Vågade inte ta sista steget, men nu är det gjort

Tack!

Jag har bott i mitt hus i 22 år…köpte ut det förra året av mitt ex när vi separerade. I efterhand känner jag att det hade varit bättre vi sålt det men jag ville barnen skulle ha huset kvar som trygghet. Nu hade jag hellre bott i en mindre lägenhet. Mycket att sköta om 160 kvm hus med tomt…

Satt upp som mål att sälja om ett år. Så har jag tid att leta nytt boende.

Måste kännas skönt flytta in i något nytt som man bara själv ansvarar för när det gäller möbler och annat :smile:. Sätta sin egen prägel!

Jag förstår, det var så min exman tänkte också, att han ville behålla huset för barnens trygghet, men sen sa banken nej.

Verkligen! Ska bli så skönt att få ha det som jag vill :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Låter toppen Sofia! Skönt att det blev så smidigt att sälja! Grattis! Förstod ändå att det det känns lite konstigt men det kommer bli bra ska du se!

Ja, insatslägenheten var väldigt trivsam och skulle absolut vilja köpa den. Fick svar från banken nu att de måste se ett kontrakt att huset är sålt innan de beviljar lån till mig. Så jag misstänker att jag får nog snällt vänta på att huset blir sålt innan jag kan fundera på boende…( enligt bankens kalkyl blir det för dyrt med 2 boende).
Fortsättning följer…
Trevlig Helg :blush:

3 gillningar

Grattis Sofia till husförsäljningen. Klart att det känns sentimentalt efter så många år. Jag var väldigt glad när vår husförsäljning var klar men hade samtidigt en liten ångestklump i magen. Kändes väldigt roligt och packa och flytta in i min nya lägenhet. Sen när min man flyttade ut ur huset 1 månad senare och vi var och kollade slutstädningen så kändes det jättejobbigt och se mitt hem alldeles tomt. Men i dag 6 månader senare känner jag ingenting. Umgås fortfarande med min granne och känner ingenting när jag går förbi mitt gamla, för jag trivs så bra i mitt nya liv och boende.

4 gillningar

Ja det kommer bli bra, det är jag helt säker på, det är bara det att det känns konstigt efter så många år, men man vänjer sig vid det med. Vore ju konstigt om det inte känns konstigt efter att vi bott tillsammans i 16 år :slightly_smiling_face:

Hoppas det ska gå smidigt och snabbt för er med huset, så du kan få tag på en lgh du tycker om :slight_smile:

Tack! Ja konstigt vore det väl annars om man inte känt nånting. Ja det kommer nog kännas riktigt konstigt sen när vi tömt huset och städat och det är helt tomt innan överlämningen. Men man har ju alla minnen kvar :slight_smile:

Jag fick en folder av mäklaren som de gjorde inför försäljningen, och barnen fick också varsin. Exmannen ville inte ha, han tyckte det var för jobbigt med minnen, men jag ville ha som minne och titta tillbaka på, det har ju ändå varit en stor del av mitt liv och även om det inte fungerade som det var tänkt mellan mig och min exman, så har vi ändå fina minnen tillsammans och dem glömmer man ju inte. Kanske slänger foldern i framtiden, men just nu vill jag behålla den. Jag tog även vårt bröllopsfoto, ville inte bara slänga det, det är ju ändå en stod del av mitt liv. Fotot kommer visserligen bara ligga i förrådet, men jag hade inte hjärta att slänga det och exmannen ville inte ha det.

Det kommer bli spännande att titta på huset längre fram i vår, för jag kommer inte kunna låta bli att köra förbi och se hur det ser ut. Kommer nog inte heller känna något längre fram, har fått tag på en toppenlägenhet jag föll pladask för så fort jag såg den och mitt nya liv ser jag redan fram emot :relieved:

Absolut att man vill ha lite minnen kvar. Jag har också bröllopsfotona kvar, kommer kanske ligga där i lådan men vill inte slänga dom. Det är ju en del av mitt liv.
Kul att du har hittat en lägenhet som du föll för. Önskar dig all lycka till :slight_smile:

1 gillning

@Sofia78
Försök komma ihåg att de allra flesta stöttar dig och vill dig väl :muscle: Resten behöver vi inte bry oss om :slightly_smiling_face:
Jag har ju läst din historia, och så som du har haft det ska ingen behöva ha! Och det finns nog inte heller någon som kan stå ut och samtidigt må bra under sådana förutsättningar.

Men du har tagit en massa steg i rätt riktning. Även om det kommer att vara fortsatt tungt vissa dagar är du ju ändå på god väg till ett bättre liv och ett bättre mående. Vi som har gjort samma resa vet att man aldrig ångrar ett uppbrott från en ojämn relation, och vi kan vittna om att man känner sig både starkare, piggare och gladare när man väl är ute på andra sidan.

Så stå på dig. Det kommer att bli bra :blue_heart:

2 gillningar

Det är väl ingen som har svårare för att se andra perspektiv än sitt egna än dig Tailor. Det är ju det som är ditt problem, här på forumet och förmodligen i resten av livet med. Det verkar helt omöjligt för dig att skilja din egen berättelse från andras eller känna av när det är lämpligt att börja babbla om din egen situation.

4 gillningar

Tailor, du skriver samma sak i tråd efter tråd, kommer med synpunkter på vad som är manligt och kvinnligt, attraktivt och inte…

Nu har ts gett uttryck för att du har sabbat hennes tråd och önskar blockera dig. Ändå återvänder du och skriver samma sak igen.

Borde du inte visa lite hänsyn till ts och hålla dig borta härifrån då?

4 gillningar

Fast @Tailor det kan man vara i de allmänna trådarna och inte i en nåns tråd i “Min historia”.

4 gillningar

Du bör tänka på var du är det.
I vissa trådar som startas kan dina inlägg vara som att hälla vatten på en drunknande och det här är Sofia78:as tråd och hon har inte blivit hjälpt eller stöttad av dina inlägg, tvärtom tycker hon att du har sabbat hennes tråd.

En person som är öppen för kommunikation, som kan förstå och ta till sig vad som skrivs/ sägs i klartext och respekrerar andras känslor skulle då avhålla sig från att fortsätta skriva.

2 gillningar

Nej.
Det räcker med en för att paja en relation.

I så fall är du nog missförstått vad stöttning innebär. Det innebär INTE att få andra att må dåligt. Det innebär INTE att förstöra för andra. Det innebär INTE att bete sig på ett sätt som gör att folk inte längre vill ha med dig att göra och önskar att de kunde blocka bort dig en gång för alla

Jag tror att du menar vagel?
Men oavsett vad, detta är ditt issue. Om du gillar att bråka och förstöra och bara ställa till det när folk skriver i sina egna trådar är det som sagt DITT problem. Pracka inte på andra dina egna issues, utan försök hantera dina personliga problem på ett ansvarsfullt sätt som inte förstör för din omgivning

4 gillningar

Fast nu tänker jag att jag också förstörde från TS genom att svara på inlägget… Förlåt @Sofia78 ! Vi kanske bara ska bryta här och ta den diskussionen nån annan stans?

3 gillningar

En vagel har man i ögat och det är en inflammerad talgkörtel. Medan en nagel är en spik och det är ett gammalt och iaf förr ofta använt talesätt att vara “en nagel i ögat på någon” :+1: :wink:

Renoveringen av lgh pågår för fullt, alla rum är nu målade och de håller på att byta golven. Var där idag faktiskt och kikade och pratade med vaktmästaren/fastighetsskötaren och HÄMTADE EN NYCKEL! :star_struck: Ska ju egentligen inte få tillträde förrän den 1 december, men jag frågade vaktmästaren om jag kunde få tillgång tidigare och det fick jag för att kunna mäta lite och lämna av några grejer, de håller ju fortfarande på och renoverar. Ett av rummen är iaf helt klart så där kan jag börja ställa in lite saker, så det ska jag göra i helgen. Golvläggaren håller tydligen på i typ tre lägenheter samtidigt, så det är därför det tar sån tid att bli klart.

Ska dit ikväll efter träningen och mäta lite och sen ska jag lägga beställning på möbler :star_struck:

7 gillningar

Hur har det gått för dig? Vi (eller han) tog beslutet i augusti, och flyttar strax. Jag har också tappat känslor, likväl han…, men han känner det skönt och jag har sådan ångest och panik att det faktiskt är på riktigt. Vi har flera barn också, ekonomin kommer bli knaper…

Det går bra för mig, tack :slight_smile: Jag var den som tog beslutet, och precis som din man känner jag en lättnad och att det känns skönt. Min exman fick precis som du ångest och panik i början, men han har accepterat läget. Vi flyttar båda snart till våra resp lgh. Han fick sin från 1 nov och har beställt möbler som kommer nu i december, han kom inte till skott tidigare… Jag får min lgh officiellt på torsdag och har möbler som levereras både då och måndag nästa vecka. Fick nyckel i onsdags, men de håller på att renovera fortfarande så det har inte blivit att jag ställt dit grejer som jag tänkt. Där är trädamm överallt efter att de kapat golvplattor och det måste bli bortstädat först annars kommer det finnas på alla mina grejer sen :upside_down_face:

Barnen är lugna med beslutet och ser faktiskt fram emot våra lgh och att bo mitt i centrum. Vi bor inte så långt från centrum nu, bara ca 1,5km ifrån, men det ska klart bli nice att bo mitt i smeten nu och det blir både närmre till jobb och skola.

Jag och exmaken håller sams och är vänner, men jag längtar tills vi bor var för sig.

Ja ekonomin kommer bli lidande, det blir dubbel boendekostnad jmft med tidigare, men jag har räknat på det så det ska gå, man får låta bli att köpa en massa onödigt bara och det är ju bra i sig :slight_smile:

Kram till dig, hoppas det ska kännas bättre för dig snart :hugs:

4 gillningar

Igår hade jag en leverans av en hel del möbler från IKEA och även TV jag köpt på Elgiganten blev levererad, har ytterligare en leverans från IKEA på måndag :star_struck: Sen är det en del grejer kvar att köpa, men det tar jag längre fram efterhand.

Nu är det viktigaste som sängar och soffa levererat så jag och barnen kan börja bo i lgh så småningom, det dröjer dock två helger till innan det blir flytt på riktigt, då jag ska till Gran Canaria på onsdag och är borta en vecka, så det blir först helgen när jag kommit hem som de sista grejerna flyttas och vi kan börja bo i lgh. Officiell flytt är den 19 december då jag adressändrat från det datumet :star_struck:

Nu i helgen ska jag och exmaken köra grejer hela helgen, både lördag och söndag, både till honom och till mig.

5 gillningar