.
Så jag gjorde det, rakt upp och ner, att om vi ska fortsätta, så måste vi ta upp det som varit/är och kommer. Ett relativt kort prat, men en början. Inga hårda ord, förklaringar och prat om det som varit, det som är, lite om framtid.

Ett första steg till något, vad den än blir det får framtiden utvisa. Jag ska vara mig själv, inte anpassa mig. Varje dag/varje minut får jag påminna mig själv att inte halka in i gamla mönster som jag inte gillar. som inte är jag. Att förstå hur man faktiskt fungerar har blivit en rejäl ögonöppnare. Har sett på forumet att ni lyssnar på “The Life Coach” mycket, så det blir nästa steg att prova. Men just NU ska jag fokusera på min inlämningsuppgift. Gissa vad jag pluggar :wink:

2 gillningar

Beteendevetenskap eller Psykologi :slightly_smiling_face:

@Surfarn
Nästan rätt! Ironiskt nog är det en kurs i Kommunikation och ledarskap… :laughing:

1 gillning