Mallans Inn 2.0

Jahaaajaaa… då ska vi ta köttfärsåsreceptet från grunden så kanske proppen går ur i tråden (eller troligen inte) :joy:

Jag gör så här;

500 gram köttfärs
500 gram rotselleri
2 stora morötter
2 stora gula lökar
5-8 stora vitlöksklyftor
3 msk tomatpuré
2 brk Mutti krossade tomater
Rött vin, eller röd/vitvinsvinäger och vatten
Salt&peppar
2 köttbuljongtärningar
Örtkryddor efter smak (timjan, basilika, dragon)

Bryn allt som ska brynas i smör/olja och addera resten, låt småputtra i 2-3 timmar… ju längre dess bättre :v:

3 gillningar

Åh :yum: Ska absolut testa att låta köttfärssåsen puttra längre, jag som ser det som snabbmat :see_no_evil:
Har aldrig haft vin i heller, så det ska också testas !

1 gillning

Hade ingen bild men här är det raggmunk med fläsk. Köpte “ojämna skivor” fläsk i affären för 69:-kg.
Potatis ägg mjölk salt vetemjöl och steka.

Blanda rårivna morötter dagen innan i lingon och grädde så blir det riktigt saftigt.

Snabbt enkelt billigt och gott.

6 gillningar

Supergott, stekfläsk som är knaperstekt med bruna bönor (med sötma och ett rejält ättika-sting i) är ju oxå en höjdare när man talar lågbudgetmat :yum:

2 gillningar

Enligt en italienare jag är bekant med tar det minst en timme innan tomaterna släppt fram all smak inte snabbmat alls mao😊

3 gillningar

Där ser man ! Det här visste jag inte :see_no_evil:

1 gillning

Jag gillar pasta arrabiata och dhal som är rätt enkelt. Ungarna är dock inte så förtjusta i dhal :grin:.
Men tycker om ärtsoppa, men då måste man nån gång komma ihåg att lägga ärtorna i blöt på morgonen.

Annars blir det nog en del pasta m köttbullar el köttfärssås eller ris och stroganoff i veckorna här.

4 gillningar

Matlagning är en konst… inte i att använda de dyraste och flesta ingredienserna och de mest fancy uppläggningarna, utan i att kunna ta fram det allra bästa ur det allra enklaste :muscle: :v:

3 gillningar

Jag älskar ärtsoppa… jag köper de 2 största rimmade fläskläggarna jag hittar när det är superbilligt (typ 29:-/kg) och kokar dem först av allt.

När de är klara tar jag upp dem och kokar de blötlagda ärtorna direkt i lägg-spadet. Låter läggarna vila medan ärtorna kokas och rensar dem under tiden från svål, ben och brosk. Vispar ärtkoket när det börjar vara klart med ballongvisp för att få bort det mesta av ärtskalen och blandar sedan ner det findelade köttet… godaste ärtsoppan ever :v:

5 gillningar

Kör ett tips till, världens godaste korvpanna;

ca 750 gram god falukorv skivad och sen i halvor eller kvartar
2 stora gula lökar i halvringar
2 stora tomater i skivor
ca 1 dm färsk skalad och färskriven pepparrot
5 dl matlagningsgrädde (eller vispgrädde)
1 hönsbuljongtärning
1 stort knippe finstrimlad färsk dill (inklusive stjälk)
S&P

Stek lök och korv, blanda i resten och låt småputtra medan potatisen kokas.

Mumma med knäckebröd :yum:

3 gillningar

Och jag älskar ju blodpudding :see_no_evil: det är ju också rätt billigt.
Kan inte äta det just nu (innehåller ju bl a mjöl) men det går ju steka egna blodpannkakor! Smaskens!

2 gillningar

Det gjorde min mamma ofta och kallade dem blodplättar, det var min systers favvo… men inte min :see_no_evil: :sweat_smile:

Smaken är som baken - delad!

1 gillning

Det finns glutenfri blodpudding att köpa :blush:
Tycker också det är gott, men inte för ofta.

2 gillningar

Tänk vilket utbud det ändå finns idag, av både laktosfritt, glutenfritt, veganskt osv. Det är inte alltför många årtionden sen det knappt fanns något alls att köpa, varken som hel eller halvfabrikat :v:

2 gillningar

Idag ska jag måla om mitt vardagsrum. Har bjudit in min separerade väninna att hjälpa mig mot lite god mat senare. Slår nog fikadejten ändå! Varmt och skönt ute, balkongen jätteskön att sitta på och lite vin på kylning. Orkar vi drar vi ut en sväng sen, mycket på gång i stan idag. Vad gör ni?

2 gillningar

Började städa men hittade annat roligare att göra… :stuck_out_tongue_winking_eye:

Lagar mat till i morrn (långkok) och i dag (blir matjessill med potatis och kokt ägg). Inte planerat nåt särskilt i kväll.

5 gillningar

Åh vad gott med sill, ägg och potatis… och brungräddat knäcke eller tunnbröd :+1:

Här blir det skåprens… ngr skivor levainbröd i frysen, en tonfiskburk, majonäs, rödlök, sriracha, lite jalapeno och en ostkant… och ett glas :clinking_glasses:

Hade varit godast med ngr finhackade selleristjälkar, men det förmår tyvärr inte huset :sweat_smile:

[EDIT] Här sk*t det sig, för när jag nu tog fram burken jag sneglat på och trodde var tonfisk så var det vattenkastanjer. Det enda jag hittade var en burk fiskbullar, men då har jag såklart inga mejeriprodukter hemma heller då jag kom hem efter semester igår och inte orkat fara och handla :rofl:

Så vad hitta på när huset inte äger mer proteinbaserat än fiskbullar och lite kaviar (allt annat är stenfruset)… nån som har ett alternativ på en Hot Vego (istf Tuna) Melt?

Städet kan säkert vänta @mordillo :sweat_smile:
Här blir det repris på gårdagen med pasta bolognese och rödvin. Hoppas på en lite lugnare kväll ikväll.
Branden i huset bredvid igår var mordbrand, men ingen kom till allvarlig skada och idioten är nu i polisens förvar :clap:

2 gillningar

Men kolla här…och kikärtor har jag faktiskt, det här ska jag testa. Noriarken verkar ska ge smak av tonfisk, det har jag iof aldrig känt när jag ätit sushi, men jag har då inga sådana heller så det får väl bara utgå :woman_shrugging: :sweat_smile:

[EDIT] Det här kan jag varmt rekommendera, blev jättegott. Jag dubblerade mängden kapris, tog bort gurkan och den hackade tomaten från röran då den ändå blev lösare än med tonfisk. Men la till en pressad vitlöksklyfta och srirachasås istf Tabasco, hade ingen Ponzusås så jag tog lite vinäger + fishsås istället som ersättning för Noriarken. Blev en supergod röra, minst lika god som med tonfisk :v:

4 gillningar