Måste lämna?

Tja, det är ju inte konstigt att män beter sig såhär så länge de har så många riddare som ska tala om för alla att en man har aldrig något eget ansvar för sitt beteende, eller sitt liv, ansvaret är alltid någon kvinnas vad han än gör.

4 gillningar

Nej då, det är till och med ganska lätt.

Till alla er män (och kvinnor) som tvivlar:

  1. var vuxen
  2. ta ditt ansvar, vilket inkluderar halva ansvaret för hus och hem
  3. tvinga ingen till sex

Det är inte direkt rocket science

Att det finns personer som beter sig enligt ovanstående och sedan inte för sitt liv kan begripa varför han inte är älskad och respekterad är i princip omöjligt. Jag tror att han och andra personer egentligen förstår att de inte är särskilt bra människor eller partners, men att de hellre agerar utåt och skyller på sin omgivning än tar sitt eget ansvar. Inte sällan är det också därför de vägrar parterapi. De vet att de gör fel och kommer att få stå till svars, men det är en tanke de inte gillar

4 gillningar

En slagen man som tyranisserar sin partner och som låter det gå ut över familjen om inte hon ställer upp mot sin vilja, som vägrar parterapi och vill inte hjälpa till med hushåll och barn. På mig låter det som en dryg översittare som vill ha en husslav.

2 gillningar

Ingen annan väg än att tvinga andra till underkastelse?
Mer konstruktivt med dialog och respekt för den andras behov.

Det har inte slagit dig att han kan vara nöjd som det är och inte vill ha nåågon förändring?
Ser man ingen annan väg än tvång och misshandel och vägrar samtal är man inte ett offer, då är man en förövare. Och förövarens beteende är aldrig - jag upprepar aldrig - offrets fel.

5 gillningar

Hon har obefintlig lust p g a hans beteende men ställer hon inte upp på det han vill blir han sur och låter det gå ut över barnen. I min värld är det emotionell och psykisk misshandel.

6 gillningar

Tvång och misshandel behöver inte vara ”handgripligt” eller fysiskt… för att därmed även kunna klassas in som våld… psykiskt och emotionellt, och sexuellt…

TS har beskrivit sin sambo som att han förväntar sig ”spännande” sex på veckobasis, om så inte blir fallet så pratar han inte med TS på flera dagar, och (kanske) inte heller med sina barn.

TS (och barnen) ”tvingas” tassa på tå för att inte sambon skall få ett utbrott.

Jag är själv man, jag får dessvärre en olustig smak i min mun när jag läser TS beskrivning kring själva ”spännande sexet” men även vilka slags beteenden det framkallar. Men jag har valt att inte lägga ut texten mer kring det.

Får tyvärr inte bilden av att det handlar om lite ”grus i maskineriet” gällande sex-och samvaro, som många kanske har upplevt under ”småbarnsåren” eller i en ”mångårig” relation.

Utan att det finns en kvinna som ”ställer upp” fast hon inte vill, och om hon inte ställer upp så påvisar sambon ett sunkigt beteende och som närmast kan beskrivas som passivt aggressivt, men att det även leder till ständiga utbrott och då hot om att ”nu lämnar jag”… och blir det inget sex så blir det heller ingen närhet (emotionellt) från sambons sida av vilja. Och kanske även ingen närhet till barnen…

Samt att detta har lett till att hon fullständigt tappat och ifrågasätter sin framtida sexlust.

Allt låter väldigt osunt i mina öron.

8 gillningar

Och när ena parten - den som misshandlar - inte vill jobba på den? Inte är intresserad att jobba på den? Är förövarens beteende offrets fel och ansvar? Är det offret som ska anpassa sig till förövaren?

3 gillningar

Du missar ganska mycket när du läser i många trådar. Vet inte om du ignorerar vissa saker medvetet eller inte. Tror också det bidrar till många andras frustration mot dig. Läser du @pappa73 som är man (för du hävdar gärna att vi kvinnor läser in saker fel) så läser han in precis vad alla andra gör men inte du.
Tidigare i tråden berättar TS om vad hon utsätts för om hon nekar sex och utöver hot (som är psykisk misshandel) så även tyst behandling som också är en form av psykisk misshandel. Du kanske inte vill se det men psykologin ser det så.

4 gillningar

Jag minns när du skrev att din exfru sagt att hon inte kände sig lyssnad på och hur du bara kör på med dina lösningar och ditt sätt. Det blir väldigt märkbart här på forumet, du vet precis hur alla andra känner och upplever saker, du har inte förmåga att ta in vad de beskriver.

1 gillning

Är du seriös?
Vet du vad psykisk misshandel är?
Silent treatment.
Osynliggörande.
Begandla andra negativt.
Hon har ingen lust men tvingas ställa upp d v s göra våld på sig för annars går han dåliga humör ut över familjen.
Vad kallar du det?

3 gillningar

Vad lever du i för värld?
Det är fan i mig psykisk och emotionell misshandel.

6 gillningar

Fast nu går du ju emot hela psykologifältet och deras definition av psykisk misshandel :woman_shrugging:

2 gillningar

Hur mäter man ”ointresse att jobba med relationen in i det sista”?

1 gillning

Vi pratar inte om sådant, det är det här som gör det så löjligt, du vill ju inte ens förstå vad det handlar om. Jag gav dig en länk ovan, ta en titt där.

2 gillningar

Men det är ju inte samma sak eller?

1 gillning

En av de vanligaste frågorna en bankanställd får av kvinnor är hur de ska ha råd att skilja sig. Ekonomi är bara en av de käppar som tidigare sattes i hjulen för de som ville separera, men inte kunde. Normer, barn, könsroller, okunskap, sociala eller praktiska hinder… Listan kan göras lång på faktorer som fortfarande spelar en stor roll när många stannar i relationer som de i åratal längtar ut från, men där vi kanske med tiden ändå fått det lite bättre.

Så detta kan snarare bero på att fler idag har praktisk möjlighet att göra det som många tidigare bara kunnat drömma om.

Det är också av vikt att hjälpa utsatta människor att med stöd, insikt och kunskap kunna bryta sig loss ur normalisering och andra mekanismer som tvingar dem kvar i destruktiva relationer, och även där har vi förhoppningsvis blivit bättre (även om det finns mycket kvar att göra).

Det behöver alltså inte bero på att folk är för bekväma för att kämpa i ett ändå halvbra förhållande, utan en mängd andra förklaringar är snarare troligare.

Din tolkning anser jag alltså vara endimensionell och präglad av tunnelseende. Det kan vara klokt att på ett seriöst sätt istället fundera över mer rimliga motiv.

1 gillning

Och att tvingas ha sex mot sin vilja, annars tar han ut det på resten av familjen? Vad kallar du det då?
Själsliga sår kan vara värre än fysiska och är svårare att bevisa. Men psykisk misshandel kan vara värre än fysisk och är svårare att bevisa än fysisk. Så hon tvingas ställa upp med sin kropp mot sin vilja. Vad kallar du det?
En dålig relation?
Att det är hennes fel och borde förstå och bemöta hans behov med större acceptans? Är det så du ser på saken? Att det är hon som måste jobba på att anpassa sig till honom och att hans beteende är hennes fel? Är det så du ser på saken?

1 gillning

Fast det där vet ingen av oss något om, och det är heller inget vi ska spekulera i. Det blir bara integritetskränkande för de inblandade, eftersom jag gissar att detta är ett väldigt känsligt ämne för de som blivit utsatta för dylikt. Så lite respekt får vi ändå ha.

Men oavsett vad som sägs eller inte sägs rätt ut vet man ju om ens partner vill ha sex eller inte. Det märks ju både innan, under och efter. Allt annat är ju absurt

2 gillningar

Ja.
Jag tror utifrån det hon skriver att hon har sex mot sin vilja.
Många våldtäkter sker i nära relationer.
Så vissa struntar i om deras partner inte vill, de tvingar till sig sex på olika sätt mot sin partners vilja. Hon har inte lust men känner sig tvingad att ställa upp för annars går hans humör ut över familjen och hon blir utsatt för silent treatment

Är du på allvar?
Så om man parkerar röven i soffan och inte engagerar sig i familjen trots att man är ombedd att göra det så är det en slagen man det handlar om?

Han utsätter henne för MISSHANDEL och tjatar till sig sex! Misshandeln må inte synas utanpå men det är fan ta mig misshandel!

Då öppnar man käften och pratar! Och saknar man förmågan att prata då söker man hjälp så att man lär sig att kommunicera! Det är INTE hennes ansvar att han inte vet hur han ska göra för att leva, det är hans!

Om någon år efter år efter år inte gör en smack trots att man är ombedd att göra något då vill man inte ändra på sig och då får man stå sitt kast, att partnern slutar älska en och vill lämna. Det krävs två för att få ett förhållande att fungera, men det räcker med en för att ta död på det.

1 gillning