Mallans Inn 2.0

Vad är det för nåt?

Min syster bjöd i veckan på en lågbudgeträtt med det enda som jag brukar säga att jag INTE äter, nämligen fiskbullar :see_no_evil:

Men det var faktiskt riktigt gott :+1:

2 brk Fiskbullar i buljong
5-6 pressade vitlöksklyftor
3 msk tomatpuré
1 fiskbuljongtärning
1-2 msk Sambal Oelek eller mer, beroende på smak
5 dl matlagningsgrädde
ca 1/2 dl fish sauce
ev.lite salt

Fräs vitlök och tomatpuré i lite olivolja, rör i Sambal Oelek och fiskbuljongtärning. Häll i matlagningsgrädden och fisksåsen och smaka av sältan. Häll av fiskbullarna och blanda i såsen och låt småputtra en stund medan valfri pasta kokas.

Servera tillsammans och här är det såsen som är hela grejen så snåla inte med matlagningsgrädden… var underbart gott och jag hade iof kunnat äta det utan fiskbullarna (de smakar ju hur som helst just inget alls :smirk:) och av de här mängderna blev det 8 portioner…hade kunnat bli mer, men systersonen hade plötsligt blivit vrålhungrig på fm och ätit upp hälften av pastan och det märkte vi inte förrän vi kom hem :rofl:

1 gillning
2 gillningar

Hej alla ! :wave:
Matpriserna har verkligen skenat. I samma veva som jag noterade att mitt matkonto var brutalt högt, dessutom. Så samtidigt som jag tänkt sänka matkostnaderna, så har priserna gått upp. Jag tror att har man bara lite utrymme i budgeten så är det bästa att köpa på sig lite mer när det är billigt. Ofta är ju storpack billigare också.
Jag äter mycket kyckling, grytor, wook eller ugnsstekt. Mycket köttfärsrätter också. Är ingen finlirare så jag gillar varken oxfile eller skaldjur, tack och lov :sweat_smile:

Kan tipsa om instagramkontot mat_för_snala_och_fattiglappar. Mycket billig mat, tips och trix och hon lägger även ut examt vad allt kostat per månad.
Man får anstränga sig lite och lära sig ha koll på rabatter, kuponger och erbjudanden, det gör skillnad.

4 gillningar

Tack @mordillo, den ska jag spara och kolla igenom :pray: :grinning:

1 gillning

Kvällens, inte särskilt dyrt heller men lite lyx ändå :hugs:

5 gillningar

Supergott… alltså köttfärssås är ju gravt underskattat, riktig festrätt om man lägger ner lite extra kärlek i tillagningen.

Mitt tips är en riktigt rejäl bit rotselleri skuren i fina små bitar och några morötter skurna i samma storlek, mkt gul lök och massor av vitlök, mkt tomatpuré osv… ska puttra på spisen i flera timmar och där kan man utan förlust dra ner på köttfärsmängden :smiling_face_with_three_hearts: :v:

Lite rödvin i är ju perfa, men för att få syran vilket är vad man vill åt i såsen så funkar faktiskt en rejäl slurk röd/vitvinsvinäger (nästan) lika bra som rödvin och mkt billigare :muscle:

Och så kan man dricka vinet till, istället för vinägern :joy:

3 gillningar

Tack för tips ! Morötter har jag i ibland, aldrig testat selleri dock. Men lök och vitlök är det då ingen brist på i min mat :sweat_smile:
Haha ja tack, mitt absoluta favoritrödvin kan jag inte hälla i maten :joy:

1 gillning

Minns bara att det ska vara rotselleri, inte stjälk/bladselleri :+1:

1 gillning

Vore jättekul om fler kunde posta sina lågbudgeträtter (dvs som smakar gott med billiga huvudingredienser, ju billigare ju bättre) som de provat själva, med recept :pray: :heart_eyes:

2 gillningar

Ännu roligare att försöka hålla budget är det ju om man avolika anledningar inte kan äta allt, som tex laktos eller gluten… :fearful:

2 gillningar

Ahhh… känns ännu mer svårt, jag tål iof inte laktos men det finns det ju Lactrase-tabletter att ta innan mat om man inte lagat själv och det finns ju massor av laktosfria alternativ att välja på så det är ju inget megaproblem tycker jag.

Men riktig glutenallergi är ju riktigt besvärligt, och inte blir det ju billigare heller precis :see_no_evil:

Ja utan gluten och mjölkprotein :confounded:
Idag lyxade vi till det med tacos… hann inte baka så 4 glutenfria tortilla till sonen gick på ca 45kr + veganosten osv.

En riktigt dålig dag i somras upptäckte jag att de höjt hans favvopasta med nästa 4 kr/pkt och höll på att bryta ihop. Som snart 18-åring äter han utan problem upp ett pkt själv…

2 gillningar

Verkligen besvärligt läge, hoppas verkligen ni båda föräldrar är med och delar solidariskt på de kraftigt ökade matkostnader som er sons matallergier medför :pray: :+1:

1 gillning

Haha… nope.
Då jag får underhåll via FK räknar man inte med ökade matkostnader pga allergi. För det måste man komma överens vilket inte går med mitt ex som inte uppger rätt uppgifter de ggr vi försökt.
Så gett upp tanken på nån slags samarbete om det.

2 gillningar

Supertragiskt och så otroligt dysfunktionellt föräldrabeteende, vilken obeskrivlig knäppgök :space_invader: :hot_face: :-1:

Men förhoppningsvis så går hut hem… så småningom :smiling_imp: :pray:

2 gillningar

Här är det just nu fulllt pådrag med brand i lägenhetshuset bredvid. Två ambulanser har åkt iväg men vet inte om dom tog med sig någon. Verkligen en påminnelse om att ta till vara på livet. Även vi som är lite trasiga härinne har oftast mycket att vara tacksamma för trots allt :pray:

6 gillningar

Såååå himla sant :pray: :revolving_hearts:

4 gillningar

Nååååå… är det bara jämmer och elände härinne, vad lagar ni härinne egentligen för mat för vi alla äter väl varje dag, är det bara wagyu och oxfilé på menyn här?

Är det verkligen ingen som lagar G O D lågbudget mat och vill dela med sig?

@Noomi du kan väl börja så länge med den där köttfärssåsen lite mer i detalj ? :yum:
Jag är tyvärr en sån som sällan skriver upp mina recept utan lagar på känn :see_no_evil: