Mallans Inn 2.0

Oj så mycket läckert det fanns där, men inte helt enkelt att förstå sig på recepten. Dessutom mkt kryddor och örter som är relativt svåra att hitta här på en random matbutik typ ICA.

Du råkar inte ha några andra tips på kanaler med lite mer tydliga recept och beskrivningar, gärna på svenska :pray: :blush:

Gräset klippt💪
Blev bjuden på pizza och glass hos dottern idag och fick även en åktur i deras grannes Ferrari… oj, oj, faan så den for iväg. Magen svängde sig på rak väg :grin: Så har man åkt Ferrari då första gången i mitt liv.
Imorgon blir det jobb på daghem… nå snart är det semester, orka, orka

3 gillningar

TikTok är en guldgruva när det gäller ”influencers” och matlagning

Mxriyum
Saltycocina
Bdylanhollins (min absoluta favorit som bakar med recept från förr i tiden)

1 gillning

Zeina gör en hel del mat från Mellanöstern.

Vill laga ETT persiskt recept så ska du laga Ghormeh Zabzi tillsammans med klassiskt persiskt ris. Det är liksom grejen som gäller helt enkelt.

Det du kan ha svårt att hitta i mataffären är väl örterna men då skickar du ett PM så kan jag skicka efter några paket.

Jag som iranie och matälskare skäms över att jag aldrig lagat något från hemlandet så det är fan dags snart. Men rädd att mamsen adopterar bort mig om jag misslyckas :sweat_smile:

1 gillning

Då startar jag med den! Den verkar lite enklare :sweat_smile: Kryddblandningen och torkad lime verkar finnas på Willys :+1:

1 gillning

Tusen tack snälla du för vänliga tips och till och med ett inköpserbjudande, nu vill ja ghoppas att jag inte ska behöva besvära dig med den typen av åtagande, nån måtta måste det väl vara :pray: :revolving_hearts:

Jag ska kolla in det recept du länkar till och även mer på Zeinas blogg, jag har lagat en hel del recept av henne men nog aldrig något typiskt från Mellanöstern, annat än Tabbouleh och Hummus.

Vad bra, torkad lime (eller limeblad iaf från min tid med Thom Kha Gai som ständig lunchsoppa, undrar om det är detsamma) har jag redan men då blir det av till Willys för att hitta rätt krydda :+1:

[EDIT] Inser att torkad lime och torkade limeblad inte alls är detsamma… men borde man inte kunna ha färsk lime om man inte hittar torkad :thinking:

Precis, det verkar vara något annat. Helt nytt för mig. Ingen aning om man kan ersätta med färsk :sweat_smile:

1 gillning

Jaha, nu är jag juh bara tvungen att göra detta själv.

Tyvärr tror jag inte man kan ersätta med färsk lime riktigt. Själva limen ska in i grytan och ligga med liksom.

Ovan länk hänvisar till nämnd lime :slight_smile:

1 gillning

Tack, då blir det till att försöka få tag på en sån påse på mitt Willys alltså. Tyvärr har ju Willys väldigt olika sortiment beroende på butik, men har jag tur så :crossed_fingers: :pray:

1 gillning

Jaa! :clap:

1 gillning

Jag blir också sugen på att laga persisk mat nu. :yum:
Kanske skulle vara en ide att laga något nytt, gärna från andra matkulturer, en gång i veckan ett tag.
Men idag har jag via en podd insett att jag är en sån som inspireras men sen ofta inte gör (så osmickrande egenskap :roll_eyes:), så då får det bli av också denna gången.

2 gillningar

Fan vad härligt! Ferrari har jag aldrig åkt eller kört för den delen :upside_down_face: Men för ett tag sedan fick jag en åktur med en av mina lärares Tesla. Och jävlar vilken acceleration!! Det första hon sa när jag satte mig var “det finns inga växlar i Tesla” och jag bara: “vadå inga växlar?”

Sen gasa hon på som fan, min mage sögs ut och satte sig i baksätet :rofl: :rofl: :rofl:

Skithärlig känsla. Som att åka Balder på Liseberg :smiley:

2 gillningar

Är väl bra bara att kunna känna inspiration och nyfikenhet :v: Att allt sedan inte blir av är ju inget som gäller enbart dig, det händer ju oss alla nu och då och till och med ofta i mitt fall.

Jag kan just ingenting om persisk mat, men jag är ingen rookie när det gäller att laga mat rent generellt. Det receptet som visas låter underbart gott och får man bara tag på alla ingredienser så tror jag det blir ljuvligt. Men efter att ha läst receptet så ska man vara begåvad med gott om både tid men ffa tålamod.

Jag ska testa köttet när jag blir ledig och har mer tid och ork och köttgrytan tror jag inte blir några som helst problem, för någon av oss… det som blir en utmaning i alla fall för mig är alla de momenten med riset som också med sin knapriga botten låter alldeles fullkomligt delikat, men sååå himla många moment under lång tid så där är jag mkt tveksam om mitt eget tålamod kommer räcka till :wink:

Men jag tänker att det kan finnas andra sorters tillbehör som kan fungera, men kanske inte lika perfekt, men iaf tillräckligt bra.
Couscous går snabbt och kan säkert piffas till så det kan bli ett alternativ för mig :+1:

2 gillningar

Själva grytan är enkel i sig att göra upplever jag efter att ha läst en massa igår. Rent krasst är det bara ett 6-7 ingredienser som ska in i en gryta och sen ligga mysa i 5-6h.

Riset håller jag med om är det besvärligaste men det ska jag nog skippa, kommer göra enkelt basmatiris som jag kommer hålla lite saffran över för att göra det fint gyllene. Sen får det duga :slight_smile:

2 gillningar

Även jag blev sjukt inspirerad nu men måste nog invänta både mer pengar (lönen redan nästan slut :frowning_face: ) och möjlighet att handla i stora staden för här finns inga såna ingredienser! :sweat_smile:

Under tiden bingar jag serier - nu senast hittade jag Nicola Walker i krimserien Annika. Stackarn fick låtsas vara norska med ett svenska namn, många svenska referenser och pratar nån slags svorska av och till men i övrigt är den bra.

1 gillning

Precis min känsla när jag läste receptet, grytan klarar vi alla om vi bara har rätt kryddor och ingredienser och jag ska definitivt ta lammkött.

Men riset… åhhh, den där skorpan när det vara upp&nervänt ser himmelskt ut… :yum: men om du tycker det låter lite trixigt så behöver inte jag känna mig helt usel för att jag kände att det där blir för mkt. :sweat_smile:

När du skriver “hälla” saffran över basmatiriset, menar du då att låta riset koka tsm med saffran, eller koka riset för sig och blötlägga saffran och blanda med smör/olja och ringla över färdigkokt ris?

Jag älskar Nicola Walker… men måste erkänna att jag tycker hon är helt klockren i den här typen av mindre polerade roller. Hon gestaltar udda karaktärer fenomenalt. “Saknad, aldrig glömd” var en riktig superserie, och hon hade även en roll som psykiskt sjuk grannkvinna (eller eg dottern) i en helt twistad familjehistoria från ett av avsnitten i Scott&Bailey, hennes prestation där var helt klockren :v:

Däremot har jag själv mkt svårare att se henne som naturlig gestalt i roller som tex äldsta dottern i den matriarkala advokatfamiljen i “The Split”… :see_no_evil:

Själv fick jag tips av en kollega som är hooked på danska serier om “Livvakterna” och “Bedrägeriet” på TV4 Play. Har betat av den första under några veckor och påbörjat den andra serien, men där tog det lite stopp :sweat_smile:

Den här serien Annika är just en sån roll - hon är helt fenomenal! Dessutom är den lite annorlunda i så mån att hon vänder sig till oss i publiken och har en dialog med oss och varje fall hänger hon upp på någon historia, grekisk mytologi, nordiska hjältesagor eller Shakespeare - älskart! De har tagit till gamla teatertrix och det funkar faktiskt.

Jag har också sett henne i de andra men inte The Split - måste genast se om den är nåt och hur hon gestaltar en sån roll.

2 gillningar

Det sista, riset ska bara ha en uns av smak av saffran och mest åtnjuta färgen så behövs inte mycket heller. Har du tid i affären och de ekonomiska medlen skulle jag även försöka hitta berberibär (gränsen till överkurs men man kan leta en kort stund iaf)

Är som ett russin med syrlig/söt smak. Man sprinklar det över riset och kombinationen är helt magisk

2 gillningar