Frun otrogen minst ett halvår

Jag håller med @nuggen i allt väsentligt. För mig känns det som att er relation sjunger på sista versen, det är förmodligen inte vad du vill höra men ni har inga barn och hon har varit med andra flera gånger redan.

Jag tror att hon velar och tvekar och krasst sagt vet vad hon har, men inte vad hon (eventuellt) får… men i mina ögon så tänker du helt rätt som inte vill skaffa barn på de här premisserna.

Du närmar dig 40 och det är väl ingen direkt ålder för en man när det gäller barn, men hur gammal är egentligen din fru?

Jag borde kanske inte skriva det här, men gör det ändå… för mig känns det som att ett avslut (om ingen dramatisk förbättring sker inom väldigt kort tid) kanske vore det bästa för er båda två. Innan åren passerat och bådas era drömmar har runnit som sand mellan fingrarna allt eftersom åren bara gått.

Det bör liksom inte vara så här krångligt och traggligt innan man ens fått småbarnsårens belastningar att skylla på… och absolut inget som är dåligt redan innan blir bättre med närvaron av barn. För de där åren då de är små innebär en belastning på vuxenrelationen som är svår att till fullo beskriva för den som ännu inte upplevt den :pensive:

Så… för din egen skull, sätt en deadline och gå vidare om inget substantiellt händer inom kort, på hennes initiativ.

2 gillningar

Om sex är det sista man önskar sig i en depression… varför hade hon det då med honom?
Nej, att jag ska ha en massa tålamod i det här läget. Det köper jag inte. Fy fan…

Nej vet du vad. Du får det att låta som jag får skylla mig själv att hon varit otrogen… och så är det jag som ska vara den som låter henne vara, och visa att jag finns där för henne oavsett.

Jag har haft så mycket tålamod, och visat så mycket att jag finns här för henne i många år… och som tack har hon en affär.

Hon säger att hon älskar mig, och vill försöka… men är hon inte kapabel att verkligen försöka, och stå pall i krisen, när jag nu är den som mår dåligt. Då vej jag inte om jag kan gå och vänta på det.

Väljer jag att vi ska gå isär så är det inte på prov… jag går inte igenom allt det, samt bodelning mm i förhoppning om att vi kanske ska sakna varandra. Då är det för gott. I hopp om att kunna ha chans hitta kärlek igen.

1 gillning

@Luna1 Jag kan tänka mig just det. Att man har ingen sexlust om man är deppad. Man har nog inte lust att göra nånting.

Men jag framhåller ändå starkt att sex är nyttigt! Och bland det viktigaste i ett förhållande. Annars kan man lika gärna hyra städhjälp och skaffa en hund som sällskap.

TS och hans fru hade regelbundet sex fram till att hennes otrohet kom fram för 2 månader sen. Men när hon blev avslöjad så tappade hon sexlusten och blev deprimerad. Hon var ju inte deppad under otroheten.

Så om man tänker ett steg längre så sörjer hon kanske. Hon kanske var förälskad. Hon kanske saknar och sörjer det hon fick uppleva. Hon kanske inte sörjer just honom hon var otrogen med utan hur han fick henne att känna sig. Och om hon är ärlig i sitt försök att reparera deras äktenskap så kanske man ska låta henne göra det. Ett litet tag. Men att gå två månader utan sex är…höll på att skriva ren tortyr - men säkert väldigt påfrestande om man älskar en person. Och om man älskar varandra så vill man ju göra det.

2 gillningar

Jag gör väldigt mycket… det stämmer nog tyvärr. Hon har kanske inte varit så bra på att ta hand om sitt mående. Jag har hört med henne om hon inte skulle vilja prata med sin psykolog igen också. Men det vlir inte av. Hon pratar en massa om träning, och att hon vill, men hittar hinder hela tiden.

Nu när krisen gjort att jag börjat fokusera på mitt mående, och ta tag i min träning så har hon ryckts med, blivit lite inspirerad. Hon har också bokat en tid för samtal med psykolog, efter att ha sett mig söka stöd i samtal nu.

Och… problemet för mig är att jag inte vet ifall hon verkligen vill hitta tillbaka till vårt gemensamma liv. Hon söger det, men jag ser det inte i hennes handlingar fullt ut.

Till råga på allt så har det här gänget från sammanhanget där hon träffat honom en årlig resa ihop, alla. Och hon visar inte stor vilja att försöka anpassa den på nåt sätt. Hjälpa till atg skapa trygghet. Just en sådan resa blev början på deras affär… så det känns jäkligt jobbigt.

Jag blir mer och mer rädd att förhållandet sjunger på sista versen, fast hon säger annorlunda. Att hon tappat för mycket känslor för mig för att jag ska orka vänta på att något av det ev. ska kunna återuppbyggas, eller upptäckas på nytt. Jag kan inte ge det här ett år till… tex. Så känner jag just nu.

3 gillningar

Tack…! Jag känner att du är ganska pricksäker i din analys. Sexet fanns rätt så regelbundet fram tills jag avslöjade otroheten. Då tog det tvärstopp.
Jag har tänkt att det kan vara som du tänker, att hon verkligen haft känslor för honom, och nu sörjer att det är slut.

Nåt jag kan ha lite begränsat med tålamod med, såklart.
Ja, det är inte lätt… men jag har en första deadline för mig själv till påsk. Då ska jag fundera och ta ett nytt beslut. Och. Min andra deadline jag har är att innan hösten ska jag ha ansökt om skilsmässa, ifall jag inte känner betydligt större hopp, och positiva förändringar.

Jag mår för dåligt annars, att dra ut på det mer.

1 gillning

Om hon är ärlig i sitt försök att reparera ert äktenskap så har hon tagit ett aktivt beslut att stänga av eventuella känslor för den andre. Och det är ju bra!

Men resa iväg? Aldrig i livet. Inte i det här stadiet. Tror jag alla härinne håller med om. Inte ens en AW är okej. Det handlar ju om att göra dig trygg.

1 gillning

Hej @LedsenMake
.
Efter att ha läst dina senaste inlägg så får jag intrycket av att:

  1. Du skriker (tyst) efter närhet, behöver inte va sex
  2. Du ältrar detta med barn, va glad över att ni just nu inte har något barn, då hade saker å ting varit värre.
  3. Du är småförbannad över att hon inte vill ge dig sex/va intim, men det gick jäkligt bra att göra det när hon va otrogen.
  4. Nu snackar du om en jobbresa/grupp där hon va med å träffa han, är det nån ny på gång där hon ska med, eller ?
    .
    Jag lutar lite åt det hållet som @Noomi skrev nyss, sen tycker jag omigen att hon inte gör tillräckligt mycket för att visa dig sin ånger och återuppbyggnad av tillit.
    .
    Du skriver om att hon e bräcklig å annat - som ett försvar för henne.
    .
    Om jag inte sagt det tidigare, läs @Stark1 berättelse vad hon ställde för krav på sin man och hur han fick finna sig i hennes krav, en jäkla stark story.
    .
    Finns säkert nått mer att skriva.
2 gillningar

Jo jag håller med dig om att sex är viktigt! Men jag tror tyvärr redan hon checkat ut känslomässigt men inte riktigt vet hur hon ska ta sig ut… det svider men tror det. Jag pratar av egen erfarenhet då min sambo gjorde det snarlika. Hade jag kunnat göra något annorlunda så hade jag inte slösat tid och tårar…

1 gillning

Tror tyvärr att du redan vet men inte vill känna in det. Hon är klar just nu med er. Men ge henne tid och då menar jag egentid. Enda sättet är att hålla sig borta och hoppas på att hon då känner att hon saknar dig. Om hon gör det så kommer hon tillbaka. Ta en paus från varandra men gör inget förhastat som att skilja er osv

Vi bor i en småstad långt ifrån familj och andra som nån av oss skulle kunna bo hos… att ta en paus är inte riktigt praktiskt eller ekonomiskt genomförbart…

Så det är antingen fortsätta försöka, eller gå isär. Jag ser inte att jag orkar med nån längre period med nån mellanväg.

I denna process, med familjerådgivning och allt, så är öppen kommunikation oerhört viktigt. Jag känner såklart att det finns en risk att hon checkat ut känslomässigt, som du säger. Men jag ger henne all möjlighet att vara ärlig med detta, och hon hävdar bestämt hon älskar mig, och inte vill skiljas. Det kan ju vara så att det inte riktigt är ärligt, men hon är rädd att gå isär pga ekonomin tex.
Vilket i så fall känns fruktansvärt gentemot mig. Jag kommer därför känna mig tvungen att besluta om separation och skilsmässa inom ett halvår som längst, om inte det hon säger börjar stämma bättre med vad hon visar mig känslomässigt, och i närhet.

1 gillning

@LedsenMake Det fanns något i det som de hade som hon ville ha. Något ni inte hade, iaf inte vid tillfället för otroheten. Vill hon reparera ert förhållande så är det helt nödvändigt att hon själv vet vad det var, och jobbar för att skapa det tillsammans med dig istället. Hon måste helt enkelt vara väldigt öppen om sina behov SAMTIDIGT som hon ska vara extremt medveten om att hon ska vara försiktig med dig. Hennes otrohet är hennes fel och inget som du kan klandras för. Hon kan inte ställa krav. Hon kan fråga om saker, lyfta sina tankar. Men i slutändan vara tvungen att rätta sig efter dig.

Jag förstår ditt resonemang på sex. Hon valde bort dig och valde någon annan. Hur kan du göra annat än att känna dig oattraktiv och otillräcklig. När man är bortvald skriker kroppen än mer efter att bli vald. Det handlar inte om att man vill ligga. Det handlar om att få bekräftelsen att man fortfarande duger. Tror detta är extremt vanligt i förhållande där en blivit systematiskt bortvald under en längre tid, men här accelererades det kraftigt pga otroheten. Klart som fanken att du behöver känna att du igen är åtrådd och älskad av din partner. Men se upp så det inte blir bara fokus på själva sexet, för om hon ger med sig och oengagerat ligger med dig kommer det bara krossa dig ytterligare - om du märker att hon ligger och “härdar ut för din skull” kommer du bara känna dig än äckligare och oattraktiv. Vad ni måste få till är den stämningen som finns i ett friskt förhållande, sexet kommer komma av sig själv om det lyckas och då kommer det kännas på rätt sätt.

Du kan med all rätt kräva att hon tar ansvar för att få rätt på ert förhållande. Och det är genom just att ni tar hjälp och att hon är mottaglig för den, att hon är öppen och ärlig med dig vad hon tänker och känner och behöver, att hon accepterar och tar hänsyn till alla dina känslor och osäkerheter kring det här, samt att hon inte kan sluta sig. Sluter hon sig är det kört, hon måste vara helt öppen. Det samma gäller dig. Ingen kan älska med murar runt hjärtat. Och att hon ska iväg på resa, eventuellt med otrohetspartnern? Helt uteslutet skulle jag säga.

Edit: Har läst några till av dina inlägg i andra trådar. Verkar som hon har dragits med lite tynande attraktion till dig under en tid. Alltså, vissa människor verkar betrakta sig själva som helt passiva för vilka känslor som drabbar dem. Skulle de tappa attraktion för sin partner sträcker sig deras åtgärder inte längre än att de på sin höjd är tysta och bara hoppas att det ska vända av sig själv. Blir de förälskade i någon annan så agerar de på det med otrohet. Blir de inte roade så sitter de och har tråkigt. De låter känslor drabba dem. De reagerar bara. En hjälplös attityd. Verkar inte förstå att känslor skapas av det man själv gör och det man tänker, i minst lika stor omfattning som av det som händer utanför en själv. En passivitet till sitt eget känsloliv, som jag kan vara rätt irriterad på. Är hon känslomässigt passiv även i andra aspekter av livet?

7 gillningar

Jag förstår dig verkligen och beklagar din situation. Det gör så ont. Du vet i ditt hjärta vaf som är rätt för dig! Så följ din magkänsla❤

Man kan älska någon, sin bästa vän och aldrig vilja förlora personen. Vilja dela livet och allt annat men utan attraktion.

Övertygad om att hon älskar dig. Men kanske så älskar hon dig så pass mycket att hon försöker “tvinga” fram andra känslor för dig. Hon vill leva med dig. Inte såra dig. Ni har det egentligen bra. Och i många fall stannar man i en relation för att det är bekvämt och andra omständigheter såsom barn och ekonomi. Hon vill nog väldigt gärna hitta dem där känslorna för dig men i den stress ni är i nu så blir det kanske stopp för att det inte känns naturligt. Hon ifrågasätter sig själv, varför känns det så här, varför kommer inte attraktionen tillbaka. Kanske kommer det, kanske inte.

Men någon typ av tidsfrist låter sunt!

1 gillning

Det där låter väldigt likt den passiva inställningen till känslor jag beskrev ovan. Känner att nånting är fel, men agerar inte på det. Bara sitter och passivt hoppas på att det ska rätta till sig. Att sitta och försöka “tvinga” fram känslor, vill att känslorna bara ska uppstå men bara sitter och hoppas. Det funkar inte på en trasig bil, att hoppas att motorlampan ska släcka sig av sig själv. Det funkar inte på ett brutet ben, att sitta och önska att det var obrutet. Och det funkar inte på när det vacklar i känslorna i ett förhållande. Det är detsamma som att ge upp. Vill man att saker ska ändras måste man göra något. Ska förändring ske måste man göra annorlunda. Gör hon något rent konkret för att förändra på förhållandet?

1 gillning

Jag håller med dig!
Vet ju inte hur andra är men när jag var ung (fortfarande jäääätte ung)och hade min typ första “riktiga” pojkvän så försvann min attraktion efter 4 år. Jag älskade han, ville vara med han och ville inte förlora han eller hans familj, han var det absolut finaste killen i världen. MEN jag blev som förlamad sexuellt, kändes som jag låg med min bror eller bästa vän, jag blev obekväm och kom med ursäkter. Det var fruktansvärt jobbigt för jag vill så gärna och ville inte heller såra han. Till slut valde jag ändå att avsluta förhållandet för att vi skulle kunna förbli vänner, innan någon gick över gränsen eller att vi började bråka. Förhoppningen var att bryta upp och kanske hitta tillbaka men eftersom jag flyttade till andra sidan landet blev det inte så. Men vi har fina minnen och jag gläds åt dem än idag.

I 15 år höll vi kontakten hyfsat frekvent (absolut endast som vänner) tills de senare 5-8 åren mest ett grattis till bebisen, grattis på födelsedagen mm. Hans systrar har jag fortfarande sporadisk kontakt med. Han är gift och har två barn och jag är glad för han!

Nu var vi ju unga och bekymmersfria, inga barn eller större åtaganden. Men känslan av att verkligen vilja hitta tillbaka till attraktionen och inte sumpa världens bästa kille tärde på mig. Det blev ju bra till slut men han var nog “the guy that got away” som man brukar säga.

2 gillningar

Ingen är perfekt emotionellt mogen från start och alla gör misstag i sina första förhållanden. Bättre göra det så tidigt så möjligt så man inte fastnar i sitt första förhållande, härdar ut av ren vana, och gör misstagen när man är 45 och har tre barn och ett allt för dyrt hus. Tonåringar och unga vuxna behöver nog gå genom flera förhållanden och krossade hjärtan för att lära sig om sig själv och hur det fungerar i relationer.

Tänk om min man resonerat så istället för att bedra mig under 1,5 år med en liten snärta.

Hej, tack för ett fint och tänkvärt svar.

Ja, hon är känslomässigt lite passiv, särskilt i motgång. Jag upplever inte att hon vågat vara tillräckligt öppen och rak med mig kring vad hon kännt fattats i vår relation, och vårt liv ihop. Jag hade velat ha chansen att på allvar ta tag i saker tidigare. Även för mitt eget mående. Men, hennes familj funkar så att man sällan kan prata om känslor. Jag har ett lite annat förhållningssätt med min från min Mamma, tex. Som var väldigt känslomässigt närvarande, och empatisk.

Du beskriver också ganska väl mina känslor kring att känna mig avvisad och bortvald. Klart jag har behov också. Men främst är det just att inte få känna mig vald av henne, efter bomben briserade, som tär på mig.
Jag ska verkligen försöka ta fasta på vad jag och hon ska jobba på att skapa. Att det inte ska vara fokus på själva sexet, utan allt runtomkring, som brukar kunna leda till lust för sex i ett fungerande förhållande.

Litegrann har jag iofs märkt att hon ser på mig med lite andra ögon sen jag börjat ta tag i saker jag brukade lägga mycket fritid på förr. Träning, och även umgänge med andra. Samt att ta kontakt, och återknyta med gamla vänner som dragit sig undan, tex.

Vad gäller resan så vill jag inte gå in för mycket på avslöjande detaljer. Men det är ett föreningssammanhang som sätter upp föreställningar en period om året, hon är med i. Alla i föreningen åker på en studieresa några månader efter föreställningarna är klara. Hon är oerhört duktig, och det här sammanhanget är viktigt för henne, och har gett henne möjlighet att ägna sig mer åt musik och underhållning som ett jobb vid sidan av. Att neka henne det sammanhanget vore lite som att neka mig mitt absolut största intresse. Inte rätt, eller rimligt, i mina ögon. Och skulle förmodligen skapa en massa bitterhet från henne. Resan är den upplevelse, eller ersättning, de får då det är en ideell förening.

Men… med det sagt är det klart att tankarna är många kring denna resa. Och hurvida han tänker vara med eller ej. Om han är det ser jag förstås att det är en riktigt dålig idé på många sätt, att hon åker.
Vi har med familjerådgivning diskuterat detta, och fått hjälp med förslag på hur vi skulle kunna försöka anpassa, och trygga detta. Jag känner inte oro i andra sammanhang, utan just där denne man är med. Och för mig har just det där sammanhanget (föreningen) blivit ett laddat ämne, såklart.
Vår rådgivare tycker inte heller hon nödvändigtvis måste avstå helt, men däremot ta flera stora tydliga steg för att trygga detta så gott det går. Helt trygg kommer jag inte kunna känna mig (om inte han avstår resan tex) och det måste vi båda kunna acceptera. Men det är hennes chans att visa hur mycket hon är beredd att försöka.

2 gillningar

Det sorgliga är att hon säkert inte vågat ta upp det för att inte riskera “gunga båten” och riskera förhållandet. Men att det är exakt det beteendet som leder fram till att just förhållandet riskerar fallera. Så det som hela tiden skrämde blir resultaten ändå.

3 gillningar