Mallans Inn 2.0

Berberibär står nu på listan till Willys :+1:

Tusen tack @Aa86 för alla dina fina och värdefulla tips, jag är särskilt förtjust i alla sådana där små specialdetalj-tips som förgyller, utan att det tar timmar i anspråk :pray: :sweat_smile:

Det ante mig att du inte kokade i saffran så att allt blev ljusgult, det persiska riset hade ju hälften av riset med saffran och övrrigt (i botten) och resten vitt och sen blandades lite av de lösa gula riskornen så snyggt bland det vita riset vid upplägget.

2 gillningar

Kul! Ser väldigt mycket fram emot resultat och omdöme :slight_smile:

1 gillning

Jag ska ta det när jag får semester och har lite mer tid och energi att lägga på för mig lite mer innovativ matlagning :+1:

Idag har jag gjort svensk husmanskost i form av en ugnsform med Janssons frestelse bara för att det är min åldriga mammas favoriträtt. Kokat ägg och förberett världens enklaste “cheesecake” i glas/skål till efterrätt. Med färdigköpta drömmar som krossas och glasskräm (som är så god att man kan strunta i resten och bara äta den som den är :sweat_smile:) och istället för att koka jordgubbs/rabarberkompott själv så tar jag idag med mig sqeezeflaskan med BOB’s hallonsylt… det blir bra det med :v:

1 gillning

Vad är glasskräm?

Det är en kräm bestående av ett paket naturell Philadelfia Cream cheese (200 gram), 0,75 dl florsocker, 1 msk vaniljsocker som man rör samman (för att inte florsockret ska yra runt överallt när man vispar) sedan häller man på 3-4 dl vispgrädde och vispar ihop allt till krämig konsistens.

Perfekt att varva med krossade drömmar, sylt/kompott (rabarber/jordgubbskompott med citron är eg godare för den blir syrligare än köpessylt) i ett genomskinligt glas. Kompott eller sylt på toppen och sedan toppa med färska bär som hallon eller jordgubbar i bitar.

Äts med sked direkt ur portionsglaset, enkelt och ersätter lätt tårta osv. :+1:

4 gillningar

Häftigt, ska provas. Tack Noomi :heart:

1 gillning

Ska det vara vispad eller ovispad grädde?

1 gillning

Ovispad, grädden vispas krämig tsm med phillaosten och sockret :+1:

2 gillningar

Trevlig nationaldag! Pubfråga… hur gör man med prosecco om man inte dricker upp allt i flaskan? Fick en när jag fyllde år, sitter med ett glas på altan och en vad jag hoppas på bra bok.

2 gillningar

@Aa86 @Noomi Berberisbär borde ju gå plocka här i Sverige också? Torniga är de ju men funkar väl som att plocka havtorn kanske? Fråga grannen när hen klipper ner buskarna i juli-aug-sept?

Här i norr där jag bor växer de tyvärr inte.

1 gillning

Hmmm… det var ju en klurig tanke såklart, så långt tänkte inte jag.

Men jag har ingen aning om det är samma sort och vid närmare eftertanke så är det väääääldigt mkt enklare om man hittar en påse på Willys :blush: :see_no_evil: :crossed_fingers:

1 gillning

Jo, givetvis men ändå - om man tycker det är fantastiskt gott kanske det är värt det och min nyfikenhet väcktes definitivt!
Berberis ska tydligen finnas förvildad på många platser i Sverige också men om jag förstått rätt nu när jag googlat runt lite är det vildsorten B vulgaris som bären vi köper kommer ifrån och vi har i våra trädgårdar några utvecklade arter istället.
Men vad jag vet är den inte giftig så bären går ju smaka och torka om man vill. Men enklast är nog som sagt att köpa på Willys… :sweat_smile:

1 gillning

Utmaningen att bara anstränga sig och laga maten är stor nog, att lägga till bärplockning på det är nog fler växlar än vad i alla fall jag klarar av :sweat_smile:

3 gillningar

På tal om bär så fick jag tag på svenska jordgubbar idag, första för säsongen. 2 liter för 160kr så vi ses i lyxfällan. Cynisk som jag är så blir jag ändå misstänksam om ursprunget men de var goda iaf

3 gillningar

Jag köpte förra veckan på ICA, odlade i Sjöbo stod det men smaken vara då inte mycket att hurra för, någon snabbdriven sort förmodligen som smakar hart när inget alls… de belgiska, spanska och italienska som funnits tidigare i vår var då fullt i klass med dessa sk. svenska gubbar.

Men det är väl som med den första svenska färskpotatisen för dyra pengar, hälften vatten och svampiga och trista när man kokat dem :see_no_evil:

1 gillning

Amen liksom!

Det håller sig i flaskan ett par dagar men varför vänta😊

Eller så gör du en grön ärtsoppa som du häller lite bubbel i. Otrolig gott!

Hallå alla tekniknördar! Läste i en gammal tråd och stötte på det här:

Ursäkta mig men kan vem som helst gå in och läsa olika konversationer nånstans (Facebook/messenger eller var nånstans?) om man råkar ha fel inställningar? Jag vill inte att alla mina konversationer ska gå läsa varken för min eller de jag messar meds skull (eller mina barns), det blir ju som att bryta ett förtroende! Hur fixar man så att det inte sker?

Nej :slight_smile:

Självklart måste man ha medvetet valt att vara automatiskt inloggad på en enhet och där har då personen haft tillgång till ens facebook (t.ex gemensam iPad)

Svaret är till @mordillo. Var bara medveten om vilka enheter du är inloggad på så är det lugnt. Finns ingen inställning där man kan välja att hela världen har tillgång till sina meddelanden :slight_smile:

2 gillningar

Hej

Spontant nej, men om han ovan använde hennes dator/paddan, dvs… Hon lämnade FB öppen och därmed ar mess öppen och nån kunde se detta.
Men att komma åt en annans FB & messaktivitet = nej

1 gillning