Min man har aggressions problem

Det här är ett helt absurt inlägg av dig Ikaros.

Du menar att det är rationellt och genuint att skrämma slag på sin omgivning och få dem att må dåligt genom att “visa” sin ilska som man känner för, samtidigt som det skulle vara ett farligt och fånigt exempel på konflikträdsla att bli rädd för en person som gör det?

Varför är bara den som får ilskeutbrotts känslor genuina och ska respekteras, men inte den som blir skrämd? Att bli skrämd av någon som visar okontrollerad ilska är troligtvis en av våra allra djupaste och om du vill mest “genuina” känslor. Det är ren överlevnadsinstinkt. Att försöka undvika konflikt med en sådan person, särskilt om man är ett barn eller en kvinna och den som visar okontrollerad ilska är en man, är bara en grundläggande överlevnadsstrategi som knappt går att låta bli att utöva, som du rycker handen från en het platta.

Och du går verkligen över ån efter vatten när du snackar om att campa och boxas och annat. En arg man som visar okontrollerad ilska är oändligt mycket farligare och mer hotfull för en kvinna eller ett barn än skogen eller kontrollerad sportutövning. Oändligt många fler kvinnor och barn har skadats eller dödats av en arg man som uttrycker okontrollerad ilska, det är elden, campa i skogen är inte ens aska i jämförelse.

Du snackar mycket om att man ska visa empati för den som är arg. Men du visar en absolut, total avsaknad av empati för dem som blir rädda. Varför är förväntan på empati så totalt enkelriktad i dina inlägg?

10 gillningar

Hej alla

Detta är inte första gången som jag tycker att @ikaros skämmer ut sig.

Visst fan får folk tycka som dom vill och visst kan det va bra med ett ord/mening som skakar om folk, men när folk känner sig djupt kränkta då är det inte bra.

@Nimue , jag känner för dig.

6 gillningar

Jag vill tacka för stödet jag känner att jag fått i tråden, Ikaros inlägg har varit svåra att förstå utifrån det jag skrivit och det känns inte riktigt som han förstått vad jag menar. På nåt sätt känner jag ändå nu att jag verkligen vet att detta inte är ett ok beteende från min man. Att behöva oroa sig för utbrott och tassa på tå för någons humör är verkligen inte ok.
Både min mans far och farfar har och hade samma temperament så antar att det kan vara ärftligt och något han tagit efter. Tråkigt bara att han inte själv verkar minnas känslan när hans far blev så arg. Det handlar alltså inte om misshandel men om utåtagerande ilska .

2 gillningar

@Nimue Absurd kan du vara själv. Inte minst för att du försöker stoppa ord i munnen på mig.
En handling kan ha ett syfte, en orsak och ett utfall. Om du har som syfte att skrämma någon så gör du fel. Om du har en orsak att skrämma någon så gör du rätt. Om du slår i tån så att du skriker och utfallet blir att du skrämmer någon så är det en olycka. Jag har aldrig försvarat någon som har som syfte att skrämma någon annan. Däremot har jag inga problem att försvara de som råkar skrämma människor vars förutfattade mening är att män är farliga.

Varför är bara den som får ilskeutbrotts känslor genuina och ska respekteras, men inte den som blir skrämd?

Vem i den här tråden har påstått detta? Ingen aning. Men låt oss begrunda din fråga utifrån sina egna premisser: Att visa hänsyn är empatiskt och eftersträvansvärt. Ska även den som blir arg visa hänsyn - ja, absolut. Det finns ingen tvekan om det.

Det problematiska här är att du använder ordet “okontrollerad” på ett ilske-uttryck du bara kan spekulera om. Varför tror du att det är okontrollerat? Kan det inte bara vara så att han kanaliserar sin vrede för att må bättre som en kontrollerad strategi och att han inte ens förstår varför någon skulle bli rädd? Jag fattar själv inte varför någon skulle bli rädd när TS själv uppger att mannen inte är våldsam och aldrig har varit det. Jag har tidigare skrivit att okontrollerad rädsla är minst lika farlig som okontrollerad ilska, även om han var “okontrollerad”, så är bristen på motiv bakom att kura ihop sig som en kanin i strålkastarljuset knappast definitionen av kontroll heller.

Det är ren överlevnadsinstinkt.

Jo, instinkt som vilket djur som helst. Jag tror inte vi kan mötas här. Jag ogillar och litar inte på fega människor.

Att försöka undvika konflikt med en sådan person, särskilt om man är ett barn eller en kvinna och den som visar okontrollerad ilska är en man, är bara en grundläggande överlevnadsstrategi som knappt går att låta bli att utöva, som du rycker handen från en het platta.

Nej, fånig liknelse och dessutom tar du dig friheten att införa fakta som inläggs-författaren redan har dementerat. Han är inte okontrollerad. Men för all del: Möter du någon som du tror kan skada dig ska du försvara dig eller åtminstone påkalla hjälp. Känner du att det inte behövs någon hjälp, kanske för att inget övertygande bevis för fara finns, så ska du inte påkalla hjälp heller. Min tes har hela tiden konsekvent varit att om man har att göra med en misstänkt farlig våldsverkare så ska man be om hjälp från polisen, skilja sig så fort som möjligt och skaffa ensam vårdnad om barnen. Kan man inte göra ens det? Ja, då bör man kanske fundera på vad man tycker och tänker egentligen. Mycket omotiverad mansfientlighet här känner jag spontant. “Oändligt mycket farligare”- jösses…

Du snackar mycket om att man ska visa empati för den som är arg. Men du visar en absolut, total avsaknad av empati för dem som blir rädda. Varför är förväntan på empati så totalt enkelriktad i dina inlägg?

Det är för att hela inlägget handlar om någon som är osäker på hur hon ska känna sig inför ett ilske utbrott. Det finns liksom två vägar: Antingen så bekräftar du exakt det hon vill höra och du gör egentligen ingen som helst skillnad eftersom hela inlägget är utformat med utgångspunkt för att den som skrivit har rätt. Eller så ger du lite lagom motstånd för att kunna dela med dig av alternativa sätt och tänka som kanske, möjligtvis, leder till en annan slutsats än den redan antagna ståndpunkten. Eftersom det är uppenbart att den allmänna uppfattningen här är att alla män är oändligt farliga så känns det synnerligen angeläget att säga att det inte är fallet. Eftersom det dessutom är väldigt populärt att vara konflikträdd så är det läge att påpeka att konflikträdsla är farligt och dåligt.

@sannas Du kommer säkert fatta rätt beslut. Jag känner mest empati för din man efter vad jag har läst från dig. Bäst för honom att du lämnar.

Jag tror visst att han har förstått vad du menar men han förminskar dina upplevelser och känslor. Inte alls ovanligt i den kultur vi alla lever i där mäns enda känslorespons som tillåts är ilska. Att barn och tonåringar som upplever mycket starka känslor inte kan hantera dessa och får både gråtattacker och ilskutbrott är inte något konstigt. Det är ju i den åldern man ska lära sig hantera känslor och kommunicera dessa utan att känna behovet av att fysiskt slå sönder saker eller skrika så andra mår dåligt. En vuxen människa kan så klart några gånger i livet uppleva så starka känslor att detta sker men på regelbunden basis är det inte ok. Som vuxen ska man ha förstått att man inte äger rätten att skrämma andra. Det är inte alls som Ikaros skriver att detta är normala känsloyttringar, det är tvärtom någon som har svårt att hantera känslor och inte kan utagera dem på annat sätt än med ilska.

Ingen ska tassa på tå i sitt hem, jag har gjort det (lite annorlunda situation men ändå inte, han hade dock inte förmåga att se problemet med det förrän det blev massivt men blev hjälpt till viss del av medicin). Jag kommer aldrig igen tassa på tå i mitt hem pga en individ som inte kan hantera känslor eller ta emot hjälp för problemet, aldrig. Aldrig igen ska jag känna nervositet eller oro i den miljö jag ska känna mig tryggast i. Så ställ krav, ett hem är inte ett ställe där någon ska uppleva rädsla.

6 gillningar

Och om man fortsätter råka ut för denna “olycka” gång på gång trots att partnern vid upprepade tillfällen har berättat om hur obehagligt det är?

Börjar det då inte påminna om något som liknar egoism? Självupptagenhet? Ignorans inför andras känslor och behov? Brist på mognad? Ointresse?

4 gillningar

Det är en myt tror jag. Det förefaller snarare vara olika och helt oberoende system för rädsla och ilska, men de kan så klart samverka ibland.

Det är intressant sidospår i sig själv, men föreställ dig att du är rädd så att du vill fly och jämför med känslan att du är arg och vill stå på dig och försvara din position (mot tex hungriga vargar eller björn). Olika känslor - olika utfall - olika syfte. :nerd_face:

Jag lutar mer mot att ilska och aggression kan bottna i frustration och hot mot social status till skillnad från rädsla och osäkerhet. Dvs ju mindre rädd du är och mer frustrerad och ju mindre osäker du är och mer maktlös desto mer benägen är du att ta till våld. Det är ju också mer logiskt om du tänker efter - vem vill riskera våld om du det leder till säkert nederlag? :thinking:

Det finns också fascinerande nya studier att läsa om att testostoronets inverkan kan helt tvärt emot vad man trodd ha en lugnande inverkan på män så länge deras sociala position inte hotas.

Men jag nördar iväg… det var inte vad den här tråden handlade om. Tyvärr kanske. :hugs:

Och om man fortsätter råka ut för denna “olycka” gång på gång trots att partnern vid upprepade tillfällen har berättat om hur obehagligt det är?

Börjar det då inte påminna om något som liknar egoism? Självupptagenhet? Ignorans inför andras känslor och behov? Brist på mognad? Ointresse?

Jo, har man inget intresse av att visa hänsyn i en intim relation så är det så klart lite självupptaget. Det håller jag med om. Tror inte jag skrivit något annat heller. Allt jag påpekar är att det finns en motsvarande dimension i andra riktningen också - en intolerans för människor som lever ut sina känslouttryck. Jag upplever viss intolerans för den åsikten. :wink:

Nu använder jag din egen retorik… :sunglasses: Vem har sagt att man inte får leva ut sina känslouttryck?

Jag tror de flesta är helt överens om att det är bra att kommunicera sina känslor. Men tror du verkligen att aggression och undertryckta hot mot sina egna barn är den känsla TS man vill visa? Om det är så har TS sannerligen skäl att backa långsamt ut ur rummet.

Eller kan det vara så att han missar målet totalt genom att bli överdrivet förbannad för bagateller?

Och kan det därmed vara så att högljutt utlevd ilska är rätt kass kommunikation och därför bör anpassas efter omgivningen som förväntas tolka och ta emot den?

1 gillning

@Trassel Jag tycker så klart att det är bra att du äntligen använder min retorik och jag tar det som en bekräftelse på att du vill förstå och kan förstå. Jag har inga problem med att min text engagerar människor - tvärt om är det ett ypperligt tillfälle att få sprida mina tankar! Så reagera på! Släpp lös all den där undertryckta ilskan. :sweat_smile:

Du frågar: Tror du verkligen att aggression och undertrycka hot mot sina egna barn är den känsla TS man vill visa? På det svarar jag att jag inte ser några tecken på att han skulle hota sina barn eller TS utan att hon tvärt om uttrycker en slags passionslös kärlek för honom utan att respektera hans känslouttryck eller känslor, lite så man brukar göra när man inte känner kärlek längre.

Jag baserar det på flera saker men här är ett citat:

inte att de ska ta det som att han är en aggresiv misshandlare men inte heller att det blir tvärtom och att vi inte når fram. Jag är rädd att såra honom och jag vill bara det ska bli bra.

Hmm… En sak till. Ordet “respekt” används konsekvent märkligt. Jag har respekt för huggormar, yakuzan och för starka män som kan slå mig på käften. Att känna respekt för någon är inte att tillskriva dem något slags positivt attribut utan snarare en indikation på att man ser gränser man inte vill överträda. Ordet “hänsyn” hade ofta varit mycket lättare att begripa där ordet “respekt” används.

Ok, sidospår. Tillbaka till vad jag tror TSs man vill: Han uttrycker sannolikt frustration eller en sorts maktlöshet över sin sociala situation. Han är sannolikt inte en våldsverkare eftersom TS då ögonblickligen borde anmäla honom till polisen. Hon har heller inte talat om att ta ensam vårdnad över barnen. Tvärt om säger hon att hon uttrycker hänsyn för hans känslor. Känns det som en man som är farlig? Nope. Passionerad kanske. Impulsdriven möjligen. Eller så har han låg smärttröskel.

Är han överdrivet förbannad över bagateller? Vem vet? Inte du och jag i alla fall. :wink: TS påstår det, men jag tror just nu att hon bara söker en utväg för att lindra sitt samvete.

Högljutt utlevd ilska kass kommunikation? Det beror på budskapet. Nu har väl inte hennes man haft för avsikt att kommunicera med någon annan än sig själv som jag förstår det. Har man däremot ett tydligt budskap ingen ska missa så är högljutt utlevt ilska extremt effektivt. Se på vilket krig som helst. Speciellt effektivt blir det om människor runt omkring tenderar att vara konflikträdda. :wink:

Ok, nu tror jag enbart att du njuter av att diskutera, så vi får dra ett streck här. Kanske kan vi återkomma till den här intressanta sido-tråden om vad ilska är för något någon annan gång.

Äsch då. Jag som ville demonstrera problemet med diskussionsknepet “medvetet missförstå”. Nåväl.

Längre upp citerade jag TS där hon beskrev hur hennes man beter sig mot sina barn, med aggressivitet och ett kroppsspråk som signalerade tydligt “…annars!” Det är ett klart hot för mig. Om du inte ser detta som hotfullt, så tänker jag inte göra fler försök att påvisa det.

TS upplever det som att han överreagerar på bagateller - och jag tror inte hon skriver om sitt problem här för att svartmåla sin man, utan för att hon faktiskt ser det som ett stort problem att han överreagerar och skrämmer sina barn och att hon t o m funderar på att lämna honom för den sakens skull.

Jag vet att även jag skulle uppfatta det likadant om det gällde en person som jag hade en relation med. Kort sagt så kan vi konstatera att om människor runt omkring en tycker att man ska sluta vråla och kasta saker när man blir arg så kan det vara läge att ta sig en funderare över om de kanske har rätt.

Det var vad jag själv fick göra. Jag började inte försvara min rätt att få ständiga raseriutbrott. Jo, till en början. Det hör till. Men efter en liten tid av besinning började förstå att det var JAG som var problemet. Inte de som blev rädda. Det är inte roligt att tänka tillbaka på den tiden, särskilt inte när jag inser att de där händelserna har etsats in i mina barns minnen.

Men ändå återkommer du gång på gång till att hon ska förstå honom, respektera hans känslor etc. Verkar rätt onödigt att göra det med någon som inte själv är intresserad av att kommunicera, utan bara av att få avreagera sig utan tanke på sin omgivning. I så fall är han ju ett helt hopplöst fall. Vi får hoppas att det inte är så illa, utan att han faktiskt behöver bli förstådd, men att han inte vet hur han ska uttrycka det.

På sig själv känner man andra, brukar det sägas. Eller också är det ett sätt att försöka förminska andras åsikter: att påstå att det bara handlar om en meningslös diskussionsvilja. Vilket som - det får stå för dig.

2 gillningar

@ikaros Fast allvarligt, du tycker det är helt ok att skriva så som du gör? Det visar ganska tydligt att du bara är ute efter att visa dig smart och sätta dig över. Du har inte läst texten där jag skrev att vi annars hade det bra. Men det fattar du väl själv att man gärna inte vill lämna någon man älskar men när det finns ett problem som är skitjobbigt och man inte vet hur det ska lösas så är det tankar som kommer. Jag tror inte att du vill försöka förstå mig ens, så du kan ta ditt orelevanta babblande någon annanstans. Du kanske kan starta en tråd om hur synd det är om alla arga män som inte får empati för sin ilska från sina fruar så kan du diskutera vidare det utan att blanda in mig.

6 gillningar

@sannas Jag tycker det är helt ok. Jag tycker också att du ska följa din instinkt och skilja dig. Alla i den här tråden är överens om det åtminstone.

Klockren :laughing: :+1:

2 gillningar

@sannas från mig som på sätt och vis hade aggressionssproblem till och från under mitt tidigare 30-åriga förhållande. Och det kan jag säga att det var frustration som jag “behövde” släppa ut.

Kunde när vi var yngre vara så att X med flit sade saker för att såra, jadå hon visste precis vad hon skulle säga, som gjorde att jag helt sonika gick ut i vebon( som vi hade då) och drämde sönder något.
Barnsligt och primitivt javisst. Men jag fick ut det som jag inte kunde behandla och kom in lugn.

Hon var fortfarande frustrerad över samma sak, för hon hade såklart sin syn på vad vi var oeniga om och var inte beredd att släppa argumentationen. Men jag kom in och var av åsikten jaja, men det här löser vi. Det är ingen stor sak vi kan kanske göra såhär: …?

Sen kunde jag även klanta mig själv något så in i bängen, vilket också kunde föranleda ett besök i vebon.

Då började hon springa efter för att se vad jag gjorde, och gärna tokhåna mig för bristande impulskontroll och allt möjligt annat som hon visste jag upplevde förnedrande.
Vilket det också var.

Det var såklart inte mina största stunder när jag sparkade sönder en spånskiva eller högg som en tok i en vriden kvistig kubbe till svetten rann.

Men det blev ju inte bättre av att hon stod intill och tokhånade och förklarade vilken jävla dåre och sinnessvag fan jag var som inte kunde uppföra mig bättre än att slå sönder saker och lite annat som hon också hade på hjärtat när hon ändå var igång.

Jag var av åsikten, varför ska du springa efter och göra ont värre, kan jag inte bara få sparka masoniten åt helvitta i fred så är det bra sen??

Nä hon var prompt tvungen att ösa otidigheter över mig.

Ord som jag förväntades förlåta och förlät.

Förlät hon mitt sätt att avreagera mig? Inte alls!
Nästa gång var ramsan bara ännu längre.

Var hon någonsin rädd att jag skulle bära hand på henne?
Aldrig. Inte en sekund.

Nu höll inte relationen och hon var nog inte så intresserad av det heller med tanke på skalmöverhoppen?

Blev det lugnare med åren?
Javisst men helt bra blev det inte. Har aldrig funnit någon som kan reta mig till vansinne som hon kunde och ville emellanåt.

Men efter vår skilsmässa så har jag inte behövt bli vansinnigt arg en enda gång.
På något eller någon.

Att det fanns något giftigt i vår relation som tog sig olika uttryck är helt klart.

Den “arga” man hon skilde sig från kommer ingen annan att behöva möta.
För han fanns bara då, i de omständigheterna och med den psykologiska laddningen.

Om jag skulle fråga henne idag, skulle hon anse att hon hade någon del i mina “problem”?
Sannolikt inte, men för mig är det rätt tydligt att så var fallet…

That said så tycker jag nog att ni är onödigt plumpa mot @ikaros som i den här tråden i mina ögon inte försöker sitta på någon men kanske har en känsla för att det kan finnas mer än det som möter ögat?

Att dra det till att alla män potentiellt slår och förtrycker och hence är socialt oacceptabelt att de blir uppenbart arga till skillnad från när kvinnor blir arga känns fånigt.

Det bör vara lika ok att en man eller kvinna blir vansinnigt arg ibland.

Men jag kan kanske hålla med om att ni ska skiljas, sett från min subjektiva erfarenhet, för bådas skull!
Om fog finns härtill.

Däremot, återigen, aldrig ok att hota eller förtrycka någon med sitt humör och beteende.

2 gillningar

Din frus beteende var helt klart gränslöst, hon trakasserade dig. Men det är så mycket som handlar om kommunikation. Försökte du prata med henne i lugna stunder och förklara för henne att du inte accepterade hennes beteende? Att hennes beteende var gränsöverskridande och respektlöst? Och att hon måste ändra på det?

Tack och lov är inte alla kvinnor som din före detta fru och tack och lov är inte alla män (långtifrån) våldsamma förtryckare.

@Largo, jag har alltid haft ett hyggligt vokabulär men som född i början av sjuttiotalet så fick jag inte med mig ord som kränkt, gränsöverskridande, gränslöst beteende eller andra slika modärna företeelser.

Självklart tog jag upp att jag verkligen inte förstod varför hon promt skulle göra saker värre varje gång och undrade varför hon behövde vara så förbaskat elak?

Varför kunde det inte gå för sig att jag gick iväg och avreagerade mig utan att hon överhuvudtaget behövde dela min sinnesstämning i vebon?
Nä. Det gick inte för sig. Hon hatade arga människor, utom sig själv då förstås.
Chef på passiv aggressivitet (ett ord som jag lärt mig på senaste) var hon minsann.

Men, egentligen, går det inte att veta om arga farbrorn i denna tråd får hjälp med att varva upp via direkta eller underliggande faktorer?

Att @sannas precis som mitt X inte egentligen upplever situationen otrevlig i bemärkelsen hotfull eller alltigenom rutten framgår tydligt.

Infinner sig hos mig en känsla av att det kan var omvänd cherrypicking.
Man kan välja att fokusera på EN dålig sak och låta den styra allt.

Eller så väljer man att fokusera på ALLT det bra och inte låta en enda liten grej, likt en dieseldroppe i en brunn med klart och friskt vatten, förstöra helheten.
Det valet är inte arga farbrorns utan Sannas att göra.

Det kan vara så att just arg är det enda som Sanna inte kan tänka sig att kompromissa med.
Då är det diesledroppen för henne.
Den känns kanske också som mer än en droppe om det är så att hon inte för sitt liv klarar av arga människor, ens fast de bara är arga ibland?

Han har andra val att göra, lika viktiga, men som vi inte kan sia om här.
Kanske tycker han att det är ett kontrollerat sätt, som Ikaros är inne på, att släppa ut sådant som inte egentligen riktar sig mot någon i omgivningen?

Lite som en tappad tallrik på en fin restaurang?

Man kan tycka att den förstör hela besöket.
Eller så går man dit igen och igen och garvar åt hur många glas som egentligen går i golvet?
(Det är ju inte per see bra att tappa porslin heller.)

Ett val och ett förhållningssätt i min bok.

Skulle säga att båda behöver fundera på varför, varför, varför och åter varför?

2 gillningar

Jag läste om TS nu och kan egentligen inte uttala mig för jag reagerar exakt likadant som hennes man när jag slår i tån eller liknande. Inte varje gång kanske men ofta nog.

Har inga problem med att ilska och frustration uttrycks på det sättet. Bättre att få ut det än att kväva det.

1 gillning

Varför är du känslig gällande “arga män”?

Hur uttrycktes frustration och ilska i din familj när du växte upp?

1 gillning