Dejting - hur tänker ni? Seriöst, sambo, tidsfördriv..?

Generellt menat. Är inte 13 år så det var ju ganska uppenbart för mig det du skrev iallafall.

No hard feelings här :+1:

1 gillning

Precis. Verkligen inte.

Det viktiga, tycker jag, är att du inte bara försvinner för den du inte fortsätter med. Det hör till god ton tycker jag att tala om att man vill gå åt ett annat håll. Sen behöver man inte dra så långa ursäkter och förklaringar för det. Så stora emotionella investeringar gör man inte på en kaffe.

1 gillning

Stort tack för alla svar hittills :blush:
Verkar vara ett ämne som skulle kunna dela Sverige i två halvor :wink:

Och självklart är man ärlig åt alla håll och mot den man inte fortsätter dejta.

1 gillning

:joy: nej det är inte självklart. Jag lovar. :roll_eyes::grin:

2 gillningar

:see_no_evil: :speak_no_evil: … äntligen någon som talar klarspråk :rofl: :+1:

Älskade underbara Noomi. Jag känner mig som en brygga mellan lägren ibland.

Jag har hängt två månader i nätdejtingvärlden ungefär. Och jag har fått mig ett par rejäla käftsmällar. Och givit en och annan dessutom. Saken är den, att det går inte att jämföra ett initialt dejtande som går om intet med en relation som man verkligen trott på. Den där dejten som inte blev nåt, det kan såra ens ego en smula men vad sjutton … det finns tusen till (på riktigt). Eventuell smärta går över fort. För min del har det inneburit att jag vägrar att låta människor köra med mig. Om de inte sköter dig då åker de ut. Bums. :muscle:

Det är på inget sätt jämförbart med den relation jag uppriktigt trodde skulle vara livet ut.

8 gillningar

Det där var otroligt bra skrivet för just detta ämne. 10 points :+1:

2 gillningar

Kanske inte för andra men iallafall för mig.

Käraste söta Kristina, det behöver du verkligen inte göra! Känna dig som en brygga alltså :heart_eyes:
Under förutsättning att du inte skriver saker bara för att agera brygga… för menar du det du skriver, så är du ingen brygga.

Här håller jag egentligen inte med dig, eller det kanske jag lite gör på sätt och vis. Men din point kräver ju att personen gått på pumpen så pass rejält att hen växlat perspektiv och förmodligen pga av det blivit både lite mer cynisk och lite mer blasé.

Det är lite som att säga att det inte finns några offer för en blottare, så länge ingen anmälan är gjord.

Så visst, den som är “känslig” ska undvika nätdejting… eller, så kan man lika gärna säga att de som nätdejtar och tycker att det mesta är tillåtet för att fruktfatet svämmar över är de vars perspektiv ofrivilligt (eller frivilligt) har ändrats. Inte sällan till det sämre.

Vänd på det, om det hade varit du som träffat en tjej som sedan träffat någon med större potential, hur skulle du velat att hon gjort?

Uppenbarligen känner du att den “första” inte är bäst utan näst bäst. Om ni skulle inleda en närmare relation och du känner att det inte riktigr är den du söker, hur skulle du då göra om du sprang på en som du tyckte var bättre?

Är det inte helhjärtat från din sida redan från början, slösar du då inte bort bådas tid och möjligheter att träffa någon som skulle vara varandras förstahandsval?

5 gillningar

@Rulle, så j-a enkelt och självklart… och ändå så svårbegripligt, för så många :flushed:

3 gillningar

Som jag sagt tidigare. Detta delar Sverige i två läger. Samtidigt är väl meningen med dejting att man ska sondera terrängen utan att ligga och kyssa varenda tjej/kille man träffar såvida inte det är vad man är ute efter.

2 gillningar

Sant. Men också att vara uppriktig mot sig själv och andra. Är du det om du träffar en person i syfte att se om det går att utveckla en relation om du känner att det finns andra som har en större potential?

Jag skulle tro att en del har gått in i tillfälliga fysiska relationer där den ena parten fått känslor den inte varit beredd på.

Du frågar hur du ska göra. Ställer du frågan för att få de svar du vill ha eller för att få andras synpunkter? Hur skulle du själv vilja bli bemött om du var den som var i den förstas situation?

Om du känner att det finns en annan du hellre vill träffa och utveckla en relation med, ska du då träffa båda och utveckla parallella relationer för att se vem som faller dig mest i smaken?

Hut skulle det kännas för dig om en tjej gjorde så mot dig? Skulle det vara ok?

3 gillningar

Det bästa är väl att inte kasta sig in i relationer på en gång utan hålla det på fikanivå (eller vad man nu hittar på) tills man känner att man gör ett medvetet val, och vara tydlig med att man inte vill gå för fort fram.

2 gillningar

Förstår inte varför allting här inne bara är svart eller vitt? @Nian har varit i en relation i 17 år!!! 17 ÅR!
Nu har han druckit kaffe med en tjej och tycke har uppstått från båda håll. Sen vill han dricka kaffe med en annan tjej som kanske skulle kunna fungera bättre rent praktiskt. Kaffe!!!
Våga leva och prova dig fram @Nian, det är du värd.
Skulle jag vara singel skulle jag dejta för fullt. Föga troligt att den första dejten skulle leda till en relation men likväl måste ju nån vara förste man ut.

5 gillningar

Förstår inte riktigt hur vi hamnade på denna detalj nivå. Det jag skrev var i generella drag och ville ha hjälp med hur dejting reglerna ser ur då jag inte rört mig på detta området på många många år. Uttryckte mig kanske plumpt för alla moralkärringar här inne skulle förstå. Med potential menade jag inget om utseende eller så, det jag menade var att alla befinner vi oss på olika ställen i livet med ansvar och allt.

Och att underhålla två tjejer samtidigt är inget jag är ute efter.

3 gillningar

Moralkärringar var ordet!:+1:t4:

Tack för den backningen och någon som ser det för vad det är. :+1:

1 gillning

Jag skulle bli så nedrans besviken om jag pratat med en kille och blir nyfiken nog att träffas, och sen blir intresserad och tänker ”det här gick bra, han vill jag se igen” och han dejtar fler?!

Om det inte känns intressant nog att fortsätta, gör det inte. Eller var öppen med att du eg inte vill ha ett förhållande utan bara ”lite sällskap på vägen”.

Jag har fått två mindre hjärta smärta under kort tid för att jag alltid väljer selektivt och kastar in för mycket känsla utan avkastning. Var tydlig var ni befinner er om du träffar fler. Behöver inte säga att du gör det, men ge henne inte någon förhoppning om mer än vad du faktiskt satsar…

För övrigt har jag nu lagt ner nätdejting ett tag (för alltid?) för antingen möter jag skumma killar eller blir sårad eller sårar. Det har alltså inte gått lysande…

2 gillningar

“Det finns intresse från bådas håll” Intresse för vad då? Att hålla det på en vänskaplig fikanivå eller ngt mer?

“Fick kontakt med en tjej till igår med lite större potential inför framtiden i o m barn och så” Så du har träffat A men igår fick du kontakt med en som du anser har större potential i o m barn - att skaffa barn då?

Nu vill du träffa henne för att se vad då? Om det finns ett ömsesidigt intresse för vad?

Visst, man kan ses som vänner så länge båda är med på det. Inte heller kan jag veta om den jag träffar också träffar andra. Men - och det är ett stort men - träffar jag A som vän för att se om jag eventuellt kan utveckla en relation och vill fortsätta med det fast jag vill träffa B som verkar mer intressant, vad gör jag då med A ifall det utvecklas med B som jag hellre satsar på?

Som sagt, den här moraltanten undrar hur du skulle velat ha det om du var i A:s ställe. Det är väl en moralkaka att vända på frågan. Den fråga du ställer kanske vore mer lämplig i ett annat forum än i ett där åtskilliga upplevt att den man trodde ville satsa på ett förhållande under tiden utvecklat parallella relationer som de sedan friviligt eller ofrivilligt efter att blivit påkomna valt.

Visst, träffa båda om du vill men gör klart för den första att du också träffar andra då du är osäker på om det är rätt. Hon kanske ser på det på ett annat sätt och investerar drömmar och längtan på ett sätt du inte gör så var tydlig och gör mot henne som du skulle velat att hon gjorde mot dig om situationen var den omvända.
Moralpredikanten

2 gillningar