Styvmor ger Alkohol

Det där beror ju lite på. När äldsta var femton och fick tag på sprit för första gången frågade jag aldrig vem som köpt ut. Men skulle jag upptäcka någon som regelbundet köper ut, ja. Och här är ju risken mycket hög för just det, att enkelt och regelbundet få tag i alkohol. Spelar nog ingen roll vad mamma säger om alkohol i det här fallet om tillgången mer eller mindre är fri. För inte nog med att han är fått sig en regelbunden langare, han får det säkerligen gratis också vilket andra tonåringar inte får.

Oavsett myndighet du pratar med slutar det med orosanmälan för alla dessa har en skyldighet att orosanmäla. Det här kommer väl ändå läcka ut förr eller senare, barn/ungdomar pratar och de kommer att berätta för kompisar och slutligen hör någon annan förälder om vad som sker och det kommer bli snick och snack hos många om ert föräldraskap (även om du inte är del av just detta). Jag tror det bästa är att du tar itu med det nu och inte senare. Vägrar pappan prata om det så då finns bara en annan väg att gå och det är soc.

Det var ju lite det jag också tänkte.

Man måste givetvis ta dialogen med sitt barn, men jag tror inte det beror på tillgången. Vill man dricka så hittar man möjlighet/tillgång. Så var det när jag var tonåring och så är det förmodligen nu.

Självklart ska man ta dialogen. Men när vi var ung var det ju ständigt letande efter ngn som köpte ut, få ihop pengarna till öl eller en kvarting eller nöja sig med folköl (dom var bra, man höll sig relativt nykter :joy: och jag tycker än idag att en folköl duger gott). Tänk dig nu att du istället slipper jaga pengar och ngn som langar? Helvete vad enkelt det blir. Med andra ord blir leken lite för enkel och jag tror också betydligt mer riskabel att hamna i trubbel när tillgången är så fri. Risken är i mina ögon att alkoholintaget blir betydligt mer regelbundet och frekvent än när man måste “jaga” alkoholen.

Det blir ju också mer normaliserat att det är ok att dricka vid 15 om vuxen i familjen köper ut. Och den har jag svårt för. Jag har bjudit mina barn vid 18 och de har även fått dricka på pubar i England före 18 då det varit annan alkoholkultur där så jag är inte den som viftar moral/regelpredikan i detta men vid15 är det förbaskat tidigt att dricka sig full på hemmaplan.

1 gillning

Det hade jag anmält ja. Dels för själva incidenten i sig, med tanke på hur ung din son är och att det inte verkar vara något litet smakprov han fått utan hällt i sig en hel del och dessutom fått göra dumheter under ruset sen. Men också för att incidenten verkar höra hemma i en kontext där styvmor har alkoholproblem och troligtvis trugar på tonåringarna dricka för att skyla det egna missbruket, att det ska verka normalt och trevligt och sitta och supa ner sig tillsammans eftersom hon super ner sig själv ändå.

Kombinationen att få tag i så mycket sprit så pass ung och att vistas i miljöer där de vuxna har en osund relation till alkohol bäddar tyvärr för rätt stora problem.

2 gillningar

Mitt hem har varit fullt av ungdomar. De har hängt här.
De försökte komma hit med sina kassar i typ 15-16 års ålder och jag sade NEJ.
Visste ju nog att de smygdrack ibland men en flaska här såg jag aldrig. De var aldrig fulla, eller jaa, visst var de väl det men då hjälpte jag dem, antingen hem eller bäddade ner dem. I en liten by hade vi alltid kontakt med alla föräldrarna och här finns en grill där de hängde och vi föräldrar for alltid turvis och ” äta” för att ha kontroll lite på sidan om.
Tanten på grillen älskade alla ungdomar och hade ett lager av gamla flytvästar som hon lånade ut ifall hon såg någon komma med båt utan. Hon ringde även oss föräldrar om det var nåt på tok.
Det är tufft med 15 åringar som prövar sina gränser och här skall vi vuxna inte vara moraltanter men finnas där.
Mitt motto är att - det blir nog bra människor av de flesta. For lite ut o cykla ( betyder, tappade tråden) men finns där för din son. Lyssna och va inte så hård. Kan tänka mig att han tycker att han får vara fri hos x nya… men inte hos dig. Hon är ju inte hans mamma , men för att hålla förtroende till sitt barn måste man kunna prata om saker utan att bli arg.
Då mina var tonåringar och gjorde dumma saker brukade jag säga att , jag är inte arg, men oerhört besviken…
Jaa, tror nog det blir bra. Prata, prata. En 15 åring är inte dum… bara en tonåring, och det skall ni veta, är inte lätt alla gånger. Älska dem, med alla sina hormoner😂

1 gillning

Här måste jag säga att jag absolut inte håller med.

Ärman “moraltant” om man inte tycker det är okej att ens 15-åring (och även de två yngre) inleds att dricka sig full, ge sig ut på vattnet i fyllan utan att någon märker osv. för att de vuxna trugar, skålar och inviterar till dryckesumgänge med barnen…

NEJ… isf är jag “moraltant” men så otroligt dåligt beteende och x nya ska inte låta ungen vara “fri” hos henne som inte är mamma och uppmuntra och truga på fylla… då ska föräldern ta sitt ansvar och säga stopp, men han är väl ytterligare en “stackare” till man som med all sannolikhet inte är förmögen till det och som uppenbart valt en fyllkaja till styvmor till de egna barnen.

När det gäller ditt motto… så kan det kanske eventuellt ses som lite okej om man skulle få en garanti för att ens egen unge tillhör “de flesta som det blir bra människor av”, men den garantin får man inte… innan.

Jag skulle iaf inte varit villig att gambla med mina egna minderåriga ungar och trugat på dem alkohol och fyllor. För mig är det ett HELT oursäktligt vuxenbeteende som indikerar egna problem med gränssättning i förhållande till alkoholkonsumtion, moraltant eller inte.

Jag förstår din ilska. Jag skulle aldrig accepterat om någon gav mitt barn alkohol! Anmäl polis, socialtjänsten. Det finns barn som mår dåligt.

Vilket dilemma… man vill anmäla men vad händer med barnen - tappar man kontakten med dem?
Det vore hemskt om det hände något därborta.

Dricker pappan också mycket?
Dricker 15-åringen ofta?

Om man vet att det kommer att drickas den kvällen, kan man inte kontakta o göra en anmälan att det dricks mycket på den platsen anonymt? Finns det nån granne där som man känner som man kan prata med lite försiktigt??

1 gillning

Jag är livrädd att anmäla för att barnen kanske slutar berätta saker för mig… Sonen det hände bryr sig nog inte, men mellersta dottern kommer nog aldrig mer säga ett knyst till mig.

Men samtidigt, (ni som läst mina inlägg om min oro för ett år sedan), var det ju precis detta jag var rädd för och såg komma då…

1 gillning

@Nimue Barnen är hos mig nu. En vecka till. Min dotter behövde en laddare som var hos pappan. Jag var på andra aktiviteter med min yngsta son. Pappan åkte då och lämnade laddaren till min dotter och då passade han på att säga till henne ”Har ni pratat om tequila-shotsen?”. Dottern berättade sedan för mig att pappan hande frågat henne om det och hon undrade om jag skrivit något till pappan. ”Självklart har jag det. Vi två måste tala om sådant” sa jag men berättade inte att pappan vägrar svara mig.

Jag tolkar det pappan gjorde (dvs frågade dottern om hon talat om tequila-händelsen) som en handling för att ge min dotter dåligt samvete för att hon pratat om händelsen med mig. Nästa vecka, då barnen kommer att bo hos honom så förstår jag att både pappan och styvmodern kommer att ge alla tre barnen dåligt samvete.

Styvmodern kontaktade mig igår på Messenger och hon skrev att hon ger sin egen 16-åring alkohol men att hon aldrig i livet skulle ge mina barn det. Hon skrev att hon varit med när min son drack men hon bjöd bara sina barn på alkohol. Hon skrev att hon inte ville att jag ska vara orolig då mina barn är med henne.

Jag svarade henne att det är totalt oacceptabelt både att barn dricker och att som vuxen bjuda barn på alkohol och stå bredvid och tillåta att barn dricker. Min son blev t.o.m full. Barnen hamnar också i en besvärlig situation, de måste välja mellan att vara öppna och ärliga, eller tysta och dölja. Jag känner mig tyvärr inte mindre orolig med vetskapen om den inställningen hos en vuxen kring barn och alkohol.

1 gillning

Jag förstår verkligen din oro, att bjuda både egna och andras (för dina hade väl inte tjuvtagit spriten gissningsvis) på starksprit och som vuxen förälder/plastdito shotta Tequila med 15-åringar är ju tämligen häpnadsväckande :face_with_spiral_eyes:

Mina barn har alkoholism på båda sidor av släkten. Min pappa dog i alkoholism. Jag har varit benhård att av den anledningen får mina barn inte smaka en enda droppe alkohol. Forskning visar att barn som tillåts dricka hemma dricker mer senare. Dessutom är alkoholism en sjukdom som är ärftlig, och iom stt mina barns både farfar och morfar var/är alkoholister så finns den sjukdomen troligtvis liggandes latent hos mina barn, ja säkert hos mig med. Men det finns forskning som visar att om man har den sjukdomen latent och man får smaka alkohol som liten så ökar risken mycket att de blir alkohister senare i livet.
Så visst blir det folk av mina barn. Jag finns ju som motvikt till dem. Men de kan råka illa ut ändå

5 gillningar

Nej, det hade verkligen inte mina gjort. Min gjorde det för att två vuxna tyckte det var ok

2 gillningar

Jag fick ett råd att gå till Familjebehandlare. Där får man stöd mm och de har tydligen skyldiga att orosanmäla. Och ingen kan ju anklaga mig att gått dit för att få stöd…

6 gillningar

Förstår fullständigt! Stå på dig!

1 gillning

Vad bra att hon svarar i alla fall och det var faktiskt min tanke innan du ev anmäler så bör du ha tagit upp detta med henne. Då har man ju också möjlighet att sluta ge alkohol till minderåriga…. Även om hon verkar ha en väldigt konstig syn på detta. Du känner din man, hur tror du han ställer sig till detta? Även om han inte pratar med dig så kanske du vet.

Men hur går det där ihop? Hon har varit med när din son drack men inte bjudit honom på alkohol, bara sina egna barn…? Så var kom den då ifrån? Himlen?

Bra skrivet, fick du något svar på detta?

Jag tror att människor har olika benägenhet att falla in i beroenden och det är bra att prata om detta med sina ungdomar och även när de blir äldre.

Vad är en familjebehandlare? Någon som hanterar familjeproblem kopplat till alkohol? Du har ju Messenger-kommunikation att visa… just saying….
De borde ju vara vana vid dilemmat med ev brustet förtroende så att det kommer fram på rätt sätt, förhoppningsvis så att inte din relation till barnen drabbas.

1 gillning

Jag fick svar från pappan att jag svarat nedlåtande…

1 gillning

Tycker du har hanterat denna situation bra och skit i kommentaren från pappan. Helt vansinnigt att bjuda 15 åringar på tequila :thinking:

1 gillning

Strunta i just det, men det måste väl ändå vara ett tecken på att även han tycker att frågan är viktig och bryr sig om er son.
Vad skrev han mer?

2 gillningar