Sorgeperiod, igen

Den här historian är egentligen ganska kort så någon skilsmässa kan man knappast prata om. Men den bottnar i en knappt två år gammal skilsmässa och ni har varit mitt andrum vid så många tillfällen så jag hoppad att jag får komma tillbaka.

Jag skilde mig i februari 2018 efter 20 års relation. Vi hade då varit i en separationsprocess i tre år med fruktansvärda gräl och oreparabelt distanstagande. När skilsmässan väl var ett faktum så rasade mitt liv ihop, jag hade lagt så mycket på att laga och reparera och nu stod jag där anklagad för alla möjliga elakheter och jag började nästan tro på det själv.

Jag arbetade hårt med mig själv och när skilsmässan gått igenom så längtade jag inte längre efter mitt ex och hade inga önskningar att gå tillbaka. Jag var redo att gå vidare.

Jag började dejta så smått och det var ganska kul. Jag var inte ute efter att hitta en seriös kärlekspartner. Men så dök en man upp i mars (Tinder, japp) och det var starkt intresse från första ögonkastet.

Han klargjorde redan från början att han hade en hektisk tillvaro, nyseparerad han med, med jobb och studier och trasslig boendesituation. Men vi träffades så ofta vi kunde och började så smått prata om framtiden. Jag vill att du ska vara min, sa han, och jag vill vara din.

Tills sommaren kom. Då blev det väldigt krångligt och han skulle vid flera tillfällen plötsligt ta hand om sin son när vi planerat att träffas. Det visade sig att hans ex styrde helt över umgängestiderna och han vågade inte sätta något emot när hon ändrade i sista minuten. Sedan var vi dumma nog att introducera sonen och mig för varandra och då tog det hus i helvetet. Hon slog honom och hotade både honom och mig. Hon tog reda på var jag bodde. Deras relation var betydligt sämre än jag anat.

(De har gått i samarbetsamtal och från och med i januari har han tillstånd att introducera barnet för vem han vill. Men det blir nog inte för mig.)

Efter det där slutade han helt att prata om framtiden, det vill säga om vår framtid, han pratade gärna om sin. Vi kunde bara ses varannan helg och någon kväll i veckan. Och jag mådde sämre och sämre under de dagar vi inte kunde vara tillsammans. Detta orsakade gräl och vi gjorde slut en, två, tre gånger, jag tappade räkningen. Men han påtalade hela tiden hur mycket han älskade mig, hur mycket jag betydde för honom.

En dag fick jag beskedet att en gammal vän, min sambo för länge sen, begått självmord. Jag var chockad och fick inte särskilt stor stöd från min nya kärlek, han var så inne i sitt. Vi gjorde slut.

Ett par veckor gick och jag kunde inte förmå mig att lämna honom på riktigt. Hur lämnar man någon som ideligen säger att han älskar en och längtar efter en? Jag bestämde mig för att ge det en ärlig och tålmodig chans. Han måste prioritera sin son, det är självklart. Jag har själv tre barn som är allt för mig. Och han har den boende- och arbetssituation han har. Han väljer inte bort mig utan hans liv ser ut som det gör.

Det pågick dock en intensiv diskussion i mitt inre. Gör jag rätt? Ska jag nöja mig med de här små smulorna? Varför prioriterar han mig inte mer om han nu älskar mig? Och varför mår jag så dåligt?

Det hör till saken att han ofta blir sen eller glömmer små löften som han råkat ge i förbifarten. Jag blir ledsen och han blir arg för att jag blir ledsen. Där har vi haft riktigt svårt att möta varandra.

Och jag blev bara mer och mer sorgsen, tills jag insåg: detta gör mig faktiskt deprimerad. Det finns bara ett sätt för mig att komma ur det här helvetet av saknad och längtan, och det är att bryta. Så jag talade om hur dåligt jag mådde, nu i natt, och vi är nu överens om att det är bäst att göra slut.

Så nu står jag här och hanterar en sorgeperiod igen. Sörjer att det inte kunde bli vad jag hoppades. Sörjer att han inte ville det jag trodde. Sörjer dessutom min gamle vän. Mycket.

Den stora skillnaden från när det tog slut med mitt ex är att jag då kände att jag måste hitta en ny så fort som möjligt (jo, jag förstod att jag inte borde). Men nu känns det som att jag aldrig vill bli kär igen. Det här gör för jävla ont.

Tack för att du läste :hibiscus:

6 gillningar

Ja…ibland gör det ont att älska. Så är det ju tyvärr :frowning:

Jag tror att om du tillåter dig själv att läka lite så kommer du kanske känna annorlunda framöver gällande förhållandebiten. Men stressa inte. Låt det ta tid.

1 gillning

Jag känner igen väldigt mycket av det där. Att leva i en relation där man bara får smulor. Aldrig får känna sig viktig. Och möts av ilska om man ställer krav.

Det bröt ner mig också, och jag tror att det bryter ned de flesta så småningom.

Och precis som du själv konstaterat går det inte att ha en sådan relation, och det enda raka är att bryta. Det är ett helvete med separationer, men det är ett ännu större helvete att leva kvar i en relation som sakta tär sönder en.

Du gjorde helt rätt

5 gillningar

Jag känner med dig! Jag har precis, idag, för några timmar sedan brutit med en pojkvän som jag förstått jag rusade in i för att slippa bearbeta min större separation. Det gör så jävla ont, känslor av misslyckande att jag inte kunde hålla ihop det, att jag inte hade rätt känslor och att jag återigen nu står ensam som jag inte ville göra. Jag vet att det är rätt beslut men det gör så jävla ont iallafall.

Det jobbiga är att han inte riktigt är med på att göra slut. Att han har starka känslor och längtar han med osv. Om han bara vore en svikare så skulle det ha varit så otroligt mycket enklare. Jag låter mig inte behandlas hur som helst. Men de där som drar och släpper, drar och släpper … de är ju skitfarliga.

Ibland undrar jag om jag fick detta av livet för att få en andra chans att sätta ner foten och sätta stopp på eländet. Den här dynamiken är väldigt lik den med X för 22 år sedan. Och honom väntade jag in tills han hade velat färdigt. Så blev det ju stormigt och svårkommunicerat under hela vårt äktenskap. Att önska det ogjort vore ju att önska bort mina barn så det går ju inte. Men jag undrar verkligen hur mitt liv hade gestaltat sig om jag satt ned foten ordentligt där 1998 och vänt på klacken och gått.

2 gillningar

Min tanke kring detta är att när man väl har börjat se att man faktiskt bara får smulor - då kan man omöjligen gå tillbaka och låtsas att det nog är fullt tillräckligt ändå.

Då kommer känslan av att man tydligen bara är värd smulor att överskugga allt annat.

Men jag instämmer med dig att det är så svårt ändå. Jag har fått hindra mig själv aktivt för att inte springa tillbaka till exet och börja vänta på att de där smulorna kanske ska växa till sig.

1 gillning

Nu skriver han att jag inte förstår hur mycket han älskar mig. Fan.

Han halar liksom in mig så fort jag är på väg bort :see_no_evil:.

Har du läst något om anknytningsmönster? Det är ett ganska vanligt beteende av någon med en undvikande anknytning att inte vara så intresserad och ffa inte vilja binda sig och anpassa sig när någon är “på” men sen bli desto mer intresserad och sugen om denna avvisar och drar sig undan…

2 gillningar

Jag har läst massor om anknytningsmönster. Ja, det är supertydligt, du har helt rätt.

Då vet du ju också att han troligtvis går tillbaka till sitt tidigare läge om du tar honom tillbaka.

Sen kan jag iofs sympatisera lite med honom där för med det där exet från helvetet är det kanske inte så underligt att han är rädd för att släppa in någon och ge för mycket förhoppningar…

1 gillning

Ja, faktiskt! Mitt ex framstår som en riktigt präktig karl i jämförelse. Han är hur smidig som helst då det gäller barnen. :raised_hands:t4: Han var en usel partner men han är rätt bra exman.

Men det är nog det nya exets eget kors att bära. Tror inte du kan göra så mycket för att rädda honom från hans känslor annat än förstås att låta bli att bli ännu ett klängigt ex från helvetet.

Han behöver nog själv bearbeta sina känslor kring allt det där mera innan han ger sig in i något. Eller åtminstone bli mer klar själv över hur han egentligen fungerar och därmed kunna hantera det med mer transparens och eget ansvar gentemot en ny partner.

1 gillning

Du har så rätt.

Känns igen! Jag har lika ont. Men min “nya”, gjorde slut när jag började ställa krav… Jag känner som du… efter mitt äktenskap ville jag träffa en ny person som passade mig bättre och så gjorde jag det, fick bara smulor. Jag protesterade och så tog det slut. Och nu tror jag eller vill jag aldrig mer bli kär. Besvikelsen och smärtan är nästan outhärdlig.

1 gillning

Det låter jättejobbigt :heart:️:heart:️:heart:️
Vad var det för krav du ställde, vill du berätta?

Kan bara hålla med! Det är så svårt att förklara för någon som inte har upplevt detta hur förödande det beteendet är. Min exman som jag hade varit tillsammans med nästan 22 år och hade två barn tillsammans med avslutade relationen på detta sätt. Och jag var ändå en person som många såg som stark och som stod upp för olika saker. Jag krossades!

Men som du nog själv innerst inne inser så kommer detta förhållande aldrig bli hållbart och stabilt. Det kommer inte sluta att växla! De vackra orden är bara ord. Säkert på riktigt för honom i stunden de uttrycks, men vad står de egentligen för? Förr eller senare måste du resa dig och lämna definitivt. Gör du det förr kommer du i förlängningen må bättre.

2 gillningar

Jag instämmer med @Hej_och_h här. Sannolikheten är väldigt liten att det kommer att bli stabilt.

Det blir farligt, för personens känslor kan säkert vara hur äkta som helst. Det behöver ju inte vara lögner och blå dunster avsedda att luras.

När han skriver att du inte förstår hur mycket han älskar dig har han kanske helt rätt. Men problemet är att han inte förstår vad som ingår i att älska någon i en relation. Han tror att det bara räcker med känslorna.

Så ligger det till med mitt ex också. Jag tvivlar inte på att han älskade mig på sitt sätt, och gjorde sitt bästa. Men att älska någon (i betydelsen att ha en partner) betyder att man måste sätta den personen först. Eller åtminstone direkt efter barnen. Inte bara dela ut lagom stora smulor när det passar.

Det förmådde inte mitt ex. Han styrdes mer av andra känslor. Som pliktkänsla gentemot andra, traditioner och obehag inför förändringar. Och precis som för @Storstadstjej gjorde han därför slut när jag tydligt markerade vad jag förväntade mig av en riktig relation.

Även nu ett halvår efter vårt uppbrott tror jag att mitt ex känner att jag var lite kräsen. Att jag begärde för mycket. För han försökte ju. Han kom ofta flängades med andan i halsen för att hinna med lite umgänge med mig en helg. Hjälpte mig med lite praktiska saker. Tog ut mig på nån aktivitet. Sen swoschade han iväg igen till sitt riktiga, viktiga liv.

Att jag inte kunde nöja mig med det i längden sätter nog fortfarande myror i huvudet på honom. Men eftersom vi alltid har haft det bra under de här gemensamma stunderna saknar jag honom förstås massor. Jag har inte särskilt många dåliga minnen! Det försvårar alltihop.

Men allt kokar ner till de där smulorna. Jag må älska honom fortfarande, men jag kan inte finna mig i att vara den som kommer sist på någons lista. Att titta på vad människor väljer att göra säger mer om deras känslomässiga prioriteringar än deras egna känslouttryck.

4 gillningar

Hej alla!

TACK för era stöttande ord i den här processen. Jag har försökt flera gånger och det måste verkligen ta slut nu.

Det är som att lägga sv med en drog där knarket alldeles självt hör av sig och säger: Snälla. Bara lite till.

:hibiscus:

Styrkeklemmer til deg :hugs::hugs:

1 gillning