Statistik om skilsmässor

Gott nytt år damer och herrar, jag är en 34-årig man som är skild sen 9 år tillbaka.
Sen dess har äktenskap inte varit något jag prioriterat, fram till nyligen då.
Jag vill verkligen förebygga så gott som det går och har därför beslutat för att göra ett projekt av det med hjälp av mina professionella färdigheter. Jag söker därför efter statistik och hade vart så tacksam om ni kunde tipsa om all slags statistik kopplad till skilsmässa som kan vara av intresse.

För något år sedan hittade jag top 10 orsaker till skilsmässa på denna sida, men den artikeln verkar inte finnas kvar. Finns det en chans att få tag på den artikeln igen?
Söker också statistik kring vem som inleder skilsmässa också, går det att få tag här tro?

Tacksam för allt visat intresse.

mvh

A

Är det en länk till en artikel eller är det en forumtråd du söker?

1 gillning

Började söka lite. Hittade en blog som behandlade ett podavsnitt från skilsmässopoden, kanske är det det du söker? De tio orsakerna finns uppräknade i bloginlägget.

2 gillningar

Hej. Du verkar gå grundligt och analytiskt tillväga. Jag tror att det kan ge mycket, och vill skicka med några tankar…

  • vetenskapligt perspektiv: statistik etc hör ju till en inrikting som ser sanning som något objektivt och separat från människan. Jag kommer från en humanistisk tradition, så mitt tips är att du försöker dig på ett mer hermeneutiskt förståelseiriktat vetenskapligt perspektiv.

  • viss kunskap om skilsmässa kan väl vara bra men än viktigare är artiklar om vad som funkar. Dvs inte försöka undvika det dåliga, utan göra mer av det som är bra för relationen. Finns gott om listor etc. Kolla t ex ”Bättre relationer”.

Lycka till!

2 gillningar

Läs punkt 5.

1 gillning

Och punkt 6. Det är väl lite som flera personer på forumet försökt få fram när du tjatat om attraktionen. Att den tappas av andra anledningar, det är inte den i sig som är ledande.

1 gillning

Denna evinnerliga attraktion… går det ens att jämföra olika sorters attraktion med varandra och vad innebär egentligen attraktion?

Finns det olika sorters parattraktion som känns olika genom livet (med samma partner) och kan vara good enough givet hela livet och alla dess omständigheter, eller är det enbart en entydig definition som ska vara giltig livet igenom från första nyförälskelse till en 20+ årsrelation med flera barn…

Dvs. är det den attraktion som upplevs i en helt ny relation som är den som ska erfaras livet igenom i en mångårig relation för att man ska kunna sägas ha “attraktion” till varandra?

Är det isf ens fysiologiskt möjligt?

4 gillningar

Men man får väl utgå från att de som inleder relation kände att det stämde initialt. Och ändå tar det så ofta slut, beror det på att den initiala attraktionen falnat av en naturlag, eller på att någon/några/alla punkter från listan helt enkelt inte visar sig funka i ett vardagsliv med utökade påfrestningar…

Jag förstår inte riktigt hur du menar :thinking:

1 gillning

Det är fascinerande med din närvaro här @Tailor . Du verkar inte kunna lyssna eller sätta dig in i vad någon annan för fram. Du är som en karrikatyr av könsstyrd karl.

Det roliga är att du anklagar andra sidan för att förlora attraktion, en andra sida som du inte vet något om, det är bara dina antaganden.

1 gillning

Heheee… tjaa Tailor Scheike, inte undra på att 3-4 kvinnor passar som hand i handske :rofl:

3 gillningar

Näääe. Det finns troligen visst fog för uttrycket… you catch more flies with honey, than with vinegar :rofl:

1 gillning

Var tog @dataanalytikern vägen månne, begravde han sig i ett excelark eller två :thinking:

@Tailor

Du är nöjd och glad över att ha 3-4 kvinnor samtidigt. Jag undrar vad du skulle kalla din fru om hon hade 3-4 män samtidigt???

”She’s damned if she does and damned if she doesn’t.” :see_no_evil:

2 gillningar

Finns inte denna statistik redan?

Tack för länken! Ska ta en titt.

Det var en artikeln härifrån skilssmässa.se
Minns att största anledning var att par “växt isär/hade inte längre känslor kvar för varandra” (29%).

Den statistiken jag är mest intresserad över att få tag på är på vem som inleder skilsmässa.
Men alla siffror kopplade till problemet är av intresse!

1 gillning

Uppskattar tankarna!

Det var ett par år sedan jag läste om hermeneutiken men jag kan förklara att jag tänker börja med att förklara stoyn bakom datan. Dekonstruera formuleringarna.
Vad menas egentligen med att “vi växte isär”? Och på vilket sätt fungerar vissa formuleringar för att rädda ansiktet på den synen vi har på män, kvinnor & relationer, snarare än att förmedla ett faktiskt händelseförlopp.

Jag är här. Och skulle vilja ställa en provocerande fråga:

Varför är dagen kvinnor dom friaste kvinnorna i historien och kvinnorna med flest rättigheter, men också dom mest deprimerade, traumatiserade, missbrukande, skuldsatta någonsin?

Jag tror jag funnit en stor del av svaret till den frågan, men den går emot några av dom heligaste antaganden vi utgår ifrån i dagens Sverige.

Tailor, är du bekant med ordet “hypergami”?
Om ja så skulle gärna vilja veta på vilket sätt du kan koppla det till relationerna i ditt liv.

Och jag tror mig ha funnit en misogyn antifeminist till :smirk:

Hoppas och tror att du inte kan ta illa upp om jag uttrycker mig i svepande och förutfattade ordalag :wink:

8 gillningar