Ge partnern chansen vs man kan bara ändra sig själv?

Hur har det gått? Har du skrivit på kontraktet för parhuset? håller tummarna

Ja det har jag, får tillträde senast 5 juli men förhoppningsvis tidigare, det är ett dödsbo så det står tomt men är någon form av byråkrati som måste bli klar först. Det känns jättebra, även om jag helst hade flyttat för länge sen och är lite otålig att komma iväg.

Idag ska vi ha kalas för äldsta och för den sakens skull är ju det mer optimalt att vi alla är kvar här och han kan ha kalas i stora, fina trädgården. Det blir väl sista gången, att exet skulle hålla några festligheter här skulle chocka mig rejält, och i mitt nya hus har jag visserligen en liten trädgård men när jag tryckt in alla rabbatter och pallkragar jag behöver i den lär där inte vara plats för några större sällskap. Är väl lite kluven till den saken, när vi köpte det här huset var ju just att kunna hålla stora fester bland det som lockade mig mest. Det kommer jag inte att kunna ha i min nya bostad. Å andra sidan blev jag så trött av det och kunde ofta känna mig ledsen över att andra inte bjöd tillbaka. Fast jag vet inte hur mycket av den tröttheten som egentligen mest bottnade i min och sambons relation.

4 gillningar

GRATTIS!!! :partying_face:
Vad kul att höra, även om det är en månad till inflytt så är det så befriande att ha boendefrågan löst och slippa den stressen varje dag!

Jag förstår dig verkligen kring det där med stort hus och trädgård med möjlighet till sociala tillställningar- som jag också brukade älska att hålla men som på senare tid (läs: sista 75% av äktenskapet) då exet mer var som ett motvilligt ankare till sånt - men du kommer kunna bjuda in folk som du vill och den lilla trädgården kommer räcka till alldeles utmärkt. Det kommer bli mer intimt och mysigt istället för stort och svulstigt :slight_smile:

1 gillning

Åh, det kommer bli bra för dig och barnen @Nimue🤗

Grattis till att ha löst boendet, låter ju som en väldigt bra lösning.

Säger som Slasken20, att visst ska du hålla fester, det blir bara en lite annan form.

Tack!

Ja, den senaste helgen bjöd verkligen på allt det bästa som huset och kärnfamiljslivet där haft att erbjuda. Barnen kunde vara ute och springa och leka i den stora, insynsfria trädgården med blommande träd och buskar överallt, vi promenerade ner till vår lilla strand och de tog årets första dopp på söndagen sen. Onekligen svårt att inte känna att det svider att lämna det bakom sig, jag kommer inte rimligtvis få uppleva det igen, visst kanske jag kan få tag på ett sådant drömboende igen längre fram, men inte medan barnen är små nog att springa runt och leka där.

Jo, jag får väl ta åren i detta lilla hus för att fundera på om jag mest varit en tragisk Gatsby-karaktär som bjudit in folk till fester och sociala aktiviteter i tron att man skaffar sig vänner på det sättet och sen blivit besviken när relationerna inte alltid blivit så ömsesidiga som jag tänkt mig, eller om det är för att jag redan haft en megatung fripassagerare på släp hela tiden som jag varit överdrivet känslig för sådant och det inte kommer att kännas på samma sätt när jag inte längre får källan till fördragsamhet med sådant totaldränerad konstant.

6 gillningar

Jag känner igen så mycket i det du beskriver, både kring den sociala biten och sorgen över vad som kommer gå förlorat.

Tiden mellan husförsäljning och flytt var de jobbigaste, då kunde jag inte tänka på annat än sorgen över de praktiska och materiella förluster det skulle innebära. Men så snart flytten var klar så släppte det. Nu när sommaren är här och jag inser att jag inte får plats med både stor studsmatta och pool, som vi lätt fick plats med i gamla trädgården som också var helt insynsskyddad, så känns det faktiskt helt ok. Den där saknaden och sorgen över gamla trädgården har mildrats av de positiva aspekterna av att få bo i ett tryggt hem.

När det gäller den sociala biten så tror jag för egen del att mitt ex agerade bojsänke så jag inbillar mig åtminstone att förutsättningarna, så snart den förbannade pandemin är över, är bättre nu trots mindre hus med mindre sociala ytor. Jag märker det att i området jag nu bor i så är grannarna i samma ålder med barn i samma åldrar och man umgås tillsammans på ett jättehärligt sätt.

Så jag förstår att det är tungt nu, det är nog helt naturligt, men tänk på att det är en fas som snart kommer gå över!

1 gillning

Tack Slasken! Jag hoppas att jag snart får komma vidare. Fick besked att registreringen av dödsboet var klart nu, men mäklaren har fortfarande inte hört av sig med en tid så nu är jag orolig att han inte lyckas boka en tid med banken i tid (han påstod att han skulle kunna lösa det, banken själva sa att de behöver fyra veckor). Vore verkligen extremt knäckande om jag inte kunde komma iväg nu ändå, börjar kännas väldigt jobbigt och fel att bo här. Men hoppas att jag oroar mig i onödan.

Snart två veckor sen jag fick komma in i nya huset. Nu har jag börjat få till någon sorts hem här, även om många Ikeamöbler fortfarande ligger i kartonger och måste skruvas ihop. Barnen har varit med mig en vecka här men är nu hos pappa sen igår. Just nu känns det faktiskt helt underbart och fantastiskt. Har varit glad de senaste veckorna på ett sätt som jag inte ens kunde minnas att jag kan vara. Känns som jag hela tiden haft berg framför mig att flytta de senaste åren, och nu är de borta, eller åtminstone känns det så för tillfället. Kommer säkert kännas sorgligt ibland men just nu känns det i alla fall mycket bättre än det gjort på väldigt länge.

11 gillningar

Då jag läser det här, så tänker jag att jaaa är det såhär mitt x kände. Som en lättnad att vi inte längre bodde ihop.
Sorlig tanke för mig.
Jag längtadr och saknade ihjäl mig efter min familj och han kanske kände just precis som du.
Två olika världar man kan leva i, inom samma ”familj”.
Och trots att det är snart 1år sen jag flyttade, så kommer tårarna att läsa hur den andra kan uppleva samma situation.

3 gillningar

Tja, det är tråkigt att mitt inlägg gjorde dig ledsen. Men jag har gråtit och tidvis mått så dåligt att jag inte velat leva längre de senaste åren, så jag tänker nog unna mig själv att vara glad när jag kan, även om det skulle vara så att han samtidigt är ledsen. Jag hoppas att min lycka över att äntligen vara fri kan inspirera andra att det faktiskt kan bli bra och att man kan få må bra igen om man lämnar en dålig relation. Med reservation för att det kanske kommer dagar när jag känner annorlunda.

8 gillningar

Mitt inlägg var ingen kritik mot dig eller på något sätt att du skulle känna fel/göra fel.
Mitt inlägg hade inte alls med dig att göra, bara en insikt för min egen del, min egen process.

3 gillningar

Vad härligt att flytten känns så bra!

Jag hade nog för egen del trott att jag skulle känna som du, hade gått och våndats och mått dåligt ett bra tag innan, men när flytten väl gick så gick luften ur mig och jag bröt ihop. Kanske är det skillnad på att vara den som flyttar till något nytt och vara den som bor kvar. Hur som helst, njut av denna känsla!

1 gillning

Så gott att höra :revolving_hearts::sunny::+1:!

2 gillningar

Vad härligt att höra att du äntligen fått komma vidare och att det känns bra! Ditt inlägg gjorde min dag :hugs: Jag känner igen den lättnaden när man fick flytta in i sitt egna hem och slippa känna sig gisslan i ett dysfunktionellt hem. Hur funkar kommunikationen med exet?

1 gillning

Tack Slasken!

Kommunikationen fungerar väl både bra och dåligt kan man väl säga. Den är helt enkelt i princip lika dan som när vi hade en relation. Det bra är att det inte varit något skuldbeläggande, tjafsande eller liknande från hans sida, han har även förhållit sig neutral mot barn och omgivningen så jag tror knappt någon ens vet att det var mitt beslut att separera. (Kan förstås tänkas att han tycker det känns skönare att alla bara vet att vi separerat, snarare än att han blev dumpad). I tonläge och beteende när vi ses är han vuxen och till och med trevlig och hjälpsam.

Men… de problemen som fanns i relationen finns ju kvar. Han är seg som fan och allt praktiskt måste jag driva till 100% om det ska bli av. Nu är ju de stora bitarna tack och lov lösta men det är ju mindre saker som att dela upp barnens utgifter och en del andra mindre grejer kvar. Har tagit upp det med honom varpå det vanliga “mmm” “vet inte” som svar på hur han tycker vi ska lösa det etc. För närvarande har jag inte orkat ta fighten så nu betalar jag bara alla räkningar för barnen själv, för självklart är det jag som sett till att de fått fritidsplats, försäkringar, abonnemang osv, så givetvis kommer alla räkningar till mig.

Sen klarar han ju fortsatt inte av planering, läsa scheman etc. Alternativt om det nu är att han bara har noll respekt för min tid. Vi har liksom bara hunnit ha två pass var med barnen hittills och tre gånger har han velat ändra schemat p.g.a att han “kommit på” att det inte funkade med hans jobbschema, trots att jag la det efter hur han sa att han skulle jobba från början. Jag har inget i princip emot att vara flexibel med schemat men det kräver ju framförhållning eftersom jag är allt annat än en implusiv, laid-back person. Jag har ju omsorgsfullt lagt upp planer för både barnfria dagar och de dagar jag ska ha barnen för att slippa sitta hemma och deppa. Sista gången körde jag bara över honom när han ringde med en dags varsel och tyckte att jag fick ta barnen tre veckor i streck för att han kommit på att de tre dagar (redan ändrat, skulle varit fem) han skulle haft dem på mitten skulle han visst jobba ändå. Åkte dit och lämnade av ungarna. Kändes ändå skönt, hoppas han lär sig att han själv får kolla sitt schema lite tidigare än en dag innan om han vill att jag ska vara flexibel med ändringar.

5 gillningar

Ha ha, underbart! Allt det här jamsandet som man läser om här på forumet, om scheman som inte hålls, x-partner som krånglar, barn som inte vill, nya partners som vill ditten eller datten. Du bara kör över ungarna och så får han lösa sitt. Föredömligt!

3 gillningar

Verkar som det ändå går väldigt bra framåt. Att han fortsätter vara som han varit kan man ju inte göra något åt och var väl knappast oväntat även det är lika frustrerande för det.

Så du har barnen mer procentuellt än vad han har? Är det även planen framåt?

Hur mår du nu i det stadie du är i nu? Har du hunnit landa eller är det ännu fokus på att lösa allt praktiskt?

Haha tack. Fast man får ju ändå lov att säga att anledningen till att det går är att exet ändå inte är en riktig idiot. Skulle han börja bråka och därmed låta barnen få veta att de var ovälkomna när jag kom dit med dem hade man ju inte kunnat göra så. Eller om jag trott att han skulle överge dem och åka och jobba ändå. Men trots allt är han inte så illa, när ungarna väl glatt kommer skuttande så håller han ju god min, även om jag blev informerad om hur oerhört synd det nu blev om honom när barnen inte hörde.

Nej, planen är att vi ska ha dem 50/50, nu skulle jag haft dem ett par dagar extra, som blev fler, för att han skulle jobba, han ska ha dem lite mer senare i augusti när jag ska ut och resa med jobbet.

Och nej, man bör väl inte vara förvånad över att han fortsätter att vara som han är, men det blir ju lite gamla problem i ny skepnad. För några veckor sen skickade jag t.ex ett mail om hur vi ska dela upp utgifterna samt om önskemål för schema de närmsta månaderna och det har han inte svarat på än. Varje gång jag frågar han glömt bort det. Liksom han hade glömt att han skulle ta dottern på inskolning på fritids, glömt ett av barnens tandläkartid och glömt vilken dag de skulle komma. Trots att det sitter papper på kylen (som jag antar att han besöker ibland) med alla dessa uppgifter. Nu påminde jag ju honom så det verkar som att det kommer att skötas av honom, men det känns ju lite segt att man kommer ha kvar arbetsuppgiften att påminna honom allt väsentligt X10 gånger om det ska finnas ngn chans att det ska fungera för barnen.

Jag vet inte om jag har landat, hur vet man det? Det känns mest lite tomt och ihåligt liksom. Som att hela livet hade organiserats kring något som visserligen var lite trevligt men mest jobbigt och smärtsamt, och nu är det där i mitten borta, på gott och ont, och det känns ganska konstigt. Jag hade nog trott att jag skulle känt mig “fri och ledig” i bemärkelsen att man kunde börja fundera på nya äventyr nu, men så känns det inte alls.

2 gillningar