Dejting - hur tänker ni? Seriöst, sambo, tidsfördriv..?

Jag kan inte annat än å skratta. Ha en fortsatt fin lördag alla glada lämnar denna diskussion nu.

1 gillning

Svaret på ts är alltså: Nej, det finns ingen särskild etikett, men de flesta har sina egna bestämda uppfattningar. Följ din egen moral och försök vara så tydlig som möjligt med dina intentioner. Bemöt andra som du vill bli bemött. Du kan möta någon som känner som jag - eller någon som känner som Rulle. Vill du veta så är det bäst att fråga.

4 gillningar

När man läser vissa stränga åsikter i den här tråden och översätter dejtingsajterna till något som skulle motsvara möten i det verkliga livet, så låter det som att man helst får prata bara med EN person av det motsatta könet, per period i livet.

Eller om man översätter det till att gå ut på krogen: välj genast ut EN person av det motsatta könet och så pratar du ENBART med den mänskan hela kvällen. För hur känns det för den mänskan om du plötsligt pratar med någon annan?

Jag tycker alltså absolut att dejtingvärlden måste få fungera precis som den övriga världen - man småpratar med flera tills man märker att man fattar tycke för någon. Och om det uppstår något då - för båda, så börjar man försöka något på riktigt.

Alltså: att dejta någon man chattat med är att jämföra med att prata med någon på krogen. För att den mänskan är intressant.

Spelreglerna kommer senare.

Annars vore det ju helt galet?

4 gillningar

Går inte riktigt att jämföra chatta och krogen tycker jag.
Eller jo, chatta med många initialt tycker jag är ok. Träffa flera om dejterna ändå känns så där… lama? Då brukar man väl inte träffas igen?
Men klickar det och blir lite pirrigt, ni fortsätter skriva ganska intensivt och konstaterar att ngt är på gång- då är man inte så schysst att köra fler på en gång?

Så förstod jag, att det ändå kändes som det var något mellan trådstartaren och hans dejt men att han ändå blev lite mer sugen på en annan? Då var nog första inte så intressant seriöst egentligen? Hoppas första är på samma nivå som honom då?

1 gillning

Aoutcsh

Det här är ju jag.

2 år efter att jag blev så totalt mosad av x har jag vågat mej ut i nätdejting världen, gått med i en betalsajt. Och jag har även börjat våga titta på nån på krogen. Grattis mej - på riktigt - så trasig som jag varit har det inte ens funnits på kartan förräns ganska nyligen.

Jag grät varje dag i nästan två år. Alltså i över 700 dagar. Känn på den - 700 fucking jävla dagar!!!

Skriver med två killar just nu som jag träffat via dejtingsajten. O tro mej - jag har sållat! Men f n två stycken o bägge är supertrevliga.

Skriver många o långa mess med dessa två — som jag tror är riktigt bra killar bägge.

Har träffat den ena på en kaffe (o det har inte ens varit tal om att träffa den andre irl - han har barn på heltid) - o sagt att vi ska ses igen. För det gör jag gärna - det var trevligt.

Men ska jag säja till dem bägge att jag messar med en annan?

Redan nu?

Troligen messar/pratar de bägge två med andra tjejer. Alltså det är ju via en dejtingsajt…

O sen finns det en på det här forumet som jag messar en del med och väldigt gärna skulle träffa irl - problemet där är 100 mil vilket innebär att det aldrig kommer att bli nåt mer än mess.

O ikväll var jag på krogen o pratade med en riktigt trevlig kille där oxå - ska jag messa mina nätdejter på en gång o säja tack för mej?

Jag tänker inte såra nån - absolut inte - men om nån läser in nåt mer än jag menar i smsande o en fika så är det inte upp t mej.

O nej - jag blir inte mer sårad om mina nätdejter slutar höra av sig än om killen på krogen inte visar sig så intresserad av att prata vidare heller. Lite surt. Men inte mer.

Så tänker jag.

O jag tror att jag är en av de trasigare människorna ever som finns där ute.

Men det är upp t mej att ta hand om.

9 gillningar

Inser att jag nog inte bara tagit en fika. En enda gång har jag mött någon på en fika :see_no_evil:

Har skrivit med tre killar samtidigt, men efter tre promenader och en hemmakväll hos den ena hade jag känslor överallt för honom.
Jag trodde att ”här är något”, vi hamnade till slut i samma säng.
Men han som sa att han letade kärlek var inte redo för ”känslor och sånt” i slutänden och vi dejtade bara enligt honom.
Och han fortsatte dejta fler visade det sig under hela månaden (månaderna) med mig.
Jag kände mig ledsen och sviken. Tom krossad.
Jag som äntligen vågat träffa någon och öppna hjärtat på glänt igen?

Men där du är, där är ok. Det är när någon känner känslor jag tycker det är taskigt.
När man skapar förväntningar.

Jag dejtar mer casual nu. Lagt ner känslor och litar inte på någon. Det var inte riktigt så det skulle vara heller va?

2 gillningar

Träffar jag ngn via en datingsida får jag räkna med att de också har kontakt med andra.

Frågan är som Minerva skriver vad jag gör när en eller båda lämnar vänskapstadiet och börjar investera känslor och förhoppningar om en djupare och seriösare relation om jag träffar en annan som jag hellre skulle ha ihop det med?

Är det rätt att göra förespeglingar om en seriös relation - som i Minervas fall t o m gå i säng - medan man i själva verket ser sig om efter mer lovande partners? Vad då - lite kul måste nan väl få ha medan man letar? Ja, så länge båda är med på det och på det klara med vad som gäller.

För mig och Minerva tror jag det gäller att går jag till sängs med någon har jag inlett en seriös relation och då vill jag veta om hon träffar andra.

Fika, promenader, skriva med och tll flera är ok till dess ena parten börjar visa känslor och vilja till ngt mer. Då kan det vara dags att sätta ner foten och vara tydlig med på vilket plan man vill hålla det.

Du raggar på A på krogen, så får du kontakt med B som verkar mer lovande. Sedan går du till A ifall det inte skulle bli ngt med B och så till B igen. A och B kan se och bedöma ditt agerande vilket kan påverka deras.beslut. Det kan du inte på en datingsida.

Jag vill veta om den jag träffar är intresserad av att.utveckla en relation med mig och vice versa. Känner jag att den jag träffar inte känns riktigt rätt utan det finns andra jag hellre träffar borde jag kanske säga att vi kan vara vänner men inget mer då det finns andra jag hellre skulle träffa som jag ser större möjlgheter medm

2 gillningar

Nu blev min Tinder - karriär väldigt kort för det var verkligen inte min grej - och det var alldeles för tidigt då dessutom - men som jag uppfattade det är det helt normalt att man dejtar flera parallellt och även har sex med flera parallellt. Lite löst sex medan man letar vidare, typ. Jag förstod också att det inte är helt ovanligt att man har en stadig KK och dejtar flera andra parallellt.

Om man uttryckligen bestämmer att man är exklusiva med varandra dumpar man kk och parallell-dejter. Fram till dess är det ok att köra parallellt.

Detta är min bild av Tinder, samt att det sks gå snabbt. Ses, testknulla några gånger, därefter gå vidare eller fördjupa.

Jag har lagt ner nätdejtande för egen del, jag gjorde det ganska direkt. Det är för snabbt, hårt och sexfokuserat för att passa mig.
Men jag har både vänner och kollegor som träffats så och där det blivit mycket bra. Så det är ju på många sätt bra men man ska nog vara väldigt tydlig med vad man vill uppnå och vad man förväntar sig av den andra när man väl setts URL. För det kan säkerligen skilja avsevärt från person till person.

1 gillning

Godmorgon alla glada :grinning:, här fortsatte diskussionen livfullt ser jag och invektiven de armbågade sig in allt eftersom kvällen led och åsikterna fortsatte att gå isär… och det såklart inte föll i god jord.

Är ju ett minst lika lysande exempel på svart/vitt-beteende, som allt “annat” :joy:

Men han var ju inte ärlig. Han sa att han letade kärlek och det gjorde han inte. Inte ok.

1 gillning

Jo men för vissa verkar kärlek och sex inte vara samma sak. Vissa verkar kunna ha kk och ligga runt på ett vänskapligt plan medan de letar efter kärleken. Själv har jag svårt att gå till sängs med någon jag inte har mer än vänskapluga känslor för. Ligger jag med någon har jag i mina ögon inlett ett seriöst förhållande med henne. Men så verkar inte alla tänka. Det är därför kommunikation är så viktig, att man är tydlig med vad man är ute efter.

6 gillningar

Precis så! Tydlighet :pray: i relationens alla stadier.

1 gillning

Ja så länge alla är ärliga funkar väl allt? Det är smusslet och lögnerna som är problemet, som alltid.

2 gillningar

Precis… det är ju varken svårare, eller lättare, än just så. Det som inte tål/kan sägas öppet, oavsett nätdejting/krogragg/fika"vänskap"/relation eller what ever… sådant är det alltid något fishy med.

Som sagt!

2 gillningar

Det här är nog i mångt och mycket en generationsfråga. Ni över 50 verkar vilja köra oldshool med fika, promenader och samtal exklusivt, en längre period innan ni bestämmer er för om det är något “seriöst” att satsa på. Många kvinnor här (samt @Rulle) verkar även ofta likställa kärlek och sex - att det ena inte kan förekomma utan det andra. Inget ont eller fel i det.

Personligen har jag inte tid med det. Har fullt upp med jobb, barn och intressen. Den lilla tid jag kan/vill lägga på dejtning måste vara efffektiv. Jag har även behov (läs sex och närhet) som jag vill tillfredsställa. Jag har inga problem med att ha sex på första dejten - då har man så klart messat ett tag och ofta diskuterat saken - jag är alltid ärlig med vad jag tar med till bordet. Men jag håller inte för otroligt att jag förr eller senare snubblar över en kvinna som förändrar (eller så gör tiden mig mogen) min inställning. Tills vidare tänker jag fortsätta ha kul och försöka njuta av det jag har kvar av livet efter 3 skitår.

5 gillningar

När du säger att du är ärlig med vad du tar till bordet vad menar du då? Talar du om för kvinnan i fråga att du inte vill vara tillsammans med henne utan bara vill ha sex?

Jag är tydlig med att jag inte är intresserad av en komplett relation just nu. Att det jag kan erbjuda är älskare/älskarinna.

Låter säkert hemskt för många, men vi är ju vuxna människor, så länge man är ärlig ser jag inget fel i det.

5 gillningar

Nej det är absolut inget fel med det! Så länge man är väldigt tydlig med att det är det man vill ha och kan erbjuda.

Som sagt är vi olika. Det är den metafysiska gemenskapen jag vill ha. Följer sedan en fysisk förening, desto bättre. Är det bara den fysiska jag är ute efter kan jag lika gärna köra med underbara uppblåsbara barbara. Jag letar efter någon att vakna upp och dela vardagen med. Antingen är det old school eller också är vi olika. Jag har dock lärt mig den hårda vägen att jag måste ha känslor för den jag ligger med om jag ska bli tillfredställd. Det räcker inte med kropparnas förening. Av det följer att jag vill fortsätta gemenskapen efteråt och dela tankar och vardagssysslor med också. Sådan är jag.

1 gillning

Det du beskriver vill väl alla ha - mig inklusive. Dock måste man vara redo för det, för att inte tala om ha turen att hitta någon. Tills dess finns det andra upplägg. Bara det jag menar :slight_smile:

3 gillningar