Livsdrömmen som blev en mardröm

Nu har det gått ganska exakt ett år sedan jag sa till min fru att jag ville utveckla och nystarta vårt äktenskap, efter många tuffa småbarnsår, där vi med facit i hand inte underhållit och tagit hand om varandra. Inte levt i nuet utan hela tiden blickat framåt och väntat på att livet skulle börja. Men jag säger som @Andreasnoord, i jämförelse med vissa andra partners man läser om här på sidan är båda jag och X diamanter. För henne var det tyvärr för sent, jag krisade och fick även en otrohet med en kompis till familjen som en kniv i ryggen. Efter det följde några sessioner med FR, ett försök från min sida att rädda det som kunde räddas, men från hennes sida nog bara ett sätt att kunna bocka av det på listan.

Senaste året är i mångt och mycket dolt i någon sorts dimma, bestående av sorg, alkohol, skuldbeläggning, ångest och ilska samt så klart tårar. Jag har gråtit för en livstid, det är ett under att det finns några tårar kvar. För de kommer fortfarande ibland på natten, när jag ligger själv eller med barnen och ältar.

Jag är inte stolt över hur jag hanterat sista året, inte på något sätt. Men jag väljer att ha förståelse för mig själv. Jag har reagerat och gjort så gott jag kunnat. Antar att det kommer blekna och med hjälp av tiden försvinna bort.

Jag ser ju nu att allt jag gjort; skuldbeläggning, visat hur dåligt jag mått, tvingat fram skilsmässopapper, omplacering av hund och drivit på försäljning av vår gård, har haft som syfte att få henne att förstå hur galet allt detta är. Att få henne att vilja ge oss en chans till ett bättre liv tillsammans med våra barn. Att hon skulle säga stopp. Tyvärr har allt detta resulterat i det motsatta, jag har drivit henne längre bort från mig. Det är tungt att inse, jävligt tungt. Jag hade i och för sig inget val tänker jag.

Tyvärr har det ju också resulterat i skulder efter husförsäljning och att man tvingas bo i en liten lägenhet under oöverskådlig tid. Jag som älskade att bo på landet med hund och jord mellan fingrarna. Jag som ville ge mina barn samma lugna uppväxt som jag fick, tittar nu ut från fönstret och ser systembolaget och en massa bilar. Jag har nog under alla år i Stockholm längtat tillbaka till landet där jag växte upp, men när jag äntligen kom dit var det som om Gud skrattade. Jag fick smaka på det i nått år, sen rycktes allt bort.

Visst är det konstigt att man efter allt som gjorts och hänt fortfarande kan älska så djupt. Känna hur hjärtat fladdrar till när man får svar på ett sms om barnens regnkläder. Fortfarande vilja vara med henne. Fortfarande vara stolt över henne och känna samhörighet. Vara beredd att förlåta och hugga av sin hand för att få chansen att bygga upp vår familj igen. Tillsammans skapa ett nytt liv, ett äktenskap där båda kan känna sig fria, uppskattade och lyckliga tillsammans med våra underbara barn.

12 gillningar

Hoppas att hon läser det du har skrivit och framförallt tar åt sig…

@johan - vill du verkligen ha henne tillbaks? Ibland när jag tänker på hur mkt jag saknar mitt x nu efter 5 månader så känner jag inte kärlek utan bara ett stort NEJ… älskar nog honom på ett plan men inser att det skulle inte bli något kvar av mej om vi skulle försöka igen (inte för att han vill) - någonstans måste jag hitta min självrespekt igen, annars går jag under… jag kommer aldrig mer att bli sä totalt i händerna på nån annan att jag känner mej som ingenting utan den personens kärlek. Jag önskar dej så mycket kärlek i framtiden - tyvärr är nog jag lite för gammal för dej :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 gillning

Johan vilken stark text, vilket otroligt djup du har i dig och styrka att våga se dig i den situation ni "hamnade"i. Det kan bara finnas ett bra liv till dig framöver, ge dig ut och ta dig för dig. Det här är inget genrep det är din föreställning ,ditt liv. Kramar

1 gillning

Jag gjorde mitt val för 17 år sedan och har inte ångrat mig en sekund, trots det som hänt sista året. Jag varken tror jag kommer eller vill uppleva det med någon annan. Hennes svek och otrohet har inte lyckats ta död på det. Jag är en person som håller det jag lovar, jag lovade henne att det var vi i bra och dåliga tider. När jag säger att jag vill ha tillbaka henne menar jag inte som det var sista tiden. Utan att tillsammans skapa en ny och bättre relation där även hon kan må bra.

7 gillningar

Förstår exakt hur du menar…
jag gav mitt löfte… i nöd och i lust, i sjukdom och i hälsa…
Men jag var ensam att tolka det ordagrant…
Även om min fru alltid tolkar allt ordagrant enligt sig själv… fast då måste hon ju ljuga för sig själv…
Känner igen det där med dimman… alkoholen fast jag har sagt nej till drickat nu…
Närminnet finns inte heller längre. Kommer fasen inte ihåg någonting sen den dagen hon gjorde slut…
Det är som ett svart mörker från det ordet…

2 gillningar

@Johan
Så väldigt bra och välformulerat av dig. Känner att jag behöver läsa ditt inlägg fler gånger för att riktigt ta till mig. Så bra skrivet och jag med tänker att kanske ditt x borde läsa det?
Personligen förstår jag även @Lavve inlägg. Jag med behöver hitta mig själv före någon annan i mitt liv, vare sig någon ny eller ge x en ny chans. Är så rädd att återigen sätta någon på pedestal och inte tänka på mig själv. Jag med är nog lite för gammal för dig :stuck_out_tongue_winking_eye: men du kommer att hitta någon. En person som kan uttrycka sig så som du gör behöver inte vara singel länge om den inte vill :relaxed:
Många kramar till dig johan från framtidstro

1 gillning

Ja det känns skit tufft när man har alla minnen tillsammans och hade väl hoppats att man kunde prata och glädjas om det när man trodde man skulle åldras tillsammans.Nu känns alla minnen skit
Och man vet inte om dom fina åren ens har funnits

2 gillningar

Raderat

1 gillning

Det kommer ge sig med tiden.
Jag var med barnens mamma och hennes man och deras familjer igår för dotterns konfa.
Men då har det gått 11 år sen vi delade på oss…
Så det finns hopp för dig med…

Ja vad ska man säga? Jag är också så trött och besviken på hur mitt liv blivit. Inte som jag vill! Sommar, sol och glada familjer överallt. Har väldigt svårt att se att det för egen del kommer att kunna bli bra någon gång. Idag är en tung dag när jag känner mig skör. Sitter på jobbet och läser på forumet istället för att jobba. Men som du skriver, det är nog bäst att ta sig i kragen och fokusera på jobbet. Kliva ur den privata depp-personen och i yrkesrollen istället. Glömma skitlivet för ett tag. :construction_worker:

1 gillning

Raderat

4 gillningar

Det där kan jag relatera till. Missar hela tiden moment o händelser med barnen som inträffar hos X.
Nu senast tappade äldsta sin tredje tand (framtand) med fetglugg som resultat. Han var jättestolt och jag var inte där för att få uppleva detta med honom. Minsta killen skrev sitt namn igår helt själv för första gången. Stolt som en tupp och jag var inte där. Dessa små saker som bara händer en enda gång och jag är inte på plats.
Det gör ont, fysiskt och mentalt.

3 gillningar

@Johan40 och @ior Åh, vad jag önskar att mina barns pappa kunde vara mer som ni i sitt föräldraskap, ni visar sådan omsorg och kärlek till era barn.

Skrattade gott åt detta @Johan40. Kanske inte var din mening för jag utläser en hel del ilska, men förlåt… såg henne framför mig och det var ingen vacker syn :joy:

Raderat

Jag vet exakt vad du menar. Idag var en dag jag inte ville till jobbet. Men det är en otroligt farlig väg.

Sen det där med meningslösa, vi får hitta mening. Göra saker utanför vår comfort zone. Om du till exempel sitter sitter hemma, tycker det är hemst och grått, kanske du borde testa och, jaa, gå och fiska. Eller dansa (exempel) Det KAN vara lika trist och grått som det du gör, ELLER så kanske det finns en chans att det kan vara det som gör det roligt i ditt liv. Och får du några sådana här saker, kanske livet får en mening.

Jag försöker med det nu, och börjar hitta lite mening med vissa saker.

1 gillning

Raderat

Isch känner samma sak… jag vill oxå ha ett litet hus till mig och barnen men käns som det kommer gå åt helvete med försäljningen… och jag vill ligga på plus minus noll men det kommer nog hamna på minus…
Är bara ledsen helatiden… orkar inte ta för mig något just nu.
Önskar detta aldrig hade hänt…

1 gillning

Raderat

Jag har ju inget val… :frowning: vill bo kvar men har inte råd själv… borde finnas nån försäkring som täcker om man skiljer sig…