Själen slits sönder. Hjälp mig

Jag förstår att du tänker och analyserar, det hör till i processen. Vill ändå uppmana dig att försöka att inte göra det. För det hjälper dig inte i den här stunden och det hjälper dig inte vidare.

Jag minns själv tiden då jag gjort slut och vi bodde ihop. Jag kände mig konstant iakttagen och mitt ex hade ett oerhört stort behov av att prata och förstå. Och vi pratade, hela tiden. Vi gick i terapi och vi pratade. Men oavsett hur mycket jag försökte förklara så verkade han inte förstå. Jag vet inte om det var själva krisen i sig eller om han inte var mottaglig då. Så mitt tips är att oavsett om du får svar eller inte, det går inte alltid att förstå. Ju mer du jobbar mot att acceptera situationen och vad som hänt och fokuserar på dig själv, desto bättre kommer det gradvis att kännas.

Skickar massor av styrka! Glöm inte mindfullness, det gör underverk!

Hej Bibbi,

Du ska inte fokusera på att hålla ihop förhållandet. Du ska fokusera på vad som är bäst för dig långsiktigt!
Din man har redan gått för långt. Visst, han skulle kunna ångra sig och skylla på något. Men efter ett år kommer han att falla in i i sitt gamla mönster och göra samma sak igen.
Du kommer aldrig att kunna lita på honom igen!
Det kommer att bli en jobbig tid framöver. Våga öppna upp och prata med vänner. Då går läkeprocessen snabbare!
Lycka till! :pray:

2 gillningar

Vill bara hålla med här, det här med tilliten. För mig var det en stor orsak till att jag gav upp att kämpa för vårt förhållande, för att just tilliten till min exman hade brustit. Oavsett det beror på otrohet, nedvärderande kommentarer, återkommande härskarteknik, annat våld, så är det väldigt svårt att komma tillbaka till en välfungerande relation om tilliten blivit allvarligt törnad. Saknas tillit och känsla av trygghet tillsammans med den man ska dela sitt liv med är det svårt. Så var det tydligt för mig.

1 gillning

Jag börjar få riktigt mörka tankar att bara avsluta allt. Orkar inte mer
Ringde en vän men …

2 gillningar

Läs @Rulle tidigare inlägg igen… det här är den smärtsamma perioden, då det gör som allra mest ont och då vi ofta känner oss ensammast i världen.
Men natten är aldrig mörkare än timmarna innan gryningen, och det här är något man ofta måste lida sig igenom för att komma ut på andra sidan. Men vi är många på andra sidan som lovar att det kommer att gå, även när det känns nästan omöjligt.

1 gillning

Du måste ställa in dig på den här känslomässiga berg-och-dalbanan, den kommer man inte undan. Du kommer ha tillfällen när du känner dig starkare och på rätt väg, som sedan följs av dippar när du rasar nedåt igen.

Men även om det känns som att du ramlar tillbaka på noll, så stämmer inte det. Varje dipp tar dig framåt. Varje stark dag bygger upp dig.

Skriv här. Vi läser och bryr oss!

1 gillning

Tack :heart:

1 gillning

Jag blir inte chockerad eller upprörd av att läsa en sådan sak, för jag har varit på samma plats som du till och från i flera år. Jag har blivit avtrubbad och ser mer realistiskt och praktiskt på saken. Därför:

Du har nära anhöriga som du älskar, antar jag? Det är de som får reda upp röran du lämnar efter dig. Jag upptäckte det ganska snart efter att jag börjat smida självmordsplaner. Vad göra åt det då?

Jo, det finns något som heter Vita Arkivet. Där skriver du in alla önskemål om begravningen, för det är inte kul som närmast anhörig att försöka gissa sig till favoritpsalmer eller om det ska vara kremering.

Så har vi testamentet. Du är fortfarande gift, så gissa vem som ärver dig! Din skitstövel till man. Innan du ens kan tänka på att lämna jordelivet, så måste du se till att skilsmässan går i genom. Sedan skriver du testamente, så “rätt” personer ärver.

Medan du väntar på att skilsmässan ska bli klar, så måste du städa. Vad har du som du absolut inte vill att någon i familjen ska se någonsin? Dagböcker, pinsamma dikter, nakenbilder, gamla brev? Samla i hop allting sådant i en kartong, och när du hittat allt, så slänger du den.

Visst har du barn? Skriv ner barnets medicinska historia i detalj. En dag kommer det att vara viktigt för ditt barn att veta om och när h*n hade vattkoppor, hur det var med vaccin och allergier. Skriv också ner sjukdomar som går i din släkt. När ditt barn får egna barn är det viktigt, och det är hemskt som nybliven förälder att inte kunna fråga sin egen förälder.

Gör en inspelning till ditt barn, där du berättar om allt det där du vill att barnet ska veta. Goda råd om matlagning, dina egna bästa barndomsminnen, berättelser från barnets födsel och småbarnstid.

Att strunta i de här viktiga detaljerna är oansvarigt. Förlåt, men så är det. Dessutom är självmordsbenägenhet som sjukdomar; i de flesta fall går det över om man ger det lite tid.

9 gillningar

Djur är underbara. Ta tröst av hunden. Prata med någon. Vet att det är påsk och de flesta firar med sina närmaste… Men du, vi finns här.,
Det är oerhört jobbigt i början men du klarar det nog. Man får sörja och ha skitdagar. Kram

1 gillning

@Bibbi massa styrka och kärlek till dig​:heart::heart:

1 gillning

Maja94 och alla ni andra
Tack❤️

1 gillning

Ja det är en plåga att bli dumpad…

…men då du verkar ganska klar över vad ni sysslat med så kan du hänga kvar vid den kvalitén och låta honom surfa vidare.

Visst kan man kräva lojalitet av sin gamla vän, men livet är kort och alla tänker inte att heder och ära ger de ljuvaste signalerna. En del tänker orgasmer, fylla och mindre ansvar.

Kanske är det rätt kanske är det fel…

Men hur som helst så har ni befunnit er i verkligheten och gör det fortfarande.

Din snubbe är inte längre med klubben.

Det kan ju verka tråkigt, men det finns vissa möjligheter…

När du snyftat klart blir det så småningom dags att återetablera sin egen personlighet som individ. Liksom vara grundläggande lycklig utan en extern person som speglar eller svarar på vem man är.

Då kontraktet nu sannolikt är brutet betyder det ju inte att du egentligen är någon annan. Du är ju samma person som förut och ditt värde kanske inte bara ska mätas utifrån om din partner väljer dig som favoritleksak.

Även när snubbar är exponerade för den mest perfekta produkten kan de ändå lockas att prova BMW 2.0001.

Inte för att den gamla är dålig utan för att de inte lyckas upprätthålla intresset. De kan inte själva generera att något är superbra och måste få nya intryck att ta ställning till.

Ja det kan verka lite slappt eller kräset att byta bil när den gamla fungerar utmärkt, men sådan är människan. Eller kanske ska man säga - evolutionen.

Det kanske evolutionärt är framgångsrikt att strunta i heder och vänskap och satsa på nytt och spännande. Att evolutionen belönar ett visst mått av rastlöshet även om det är ruttet. Vad bryr sig universum om ruttet om det gagnar att det blir fler dryga killar som raggar på sexiga brudar. Det som ger bäst avkastning belönas.

Universum är en hänsynslös maskin.

Nu till möjligheterna…

Den situation du befinner dig i må vara bedrövlig, men den är också en möjlighet att kasta dina ömsesidiga trevligheter överbord.

När kontraktet nu är brutet har du tillfälle att befrias från sina plikter och även passa på att hitta anmärkningar på din partner som din lojalitet tidigare hindrade dig från att exploatera och odla.

Nu är det ett perfekt tillfälle att odla din egen odräglighet och slappna av. Du får nu tillstånd att äntligen minnas alla oförrätter där du bjussat på din generositet och inte fått ett skvatt tillbaka.

I en situation av nederlag är det faktiskt tillåtet att vara lite ohederlig. Att tänka det som gynnar Dig och gör ditt liv enklare. De tankar som gör att du mår bra, även om de kanske till en början kan kännas lite ovana.

Om alternativet är att utplåna sig själv är ju alla andra knep fullt tillåtna.

Här gäller det att upprätta sig själv och då ska man inte vara så noga med sanningen och hedern.

Det är ju ändå en kortvarig terapi för att ta dig genom krisen. När du peppat dig själv kommer du tacka din lyckliga stjärna att du blivit av med honom.

Ju förr du blir kaxigt egoistisk desto tidigare kan du börja leva loppan.

Till att börja med kan du fundera på vad du gillar helt på egen hand och börja odla din egen personlighet och den du var innan du ingick tillståndet av tvåsamhet.

Visst är det mysigt, men särsamhet är ändå grunden till en fantastisk personlighet. den du är när du inte utsätts för störningar av följsamhet, lojalitet.

Att bara vara sig själv är inte det sämsta. Det kan bli lite undanskuffat när man ingår i samskaplighetens underbarlighet.

Att vara lite cool helt på egen hand är ju ändå själva produkten. Varför man en gång blev utvald.

Ett perfekt tillfälle att bli sig själv.

4 gillningar

Jag fullkomligt älskar detta! :+1:

2 gillningar

Hej, jag hoppas du kommit över de mörka tankarna från i går. Det finns jourlinjer man kan ringa till.

Du är så mycket bättre än de mörka tankarna och barnen älskar dig.

1 gillning

Fruktansvärt!!!

Min man bedrog mig med. I 15år. 4 barn.
Har varit lyckligt gift i alla år, trodde jag.
När jag fick veta fick jag en chock. Du kommer vara i chock ett tag.
Min kropp slutade fungera. Det är en hemsk period men det blir bättre.
Du är värdefull! Du behövs!
Håll ut!
Vi är många som drabbats av samma svek.

7 gillningar

Skulle nästan gärna komma över till dig @FyraBarn och ge ditt X ? en å annan handpåläggning, hur fan e man funtad som beter sig så under så lång tid.

Han e ett svin

2 gillningar

Jepp @Bibbi

Bild här från gårdagens resultat efter snöoväder å iskyla runt Stockholm ---->

1 gillning

Byt användarnamn. Skaffa en enkel enhet (mobil, platta, laptop) som du har någonstans där han inte ser den. Sedan kan du läsa och skriva utan att han vet något. Du behöver en ventil. Du behöver ha någonstans att vända dig när han gör dig förvirrad och du inte vet vad som är rätt eller fel.

1 gillning

Om jag byter användarnamn hur vet ni att jag är jag ?:smiley:

Vad spelar det för roll om han ser det?
Mycket av det som skrivs mår han nog bara bra av att få höra!!

Men annars:
Gör som @Leaf säger.

Du har rätt till möjligheten att ventilera så mycket du bara behöver.
Du har rätt att få vara medlem här, så mycket du bara vill.