Vad händer efter beslutet kommunicerats?

Så, det är dags för mig att slutligen berätta för min man att jag kommit fram till att jag vill skiljas.

För den som inte följt min tråd ”Ett val mellan pest eller kolera, eller” kan jag berätta att maken och jag hittills gått i familjeterapi 3 gånger under 1 månad nu och däremellan pratat sinsemellan där jag förvarnat om att jag funderar på skilsmässa och berättat anledningarna varför. Det är inga nya tankar för mig men i flera år fram tills nu har jag inte velat acceptera dessa tankar. Jag känner mig rimligen säker på att det är rätt beslut men det är ändå fruktansvärt svårt och jobbigt för mig då jag sörjer det familjeliv jag drömmer om men som jag inte ser som realistiskt. Min man var inte med på noterna innan FRG men har nu under denna månad också fått landa i våra svårigheter och förberedelse på att det kan bli skilsmässa även om han tydligt sagt att han vill kämpa vidare. Bör väl noteras att vi har 3 barn (8 år, 5 år och 5 år) samt 2 hundar.

Så nu behöver jag förbereda mig på det svåra samtalet när jag berättar att jag inte vill kämpa mer och efterlyser era bästa tips om hur samtalet bör ske eller inte och vad som händer sen!

2 gillningar

1 var tydlig med vad du vill
2 försök att visa respekt för den andra och tiden ni delat. Jag hade tyckt det känt mycket bättre om min exman t.ex sagt något positivt om mig och inte bara talat om allt dom var negativt med mig. Förvänta dock inte att din dumpade partner kommer uppskatta det då för då är man i chock men när tiden gått hade man uppskattat de orden.
3 ge den lämnade utrymme och tid det som du haft tid att tänka på och komma fram till ett beslut i har inte din dumpade partner hunnit göra.

2 gillningar

Tack för kloka råd!

För er del, vad hände efter det svåra samtalet?
Satte ni igång med det praktiska direkt efter eller hur lång tid tog det?

Alltså för mig och min exman så sattes allt igång på engångs kan man säga. Först sa han att han ville skiljas och stack iväg utan att att jag egentligen kunde nå honom. Efter 1-1,5 v verkade han ångra sig och jag trodde att det var vi igen. Efter några dagar ville han skiljas igen och var så kall, otrevlig och osympatisk att jag gav upp. Vi skickade in ansökan om skilsmässa och blev skilda 6 mån senare. Typ 1 v efter bomben att han ville skiljas drog han även med vår son hem till någon tjej han dejtade vilket fortfarande skaver mer för mig idag än att han ville skiljas. Det kändes så respektlöst. Det här var juli 19. Idag pratar vi och kommunicerar vi bra kring vår son och exmanen ringer mig då och då. Jag vill egentligen inte ha något med honom att göra. Låter hemskt men jag ångrar att jag gav honom 18 år av mitt liv. I det stora hela mår jag och vår son bra idag och hade han varit mer respektfull när han ville skiljas så kunde jag nog ha sett honom som en vän idag.

1 gillning

Jag beundrar dig verkligen för att du försökt, för att du har gett er och ditt ex en chans genom familjesamtalen. Du har nog gjort allt du kunnat och förmår, mer än så kan ingen begära av någon. Jag tänker att det kanske är precis det du skriver som du måste säga. Jag ville inte att vi skulle hamna här, vi har båda försökt genom FrG men nu kommer vi inte längre. Allt det du skriver ovan. Många varma kramar.

Hur går man vidare sen. Bokstavligen alltså, vad gör jag omedelbart efter jag sagt det?

Jag känner att jag behöver ha kontroll på hela processen i mitt huvud.

Tänker du rent praktiskt?

Jag är ju mitt upp i en separation, och du har säkert tagit del av ”min historia” på min tråd. Mitt beslut förmedlades 7/8, och därefter kan du se vad som hänt i vår process. Ingen spikrak resa, mycket känslor och reaktioner, men jag har ändå försökt hålla mig till min färdplan. Det har varit viktigt för mig att ha en tydlig plan, för att hålla fokus. Det har även hjälpt mig i svåra stunder att jag kunnat luta mig till varför jag fattade beslutet fr början.

Ja, rent praktiskt.
Jag förstår att det såklart beror på hur partnern reagerar men om vi bortser från det och tänker bara rent rationellt utifrån vad som är bäst för att kunna gå vidare på ett bra sätt.

Jag hittade den här länken. Vet inte om den kan vara till någon hjälp.
https://skilsmässa.se/juridik/hur-skiljer-man-sig

Tack Rulle men den har jag koll på. Jag är mer ute efter det icke-juridiska/administrativa. Förstår att det inte är lätt att begripa vad jag är ute och far efter, osäker på om jag själv ens begriper det :laughing:

Jag tänker på sånt som bör vi direkt, i samma diskussion komma överens om vi ska fortsätta bo tillsammans tills vi hittat nytt eller inte eller om det bör få gå några dagar att landa i beslutet innan man tar den diskussionen? Bör jag trycka på att skicka in ansökan om skilsmässa direkt (samma dag)?

I vilket läge berättar vi för barnen och anhöriga/vänner, när vi hittat nytt boende eller när?

Vore intressant med att få veta hur era processer sett ut på en tidslinje!

Åhå. Tänkte väl.

Tyvärr finns det inga manualer eller cheklistor. Där har du okända faktorer som hur ditt blivande x och barnen kommer att reagera. Jag kan tänka mig att ditt blivande x behöver landa lite först innan han kan börja tänka så långt. Antingen klarar ni av att tänka och fundera tillsammans - kan ju bero lite på vad han känner, vill och är förmögen till, hur han tar det, eller så får du ta tag i allt själv.

Du behöver försöka skapa dialog med honom men det är inte säkert det går.

Efter att det är kommunicerat blir det en dynamisk process som kan ta vägen vart som helst, hur som helst. Där ger du dig ut på okända djup där du får improvisera och fatta beslut allt eftersom hur det ut- eller invecklar sig.

2 gillningar

Tycker nog inte att du ska låsa dig så vid en plan.
Detta måste ni diskutera fram tillsammans. Värsta känslan är att man får ett klart beslut och sen inte har någon som helst del i sitt eget liv.
Första måste du låta honom landa och smälta lite.
Tryck inte på att skicka in ansökan samma dag, dumt att forcera fram allt för fort.

Du kan inte styra vilka han ska/får berätta för.
Gällande barnen så tycker jag beroende på deras ålder att de ska få vara delaktiga i det nya boendet. Det är deras nya hem också.

Det här är för mig givet. Jag tänker om det finns lärdomar att dra av er andra från vad som funkat bra respektive inte bra. Angående kommunikation har jag inte tänkt begränsa hands kommunikation utan tänkte mer på vår eller min kommunikation till gemensamma vänner och våra syskon etc

För min del försökte jag lyfta hur vi på bästa sätt lägger upp en ev separation vid våra samtal i familjerådgivningen, men utan framgång. Det gick inte nå min man här i ett lugnt samtal, utan det blev kraftiga reaktioner i affekt tillbaka mot mig istället, kom ingen vart. Så jag fick göra min egen plan, och bara försöka förmedla den, att ”nu kommer jag göra så här”, ”det datumet kommer jag flytta och innan dess behöver vi prata om hur vi gör med boende för barnen osv”. Min högsta önskan var att vi kunde nå varandra i samtal i detta, och försöka samarbeta så långt det gick. Men den situationen förvärrades ju fler samtal vi gick i tillsammans, därför fick det bli så att jag fick göra min egen plan, om det skulle bli ngt av det överhuvudtaget.

Jag skickade inte samma dag, utan några dagar efter. Men jag var redo i mitt beslut, och kunde ha postat det samma dag egentligen. Det som fick mig att skicka in direkt, var när han några dagar efter kallade mig för otrevliga saker inför för yngste son, då kände jag, ”nu räcker det, det här går inte längre”.

Vi (eller jag) berättade för barnen samma dag. Jag hade ett talmanus för både mitt samtal m mannen och barnen, men det blev inte så alls. Min man gick innan jag hann prata klart, rusade in t barnen och ropade att ”mamma avskyr mig och vill skiljas”. Det stämmer inte alls att jag avskyr honom, men att jag vill skiljas stämde. Jag fick lugnt och sansat sätta mig med våra barn efteråt och förklara. Det de tyckte var värst i stunden sa de var hur pappa blev och reagerade.

Hur vi pratade m anhöriga/vänner: jag har berättat för mina och han för sina, vet faktiskt inte riktigt hur omfattande han gjort det. Flera veckor efter visste hans bästa kompis tjej inte om det än. Så jag kunde bara svara att vi har det svårt och att min man får prata m hennes kille.

Det här med boende började jag kolla av läget i våras parallellt med våra samtal på familjerådgivningen. Förmedlade att det finns hus att hyra som vi kan bo i han och jag, så barnen kunde stanna i hus, men han ville absolut vara den som bodde kvar i huset. Först nu när flytt blir verklighet har det börjat landa för honom att jag faktiskt kommer flytta och barnen kommer bo växelvis hos mig respektive honom. Det bästa för oss har varit samtalen hos familjerätten där det är barnen i fokus. Är väldigt tacksam för att den servicen finns i kommunen.

Så mycket har inte alls blivit som jag tänkt eller önskat, utan jag har behövt anpassa mig under resans gång.

1 gillning

Det här tror jag också är viktigt. Barnen hjälper nu till med målning och möblering i huset vi ska hyra. Det känns väldigt bra.

1 gillning

Tack @Masai :pray:
Jag har ju följt din tråd och förskräckt konstaterat hur tokigt den andra parten kan reagera. Jag hoppas innerligt min make inte reagerar på samma sätt. Även om det gått bra hittills i våra samtal så är ju det ingen garanti för att det kommer fortsätta i samma riktning när hoppet om annat beslut tar slut.

Just det här med att låta barnen vara delaktiga i de kommande förändringarna som boende tror jag är jättebra.

1 gillning

Nu är det sagt, inte alls som planerat då maken ville prata trots att barnen var i närheten men skönt ändå att få det överstökat. Dock har vi inte fått chansen att prata om det praktiska, som maken vill, då barnen ständigt pockar på vår uppmärksamhet.

Makens omedelbara reaktion var att det var skönt med ett beslut äntligen men fråga om jag ville att han skulle flytta ut direkt. Det sa jag inte var nödvändigt, jag har ingen brådska. Senare frågade han hur vi ska göra med hundarna och jag svarade att jag har inget svar, vi får prata om det. Och sen efter han varit ute på hundpromenad och troligtvis pratat i mobilen om detta med någon så kom han hem och beklagade sig över att äldsta barnet nog kommer ha svårt att hantera detta.

Nu nattar vi barn, får se om vi båda är vakna efteråt och kan prata mer

1 gillning

Efter nattning av barn och lite filmtittande har vi pratat en timme om hur vi går vidare och vi står på god fot med en gemensam plan, det känns jättebra. Jag har nu skickat in min e-ansökan om gemensam skilsmässa och betalt avgiften, nu ska bara maken skriva på hans del av ansökan.

Vi är överens om att vi ska ta kontakt med mäklare så snart som möjligt för att planera in försäljning av huset dock med mer fokus på att få en bra försäljning än att det ska ske brådskande och att vi båda bor kvar i huset sålänge. Vi väntar med att berätta för barnen tills vi vet lite mer vad som ska hända och när.

Maken föreslog först att vi skippar att gå mer till FRG men jag bad honom gå en gång till så vi kan få tips och råd från terapeuten om hur vi tar det vidare på bästa sätt och det gick han med på.

Vi kom överens om att ta varsin hund, jag tar den lilla och han tar den stora. Vi pratade om principer för bodelningen och vårdnad/barnens boende och vi är ganska överens även om jag är lite fundersam till att han är ganska fastlåst vid en plan att ta över sin mammas lägenhet (hon står i kö till särskilt privat seniorboende men utan garanti för att hon kommer få plats snart) som är en trerummare i grannkommunen med allt vad det innebär i försämrad logistik för hans och barnens del. Tänker mest på hans stress då. Men det får han ta ansvar för själv.

Åh så skönt @Slasken20 att det gick så här smidigt, skönt att ni kan prata lugnt och sansat om detta❤️.

1 gillning