Mallans Inn 2.0

Utmaningen att bara anstränga sig och laga maten är stor nog, att lägga till bärplockning på det är nog fler växlar än vad i alla fall jag klarar av :sweat_smile:

3 gillningar

På tal om bär så fick jag tag på svenska jordgubbar idag, första för säsongen. 2 liter för 160kr så vi ses i lyxfällan. Cynisk som jag är så blir jag ändå misstänksam om ursprunget men de var goda iaf

3 gillningar

Jag köpte förra veckan på ICA, odlade i Sjöbo stod det men smaken vara då inte mycket att hurra för, någon snabbdriven sort förmodligen som smakar hart när inget alls… de belgiska, spanska och italienska som funnits tidigare i vår var då fullt i klass med dessa sk. svenska gubbar.

Men det är väl som med den första svenska färskpotatisen för dyra pengar, hälften vatten och svampiga och trista när man kokat dem :see_no_evil:

1 gillning

Amen liksom!

Det håller sig i flaskan ett par dagar men varför vänta😊

Eller så gör du en grön ärtsoppa som du häller lite bubbel i. Otrolig gott!

Hallå alla tekniknördar! Läste i en gammal tråd och stötte på det här:

Ursäkta mig men kan vem som helst gå in och läsa olika konversationer nånstans (Facebook/messenger eller var nånstans?) om man råkar ha fel inställningar? Jag vill inte att alla mina konversationer ska gå läsa varken för min eller de jag messar meds skull (eller mina barns), det blir ju som att bryta ett förtroende! Hur fixar man så att det inte sker?

Nej :slight_smile:

Självklart måste man ha medvetet valt att vara automatiskt inloggad på en enhet och där har då personen haft tillgång till ens facebook (t.ex gemensam iPad)

Svaret är till @mordillo. Var bara medveten om vilka enheter du är inloggad på så är det lugnt. Finns ingen inställning där man kan välja att hela världen har tillgång till sina meddelanden :slight_smile:

2 gillningar

Hej

Spontant nej, men om han ovan använde hennes dator/paddan, dvs… Hon lämnade FB öppen och därmed ar mess öppen och nån kunde se detta.
Men att komma åt en annans FB & messaktivitet = nej

1 gillning

@Aa86 @nuggen tack för era svar! Blev väldigt förvånad när jag läste det och tänkte att mina och barnens konversationer är inget som ska finnas öppet. Puh!

@mordillo

  1. Byt lösenord på FB
  2. Välj under konto/lösemord att du gör tvåstegsaukt. så är du säker framöver
1 gillning

Tror man i inställningarna på fb kan få fram en lista på alla enheter man har kontot inloggad på. Där kan man klicka att bli utloggad från alla enheter, vilket är att föredra i samband med att lösenord ändras och 2-faktorsinloggning aktiveras.

Helt rätt !

Vad innebär tvåstegsauktorisering egentligen? :pray: :see_no_evil:

1 gillning

Det innebär väl i korthet att du inte kan logga in bara enkel väg, tex med mejl och lösen utan när du loggar in med säg mejl och lösen så kommer ett sms med en kod som du även måste logga in med. Finns väl lite olika lösningar men det är för att säkra upp sina konton.
Mitt ex förra ex försökte logga in på hans fb, men då kom ju inloggningsförfrågan även till hans telefon :ok_hand:

2 gillningar

Helt rätt @Quinna

Alla ska välja detta på FB, så slipper man bli kapad där.

1 gillning

Förutsatt att man loggar ut emellan gångerna man är inne…

1 gillning

Alltså… det där låter ju besvärligt, det ska jag inte sticka under stol med… men hur funkar det, väljer man det enbart för fb, eller gäller det isf alla sidor man har ett medlemsskap på som exv denna?

Är det överallt så vete :black_cat: om jag orkar vara så noggrann, men är det enbart fb så visst då då kan det funka…

Välj FB, ganska enkelt, du behöver din telefon, därifrån får du sms-nr som skall skrivas in.

1 gillning

Jaha enkelt var ordet, sa Bull :crazy_face:

Lite mer exakt skulle vara tacksamt… börja med att jag öppnar fb på min telefon och sen då…

Tack och sorry för idiotiska frågor från mig den totala novisen gällande allt sånt här :see_no_evil:

“Nästintill-examens-middag” (en termin av elva kvar, men vill ändå uppmärksamma att “snart”) till helgen… någon som har något tips på riktigt god och gärna enkel mat + dessert?

Inget behov av förrätt, mat och efterrätt+kaffe får räcka tänker jag :+1:

1 gillning