Ett chockartat uppvaknande

Tack @Noomi uppskattar dina kommentarer både i min egen tråd och andras som jag har läst.

Jag har nog alltid varit en person som tycker om att reflektera, och analysera saker. Har nog alltid skrivit ner saker då och då för reflektion men även för att bearbeta olika saker och ting.
Jag har nog alltid varit lojal av mig och går in i allt med hjärtat och med fullt fokus. Har alltid varit så genom livet från barndom till 16 år inom försvarsmakten (mitt gamla arbete som officer). Gäller även familjen och vänner.
Jag kan ibland vara avvaktande i det sociala men de vänner jag skaffar ställer jag alltid upp för i vått och torr.
Jag har nog alltid varit en romantiker förmodligen från alla böcker jag läste som yngre, det i kombination med ovanstående har helt klart format mig till vem jag är idag. Jag är ett skilsmässobarn så jag vet hur det känns som barn när föräldrarna går isär, där någonstans tror jag att jag lovade för mig själv att den tjej/kvinna som jag blev kär i och älskade var den jag skulle vara trogen och ömsint mot. Har alltid sett framför mig hur jag och min fru går hand i hand när vi är gamla och njuter av livet tillsammans. Det har alltid varit en målbild som etsat sig fast i mitt inre.
Jag kan absolut vara hård och kall, men jag mår dåligt inombords när jag ser de jag älskar far illa. Min far är en person som jag älskar och beundrar men han är logisk och visar sällan känslor. Min mor däremot är en känslomänniska med ett fantastiskt stor och varmt hjärta. Under mitt liv har jag oftast stängt in mina känslor, och tröstat de jag älskar när de mår dåligt. Att se de jag älskar bli sårade eller vara ledsna är det värsta som finns för mig.

Det är nog här som motsatsförhållandet kommer in som du pekar på. Under våra diskussioner har jag absolut sagt saker som har sårat som hon anser vara anklagade.
Att beslutet är taget av henne, att jag inte anser att hon ger oss en chans nu när vi har lagt alla korten på bordet etc.
Problemet är att så fort jag ser henne gråta så brister mitt hjärta min enda reaktion blir att jag går fram och håller om henne för att trösta henne, beskydda henne mot allt ont.

Orden i kyrkan: I nöd och lust, i medgång och i motgång, dessa fyra ord klingar väl med den livsåskådning som jag försöker efterleva.
Jag vet som sagt att det kan ta slut, mina föräldrar är ett bevis för det, men den historiken definierar inte mig. Jag vill kämpa, jag vill tro att tillsammans kan man övervinna allt.
Så ja jag skulle vilja skrika orden, jag har sagt orden första gången genom en ström av tårar och hulkande, andra gången mer sakligt och återhållsamt. Varje gång har jag möts av orden:
Jag älskar inte dig, jag känner inget för dig längre. Det har gått för långt.
Varje gång dör jag inombords, och frågan varför vi inte har kunnat prata om dessa ting som vi gjort nu. Då hade vi ju kunnat stävja saker i tid.
Som de flesta andra så har vi satt familjen i främsta rum, vilket är naturligt och absolut inte fel. Dock längsvägen så glömde vi bort oss skälva och att även sätta paret (oss) i fokus.

Ridderligheten och gentlemans attityden kanske är försvunnen i samhället men samtidigt ett ideal som man tagit med sig från yngre år, där för mig ingår inte att medvetet såra något utan mer att trösta någon.

Som sagt hantera andras sorg kan jag, hantera min egen har jag alltid löst genom att stänga in, min styrka och tröst för att klara det har varit min förlovningsring samt min vigselring och hämtat styrka i alla svåra stunder från våran kärlek, gemenskap och samhörighet. Utifrån min reflektion till varför jag reagerar och bryter ihop totalt som jag gör är att, nu när min trygghet och källa till styrka rycks bort från mig och den jag litade på skulle finnas vid min sida så har jag blivit vilsen i mig själv.

Som du säkert ser i mina texter så är mitt inre helt i uppror, därav att jag sökte psykologhjälp vilket har varit fantastiskt. Min världsbild har förändrats, jag känner mig inombords tom och ensam. Ljusglimten är mitt barn, vårat barn som jag naturligtvis älskar otroligt mycket. Samtidigt är det två olika typer av kärlekar för mig, och jag behöver båda för att vara hel.

1 gillning

Tack för ett långt och tänkvärt svar, på många sätt.

På något sätt så får jag ändå inte ihop bilden av dig som du själv vill förmedla den. Du är extremt, och relativt ovanligt för att vara man skulle jag vilja säga, verbal (iaf i skrift) samtidigt som du säger att du frekvent kan vara “hård och kall”, att du “stänger inne känslor”… och det där går helt enkelt inte ihop för mig.

För om du tycker att du hela tiden är i nära kontakt med andras känslor, men inte alls med dina egna som du trycker undan… då kan det ju lätt bli en krock för den som lever med dig på daglig basis över tid.

Alltså, jag spekulerar bara högt nu, men jag skulle ändå vilja ropa högt till dig att… sluta spela rollen av empatisk hjälte (som du uppfattar den), visa istället D I G själv som du är. Var genuin, öppna upp, bjud in, skippa alla fantasikaraktärsroller om hur man är en “god man”… bekänn färg och var dig själv och gör det som känns naturligt för dig, inte det du analyserat dig fram till ska verka högtstående, ridderligt och gentlemannaktigt.

Kanske kan genom det lyckas få ett frö av nyväckt intresse och nyfikenhet att slå rot i henne… vore jag dig skulle jag rannsaka mig själv och sedan släppa alla fördämningar och bara tillåta dig att reservationslöst få vara/existera tillsammans med henne… efter det kan du inte göra mer, då har du visat ditt sanna innersta (inte din analytiska konsensus på vad det måste innebär att vara en man) och vad det faktiskt innebär att vara DU.

Räcker inte det, väcker det inte hennes nyfikenhet och intresse för mer, då har du iaf gjort allt du kan —<–@

Tack för dina olika vinklingar är nog precis vad jag behöver.
Ja det kanske inte är helt rätt ord med hård ock kall.
Jag tror snarare att det jag ville få fram är att jag i grund är en empatisk och varm person, mycket tack vare min mor. Genom att hon mådde dåligt till del under min uppväxt efter mina föräldrars skilsmässa så fick man ett empatiskt och inkännade förhållningssätt till hur omgivningen mådde. Där någonstans så började man till del att stänga in vissa känslor, eller rättare sagt man visade inte hur man mådde utan man sörjde eller grät i ensamhet istället för visa känslorna utåt för andra.
Officers yrket är många gånger ett skådespel vilket underlättade även här att dölja sina känslor.
Så rollen att beskydda, det är nog verkligen mitt verkliga jag. Förmodligen har väl det att göra med att man känns behövd.

Jag har försökt att gå rakt på prata i klartext, men min fru som har varit den känslosamma av oss, har nu stängt in sina känslor. Som hon säger för att skydda sig själv i processen. Det gör att hennes respons när jag pratar klartext är att hon går till attack.

Till del tror jag att en separation kan vara bra (mitt logiska jag), detta i syfte att få henne att reflektera över situationen och vad som verkligen händer/hänt. Något som jag inte tror hon har tillåtit sig att göra. Samtidigt tror jag att hon skulle behöva prata med någon precis som jag gör, och mina förhoppningar var att vi båda skulle gjort det tillsammans.

Men jag skall absolut ta med mig dina tänkvärda ord. Tack för att du utmanar och pushar mitt synsätt på saker och ting och tvingar mig att reflektera över mig själv.
När jag läser mina texter så känns dom ganska samlade, vilket inte alltid speglar mig just nu.

Jag har hört från många av mina vänner där de tycker att jag skall försöka hålla avståndet till min fru. Dvs hon vet hur mycket jag älskar henne, åtrår henne och vill vara med henne. Jag är i oerhört behov av värme, beröring, kramar pussar etc. Men att dessa ting snarare driver bort henne från mig.
Hur resonerar ni kring dessa saker?
Hur motstår man känslan att krama om den man älskar på morgonen (sover i gästrummet), eller innan man lägger sig och säger godnatt. När man står i köket och lagar mat tillsammans inte lägga armen om henne.
Hur lyckas man stålsätta sig mot impulserna?

Ditt påfallande stora behov av beröring framgår ju väldigt tydligt i dina texter. Lite beroende på var i processen din fru egentlige befinner sig så tror jag att ditt stora behov av fysisk närhet kan bli lite kontraproduktivt för dig själv, kan nog verka avskräckande och avstånds-ökande på henne.

Sedan hur du själv lyckas “stålsätta dig mot dina impulser”, där vet jag inte om jag förstår dig rätt… för nog kan du väl styra dina impulser för övrigt? Du är väl inte offer för dina impulser så att du beter dig opassande på andra områden i livet, eller hur? Och vet du nu att din fru inte uppskattar dina närhetsförsök så kan du väl lägga band på dig även där!?

Kan du inte det, eller om du upplever att den avhållsamheten påverkar dig så kraftigt att du upphör att fungera som stabil vuxenperson så måste du ta upp det med din psykolog. För ett eget extremt närhetsbehov kan ju inte tillfredsställas med hjälp av andra (ovilliga) på deras bekostnad. Då är det dags att börja fundera på vad detta extremt pockande närhetsbehov egentligen står för hos en själv som självständig vuxen person?

Ja det kontraproduktiva som du skriver är väl det jag misstänker.

Naturligvis kan jag avhålla mig, det jag menar är nog hur man lättast kopplar bort behovet av närhet. Kanske dåligt förklarat.

Närhet för mig har genom livet varit vital, något jag inte har reflekterat över varför det är så.
Jag tror mycket är kopplat till en bekräftelse, vilket ger en form av lugn och trygghet för mig.
När jag snabbt tittar på mig själv utifrån att läst din kommentar, så vet jag inte om att jag är adopterad har något med saken att göra.
För mig är närhet ett tecken på kärlek. Mina föräldrar framför allt min mor höll alltid om mig när jag var liten och sa hur mycket dom älskade mig. Jag tror att mycket kommer därifrån rädslan av att inte vara älskad av någon.
Det är väl det som gör så ont i ytterligare ett led när man inte får den närheten. Genom åren så har både jag och min fru konstaterat att vi helt klart har olika behov av närhet.
Lösningen för mig just nu är att gå och träna, vilket alltid har varit en stor del av mitt liv. Hjälper till att lösa upp känslor, få ett adrenalin påslag, och efter passet är man trött där kroppen är i en behagfull harmoni med sinnet.

1 gillning

Du kanske skulle tjäna på att försöka utforska och bearbeta, den bakomliggande orsaken till ditt ständiga närhetsbehov/bekräftelsebehov… oavsett hur det går med denna relation. För ett alltför pockande bekräftelsebehov som tar sig uttryck i ständigt närhetsbehov/plåsterbeteende kan ju tyvärr bli alltför påfrestande för motparten. Närhet, både fysiskt men fram för allt emotionell/känslomässig är ju något positivt för merparten tänker jag.

Men är det skralt med den känslomässiga närheten, där både de egna känslorna och partnern hålls utanför och inte släpps in i det innersta… medan det yttre fysiska närhetsbehovet istället blir så påträngande att partnern behandlas (och upplever sig själv) som en snuttefilt… då upplevs nog inte det som särskilt attraktivt i längden är jag rädd.

sant tror framför allt det andra stycket passar ganska väl in på vår relation det senaste 1-1,5året.
Dvs vi båda har undvikit medvetet eller omedvetet att dela den känslomässiga biten, där fokus har varit familj och nya arbeten för oss båda.
Tack för lite punkter att fundera över, som sagt alltid bra att få inputs från 3e part.

Älskar att lyssna på musik, särskilt när man jobbar eller tränar.
Har dock upptäckt att många texter handlar om eller att man drar paralleller till olycklig kärlek, vilket gör att mycket musik rör upp många känslor inom en och då inte på ett positivt sätt.

Hur är eran relation till musik, under era mörka perioder?
Är det en källa till styrka eller blir ni sorgsna av musik, eller är det helt nollställt?

Har ni några särskilda pepplåtar för att dra er upp ur kolgruvan?
Försöker sätta upp en “må bra” spellista på spotify.
Men har bara fått till två låtar.
-Just idag är jag stark, av Kenta
-Fuck it all, The lyrical

Har ni några andra tips?

Åh, det finns så mycket bra musik som passar olika stämningar. Själv har jag kunnat vältra mig i sorgliga låtar och det har inte försämrat mitt mående, men alla är vi olika. Har upptäckt att många av Lisa Ekdahls texter är helt fantastiska. Hon använder språket på ett så speciellt och underfundigt sätt. Och Melissa Horn ska vi ju inte tala om. Hon måste vara drottningen av separations-musik.

Det finns en gammal tråd här på forumet med musiktips, men jag kommer inte ihåg vad den heter.

Första låten som jag kom att tänka på när jag läste ditt inlägg är “When I find love again/ James Blunt”. Han är också en gammal favorit.

1 gillning

Oh får ta och leta efter den tråden.
Ja sorgsna låtar har sin ”charm” och sin plats. Men kände att jag behövde lite pepplåtar får att få lite perspektiv och ”jävlar anamma”.

Hmm when i find love again, får jag nog vänta med lite utifrån texten. Då mitt hjärta fortfarande slår för min fru, men oandra sidan så kanske man applicera detta på just det…
Tack för tipset!

Rollin in the deep med Adele.
Försökte kopiera länken fr Youtube men fick det inte att funka.

1 gillning

I början flydde jag musik, nu känna det som jag upptäckt den på nytt
OK med Robin Schultz/James Blunt ger mig energi och får mig glad, kan lyssna på den om och om igen för att vända ett mindre bra humör :grinning:
Det mesta med Alan Walker när jag är lite sorgsen

1 gillning

@Martor Med reservation för att den kanske inte alls passar in på dig och din fru: Den där låten som Miriam Bryant sjönt i “så mycket bättre” som har refräng typ så här, det handlar om att gå vidare…"det kommer faktiskt att bli lätt, du är så jävla inkomlett"
Häromveckan spelades den på ett spinningpass på morgonen och jag var helt euforisk resten av dagen. Den känslan rann snabbt av mig men ett tag var det bra!

1 gillning

Haha ja i mina ögon är hon ju förvisso inte inkomplett, men kanske kan dra det till hennes avsaknad av att vilja försöka gör att man kan malla in det på något sätt.
Annars håller jag med en riktigt bra låt!

Fan, vi bytte sängar så hon tog gästsängen och jag våran dubbelsäng…
Känslan av ensamhet i dubbelsängen var som en kalldusch.
Byte mest för att sonen alltid kommer in till mig på natten och 90sängen är då i minsta laget.
Första natten på 3 nätter som jag återigen började gråta när man låg i sängen… fuck this life.
Nu påväg ut för att köra en sväng och rensa tankarna, hoppas på att låttipsen hjälper. :cry::cry:

1 gillning

Ligger också i vår, eller snart min, dubbelsäng med min son bredvid mig. Han som vi har försökt tvinga att sova i sin egen säng kommer nu att få sova hos mig hela tiden.
Jag kan inte lyssna på musik just nu men det finns en låt med Magnus Carlsson, en cover på Lisa Ekdahl, när de var med i Så mycket bättre, som har en sån bra text. Gillar inte låten men texten är👍.
Den heter ”Dom band som binder mig” Textrader som ”De band som håller mig här ska jag långsamt lösa upp, då jag vet att jag gjort allt jag kan ger jag mig rätten att ge upp” De orden ska jag ta med mig in i min skilsmässa nu.
Jag vet att det kommer bli för jäkligt men det känns som om jag har stått mitt i ett steg i ett halvår nu och bara önskat att min man ska få tillbaka sina kärlekskänslor för mig, idag kunde han för första gången erkänna att han borde sakna mig mer än han gör när vi är borta från varandra och att känslorna borde kommit tillbaka nu.

Jag hoppas att jag kommer levande ur denna mardröm, numera är jag alltså en singel 42-åring med tre barn på 10,12, och 14 år. Numera även utan en gnutta fett på kroppen, det får jag tacka mitt ex för. Jag vill bara lägga mig ned och sova för att vakna om två år och se om jag mår bra då.

4 gillningar

Fy, jag vet. Men man vänjer sig även vid det. Första natten fick jag sån ångest att jag var tvungen att hämta ett av barnen och lägga bredvid mig ( fast det kändes fel, jag ville ju inte få henne att känna ansvar för mitt mående. Men det kändes som att jag skulle gå under annars). Sen har 2 av 3 klämt in sig här några veckor tills jag föreslog att de skulle prova att sova hos sig igen… Och nu går det lättare att sova själv.
Jag tänkte på en annan sak; efter att maken meddelat att han vill skiljas i början av augusti sov han på soffan några veckor innan han flyttade. Då tyckte jag det kändes skönt men när han väl flyttat ut förstod jag hur det påverkat mig. Hela tiden kretsade mina tankar runt vad han gjorde, tänkte, menade, ville etc. Mycket skönare när han flyttat, även om det är tomt får hjärnan vika. För visst är det så att ni bor tillsammans fortfarande? Jag vill bara skicka med att det kan vara skönt när den fasen är över.

1 gillning

Samma sak här. Jag tog hand om hunden, hunden jag aldrig mer får se. För det var ju hans…otroligt sorgligt…så många år :disappointed::woman_facepalming:

2 gillningar

Ja vi bor tillsammans fortfarande, iallafall ytterligare 5 veckor. Hon flyttar ut på höstlovet, har bestämt att jag inte skall vara hemma när det sker.
Är oerhört kluven inför detta. På ett sätt kanske ytterligare ett steg i bearbetningen samtidigt flyttar den jag älskar, den som jag skänkt mitt hjärta till, den jag svor att älska i nöd och lust, den jag svor att alltid beskydda.

Har som sagt sovit snart två veckor i gästrummet i våran gästsäng, men vi sa att vi skulle byta säng ett tag då som sagt sonen alltid kommer in till mig.
Det har alltid känts ensamt att lägga sig i gästsängen då man ser in till vårat sovrum, ser när hon tar av sig och kryper ner i våran säng.
Att nu lägga sig ensam i dubbelsängen gjorde ensamheten mer påtaglig då man helt plötsligt upptar en väldigt liten yta av en dubbel säng gentemot en 90 säng av förklarlig anledning.
Till del hoppas jag på något gott av utflytten dvs att hon kommer att sakna mig och de goda sidor som jag anser att jag har.
@Jejo
En bra textrad som jag skall minnas den dagen hoppet slocknat.
@kattis
Ja jag hoppas att det kanske hjälper till del att kunna somna enklare då, hennes uppenbarelse och närhet inte finns fysiskt nära.
Kom precis hem från bilturen och skall ta och lägga mig för försök nummer 2.
Tack för era vänliga ord och uppmuntran.
För vad det är värt så är jag otroligt tacksam och önskar er all välgång. Skickar så mycket styrka som det nu går att förmedla över text.

1 gillning

Efter dessa 6v sover vi fortfarande i samma säng.
Han försökte flytta ut i gästrummet, men jag fick sån ångest att det gick inte… (Vi är inte osams. Han har bara bestämt sig😢 och jag bearbetar med ältande, sorg, förbannelse och han lyssnar.)
Nu kanske det skulle funka,(gästrummet) men jag tänker inte ta upp det. Han får komma på det själv.
Men börjar bli irriterande med hans snarkningar :angry: