Styvmor ger Alkohol

Vi har gått ett år hos Familjerätten.

Efter ett år sade Familjerätten att de inte kan göra mer. De kan inte tvinga en part att vilja samarbeta… Så det slutade så

Ok när ni var i familjetätten hade du/ni några samarbetsamtal eller någon annan samtalsstöd som du kan ta hjälp av ? Annars kolla på systembolaget för de har mycket tips kring hur man kan prata med sina ungdomar om alkohol så du åtminstone kan stärka dom lite och förhoppningsvis hindra lite av deras sug att testa alkohol.

2 gillningar

Det är förmodligen en risk du måste ta. Förhoppningsvis så blir det iaf en väckarklocka av det obehagligare slaget för de som ska föreställa vuxna i det hemmet.

1 gillning

Min oro är mer att mina nu öppna barn inte vill berätta mer för mig vad som händer hos pappan.
Det har ju hänt en hel del…
Och denna gång var det min minsta som glatt berättade. Tack vare det kunde jag ta upp det vid middagen. Men insåg att all sanning inte sades. Jag talade sedan ensam med dottern och tillslut fick jag fram hennes version motvilligt. Talade igen med sonen och då berättade han precis allt eftersom han visste attt jag nu visste.
Så jag är orolig att jag stänger den dörren om jag kör igång nåt

1 gillning

Ja, så kan det såklart bli. Men vad är annars alternativet… att de fortsätter att berätta att de dricker sig fulla hos pappan och du iaf får höra om det, i efterhand?!

1 gillning

Då gör jag det!
Fast jag vill vara anonym och vill även att det ska framgå att jag (mamman) försökt innan anmälan i tre dagar att tala om det men utan respons från pappan

Ska jag säga till pappan ”antingen talar vi om detta eller så anmäler jag” eller bara anmäla?.

Dessutom vet jag att styvmoderns, mitt x nya, som har en 15 åring, låter sin 15-åring dricka hur hon vill med motiveringen att ”hon gör ändå inte som jag säger så lika bra att låta henne dricka”. Så även mitt x nyas dotter borde ha en anmälan

1 gillning

Eftersom du försökt fått tag på han och han inte svarar så gör det bara.

Jag hade nog övervägt alla tänkbara följder, och det måste ju göras utifrån er situation och era förutsättningar.

Möjliga negativa följder av att anmäla är ju som du säger att barnen kanske öppnar sig mindre. Här får du ju väga in vad du har för förhållanden med barnen och hur de är som personer. Kommer de att göra det igen på samma sätt om möjlighet bjuds? Kan du stötta barnen på annat sätt?

En annan möjlig negativ följd är att det inte blir några resultat av en anmälan. Att inget händer. Vad skulle kunna hända?

Det är en svår situation då våra regler är från den tid då de betydde något, att samhället försökte upprätthålla dem. Så verkar det inte vara längre. Annars hade jag övervägt att polisanmäla.

1 gillning

Det är väldigt stor skillnad på ditt problem nu och det du skrev om tidigare.

Jag tror du riskerar dina barns tillit samtidigt som du bör agera.

En 15-åring kan man ju prata med och han/hon har ju också ett ansvar, även om de vuxna har ett ansvar för honom. Har du pratat med ditt barn?

Jag har också en tonåring, när jag märkt att hon druckit så har jag inte ens frågat var alkoholen kommit från. Jag har pratat direkt med henne och vi har haft bra samtal.

Ett annat alternativ är att dyka upp med din 15-åring hos pappan och ta ett gemensamt samtal, vilket säker blir jättesvårt i ditt fall men jag vet inte om jag skulle orosanmält, även om brott begås. Brott begås varje gång en minderårig får tag på alkohol. Situationen i ert fall är ju så infekterad så det är ganska uppenbart var en ev orosanmälan kommer ifrån.

Om du ”stryper” tillgången från styvmor så kommer förmodligen tonåringen hitta en annan kanal att få tag på alkohol, det är ju barnets drickande som är problemet. Även om det är anmärkningsvärt och fel att det är styvmor som tillhandahåller alkoholen. Jag har själv inte gått till langaren när mitt barn druckit utan till tonåringen.
Orosanmäler jag mitt barns drickande beroende på vem som langar? Skulle jag polisanmäla styvmor men inte tonåringens kompis äldre syskon t ex?

Hur hade vi själva velat att vår mamma agerat när vi var 15 (o ändå behållit tilliten osv)?

2 gillningar

Det styvmodern gör är olagligt. Jag hade polisanmält henne!
Polisen kommer att göra en orosanmälan för barnet då.

1 gillning

Kan man polisanmäla anonymt?
Jag har faktiskt inte tänkt denna tanke…

Jag vet inte. Ring 11414 och fråga.

Mina barn säger att styvmodern ger hennes egen 15-åriga dotter alkohol med motiveringen att 15-åringen aldrig gör som hon säger ändå så det är bättre hon ger sin dotter alkohol själv….

Det är langning och olagligt

Jag hade gått i taket om någon hade gett min 15 åring alkohol!

2 gillningar

detta var min 15-årings första fylla som han fick av styvmor. Min vill inte dricka men denna kvinna ville skåla med honom och skålade så många gånger att min son blev full och begav sig ut i vattnet…mm
Styvmodern dricker mycket själv och när hon dricker blir hon aspackad.
Däremot hennes egen 15-åriga dotter vill dricka och styvmodern ger sin egen dotter alkohol eftersom hon tycker att det är bättre att hob ger henne sprit än att dottern får det någon annan stans ifrån.
Mitt problem har hela tiden varit att pappan inte vill tala med mig.

Ja, jag med… men det är svårt att veta vad man ska göra ändå…

Som vårdnadshavare har man skyldighet att skydda sina barn. I detta fallet hade jag agerat på följande sätt.
Eftersom den andra vårdnadshavaren vägrar kontakt hade jag inte tillåtit barnen att vara hos pappan så länge det erbjuds alkohol i hemmet. Jag hade gjort en polisanmälan på lagning och tagit kontakt med socialtjänsten.

2 gillningar

Om jag var 15 år och inte ville dricka så hade jag sagt nej och förmodligen dragit direkt.
I denna ålder kan ju barnet välja själv ang boende osv.

Det är en väg. Det kan ju dessutom meddelas av sonen som inte vill dricka.

1 gillning

Visst en 15-åring är inte ett litet barn, men ändå tycker jag att man får ha viss föraning om att det som sägs till mamma i efterhand ändå lätt kan övertrumfas av nyfikenhet och spänning.

Så att bjuda och än värre truga inom familjen är ju totalt förkastligt enligt mitt sätt att se på saken och faktiskt så skulle ett sånt vuxenbeteende direkt indikera egna alkoholproblem för mig :woman_shrugging:

3 gillningar