Statistik om skilsmässor

Det är såklart tråkigt att män ska känna sig ensamma och ifrågasatta, jag tycker dock inte att mina rättigheter och möjligheter som människa ska inskränkas för att män ska slippa känna sig ensamma och ifrågasatta.

2 gillningar

Ja många av oss avfärdar rena påståenden. Bara för att flera tycker som du gör det inte till en sanning. Bara för att någon psykolog hävdar något gör det inte till en sanning. Fakta bygger på något man mätt med statistik och statistisk analys.
Det är det här som är ett problem idag. Någon tycker/tror något. Får bekräftelse av andra via medier. Och så gnäller man för att inte alla tror/tycker som den lilla gruppen. Man har ju så starka belägg för det man tror (men man inser inte att man egentligen inte har något annat än bekräftelse från vissa individer).
Gällande att Tate har vissa poäng…det är jag säker att doktor Mengele också hade.

1 gillning

Hellre det än att vissa ska tvingas in i beroendeställning och underordning för att med tvång skapa relationer i min mening. Även om jag såklart inte hoppas eller tror att det måste bli så. Resonemanget blir annars lite som att inte kan man frige slavarna, då blir ju kanske en stackars plantageägare tvungen att bo ensam på sin plantage.

2 gillningar

Det är dock inte så att alla är ensamma, men för de som är det kan inte lösningen vara att vi måste tillbaka till det gamla. Utveckling och anpassning är viktigt även för den gruppen

Jag pratar om vår trådstartare som uppenbarligen är mycket olycklig över att kvinnor har medborgerliga rättigheter.

Man skilde sig inte förr för att det var inte accepterat av samhället. Kvinnan tog hand om hemmet och mannen jobbade. Jag tror nog att flera kvinnor mådde dåligt i de förhållandena också men det fick inte synas eller höras.

Idag är det väldigt många förhållanden där kvinnan jobbar, tar hand om hemmet, barnen, ja är helt enkelt ansvarig för Familjen AB medan många män jobbar och håller på med sin hobby…
Hade dessa män haft ett heltidsjobb och sedan fått göra allt det kvinnorna åker hem och gör så hade det varit tvärtom - då hade fler män varit deprimerade, sjuka osv osv osv.

2 gillningar

Båda köns lika frihet och rättighet är ett helt oantastligt krav och inget som öht kan förhandlas om. Oavsett diverse huvudlösa påståenden om att kvinnors frihet och rättighet leder till att kvinnor blir missbrukare, skuldsatta, deprimerade och traumatiserade… såväl som anledningarna att män blir ledsna och ensamma.

I min väld finns det absolut inget som kan motivera eller legitimera någon som helst inskränkning av kvinnors lika frihet och rättigheter som män, eller någon återgång till en imaginär (van)föreställning att kvinnor var lyckligare då. Män var sannolikt lyckligare, hade det enklare och mer beviljat, men den tiden är tack och lov äntligen förbi.

Inte att förglömma så har dagens kvinnors friheter och rättigheter inte kommit utan många tidigare generationer av hårt och outtröttligt kvinnligt arbete, så gud give att vi kvinnor aldrig blir så historielösa att vi glömmer vad som krävts för att nå dit vi äntligen är och börjar ta det för givet.

Hela manosfärgrejen är iof bara ett, men ändå ett extremt tydligt, bevis på att uppnådda kvinnliga framgångar aldrig kan räknas in som självklara framöver. Kontinuerlig vaksamhet, uppmärksamhet och medvetenhet på alla rörelser som på olika sätt försöker inskränka kvinnors frihet&rättighet är av nöden krävande :muscle: :v: :female_sign:

6 gillningar

Det kan vi ju enkelt testa

Vi kan ju prova att låta svenska män leva under samma förhållanden som kvinnor i Sverige levt under och som kvinnor i andra länder fortfarande lever under

Exempelvis gifta bort er som barn till ett liv i övergrepp. Tillåta misshandel av er. Ta bort alla era mänskliga rättigheter. Inte låta er röra er fritt. Och helt enkelt inte låta er existera i det offentliga rummet alls.

Så får vi se om ni då ser er som lyckliga och fria människor. Eller om eventuellt missnöje bara sitter i huvudet på er.

4 gillningar

WORD! @onedaymore :clap: :clap: :clap: :clap:

Och inte att förglömma; inte tillåta er högre utbildning eller ge er tillåtelse/praktisk möjlighet att inneha ett yrke/karriär när ni väl är gifta och får barn, bli helt ekonomiskt beroende av er yrkesarbetande fru som kan dumpa er närhelst hon vill bara ni hunnit snyta och lotsa ut ungarna klart, få chansen att sakna egen inkomst och pension livet igenom, montera ner offentlig barnomsorg så att ni verkligen blir fjättrade vid den av er så “älskade” spisen/moppen etc. etc.

.
Visst ni berörda män, det låter väl otroligt attraktivt och eftersträvansvärt :smirk:

Note to samhället, inför delad föräldraförsäkring asap. Det är ett utmärkt första steg :v:

2 gillningar

Den här frågan är i min värld formligen urbota enkel och korkad!

Enkel:
Vem har störst anledning att tolka resten av flocken/ gruppens sinnesstämning?
Den som har lägst ställning eller vet om att den kan utsättas för fysiskt eller verbalt övergrepp.

Korkad: Vill vi ha rädda kvinnor? Är det en bra sak att leva i sådan otrygghet?

Fundering: Tror du att kvinnor av naturen är disponerade till att behaga och utöfver detta hafva ett nervöst sinnelag.

Analys: Det var bättre ändå innan vi hade polisen. För då fanns jättefå anmälda brott!
Djupare analys: Det är urbaniseringen som har ställt till det för männen.

Sen herr analytikern brukar man säga-ish att det finns tre sorters ljug: lögner, förbannade lögner och statistik.

Fundera hellre på hur hela samhället förefaller att må sämre nu än tidigare på ett personligt plan då vi materiellt sett mår så mycket bättre?

Drar mig till minnes engelsk filur hade kommit fram till att de som var morgontrötta var intelligentare och friskare än morgonpigga sett till populationen.
Ty de som började jobba vid niobläcket hade bättre lön och hade bättre hälsovärden än andra grupper.
Nämen, hade han råkat undersöka skillnaden mellan besuttna och arma människor månne?

Vad undersöker du?

4 gillningar

Vilka normer är det som de driver?

1 gillning

Men djäklars vad bra vi skulle bli på att tolka er sinnesstämning när ni kom hem.

Se till att ha maten varm och redo!
Låt henne få läsa tidningen gärna med en drink om middagen dröjer en stund.
Fråga och lyssna intresserat när hon berättar om sin arbetsdag.
Se till att barnen inte väsnas så hon behöver lugn och ro efter en stressig dag

Etc enligt husmorsboken från 60-talet, fast tvärtom! :slight_smile:

Fixar vi inte det får vi finna oss i att få en lavett!

1 gillning

@Tailor, nja inte ironiskt nog.

Tänker snarare att vi INTE vill ha den ojämlikheten och INTE kan basera våra tankar på att det minsann var bättre på den tiden.

För det var det ju inte.

Och eftersom både du och jag inte tycker det är rimligt att tänka sig att vi skulle med flit balansera över åt det hållet så förstår vi att det var något som inte var som det skulle förr.

Är du dessutom pappa till en dotter så är det en oerhört enkel logik att ta till som, om man till äventyrs har svårt som “bara” man att begripa?

2 gillningar

Just detta har under de år jag varit delaktig på detta forum och detta ämne repetitivt återkommit hos enstaka debattörer varit min alla kategorier största fascination. Hur “moderna” män som är pappor till döttrar till synes okritiskt kan svälja manosfärens alla dimridåer och förenklande tal om “extrem feminism” etc. och börja ivra för den sortens vansinniga idéer.

Det går liksom inte att plocka russinen ur kakan och tro att man i teorin kan sitta och fantisera och önska sig lite lagom ofrihet och lagom begränsade rättigheter för kvinnor. Aningslöst, eller jag vet inte vad :thinking:

Antingen har kvinnor exakt samma friheter och rättigheter som män har, fullt ut utan ett enda undantag, eller så har de inte det… och vid det laget så är hela samhällskonstruktionen som vi känner den i nuet redan i fritt fall.

3 gillningar

Håller med om det är märkligt. Precis som jag som mamma till en son inte skulle kunna sitta och skriva alla möjliga hatiska saker om män eller ha idéer om hur samhället borde förändras på sätt som inte skulle göra goda och värdiga liv för män möjliga, så tycker jag det är väldigt konstigt hur pappor kan sitta och drömma om ett samhälle där deras döttrar inte rimligtvis skulle kunna leva ut sin potential eller leva fullvärdiga liv.

2 gillningar

Om det inte är så att du och @dataanalytikern menar att jämställdhet och kvinnans frihet att själv välja och välja bort partners är nånting dåligt så formulerar ni er uppenbarligen inte så bra. För det är även så jag tolkar det. Visst jag tror inte ni helst av allt skulle vilja kedja fast kvinnorna vid spisen. Men vad är det ni egentligen vill? Det är ni inte tydliga med.

Att kvinnor ska acceptera påståendet om att det ligger i deras gener att underkasta sig? Att de borde lära sig att vara nöjda i förhållanden som de vantrivs i? Att de ska börja dejta män med hopplösa dejtingprofiler för att det är synd om de grabbarna annars?

5 gillningar

Adjunkten undervisar
Den Goethedikt jag anbefallt er,
är inte bara skön men sann:
“Och dessa himmelska gestalter
ej känna kvinna eller man.”

Om könens kamp vill jag ej tala,
om hur de hetsas mot varann,
men om en färgrik regnbågsskala,
spänd över kvinna, över man.

Dess mångfald speglar solens renhet;
men två är två, och ingen kan
på jorden skapa mångfald-enhet
av motsatsparet kvinna-man.

Så klyvt, så enkelt sönderrivet,
som i vår djurvärld det går an,
är alltså inte andelivet,
att där finns kvinna blott och man.

Och nu förstår ni diktarsynen:
poeten, vänd mot himlen, fann
som högsta väsen androgynen,
syntes av kvinna och av man.

Hjalmar Gullberg ur diktsamlingen “Ensamstående bildad herre”, ss 56,58, kungl. boktryckeriet, P A Norstedt & söner 1942

Men nu handlade det väl ändå om ifall kvinnor ska ha samma rättigheter och friheter som män.

En början på vad, exakt?

2 gillningar

Det är det ju alldeles uppenbarligen inte för alla, och jag skulle säga att det är mycket oklart om du ens tycker det själv baserat på dina inlägg. Men du är iofs konsekvent extremt oklar med vad du menar.

Men det är ju det feminism handlar om.

2 gillningar