Sysselsätta sig under Corona

För att inte fullständigt gå under av ensamhet och leda måste jag ta tag i min fritid. Varannan vecka bor jag ensam, då är inte ens hunden här, och jag måste göra något annat än jobba och sörja. Vad gör ni för att sysselsätta er? Visst, man kan träna, fixa hemma och promenera med en kompis men allvarligt talat; Jag går under av leda här. Det är lördag och jag vill helst gå och lägga mig.
Nu surfar jag runt efter online-kurser, hemmaträningsprogram, surdegsrecept… och julklappar. Jag har aldrig tröstshoppat så mycket som den här hösten.
Nu måste jag ha hjälp. Vad gör ni för att hålla er ovanför vattenytan? Jag har fått för mig att jag ska gå en kurs i aktiehandel (jag måste ju finansiera tröstshoppandet :roll_eyes:).
@Caro Du gick väl en kurs i skrivande. Har du någon ny kurs på gång? Och vad gör ni andra? Kan vi nätträffas?
Fan - jag vill dansa, umgås, skratta och vara glad…

2 gillningar

Du listar ju själv en mängd saker, kurser, träning, nätshopping, matlagning osv. Allt det är sånt som jag och säkert många andra här också bygger ihop ett ledigt dygn utav.
Men i grunden tror jag det är möjligt att bli lite mer vän med ensamhet och sysslolöshet än vad många av oss är bekväma med. Det är efter en separation man behöver lära sig sånt, och extra mycket om det dessutom är Corona. Det är inget direkt fel med att gå och lägga sig tidigt. Varför inte sova lite mer när det är mörkt och tråkigt?
Yoga och meditation är långsamma former av träning och att hantera nuet med som jag tycker funkar bra när man har mycket tid. Att ta en riktigt lång promenad, bli trött och sova middag en stund, eller ligga i soffan och lyssna på musik och slumra är också sånt jag gillar.
Jag har sällskap av katter och en hund när jag är utan barnen, och att bara vara med djur och iaktta djur är också en lugnande tillvaro. Sen tycker jag att @Ike och @Trassel är inspirerande när det gäller naturen. Den ene tältar mitt i vintern och den andra åker ut med husvagnen. Jag håller mig till långa hundpromenader, men då är det väldigt mysigt att krypa in i värmen och lägga sig i soffan efteråt.
När jag blir rastlös kör jag ett danspass för mig själv och det gör mig trött och glad. Om det är helg tar jag en GT efter det, om det är vardag går jag och lägger mig, även om det är tidigt.

3 gillningar

Oj, så jag känner igen mig i tröstshoppandet. Det har varit ett sant nöje att inreda mitt nya lilla hus med nya prylar som jag inte behövde kompromissa om ett enda dugg! Men kände till slut att jag alltid väntade på någon leverans, och jag blev inte gladare ändå. Så har lugnat mig lite med det. Kläder eller skor behöver jag inga just nu eftersom jag knappt sliter på de jag har. Nya löparskor ska jag unna mig till våren.

Så, vad gör jag för att fördriva tid? Jag bakar jätteofta… just nu är det surdeg som jag försöker lära mig, men slinker emellan var och varannan kväll med jäst-deg.
Jag läser jättemycket böcker. Det har jag alltid gjort, så det är inget nytt i mitt liv. E-biblioteket regerar! Gratis är bra! Finns ju även olika gratistjänster för att streama film via stadsbibblan, så jag har en plan på att se ikapp olika kulturella filmer som jag missat.
Jag går gärna ut och vandrar långt ensam i naturen. Det får helst finnas geocacher på vägen, för då får vandringen extra mycket mening för mig.
Friskis och svettis har bra onlineträning om en inte orkar/kan/vill åka till gymmet, olika typer av pass. Jag försöker göra något med kroppen varje dag, för jag märker att min kropp mår gott av det.
Här hemma har jag (som en riktig pensionär) satt igång med att vintermata småfåglar och till och med ekorrar, eftersom jag har skogen som granne och får många besök… Kalla mig Snövit! Jag kan inte så mycket om fåglar med det är lite roligt att kolla på dem och gissa vilka sorter som hittar hit.
Jag har ingen ny kurs på gång (än) men är lite sugen på att gå något slags längre skrivretreat till sommaren.

Apropå nätträffas så är det typ det enda sättet jag träffar vänner på numera! Lördagsdrink med tjejgänget som håller ihop sedan gymnasiet. AW på fredagen med kollegor. Facebookquiz och andra digitala aktiviteter. Nånting sådant att se fram emot varje helg.

Forumträff på nätet - ja det hade verkligen varit något! Undrar vilken plattform som skulle hålla för anstormningen…?

1 gillning

Jag håller egentligen med om allt du skriver. Det är inspirerande att läsa om hur andra vandrar, yogar, bakar eller bara vilar i soffan. Jag har alltid älskat lugnet och ensamheten, men det har varit som kontrast till något annat. Ett hektiskt arbete, en familj med flera barn och djur. Men nu märker jag att som enda syssla klarar jag inte riktigt lugnet. Jag arbetar visserligen men privatlivet är obefintligt, det finns inget att ta det lugnt ifrån där.
Du har nog väldigt rätt i att vi borde bli mer vän med sysslolösheten, den borde inte vara farlig.

Allt som du skriver om är sådant jag gillar men just läsning har varit svårt sen katastrofen. Jag har svårt att fokusera, tankarna vandrar iväg och jag är dessutom rädd att boken ska innehålla något som kan liknas vid sorg eller ledsamheter. Det är jag inte redo för än. Jag ser visserligen mycket på Netflix och andra streamingtjänster men det blir mest romcom eller annat ofarligt. Så jag får inte direkt någon intellektuell stimulans. Men jag får skratta lite och det är ju inte det sämsta. Jag som alltid skrattat mycket märker att skrattmusklerna är otränade. Jag minns knappt hur man gör längre.
Kan vi köra Meet kanske? Det fixar väl upp till 100 pers utan problem… sen blir det väl inte mycket till möte iofs. :smiley: Alla pratar i munnen på varandra.

1 gillning

Eftersom jag lånar på e-bibliotek unnar jag mig att lämna tillbaka boken direkt om den inte faller i smak. Bland det bästa jag läst på senare tid är “Där kräftorna sjunger” av Delia Owens. Det är en riktig bok som en inte vill lägga ifrån sig.

Men visst, det blir gärna mycket chicklit nu och romantiska ofarliga berättelser. Eller myspysdeckare som inte innehåller våldsskildringar.

En sak som jag tänkt på är att det finns väldigt få böcker som handlar om skilsmässor. Så det känns inte som att det är så stor risk att jag skulle må sämre av att läsa böcker.

Mallans 3.0 skulle ju kunna vara digital. Något att fundera på.

2 gillningar

Där är du något på spåret tror jag. Spännande.

Lånar man på sitt vanliga lånekort eller hur funkar det?

1 gillning

Ja, kolla på ditt stadsbiblioteks hemsida vad som krävs. Det finns lite olika appar. Gemensamt är att en matar in sitt lånekortsnummer och pin, och sedan kan en läsa hur mycket böcker som helst i läsplatta/dator/telefon. Jag är ansluten till Göteborgs stadsbibliotek och de använder en app som heter Libby. De har nyligen börjat med ljudböcker också, och det går att ladda ner så en kan lyssna utanför wifi. Perfekt på bussen! Men det ser lite olika ut på olika ställen, liksom regler för hur många böcker en kan ha lånade på samma gång etc.

Filmer kan en streama gratis via lånekorten via lite olika tjänster. Vanligtvis Cineasterna eller Voddler (googla! och kolla vilken ditt bibliotek anslutit sig till) och då är det kanske inte actionfilmer men de där andra filmerna som en också gärna ser.

Nu när jag ändå är igång och gör reklam för gratiskultur passar jag på att slå ett slag även för svtplay och oppetarkiv.se. Superbra! En kan döda många timmar bara där. (Och förfäras över kvaliteten på en del saker en sett i barndomen.)

1 gillning

Jag unn-köpte mig en symaskin som jag testat lite, och haft digital syjunta. Det var himla mysigt fast jag är total nybörjare. Dock tar ju såna projekt en jäkla plats, så det finns en tröskel att sätta sig och sy… så nu håller jag på med mitt livs första stickprojekt med hjälp av gamla handminnen från syslöjden - och youtube. Stickningen är betydligt enklare att hantera, tar ingen plats och kan stoppas undan på 5 sek - och lätt att ta till när man har 20 minuter - eller 3 timmar att fylla.

2 gillningar

Perfekt! Jag har lånekort på Göteborgs stadsbibliotek så det ska jag genast kolla. Det var bara den där detaljen med PIN-kod… :roll_eyes:
Tack för tipset. SVT-play och ÖA använder jag flitigt. På tal om böcker eller filmer om skilsmässor så kollade jag på scener ur ett äktenskap för några månader sedan. Hej ångest! :raising_hand_woman:

1 gillning

Åh vad kul. Syjunta online låter som en dröm. Min symaskin hatar visserligen mig men sticka kan jag hjälpligt. Och YouTube är ju fantastiskt oavsett vad man behöver hjälp med.

2 gillningar

Jag får väl slå ett slag även för makramé… för oss som blir galna på att sy och sticka (jag kan bara sticka i terapeutiskt syfte). Knyta knutar KAN man inte misslyckas med! Och det blir grejer! :muscle:

Kolla macrame school på youtube… eller gå en kurs på studieförbund (det gjorde jag, anmälde mig pga det var det galnaste som fanns i hela katalogen. Fick en heldag med syslöjd med en heltaggad lärarinna som verkligen brann för hemslöjd. Vilket ombyte från min vardagsverklighet!).

2 gillningar

Just nu är det lite extra jobbigt, eftersom Corona har ställt in allt som har med advent och jul att göra. Jag är ju inte ensam eftersom jag har barnen på heltid, men de är stora och sitter mest instängda på sina rum. Det är mest vid måltiderna jag träffar dem.

Jag slår två flugor i en smäll; sysselsätter mig och gör goda gärningar samtidigt. Alla gamla släktingar som jag hittat adresserna till, de får handskrivna julkort från mig. Inte bara “God Jul önskar …” utan jag skriver ett litet brev på varje. Berättar om hur jag och barnen har det, skriver om väder, Corona och julfirande. Tänkte att alla de här släktingarna säkert sitter ganska isolerade, så de blir nog glada för ett handskrivet brev.

5 gillningar

Så fint. De blir garanterat glada. Vem skulle inte bli glad för ett handskrivet kort eller brev? Det är ju en raritet i dag. Man borde skriva mer. Jag har kvar några kort från min mormor och även kärleksbrev som min mormor och morfar skrev till varandra i sin ungdom. Man kommer dem så mycket närmre när man ser handstilen. Texten blir levande på ett alldeles särskilt sätt.

2 gillningar

Du har fått många bra tips så jag vill ta upp tre viktiga saker:

  1. träning: när den värsta perioden var över och jag var trött på muffinsformen började jag gå ut så fort jag fick någon jobbig känsla: ensamhet, trötthet, sorg, tristess. Därefter fick jag ta det lugnt el unna mig att baka osv. Träning blev snabbt en vana och plötsligt var det inga konstigheter att träna 3-4 gånger i veckan (nu varje dag) och jag fick så mkt tillbaka!

  2. mindfullness el mental styrketräning: dina känslor blir dina tankar som i sin tur blir dina handlingar. Se till att bygga upp ett stabilt psyke, lära dig varva ner och hitta mer av det du vill. För mig blev det starten på nytt jobb, fick tummen ur och ordnade ett nytt och mycket bättre jobb! Jag har lärt mig mycket genom att skriva loggbok om karriär, familj, vänner, hälsa och kärlek. Så det känns som en klok investering, rekommenderad varmt skriva ner, följa upp och planera sin framtid!!

  3. hälsosam mat: använd tiden till att äta bra. Läs och lär vad din kropp behöver och ge dig själv det allra bästa! I brist på att ha en vuxen att laga mat med, lyssna på poddar, musik el ring en vän, laga god mat, duka upp fint och satsa på dig själv!

Enda nackdelen med mina tips är att när du väl blivit vältränad så får du sjukt mycket energi :joy: Å andra sidan så mår du också sjukt bra!

Allt gott :grinning:

2 gillningar

Stackars mig. :joy::wink:
Tack för bra tips. Det där med loggbok tror jag på. Att se sin utveckling svart på vitt är underskattat.

2 gillningar

Många bra tips - även jag tackar för dem. Och så lägger jag till ett ytterligare, nämligen att försöka göra något för andra. Jag har registrerat intresse att jobba volontärt för Bris som jag tycker gör ett oerhört viktigt jobb. I januari ska jag på digital info men redan nu kan jag göra viss nytta genom att sprida deras budskap. Jag tror att jag mår bra av att göra något för andra och det blir därför dubbel vinst.

Sen tror jag på att boka in något löpande som ger dagarna/veckorna struktur. Idag har jag ett ”beting”, nämligen att skaffa ramar till tre bilder som ska bli julklappar. Innan dagen är slut ska bilderna vara fördiga paket. Jag tycker om att ha nåbara mål. När jag gjort detta får jag göra vad jag vill (se The Crown i flera timmar tex).

3 gillningar

Beting är bra, jag försöker ha något liknande. Jag har en lista inför julen och målet är att göra minst en grej varje dag. Det går väl sådär men emellanåt är jag där och bockar av.
Att du engagerar dig i BRIS är så fint och imponerande. Just nu är jag lite för känslig för sorg och olycka så jag vågar inte riktigt, men kanske om något år. Kanske kan jag göra något annat inom samma område.

Idag gör jag julgodis. Det tar förhoppningsvis några timmar…

1 gillning

Att sysselsätta sig. Jag gjorde nyss ett aktivt val att ställa av bilen under vintern. Då slipper jag dessutom skifta mellan sommar- och vinterhjul. Rätt hjul är på när det väl är vår igen.

Konsekvenserna av att ställa av bilen är att man får förmånen att få röra på benen om man inte vill slösa pengar på (Corona) bussen.

Igår cyklade jag 25 km för att hälsa på nära och kära samt cyklade hem idag (25 km igen) och kom hem nu.

Den som dessutom är ensamstående med barn vill jag verkligen slå ett slag för minskat bilåkande. Har man en årslön under 400 000 kr per år som ensamstående förälder (över medianlönen i sverige enligt SCB) är det glasklart att ekonomin blir pressad om man pler för mycket bil. På köpet får man dessutom bättre hälsa. Som barn är mina finaste minnen när jag cykelsemestrade och bodde i tält. Så tänk på det innan du tror det är synd om barnen för att de inte får åka bil till sommarstugan :rofl:

2 gillningar