Träffar ny, hur gör man?

Känner precis samma. :pray:

3 gillningar

Jag tror kanske att det är lite det jag börjar känna nu som ni skriver @Erhj och @Masai. Hur och när ska man kunna lita på någon ny.
Nu har jag ju inga egna dåliga erfarenheter av att bli lurad eller bedragen men har så svårt att förstå och läsa av han jag träffar nu.
Vi har ju känt varandra i flera år och under den tiden så har jag ingen som helst dålig bild av han.
Men nu… blir så himla osäker. Det började så bra, han var mer på än mig. När jag väl bekräftade att jag var intresserad på samma sätt så tycker jag att han verkar mer ”avslappnad”. Tar lite längre tid på sig att svara, osv och det är då mina hjärnspöken sätter igång…

Män är svåra att läsa. Men ibland tror jag att vi kvinnor läser in och analyserar för mycket. Jag är i alla fall sådan.

Många män kanske inte har samma behov av bekräftelse eller att ses ofta. Lata när det gäller att ta tag i att ses. Vana vid att kvinnan drar.

Ingen aning egentligen, bara gissningar.

Jag hade en flört som livade upp min tillvaro lite. Tror nog att han gillar mig men visar sig nu vara en skit.

Det är fasen inte lätt.

1 gillning

Generellt finns inget att läsa eller analysera. Det vi säger är vad vi tycker. Det är enligt min erfarenhet när kvinnan börjar tolka in saker som det blir problem. Personligen har jag inget minsta behov av bekräftelse och ses gärna lagom mycket, har behov av egen tid. Jag kan känna att jag inte ens hinner föreslå eller hitta på något för kvinnan alltid är före :laughing:

3 gillningar

Hela livet har jag fått höra att män är raka och säger som det är. Jag ber att få lämna in en protest. :face_with_raised_eyebrow:

Jag har lärt mig att män snarare säger som de önskar att det vore. Eller hoppas på. Eller kanske det som de tror att jag vill höra. Det som låter bäst.

Jag har haft två sådana män i längre relationer, och där emellan några dejter. Och det gemensamma med dem är att de har sagt sånt som de inte har kunnat leva upp till. Varför vet jag inte. Jag tror inte att de direkt ljög. Kanske mer att de inte hade någon riktig koll. De trodde nog i skapligt hög utsträckning på det de sa.

Män har sagt till mig att de vill träffas fast de inte vill träffas. De har sagt att de prioriterar mig fast de absolut inte prioriterar mig. De har sagt att de vill ha en riktig relation, utan att alls vilja ha en riktig relation. De har sagt att de inte alls vill att vi struntar i presenter/julklappar, trots att de har glömt att köpa det varje år. Oj, jag har sorgligt många exempel.

Länge anklagade jag mig själv för att kanske ha övertolkat. Så där som man ofta får höra att kvinnor gör. Tills jag insåg att nej, det har jag inte. Jag ställde raka frågor och fick raka svar. Men tyvärr inte uppriktiga svar. Det var svar som av någon anledning var friserade, tillrättalagda. Nån sorts önskesvar.

Det är fullt möjligt att dejtande kvinnor gör precis likadant. Men där florerar i alla fall inte myten att “kvinnor säger precis vad de menar!” :sunglasses:

13 gillningar

Jag menade män - inte syltryggar. Finns såna med har jag förstått :laughing:

5 gillningar

Du anar inte…

4 gillningar

Kvinnor kan nog lätt krångla till det :joy:

Jag lyssnade när min flört sa att han gillade mig. Vissa saker i hans beteende är lite motsägelsefulla.
Eller också läser jag in för mkt. Går aldrig att sätta sig in i någons huvud och exakt veta hur hen känner eller tänker.

Längre fram vill jag ”bara” träffa någon att ha en sexuell relation med. Bara vara.

Men sånna kan ju lätt spåra ur de också.

1 gillning

Håller med Trassel om att det finns noll sanning i påståendet att män är raka och säger som det är. Det gör de absolut inte. De säger vad de tror att man vill höra, de manipulerar och de ljuger helt enkelt. Sen kanske inte det stämmer på just Johan40. Men någon generell sanning att män är raka och säger som det är är faktiskt totalt skitsnack, ursäkta språket.

7 gillningar

Önskar mig i framtiden en rakryggad och ärlig man.

Får väl se hur det går :woman_shrugging:t2:

@Trassel

Hur lyckas du beskriva de allra flesta män jag någonsin dejtat så klockrent :scream: :rofl:

4 gillningar

Men sen vill jag rent generellt lägga till en annan aspekt i tråden.

I mitt fall har det nästan alltid varit han som varit mest drivande i alla mina relationer och dejting. Dels drivande när det gäller att höra av sig och hitta på saker i början. Och sedan även drivande när det gäller att gå vidare, dvs att prata om samboskap, giftermål etc.

För min del handlar det inte nödvändigtvis om att jag skulle vara mindre intresserad.
Men jag är en eftertänksam typ som behöver tid och lite distans för att veta vad jag tänker och känner. Jag vill känna in honom i lugn och ro, och är lite försiktig i början. Jag vill heller inte gå in i en relation för snabbt, utan dejtar gärna ett längre tag.

Men om jag väl får den tiden och det utrymmet är jag en stabil, pålitlig och lojal partner. Jag kastar mig inte in i något, men när jag väl är redo är jag väldigt dedikerad.

Så jag tycker att tipset att ta ett steg tillbaka och låta honom få ta lite initiativ låter klokt. Kanske behöver han bara lite mer tid, och blir stressad om det går för fort. Det kommer han i så fall låta dig märka
Och om han istället lägger ner allting och inte ids anstränga sig för er skull så har du ju fått ett svar där också. Kanske inte det svar du helst velat ha, men ändå ett svar som är bra att få så tidigt som möjligt, så att du inte slösar mer tid i onödan

2 gillningar

Just nu vill jag ju tro att det är som Johan40 säger men jag vet inte jag… :grimacing:

Så man ska inte tolka in och försöka läsa sättet män skriver på heller kanske…? Eller användandet av emojis…?

Ni hör ju… övertolkar och analyserar sönder detta snart.

2 gillningar

Jag är väldigt lik dig i det du beskriver nu och där tror jag att han vill det ska gå fortare fram. Men jag behöver ju ses också för att jag ska kunna komma dit vi båda egentligen vill hamna. Enligt vad vi har pratat om iaf.

Nej, tipset och rådet som många av er har gett mig är ju inte det jag vill höra :see_no_evil:
Men ska känna av lite imorgon då vi ska försöka ses. Men börjar ju också tvivla på mig själv i att om jag ska ta upp det med han eller inte…?

MEN bara för att man säger att man gillar nån behöver man inte vilja umgås jämt. Då utgår man från hur man känner själv (som kvinna ibland)

Vi är fundamentalt olika i känsloliv och behov :man_shrugging:t2:

1 gillning

Ledsen för att du träffat såna män

Meh. Män är människor. Människor ljuger, människor undviker konflikt och människor vet ofta inte själva vad de egentligen tycker. Jag tycker det är mer absurt att säga att alla män skulle säga som det är, det är liksom helt orealistiskt.

6 gillningar

Kort svar: Nej.

Fokusera på hans handlingar istället. Vad han säger/skriver kan du mer eller mindre ignorera. Du kan för all del titta på hur ofta han hör av sig, för att få en uppfattning av hur “på” han är.

Men innehållet… Nja. :upside_down_face:

Gå på helhetsintrycket istället för hans påståenden. Stämmer hans skriv-jag med hans verkliga jag, t ex? Det vill säga, om han är intensiv i skrift, är han det även IRL?

Eller om han är laidback i skrift, stämmer det med det äkta intrycket du får? Lever han upp till den han PÅSTÅR sig vara? Den han utger sig för att vara?

Så ge tusan i att analysera vad han skriver eller om han använder nån emoji eller inte, det ger dig bara förvirrande signaler. Ofta i alltför positiv riktning, dessvärre. Vi vill gärna överdriva betydelsen av positiva tecken.

Kolla vad som finns där bakom istället. Kolla hur han beter sig i stort. Och tona ner det positiva, samtidigt som du tar allt negativt på största allvar. Det låter trist, men det är avgörande.

Det positiva (t ex han skriver gulligt, skickar godnatt-sms, ger komplimanger, pepprar med hjärtan…) betyder krasst nog ingenting alls. Det är ett minimum.

Men det negativa (t ex han är ojämn i kommunikationen, ibland är han helt tyst ett par dagar, han drar sig ur en dejt i sista sekunden…) - det visar vem han är på riktigt och det ska du ta på allvar.

3 gillningar

Så bra. Så sant. Och så enkelt

Jag tror att det ofta beror på att människor inte känner sig själva så bra som de vill tro.

Och de flesta personer vill ju se sig själva som kloka, rationella, ärliga etc, vilket ju blir en konflikt när människan generellt är ett komplext väsen med många underliggande behov, rädslor, tankar etc som vi inte alltid är medvetna om själv eller vana att sätta ord på inför andra

2 gillningar

Och för att slänga in en liten sexistisk brandfackla… det är förmodligen vanligare att män har sämre koll på sina känslor, behov och rädslor, eftersom det inte är direkt arketypiskt maskulint att analysera sånt.

5 gillningar