Ska jag berätta för henne att han är otrogen?

Min man har träffat en annan och vill skiljas efter 20 års äktenskap och 22 år tillsammans. Hon bor i ett annat land (6 timmars flygresa) och han har fortsatt bo kvar här hemma. När de inte har träffats så har han och jag haft sex. Han vägrar berätta det för henne och säger att det är våran hemlighet i familjen så jag får absolut inte berätta det för henne. Tycker ni att hon bör få veta? Hon tror att hon har träffat en helt ärlig man. Det finns ju olika sätt att anonymt skicka sms tex så att berätta för henne utan att de vet att det är jag är enkelt. Dessutom är det flera stycken som vet om vad som pågår mellan mig och min man så det kan egentligen vara “vem som helst” som har berättat för henne. Hur skulle ni ha gjort?

Ja jag tycker hon har rätt o veta !!

3 gillningar

Ja, jag håller med. Jag frågar av 2 anledningar. Dels så funderar jag på om det är etiskt och moraliskt rätt att göra det för egentligen borde väl han berätta det. Den andra anledningen till att jag frågar är för att jag funderar över vilka följdeffekterna kan bli. Tror han att det är jag så kommer han börja smutskasta mig på sociala medier har han hotat med och det får katastrofala följder för mitt företag. Dessutom har vi haft diskussioner om att skapa en ny relation tillsammans och det försvinner om han tror att det är jag. Åh, andra sidan så har vi en bra och vänskaplig relation nu så jag tror inte att han skulle misstänka mig. Eller, jo, först skulle han kanske det men jag skulle nog kunna få honom att släppa misstanken. Åh, jag vet inte. Jag känner mig bara så förvirrad.

Dejavu!

2 gillningar

Jag vet inte.
Om ni var vänner och du gjorde detta av omtanke med de motiv du anger, så kanske.
Men vad är egentligen ditt motiv?
Och varför ligger du med honom?

Du vet inget om henne, hon kanske också ligger med andra? I hennes kultur finns kanske en acceptans för andra typer av beteende?

Visst, många andra vet, men vem har kontaktuppgifter till henne?

Om du ska berätta så borde det vara i egenskap av att du är du. Det blir ju mer trovärdigt då.

Om detta görs anonymt så blir kanske hon inte tror på dig eller så blir det ganska uppenbart att det kommer från dig.

Ska du berätta så gör det ”som dig”. Du kommer förmodligen ändå få skulden.

5 gillningar

Har du varit med om liknande? Vad gjorde du?

Hade vi varit vänner och hon gjort så här mot mig så hade vi inte varit vänner längre. Ett av mina motiv är att jag inte vill att hon lägger sig i vår skilsmässa. Hon styr honom och talar om för honom vad han ska göra. Hon talar också om för honom vad vi som familj får och inte får göra. Hon är här på semester nu i 3 veckor och redan efter sin första dag här så skaffade hon nytt boende till honom så han inte kommer hem hit igen. Vi hade bestämt att han skulle bo kvar här till första april då han får en lägenhet och fram tills dess skulle vi göra klart allting och dela alla saker etc. Hon har varit här i 2 veckor nu och det märks hur hon har påverkat honom för han säger saker som kommer direkt från hennes mun.
Vi är fortfarande gifta och han har varit väldigt förvirrad i om han ska välja henne eller mig. Vi trivs väldigt bra ihop och har hittat tillbaka till varandra på många plan, bland annat sexuellt.
Han har berättat ganska mycket om henne så jag vet en hel del om hur hon är och hur hon fungerar. Hon styr hans liv och är duktig på att manipulera. Hon är norska, vi bor utomlands. Så hon har ingen annan kultur än vad vi har.
Det går att söka på Google efter henne. Dessutom är det många här som känner henne och har kontaktuppgifter.
Om jag berättar det för henne så kommer han bli ordentligt förbannad för mig och han har hotat med att smutskasta mig på sociala medier vilket blir katastrofalt för mitt företag.

Jag menade förstås om du varit vän med henne och hennes man var otrogen mot henne och du visste om det.

Din man verkar vara väldigt medgörlig när han är så lättpåverkad, har han ingen vilja alls, utan låter henne styra?
Det är väl i alla fall hans val att inleda en relation med henne och vilja skilja sig? Eller är det bara hennes fel?
Honom kan man ju inte lita på, då han blir så manipulerad,… så lätt… och undrar vad han berättar om dig till henne….?

Jag tror ändå att det är bättre att berätta ”som dig själv” än tro att du kan vara anonym. Om du vill berätta.
Du vill berätta för att hon inte ska vilja ha honom och han stannar hos dig eller? Det låter som det.

3 gillningar

Då föreslår jag att du skiljer dig asap och låter de där två som verkar passa som hand i handske få vad de båda förtjänar… dvs varandra.

Mtp vad du skriver ovan så undrar jag varför du ens vill komplicera hela saken ytterligare, genom att fortsätta ligga med honom (när ni ändå ska skiljas) och försöka hämnas på henne anonymt… risken är ju bara att det blir du själv som riskerar att hamna ur askan i elden :thinking:

5 gillningar

Allt började när jag var i Sverige i 5 veckor och jobbade och hon var här på semester. Vet inte om han hamnade i någon ålderskris eller något. Han är 55 år. Men hans barn, hans mamma, hans bror och nära vänner tyckte han började bete sig konstigt och irrationellt och på ett sätt som inte alls var likt honom.
Han ör egentligen inte väldigt medgörlig och har en stark egen vilja men som jag märkt så är hon väldigt duktig på att styra och manipulera andra människor. Han har berättat för mig om hennes historia och vad hon varit med om i sitt liv så jag förstår varför hon är som hon är. Och det händer konstiga saker omkring henne hela tiden med andra män som är ute efter att slå henne och som hotar henne. Så jag är faktiskt lite orolig för hans skull för jag vill inte att han ska få problem för att han är med henne.
Ja, det är hans val att vilja skilja sig men det är inte hon som ska styra hur vi genomför vår skilsmässa eller om vi väljer att fortsätta vara vänner. Vi bor i ett främmande land och har bara varandra, jag, min man och vår dotter som vi vet att vi kan lita på till 100 så därför känns det viktigt att vi kan fortsätta vara vänner och finnas där för varandra. Men hon gapar och skriker på honom att det inte är normalt etc.
Och han har sagt flera gånger att han vill inte bli osams med henne och det är för att det blir så jobbigt för hon blir riktigt rabiat. Uppriktigt så förstår jag inte att han stått ut så länge med henne.
Jag känner väldigt starkt att vi inte är klara med varandra och jag vill att vi utforskar det innan vi bestämmer oss för om det ska bli vi eller inte. Han säger själv att han har väldigt starka känslor för mig. 2 dagar innan hon kom så berättade han för mig hur han hade planerat och tänkt att vi skulle göra för att skapa något nytt tillsammans han och jag. Men nu har hon varit här i 2 veckor och raserat allt så nu tvingar hon honom till att vi ska skriva på pappren.

Jag och många med mig tror han hamnat i en ålderskris och jag vill inte sumpa alla våra år tillsammans för det. Jag älskar honom och han har väldigt starka känslor för mig så varför skulle jag bara skita i allt och dra? Ser inte logiken i det.

Tjaaa… han vill skiljas och han har träffat en annan, men bor kvar med dig och har sex med dig när inte hon står till buds.

Du vill därför försöka hämnas genom att anonymt få henne att lämna honom, till dig… du ursäktar honom och kallar hans beteende för en “medelålderskris” och lägger all skuld på henne och vill tro att det är hon som tvingar honom att bete sig så hjälplöst och ynkligt som han gör… jag ser inte logiken i det faktiskt.

Han är en man i sena medelåldern och borde verkligen kunna bete sig bättre och större än så här, borde kunna man’up och ta fulla ansvaret för sig själv och det han gör oavsett henne. Istället för att kura bakom er två som får sköta catfighten åt honom.

I mina ögon borde du låta honom göra det, det vore väl första förutsättningen för att öht ens överväga att kunna ha honom kvar tänker iaf jag!?!

6 gillningar

Min fråga handlade i alla fall inte om jag ska lämna honom eller inte utan det handlade om ifall jag skulle berätta för henne eller inte. Och varför jag vill berätta är helt oviktigt men det handlar inte om hämnd i alla fall. Jag är inte en person som njuter av eller har behov av att hämnas. I övrigt så har du väldigt få fakta i det här så det är svårt för dig att uttala dig när det gäller vår relation, vilka vi är som personer och varför vi gör som vi gör.

OK :open_hands:

1 gillning

Din man är ett svin, varför ligger du med honom fortfarande?

Är du 100% dörrmatta eller vad händer?

1 gillning

Trolltråd.

Frågan jag ställde var om jag ska berätta för henne eller inte.

Vem är trollet? Du?

Om du vill behålla ditt svin till man så berätta för henne.

2 gillningar

Det jag garanterat vet är att jag vill behålla honom som vän. Om jag vill ha honom som man vet jag inte säkert ännu. Men om han misstänker att det är jag som berättat för henne så ryker all kontakt mellan oss. Vi bor utomlands och har bara varandra som vi kan lita på till 100 så därför är det viktigt att vi åtminstone är vänner. Men jag gillar inte att hon lägger sig i vår skilsmässa så jag vill bara ha bort henne. Dessutom är det så många varningssignaler så jag är orolig att han kan råka illa ut om han fortsätter med henne. Hon verkar inblandad med våldsamma typer.