Vad händer här näst när man ska separera

Hej!

Vi ska separera men förutom att vi ska komma överens om bodelning (de håller vi på med nu). Hur eller vad har man rätt till tänker på barnen bor när man flyttar finns de nån peng man kan få. Vi kommer ha varannan vecka han, han får ut ca. 10 tusen mer än mig i månaden.

Vi har sagt att jag ska få barn bidraget. Men äldsta är snart 16 så hon får studie bidrag, sen har jag en på snart 13 och en på 5.

Den äldsta spelar fotboll/innebandy

Den mellersta åker freestyle på skidor vintertid och den yngsta vill testa fotboll.

Men vad har ni för kostnader på era barn i samma ålder ungefär.

Jag kommer troligen få en lägenhet men hyran är 12400kr min inkomster 24 strax över. Om jag får lägenheten så har jag två min till jobbet gående, kommer inte åka så mycket bil, dom två stora går i skolan närheten där jag kommer bo isåfall.

Kommer jag klara mig :face_with_monocle: rädd att jag missar nått, vad har ni för buffert när ni har betalat alla räkningar.

1 gillning

Skönt att det låter som att ni har en fungerande dialog kring skilsmässan! När barnen bor växelvis vet jag inte om någon fått igenom något underhåll ens om det är stora skillnader i inkomster hos föräldrarna. Tänker att om ni kommit överens om att du får barnbidragen så har du ändå kommit längre än många andra. Jag var höginkomsttagaren mellan mig och x:et och betalade mer för t.ex. kläder och körkort. Om ni gör sådana överenskommelser skulle jag rekommendera att få dem ner på papper, gärna hos Familjenheten på kommunen.

Det låter lite tajt med så hög hyra och relativt låga inkomster. Har du kollat om du kan få bostadsbidrag? Edit, det ser ut som om du skulle kunna få någon 100-lapp i bidrag. Överväg att sälja bilen om du har någon, stor skillnad på kostnader med och utan bil. Även om man inte kör kostar ju skatt och försäkring, värdeminskning, service och parkering. Om man använder sällan kan det ju vara bättre att hyra.

1 gillning

Är inkomsten på 24 före eller efter skatt?

Jag kommer få ur runt 24 strax över kommer har 27450 idag men kommer få en löneförhöjning nu snart med minst 1000kr. Men det blir ganska stor skillnad om jag jobbar nätter eller ej och jag kommer jobba mer natt.

1 gillning

Bilen kommer jag inte använda så mycket knappt nånting den veckan jag inte har barnen, eftersom jag kommer bo så nära jobbet och jag kommer jobba mer den veckan också, jag måste ha en bil. Jag tror inte jag kommer ha rätt till bidrag, men Edit? 175kr i bil försäkring.

Konsumentverket eller liknande kanske har nått

1 gillning

Menar du att du har ut 24’ efter skatt eller 24’ brutto?

Sorry, läste bara trådstart… ser att du redan fått samma fråga. Men jag förstår faktiskt inte riktigt svaret… du har 27.450 idag och sen 24.000 och det efter en lönehöjning på 1000:- :thinking:

Vad har du för bruttolön? (i snitt inklusive ob)

Vad får du ut efter skatt?

Om jag inte helt har missförstått dina uppgifter så låter hyran alldeles för hög, den är mer än 50% av din disponibla inkomst och du har tre barn varav två tonåringar som kostar massor.

Vad ingår i hyran? Kommer något till förutom el, som vatten, bredband osv.? Ingår parkeringsplats/garage?

Jag tycker att du ska sätta dig ner i lugn och ro och göra en riktig budget! Kolla på vilka utgifter du har nu och vad de blir framöver, t ex:
Tv, bredband, streamingtjänster
Boende, el, vatten, försäkring
Olycksfallsförsäkring och andra försäkringar
Mat
Transporter, bil, drivmedel
Telefon
Kläder

Jag tycker INTE att det räcker med överenskommelsen att du ska ha barnbidraget, det är ju bara inkomstsidan. Vem ska stå för vilka utgifter? Ska barnen fortsätta med sina hobbies? Vem tar hand om det? På försäkringskassans hemsida finns en räknehjälp för att beräkna barnens kostnader. Den är visserligen till för familjer där boendet inte är 50/50 men man får en bra inblick i ”tänket” och hjälp med rimliga budgetposter. Plus hur man kan tänka om man tjänar olika mycket och har olika boendekostnader.

Om barnen dessutom närmar sig student och körkort så prata även om dessa stora sällanutgifter.

2 gillningar

Jag får ut 24 tusen

1 gillning

Hur mycket tillkommer i form av barnbidrag/studiebidrag? Bostadsbidrag mtp. hemmavarande barn?

.
[EDIT] Jag testade kassakollen på FK’s hemsida och skrev in 34.500 som bruttoinkomst (gissade din brutto, med en skattesats på 30% borde det bli ca 24’ netto), din uppgivna hyra, tre barn med 50/50 boende och en gissad bostadsyta på 80 m2 vilket gav ett bostadsbidrag på 100:- i månaden. Helt betydelselöst mao.

1 gillning

2650kr barnbidrag äldsta som börjar gymnasiet får studiebidrag till hösten. Vet ej om jag har rätt till bidrag och var vänder man sig för att ta reda på de? Försäkringskassan?

1 gillning

Jag kommer ha 3 barn varannan vecka.

1 gillning

Kika ovan, jag la till lite i mitt inlägg :+1:

Men jag gissade ju bara på din bruttolön samt din boyta. Men gör Kassakollen på FK’s hemsida själv och se vad det blir när du har exakta uppgifter, det jag fick fram var ju så försvinnande lite att det knappt är märkbart.

1 gillning

Jag tror att det kommer att bli ganska knapert med 3 barn, varav två tonåringar med den hyran. Hyran är >50% av din nettolön och önskvärt hade väl varit runt 30%.

Samtidigt är det ju svårt med bostäder idag och hyrorna på attraktiva lägenheter är höga. Men jag skulle personligen ha försökt få tag på en billigare lägenhet om det är möjligt mtp att du ska rymma tre barn oxå varannan vecka. Hur stor är lägenheten du talar om nu?

24 tusen ut i lön
12400kr hyra

  • Barnbidrag 2650kr

Vatten/värme ingår, behöver ej bredband
Dotterns fotboll gratis xsambon tränare,
sonens freestyle gratis xsambon sprutar snö alla får ert liftkort gratis.
Telia 109 kr (min mobil)
CSN 628kr
Olycksfall 175kr
Spotify delar med xsambon
Barnens försäkringar 383kr
Mat 4000kr
Bensin mindre än 1000kr
Försäkring bil 181kr
Skatt bil 95kr

Barnen kläder 1000kr
Semester sparande 500kr
Jag 500kr

5679kr återstår

Om jag har räknat rätt.

Är duktigt på att handla begagnat iallfall till den minsta

Den är på 108 kvm jag sover i vardagsrummet barnen för varsitt sovrum.

De ska också tilläggas att jag kommer bli utköpt för precis miljonen för huset och var ett sparande redan nu, jag tänker att det är en början iallfall, jag vill helst ha en bostadsrätt i slutändan.

Jag fick de till 1300kr på försäkringskassan fyllde i att dom bodde hos mig 14 dagar på 1 månad 28450kr före skatt.

Hyra 12400
108kvm

1 gillning

Just de Hemförsäkring också vet ej ännu, sen Elen men den blir inte så hög. Er ej om det är fiber eller stadsnät.

Riktigt stor lägenhet… kanske är 12.400 inte så mkt att säga i den storleken :thinking:

Kommer du att ha alla tre barn samma vecka, eller saxar de?

Tänker att det isf blir många väldigt dyra kvadratmeter som bara står tomt 50% av tiden, medan du själv sover i v-rummet…

Jag räknade på en högre bruttoinkomst (34’ med 30% skatt). Med 28’ brutto så måste du förmodligen bo i en lågskattekommun. Men 1300 är ju ändå en del :+1: