Tankar om skilsmässa och livet

Hej!
Jag har läst ett gäng olika trådar här och tycker att det har hjälpt mig att få perspektiv i min egen situation, så om jag med min historia kan hjälpa någon annan på traven så känns det värt att dela med sig.

Vi är i 40 års åldern och har 2 barn tillsammans.
Vi har varit tillsammans i 13 år och gifta i 10.
För att göra historien kortare kan man sammanfatta vårat förhållande med att hon haft mycket problem med ångest, lite depression och låg självkänsla. Detta har lett till kommunikationsproblem som gjort att vi glidit isär mer och mer. Jag är såklart inte perfekt, men har generellt en god självbild och positiv “can do” mentalitet. En vilja att öppna upp och vara sårbar.

Senaste året har varit skakigt och vi har glidit isär mer och mer på grund av olika saker. Jag har försökt kommunicera men hon tycker inte det ska behövas när man känt varandra så länge.

Vi kom iaf överens om att gå till familjerådgivaren i somras och vid första samtalet meddelande hon tvärt att hon vill skiljas. Jag blev såklart chockad då hon inte nämnd något om detta under senaste året. Visst vi har haft våra problem, men inga ovanliga grejer och definitivt sånt som går att lösa om man når fram till varandra, tycker jag.
Eftersom jag själv inte varit nöjd senaste åren så gick jag med på skilsmässa direkt och bestämde mig att inte försöka ändra hennes beslut. Hon vill fortsätta vara goda/bästa vänner och det kändes väl ok för mig om det gynnar barnen. Det var trots detta väldigt jobbigt att få nyheten och ställa in sig på en ny framtid.

Efter några vändor hos en egen terapeut så fick jag rådet att fråga henne om hon träffat någon ny. Eftersom hon snarast verkar lättad efter beskedet om skilsmässa och för mig kom det som en chock.
Jag frågade henne rakt ut och det stämde, men det var väldigt nytt och ingenting hade hänt försäkrade hon mig om.
Detta var betydligt jobbigare än att “bara” separera. Nu var jag tvungen att förhålla mig till att hon är på en helt annan plats mentalt just nu. Hon har alltså bearbetat i tystnad och dessutom redan gått vidare till en annan. Otroligt tungt :frowning:
Hela vår historia tillsammans får nu en annan innebörd och känslan av att man inte vet vem personen är. Har jag levt en lögn?

Nu har dessutom frun till den hon träffar kontaktat mig och är desperat att försöka rädda deras förhållande… Skit jag inte vill bli inblandad i och som bara gör att jag mår sämre.
Jag har fått veta detaljer från henne som innebär att mitt ex ljugit för mig i omgångar. Det är inte alls så nytt som hon påstår och dom har kysst varandra vid flertalet tillfällen.
Tunga saker att ta in och jag mår nog bättre av att inte veta, så jag bad om att inte bli kontaktad av frun något mer.

Vi bor under samma tak fortfarande och det är en väldigt olustig känsla då jag vet att hon åker till jobbet och träffar en annan. Vi har börjat träna på varannan-veckor trots att vi bor tillsammans och det funkar bra med barnen. Men den stora omställningen blir ju när vi flyttar isär. Att sälja huset i dagens läge kan ta många månader…

Hon ville inte följa med till familjerådgivaren fler ggr så jag skrev istället ett brev till henne där jag förklarade att jag inte kan vara vän med henne då hon ljugit vid flertalet tillfällen samt avlutat äktenskapet på det sämsta möjliga sättet. Jag har inga problem att samarbeta gott med barnen, jag hyser ingen agg på det sättet och klarar att vara i samma rum utan att fälla sarkastiska kommentarer. Jag förstår ju vad som lett till denna punkt och jag kan se min del av ansvaret. Men en otrohet och lögner accepterar jag inte. Jag berättade också om kontakten med frun och allt jag vet om deras aktiviteter. Inget jag förväntar mig svar eller ursäkter från, men för min egen skull så jag kan släppa saker och gå vidare.

Det är nu cirka 2 månader sedan beslutet om skilsmässa och jag börjar må bättre. Men det gör mig otroligt ont varje gång jag råkar tänka på att hon redan dragit vidare mentalt och kroppsligt.

Hon har uttryckt under familjerådgivningen att jag inte involverat henne i äktenskapet, att jag kört över henne och att hon sagt ja om många saker hon velat säga nej till på grund av att hon inte känt att det fanns en chans att göra sig hörd. Det gör såklart ont att höra när jag gjort mitt bästa för att blanda in henne och driva familjen ab. Jag kan förstå hennes perspektiv men jag kan också tycka att vuxna människor måste ta ansvar och säga stopp eller göra sin röst hörd. Jag är verkligen inte en person som kör över med flit eller är aggressiv på något vis. Men det kommer också en punkt när man bara måste ta hand om saker eftersom den andra personen har noll driv eller vilja att kommunicera. Vi har nog inte passat ihop från början men kämpat på för sakens skull. Inte helt ovanligt.

Långt och spretigt blev det, återkommer med tankar kring det hela och hur jag tar mig frammåt.

13 gillningar

Många av mina tankar går kring kommunikation och mental ohälsa.
När det kommer till kommunikation så har jag vid flertalet tillfällen genom åren försökt planera in så att vi har tid för oss själva minst en gång i veckan där vi kan prata öppet om vart vi är i livet och vad vi har för behov. Hur vi kan hjälpa varandra att må bra. Mitt mål har trots allt varit “for life”.
Det har fungerat 1 vecka, ibland 2 veckor, men sedan sitter hon med laptopen i knät och teven på när jag kommer till soffan på fredagen. Det är för mig ett sätt att sluta igen, att säga att man inte vill prata.
Men samtidigt är hon olycklig och känner att jag inte är intresserad av henne. Ja ni kanske kan se hur detta inte går ihop.

Detta för mig in på mental ohälsa. Jag har vänt och vridit på förhållandet så himla mycket och den låga självkänslan och ångesten hon har svarar på en massa frågor kring våra problem.
Självklart inser jag att det krävs två för att dansa. Mina metoder har kanske varit fel, men jag kan inte se hur jag skulle gjort annorlunda. Jag har grävt ner mig i kommunikationsmetoder och försökt göra på alla möjliga vis för att nå fram. Jag upplever att hennes inställning till samtal är problemet.
Det ska nämnas att hon inte har någon annan djup vänskap och förhållandet till hennes föräldrar är sådär. Hon försöker ta avstånd från dom då barndomen förmodligen bidragit till mycket av hennes problem. Något jag försökt få henne att förstå under lång tid och något som kommit fram i terapi när hon hade depression efter andra barnet.

Vad jag har lärt mig själv efter allt detta är att kommunikation och emotionella samtal är otroligt viktiga för mig. Jag har kopplat mycket av min olycka i förhållandet till bristen på sex, men nu efter många djupa samtal med vänner, familj och terapeuter så inser jag att det jag saknat mest är kommunikationen. Den djupa emotionella kommunikationen där man öppnar upp sig helt och fullt. Jag har försökt ha dessa samtal, men aldrig fått samma öppenhet tillbaka. Det har nog gjort att mitt intresse för henne har svalnat. Hur kan jag älska en person som ser ner på sig själv och mest sitter framför netflix på kvällarna? Jag älskar henne som mor till mina barn men utöver det har jag haft svårt att känna intresse på ett bra tag.
Inte så konstigt att hon tappar kärleken till mig då heller. Hon behöver nog bekräftelsen och får hon den inte av mig så kommer någon annan att ge henne den.

Vårat förhållande har alltså byggt på att jag ska ge henne bekräftelse och kärlek, men mina behov har satts åt sidan. Inte hållbart.

5 gillningar

Beklagar.
Men är inne på det du själv skriver.
Älskar man inte sig själv, är man inte trygg i sig själv vågar man inte säga vad man själv tycker, man vågar inte lita på att man är älskad, man söker tecken som bevisar att man inte är det, förstärker dem och blundar för, förminskar eller förvanskar tecken på motsatsen och söker bekräftelse på annat håll.

3 gillningar

Tack.
Precis så som du skriver. Självkänslan är otroligt viktig.
Jag minns många tillfällen då hon sagt saker som “vad ser du hos mig?” “du förtjänar någon bättre” “du ska väl inte lämna mig?” “hur kan du älska mig?” osv osv.
Detta är för mig inte bara oattraktivt men visar ju också att personen inte ser alla de saker man gör för dem. Det blir en självuppfyllande profetia. Och berättar jag att detta är ett problem så bevisar jag ju att hon har rätt. Det går alltså inte vinna.
Här är jag och öppnar upp mig till fullo, säger att jag älskar henne och visar det med handlingar, men ändå kan hon inte ta det till sig. Det gör mig så ledsen…
Nu efter otroheten säger hon saker som “Det är inte jag, jag är inte en person som är otrogen”. Ord matchar inte handling vilket är ett tydligt tecken på personlig omognad. Det går inte förlåta någon som vägrar inse vad dom gjort ens :frowning:

Allting är en flykt från att ta tag i de verkliga problemen. Jag vill hjälpa henne men känner nu att jag försökt i 13 år och borde ta hand om mig själv. Detta är ett så kallat “lost cause” som jag bara måste släppa.

Det är väl en liten oro jag har att detta kommer komma ikapp henne och kanske leda till mer depression. Då kanske jag får ta barnen heltid vilket skulle vara jobbigt…

3 gillningar

Jag vill inte fastna i att skylla allt på exet. Det vore oärligt. Själv har jag varit bitter och dragit mig undan också. När saker inte funkat har jag fokuserat på mig själv istället för att stanna och säga stopp. Det har funnits för mycket på spel med barn, ekonomi och mental ohälsa. Jag har satt mig själv åt sidan och varit naiv.

Jag har tänkt mycket på mitt bidragande beteende och vad jag kan lära mig av detta. Har kokat ner det till tre saker som jag bör jobba på som person.

Naivitet
Gränssättning
Mod

Alla dessa tre hör ihop på olika vis.

Naivitet: Jag har varit naiv och trott att saker kommer lösa sig i framtiden om hon bara förstår vad hon behöver jobba på. Detta ska inte förväxlas med att jag velat förändra henne som person. Snarare hjälpa henne att växa och komma ur sina dysfunktionella sätt. Jag har lätt att lita på andra och här har jag litat på att hon aldrig skulle vänstra. Vi var ju gifta! Vi hade lovat varandra. Man håller saker man lovar.

Gränssättning: Jag har generellt inte så svårt att sätta gränser, men något jag lärt mig nu är att man måste ha en plan för vad man ska göra om en gräns överträds. Till exempel, kommunikation är ett måste för mig. Men vad gör jag om hon vägrar kommunicera? Vad är min plan?
Jag har inte haft någon plan, att lämna förhållandet har inte varit ett alternativ, så då har jag istället blivit bitter för inget funkar. Korkat.

Mod: För att hålla sina gränser och stå för vad man tycker behövs mod. Mod att sätta stopp och till exempel avsluta en relation om ens behov inte uppfylls och man märker att den andra personen inte tänkt samarbeta.

Detta är insikter jag fått senaste 2 månaderna och något jag förmodligen inte hade fått lära mig om skilsmässan inte blivit av. På det sättet kan jag se det positiva i all skit.

8 gillningar

Broder.
I min relation var det jag som var svinet och var otrogen.

Min hela historia hittar du i tråden “Jag - en svikare”.

Jag blev tillsammans med en kvinna med dåligt självförtroende och låg självkänsla. Jag trodde min kärlek och mina omsorger skulle stärka henne att ta eget ansvar och våga mer. Det blev precis tvärtom. Hon lade allt ansvar på mig, jag skulle göra allt - jag menar allt - åt henne men själv lyfte hon inte två fingrar för att göra något för mig. Efter dryga 10 års dysfunktionellt äktenskap utan att få något tillbaka började jag vara otrogen. Det bröt jag efter några år när jag bytte tjänst och vi flyttade för att få en nystart. Efter 4 år gick det inte längre så då tog jag beslutet då ingen av oss mådde bra i relationen.

2 gillningar

Tack för svar Rulle. Det är intressant att få olika perspektiv och insyn i andras erfarenheter. Det är ju många parametrar och personlighetsskillnader i alla förhållanden. Vad vi kan komma fram till är väl att det krävs två personer som bidrar och aktivt jobbar för förhållandet.
Jag känner igen det du skriver att man upplever att den andra personen inte lyfter ett finger. Man måste hela tiden be om hjälp och dra igång allt. Då känner man sig verkligen inte uppskattad.
Jag vet inte vad alternativet till kärlek och omsorg skulle vara? En tuffare kärlek där man ställer krav istället? Även det har jag försökt och svaret har varit “varför kan du inte bara älska mig som jag är? varför måste du hela tiden ställa krav och försöka ändra på mig?”.
Jo det är ju så att man måste ställa krav på varandra i ett förhållande. Man kan inte bara sitta i soffan och låta den andra personen kämpa, sedan komma med kommentarer som att man inte fick utrymme att växa. Det är infantilt och barnsligt i mina ögon. Men förklaringen ligger helt klart i självkänslan. Något jag nu inser inte går att ändra hos andra.

I framtiden kommer det ligga mycket högt på min lista av red flags. Tyvärr blir det ju som så många andra erfarit mycket svårare att hitta vettiga partners då listan över red flags växer för var dag… Sedan är man inte ung längre och har barn inblandat.

Litet bakslag idag. Påminnelser om det som varit är jobbiga.
Fick ett mail från tingsrätten som har tagit beslut i skilsmässofrågan. Som alla vet är det ju 6 månader betänketid och vi är alltså gifta fram till Mars.
Blir så ledsen och förbannad att hon gjort på det här viset…
Varje gång hon åker till jobbet så tänker jag på otroheten. Jag vill inte ens leva med henne längre, ändå gör det ont. Är det svartsjuka? eller är det bara kroppen som fortfarande tror att vi är ett par?
Det är otroligt konstigt och jobbigt att se personen man litade på till 100% anförtro sig till någon annan. Varje gång hon åker till jobbet så dyker tankarna upp. Varför sminkar hon sig så fint idag? ska hon träffa honom nu?
Var jag värd så lite att hon inte ens kunde yttra ett ord om hur olycklig hon var?
Jag vet att såna frågor är dumma och inte leder någonvart. Klart jag är värd så mycket mer än så, det handlar ju inte om mig egentligen. Jag har gett henne hundratals chanser att öppna upp och berätta för mig under åren hur hon känner och vart vi är påväg. Ändå väljer hon tystnad och sedan svek. Det värsta man kan utsätta en annan person för. Sista hållplatsen innan helvetet.

Jag behöver komma bort från huset och avsluta kontakten helt bortsett från samarbeta kring barnen. Men huset kan ju ta hur lång tid som helst att sälja i dagsläget. blä…

3 gillningar

Det vore ju inte det minsta orimligt att du kräver att hon skaffar ett annat boende nu direkt… eller tänker du att hon ska kunna fortsätta att träffa honom och utvärdera deras eventuella relation under dessa sex månader till dess ni är skilda även på pappret? Alltmedan hon bor kvar och lever livet som vanligt :see_no_evil:

Ut med henne asap, då lär hon mkt snabbare bli varse hur enkelt allt detta hon initierat faktiskt är (not) :athletic_shoe: :dash:

5 gillningar

Du har såklart rätt och om barnen inte hade funnits i bilden hade jag kastat ut henne med huvudet före. Men nu kostar huset mer än någon av oss ensamma har råd med tyvärr. Vi är lite fast i en rävsax kan man säga. Vi har dock två våningar och lever nu i separata rum på varsitt plan. Det är inte optimalt, men man får väl glädjas över att ha tak över huvudet.
Försöker hålla ihop det under tiden vi bor här “för barnens skull”. Men nog börjar det bli påfrestande.

Ska tillägga att vi kör varannan vecka med barnen redan trots att båda bor kvar. Det ger iaf lite frihet att dra iväg på sin lediga vecka.

5 gillningar

Klurigt detta.
Jag skrev ju ett brev till henne att jag inte kan vara vän i fortsättningen utöver samarbeta med barnen.
Det verkar inte riktigt gå hem hela vägen. Hon fortsätter skriva som om inget hänt. Rekommenderar filmer, skriver om roliga nyheter osv.
En av hennes grejer är kräkfobi. Igår skrev hon att en film nu finns att streama som innehåller scener med kräks. Jag gav bara en tumme upp. Har ju förklarat för henne att jag gärna samarbetar kring barnen, men att det inte kan vara mer än så när hon ljuger och sviker som hon gjort. Dvs jag är inte hennes vän.
I köket imorse nämnde hon då “jag kanske ska se den filmen, bra träning för min kräkfobi”.
Jaha, vad svarar man?

Jag har ju försökt hjälpa henne med alla dessa grejer i 13 år. Varför skulle jag vara intresserad nu?

Jag förstår ju nånstans att hon är rädd att förlora mig som vän. Jag är den som stått henne närmast och förmodligen grävt djupast i hennes problem av någon annan människa. Men har jag inte kunnat hjälpa henne tidigare så kan jag inte det nu heller. Hon är vuxen.
Jag vill säga att hon ska söka stöd hos sin nya snubbe, men det känns taskigt.

Är jag för snäll? förvirrad är jag iaf. Jag vill inte vara hennes vän, men samtidigt inte vara taskig. Varför vill jag alla så väl? Även de som svikit mig hårdast.

3 gillningar

Ja du är för snäll. Och det sker på bekostnad av ditt eget mående. Du måste sätta ner foten och vara tydlig med henne. Kanske även vara så grym att hon kan söka stöd hos sin nya snubbe. För vad lär hon sig av detta? Att man kan svika men människor står ändå kvar och stöttar? Att man kan svika men ändå fortsätta som om inget någonsin hänt? Nu tog ni beslutet att gå isär innan du ens visste men det kvittar för uppenbarligen hade det kanske inte gått så här långt om inte en annan person funnits med i utkanten.

3 gillningar

Japp du har rätt! Det är ju en av sakerna jag vet att jag måste jobba på. Gränssättning och mod.
Får jobba fram ett sätt att framföra mina gränser tydligare och påminna henne om vad som gäller utan att det drabbar barnen. Har fått lite tips av min terapeut nu på morgonen så det är bara utföra!
Det jobbiga är ju att vi bor under samma tak och barnen tror att vi är bästa vänner. Jag försöker påminna dom om att vi samsas, men det betyder inte att man är bästa vänner.
Får försöka hålla ut tills vi flyttat, då blir allt mycket tydligare och klarare för alla inblandade.
Fram till dess ska jag framföra mina gränser tydligare och stå på mig!

1 gillning

Säger som @Noomi ut med kärringen så fort som möjligt. Hon är självklart skyldig att betala hälften av boendekostnaderna trots det - tills huset säljs :man_shrugging:. Har hon inte pengar får hon väl låna blanco av familj eller av sin snubbe. Inte ditt problem längre - tänk på din mentala hälsa. För hon gör det garanterat inte längre. Hon måste ju förstå att ens egna val och hur man agerar får konsekvenser :see_no_evil:. Var tydlig mot barnen om vad som händer på nivå baserat på ålder. De mår bara dåligt av att det smusslas och smygs och kan få för sig att de gjort något. Barn tänker mycket och ofta inte logiskt. Och “att pappa är ledsen” kan i deras värld betyda att de gjort något fel.

Edit: nu gäller det att vara stark och principfast. Då har du mycket vunnit och kommer ta dig genom detta snabbare och helare. Du kan :muscle:!

4 gillningar

Ja ut med kärringen är ju en känsla man har men fungerar inte praktiskt. Löser heller ingenting känner jag.
Att agerandet får konsekvenser kommer jag ju helt klart se till. Hon vill vara bästisar, jag vill det inte. Vid en flytt kommer det vara mycket tydligare. Jag har redan avföljt och tagit bort henne som vän på sociala medier, jag vill inte bli påmind om något.
Försöker vara öppen med barnen och tydliga i budskapet, det kommer inte vara mamma och pappa men just nu måste vi leva tillsammans och samarbeta. Jag tycker det visar på en mognare stil än att kicka ut en person.
Ibland kommer tårarna öppet framför barnen och då förklarar jag att det är jobbigt för mig med hela separationen och att det inte beror på dom. Det känns som att dom är förstående nu och jag gissar att den stora omställningen blir när vi flyttar isär.
Jag känner att jag är på rätt väg och jag har meddelat henne vad som gäller från min sida. Jag är övertygad om att hon känner det när jag svarar extremt kort på saker som inte har med barnen att göra.
Hon har dock stora svårigheter med konflikter och är nog livrädd att förlora mig som vän. Jag behöver som sagt vara principfast och tydlig nu så det inte går ut över mig.

Jag uppskattar alla svar och vinklar, Tack ska ni ha!

4 gillningar

Bra hanterat med barnen. Gjorde samma när de frågande såg mig gråta. Att det inte löser något praktiskt att hon flyttar ut nu må så vara. Alltid enklare att vara två vuxna rent praktiskt med barn. MEN du kommer ta stryk psykiskt av att tvingas umgås med henne vad du än tror. Dock går ni en framtid som ensamstående föräldrar till mötes. Så att fortsätta bo ihop är bara att fördröja det. Och gudarna ska veta att det inte är nån lek att vara ensamstående med flera barn. Alltid någon som hamnar i kläm eller som man inte hinner ge fokus i den grad man skulle önska. Men du tänker rätt angående kontakt med henne. Hoppas du kan hålla i det och inte mår för dåligt. Gissar att du fortfarande är i chock/reaktionsfaserna. Inte alltid lätt att hålla rak kurs då. Bearbetning och till slut nyorientering kommer ju efter flytt och ibland många år. Kämpa :heart:

4 gillningar

Tack, eftersom jag själv haft funderingar på att kliva ur relationen ett antal gånger under senaste åren så har jag nog haft lite lättare att hantera just den biten. Jag påstår inte att det är över på långa vägar, men den tunga ångesten finns inte där längre utan nu handlar det mesta om tankar kring otroheten. Det gör ont att tänka på att hon valde den här vägen… Känslan av att hon är en helt annan människa än jag trott. Men i längden är detta nog rätt för oss båda och barnen…

Jag har från dag 1 tagit egen terapi genom jobbet och jag sa också att jag ville fortsätta med familjerådgivningen oavsett vad vi kom fram till efter första mötet. Vi har gått 3 ggr och nu vill hon inte följa med mer efter jag tog upp otroheten. Hon upplever att vi målade upp en falsk bild av henne. Hon känner inte att vi har så mycket mer att prata om där utan hon vill prata med en egen terapeut först. Något jag inte tror hon kommer göra…

Nu känner jag att avståndstagande är högsta prio och något jag kommunicerat till henne. Det gäller att upprepa och stå på sig!
Vi sover inte i samma säng, hon har sitt rum på nedre våningen och jag på övre i mitt kontor. När barnen somnat är jag strikt med ingen kontakt. Går till mitt rum och håller mig där. Vill vi diskutera något praktiskt kring barn och framtid så är jag öppen för det. Skickar hon sms med vardagliga skvaller eller sånt så svarar jag otroligt kort. Inget gonatt ens.
Vi kör varannan vecka redan för att hon ska få en chans att känna på och för att barnen ska vänja sig lite. Det funkar bra so far. Jag är den som drivit familjen till 80% tidigare så för mig är det rena semestern. På mina lediga veckor försöker jag komma ut och hitta på saker. Är ofta borta hela dagar. Sen blir det självfallet annat när man flyttar ut till eget. Men jag har rätt stort förtroende för min egna förmåga att ta hand om barnen.

Jag håller ett öga på mitt eget mående och försöker justera utefter det. Som sagt behöver jobba på gränsdragning och mod att hålla gränserna. Något jag inte vanligtvis har problem med, men med just henne är det svårt. Kombinationen att jag vet att hon har problem och att hon är så jävla glad utåt just nu. Inser att det kanske är någon slags undermedveten manipulation hon kör med för att sko sig själv. Men det känns också cyniskt att tänka så. Vad fasen vet jag?

2 gillningar

Ja, den är jobbig som tusan. Tanken att om ens bästa vän i världen, som man trodde sig känna bra efter många år ihop. Kan ljuga och svika - då kan fasen vem som helst göra det :man_shrugging:

Kanonbra!!!

Ja, så va det väl också? Och det har nog målats friskt gentemot andra med antar jag.

Det är en bra grund att stå på nu när ditt nya liv börjar. Jag kände lite lika. Jag lagade all mat, städade, skötte bilar och trädgård så det rullade egentligen bara på. Dock känner man sig otillräcklig när barnen tex vill göra olika saker, då blir det inget istället. Eller när båda har behov av stöd med läxor och det helt enkelt inte går. Eller när man inte själv har möjlighet att lösa skjuts till bådas aktiviteter själv. Och bor på andra sidan landet från familj samt saknar övrigt kontaktnät.

Been there! Helt obegripligt, men beror nog på att hon är kär helt enkelt. Många här som vittnar om det. Kommer ihåg när jag låg i fosterställning och grät på köksgolvet och hon bara stod där likgiltig och i nästa stund sprudlande glad för att hon skulle åka (och säkert träffa skithögen).

3 gillningar

Det där med en falsk bild som målats upp är något som hon upprepat om andra saker tidigare. Det är nånting som inte stämmer med ord och handling hos henne. Dålig självkänsla. Hon VILL inte vara en otrogen person, ungefär som en 10åring som stulit godis och vägrar erkänna. Det tyder på personlig omognad och det har hon gott om.

Jag förstår helt och hållet det där med att inte räcka till. Nu är inte våra barn intresserade av aktiviteter men det kan ju mycket väl bli så i framtiden. Vi föräldrar är iaf överrens om att göra det bästa för dom och samarbeta. Det är väl också det som fungerat bra i vår kommunikation tidigare. Planering och logistik. Det är dom djupare ämnena som hon flyr undan.

Tar en dag i taget helt enkelt. Men ja fyfan för att hon är ett halvår eller ett år före i bearbetningen. Det är inte skönt. Risken är ju dock att hon går sönder när vi flyttat isär och det inte håller med nya snubben… En liten oro finns där hos mig.

Senaste tankarna går till hantering av högtider osv. Vi firade sonens födelsedag som vanligt och det gick ju bra. Men jag är nog inte så sugen att sitta och fira jul och nyår med henne. Kanske får det bli så i år för barnens skull, men det tänker jag diskutera med henne.

2 gillningar

Fast här tänker du helt fel. Du bearbetar nu för fullt. Hon befinner sig i ett rosa moln och fattar ingenting. Den dagen förälskelsen är över då kan hon börja bearbeta.

Och jag undrar varför du överhuvudtaget måste svara på hennes sms? Även om det är ett kort svar? Ignorera bara. Och! Slå av läskvittens så hon inte ser att du läst smset.

2 gillningar