Sex för husfridens skull

haha alltså seriöst.
Ser du inte själv vad du sysslar med? När en person anser en sak så hävdar du att så inte är fallet.
På vilka grunder? Du säger ofta att andra inte lyssnar på dig, men helt ärligt så är det väldigt sällan du verkar lyssna på andra även du.

Du använder dig och även ofta av hur männen tycker och tänker, hur männen upplever, vad mannen får och inte får göra.

Detta med att kvinnor bestämmer har du snöat in dig på, frågan är om det är ett uttryck för hur DU kände det i din tidigare relation?

Exemplet att mannen inte får bestämma barnstol är väl bara löjligt?
Skulle hävda att det nog förekommer ganska ofta att man delar på bestämmandet i olika saker och ting.

1 gillning

Visst är det ditt privata mönster vi pratar om nu? För ingen av oss kvinnor som skriver här har upplevt den varianten.

1 gillning

Nu handlar inte detta om inredning för min del utan om arbetsfördelning i stort, men jo, det var min man som valde hur det skulle se ut hemma. Vi hade utslitna 60- och 70-talstapeter i flera år innan jag lyckades övertala honom att vi behövde tapetsera om. Han såg det som onödigt.

Men till sist gick han med på att renovera något rum och då åkte han iväg och fixade alltihop som behövdes. Han valde färg och tapeter och det gjorde han alldeles utmärkt när han väl fick ändan ur vagnen.

I vanlig ordning hade jag gärna följt med eftersom jag tycker att sånt är en rätt trevlig pargrej att göra tillsammans, men han ansåg att det var effektivast att göra det själv. Samma med själva utförandet. Han tyckte att jag kunde passa barnen och fixa mat så kunde han sköta renoverandet.

Ett av grundproblemen i vår relation. Jag ville samarbeta med honom och göra gemensamma saker. Han ville jobba undan allting effektivt på egen hand, för då fick han mer tid över till sina privata projekt.

Så mycket för mitt kontrollbehov alltså. Men i din värld har jag väl antagligen ett gravt kontrollbehov som inte stod ut mer än några år i ett helt orenoverat hus.

2 gillningar

Vad är det som gör att du ifrågasätter andras tidigare relationer och att du kräver att de skall redovisa det för dig?
När de sedan berättar hur det var, och du blir “positivt” överraskad så skall de sedan utveckla och redovisa ytterligare saker för att på något sätt försöka bevisa något för dig?

Vad är det du vill påvisa?

3 gillningar

Instämmer med Martor. Vad frågar du egentligen efter? Om jag ville styra allt detta själv? Eller om jag blev tvungen att göra det? Om han tog tillräckligt ansvar? Om jag körde över honom med mitt kontrollbehov?

Bilar hade jag egentligen inget att säga till om alls. Mat glömde exmaken bort att det behövdes. Jag fick välja mellan att påminna/tjata på honom (vilket ledde till att vi fick middag vid halvniotiden på kvällen) eller ordna det själv.

Gardiner tyckte han inte var viktigt över huvud taget. Inte jag heller egentligen, så det var ett lågprioriterad område hos båda. Jag har flera gardinfria fönster (korrigerat skrivfel! :smiley: ) även som singel.

Möbler… tja, det var inget vi lade pengar på. Vi hade nämligen inga pengar att prata om, unga som vi var. Vi fick mycket gratis från släkt och vänner och det nöjde vi oss med. Exmaken hittade en fin begagnad soffrgrupp minns jag. Den blev kvar under hela äktenskapet.

Säng köpte vi faktiskt ny - tillsammans! Det var ett av få tillfällen när vi gick tillsammans på en möbelaffär och valde något nytt. Vi var mer prisstyrda än smakstyrda, så någon konflikt blev det aldrig.

Barnuppfostran… Vi var överens i teorin. Ingen skild uppfattning om hur man uppfostrar barn. Vi hade samma värderingar, men han hade inte tid att delta. Han lämnade över ansvaret till mig för det mesta. Han var som Alfons Åberg som alltid bara skulle göra en grej. En grej som råkade ta hela kvällen. Sen dök han upp vid 23-tiden med ett förvånat “Oj, blev klockan SÅ mycket?”

Du är för insnöad på dina förutfattade meningar. Baserat på dina könsfördomar tror du att du vet vilka problem som har orsakat skilsmässor. Men det är precis detta jag syftar till när jag säger att du aldrig kan säga något om andra människor bara för att du vet vilket kön de har.

3 gillningar

Jag tror att ganska många som med mig varit på detta forumet ganska länge, jag själv sedan 2017, har nog reflekterar både en, två, tre och betydligt fler gånger över tidigare relation/er.
Många har i sina egna trådar men även andras trådar säkerligen skrivit reflekterande i sina svar gällande lärdomar och erfarenheter från sin tidigare relation.
Säkerligen både vad gäller sitt ex beteende men även sitt eget.
Jag upplever att väldigt många här är väldigt öppna.

Naurligtvis så är man alltid färgad av sin egen upplevelse men många försöker ändock att både sätta sig in i en TS situation och ändå försöka svara någorlunda objektivt.
Jag tror de flesta här inne är just medvetna om att det enbart är ena partens version vi delges.

Vissa likt dig själv har svarat i oändliga antal trådar och skrivit tusentals inlägg både om sig själva och andra.

Personligen tycker jag att hela jämställdhetsdebatten som förs är ganska tydlig att det handlar om lika rättigheter och möjligheter oavsett kön.

1 gillning

Att försöka dela upp allt 50/50 är väl den desperata lösning man hemfaller åt när man inser att arbetsfördelningen i hushållet är hopplöst skev, för att åskådliggöra orättvisan.

Om du har en kollega som du ska dela en viss arbetsuppgift med, och den kollegan i stort sett inte jobbar alls, hur tänker du då att du bäst hanterar den situationen? Hur tydliggör du skillnaden i er insats? Vad händer om du låter kollegan göra sina delar av era gemensamma arbetsuppgifter på “sitt sätt” och det betyder att de inte blir gjorda eller katastrofalt dåligt gjorda för din egen anställning, lön och allmänna tillfredsställelse med jobbet? Ponera till exempel att du ska skriva rapporter baserade på siffror från din kollega, som han antingen aldrig lämnar överhuvudtaget eller alltid är fullständigt felräknade och ofullständiga? Då tänker du att det är inget problem för han har sin nivå och du har din och han får göra på sitt sätt?

3 gillningar

Problemet är att människor som precis skriver sitt första inlägg i desperation många gånger inte vid dessa tillfällen varken är förmögna att reflektera ej heller ta till sig långa reflekterande utlägg.
De flesta befinner sig i chockfasen och där och då är det vitala sakerna de behöver hjälp med.
De flesta är ju medvetna om krisens olika faser (Chock - Reaktion - Bearbetning - Nyorientering) och i dessa faser behöver man också bemöta personen på ett lämpligt sätt. Detta är något vi alla går igenom, med olika individuella tider i de olika faserna.

Fast det är väl sällan det är just 50/50 och det i sig är ju ett otroligt statiskt sätt att se på det.

2 gillningar

Och det löses heller inte med tålamod eller förstående samtal. Stora olikheter går inte att kommunicera sig förbi. Särskilt inte om man inte ställer samma kommunikationskrav på båda två.

Jaaa det kan tänkas “försvåra markant” för dig att göra ditt jobb på ett tillfredsställande sätt om en person du ska dela arbetsuppgifterna med inte bidrar alls och du får välja mellan att jobba för två eller att jobbet inte blir gjort på ett för arbetsgivaren acceptabelt sätt. Men frågan var hur du hanterar situationen, om att försöka åskådliggöra arbetsfördelningen mellan parterna inte är en lämplig strategi?

Men du kände inte att du utövade ett kontrollbehov som gjorde det helt omöjligt för din kollega att överhuvudtaget bidra när du drev på för att “avgränsa vem som gör vad”? Tänk om din kollega då kände sig så dominerad och kontrollerad att han bara la ner och kände att det inte var värt för honom att ens försöka jobba på arbetet?

2 gillningar

Det var ju lägligt för dig att du hade någon annan att skjuta över problemställningen på. Tänk om det är ett litet företag, och du är chefen/ägare av företaget?

Eller om de bildat och äger företaget tillsammans…

1 gillning

Vilken bisarr värld du lever i! Någon gång måste du inse att ditt äktenskap med din fru inte är liksom en mall för alla andra. Det du beskriver är DINA problem med DIN fru. Andra par har det inte likadant och beter sig inte heller lika.

Men visst, min exman verkar ha ganska stora likheter med din exfru. Samma kontrollbehov som hon och samma orimliga krav i vardagen.

2 gillningar

Vad är det vi snackar om här? Typ tanken att måla naglarna och sätta in blommor är ett normalt beteende som även männen ska ta efter istället för att ägna säg åt onormalt beteende så som att meka med bilen och se på fotboll? Nä, det är det nog inte. Det finns massor med beteenden som endera kön tenderar ägna sig åt men som inte kommer upp i diskussionen. Så då är det inte så att män generellt ska förkvinnligas och deras manlighet utplånas. Utan det som kommer upp är det som skaver i förhållanden. Att en part inte tar ansvar kommer ofta upp. I många inlägg här är det en man som inte tagit ansvar. Men här finns också män som väljer att lämna oansvariga kvinnor. Exakt samma beteende sabbar förhållande, och det spelar nog mindre roll om den beter sig så står eller sitter när den kissar. Samma beteende sabbar även samkönade förhållanden.

Sen har du en poäng i att det upplevs som kontrollerande av mannen. Ibland förtjänt, ibland ej. Hushållsdiktatorer har jag sett in action också. Oavsett om det är lat man eller orimligt kontrollerande dam så tror jag det beror till absolut största del på inlärt beteende och inte hormoner. Kvinnor har växt upp i ett samhälle där det utgås från att de ska ha koll på barn och hushåll. Männen har det med, har hört sin far hänvisa till “regeringen”. Det finns talesätt som “happy wife, happy life”, och det blandat med konflikträdsla, och med de inlärda förväntningarna gör att många män faller in i en passiv roll i förhållanden när det handlar om hushållsgrejer. Och kvinnor faller in i projektledarrollen. Och jag tror att inget av könen trivs i den rollen.

Men det är inlärt beteende. Jag fastnade själv i det, eller jag borde väl säga vi. Men det är inlärt, inte biologiskt. Det går att lära från. Vad det handlar framför allt är att veta vad man själv vill och tycker, och kommunicera och stå för det. Man ska inte vara till lags fast man egentligen inte gillar det. Och accptera att den andra kan tycka olika än en själv. Både kvinnor och män vill ha en vuxen och fungerande människa som partner. Det är inte lätt att ta sig ur den fogliga rollen om man varit fast i den. Och jag kan säga att det inte alltid har varit lätt för min partner att se att mina åsikter och tankar är lika legitima som hennes, trots att hon är kvinna och samhället har lärt henne att vissa domäner är kvinnornas. Det är bara att stå på sig. Vill man dela ansvaret måste man dela på beslutanderätten.

Men visst, jag kan ha fel. Kanske är beteendet ovan helt rotat i hormoner. Det som varit kommer alltid att förbli och det ska inte ändras. Men jag tror inte det. Och det du skriver om att jämställdhet innebär att kvinnor ska vara chefer och att allt manligt beteende ska ses som onormalt, jag tror inte någon här delar den bilden av jämställdhet så det är nog en bild du själv målat upp. Manligt beteende i form av övergrepp däremot är väl ändå rätt rimligt att försöka komma till bukt med, tycker du inte?

4 gillningar

Det gör nog ingen. Du är bitter på din fru, det är helt okej. Men som vi skrivit om och om igen, ingen av oss köper att er skilsmässa är modellen för alla.

Nej, psykologer säger inte detta. Du skriver att du inte tycker om när andra använder epitet. Men själv använder du snöflinga, drick bud light ((vad du nu har för behov att uttrycka ilska mot trans i dessa trådar vet jag inte), woke, radikalfeminist. Töntigt amerikanskt…

2 gillningar

Det beror på situationen.
Där en person lever i en dysfunktionell relation som tar mer energi än den ger, kanske t o m med fysisk och psykisk misshandel, övergrepp, kränkande behandling och partnern vägrar tala om problemen, vägrar arbeta på att förbättra relationen, vägrar lyssna på sin partner finns det inte möjlighet till någon förändring. Menar du att det är den utsatte som ska visa tålamod och försonas med att leva utsatt i en destruktiv situation?

Det finns de som inte kan, förmår, orkar, vill se sin del, som inte vill ta sitt ansvar, som inte bryr sig eller som är nöjda som de är, som bara ser sin egen navel och tycker att alla andra ska anpassa sig efter dem, fylla deras behov men de ska få behandla andra hur som helst. Det är de och allenast de som är problemet, de saknar förmågan/ viljan att se, bry sig om och lyssna på andra. För ytliga bekantskaper och i uppvaktningsfasen kan de vara nog så roliga, charmiga, trevliga men när banden knyts närmare blir de energitjuvar, vissa tyranner som steg för steg begränsar partnerns frihet, skuldbelägger partnern gradvis för att få makt över partnern som tassar på tå och försöker anpassa sig till dess den förlorat sig själv och är helt i händerna på dem. Narcissister och empater dras ofta till varandra med förödande resultat för empaterna.

Sedan finns det fall där båda parter bidrar till att sabba relationen men är det bara en som vill försöka arbeta på att förnändra det till det bättre och inte förmår nå fram till sin partner, om partnern vägrar samtal och inte respekterar och vill lyssna till sin partner går det inte.

Vilka är det som hittar till detta forum? Jag betvivlar majoriteren av dem som söker sig hit är personer som kan kommunicera med sin partner, par som kan tala om sina problem, som lyssnar på och för konstruktiva samtal. Jag skulle snarare tro att majoriteten är de som är nära eller som passerat the point of no return.

Om någon beskriver en dysfunktionell relation där ts far illa och partnern vägrar se och ta ansvar för sin del, vägrar samtal och vägrar att arbeta på relationen för att få till en förändring ser jag ingen möjlighet till någon ömsesidig försoning. Varje beskrivning, varje fall måste bedömas för sig

Det finns trådar där jag gått in och bett ts tänka efter om det verkligen är värt att lämna, i andra har jag uppmanat att lämna. Ja, jag läser bara en sida men av det jag läser tycker jag mig kunna se a) hur villig/ ovillig ts partner är att vilja jobba på problemet b) hur villig/ ovillig ts är att jobba på problemet c) beroende på mängden av och vilken information ts ger vilka förutsättningar det finns till en ömsesidig, konstruktiv lösning. En sådan kräver ömsesidig respekt och vilja till en positiv förändring.

Jag tror som sagt att av dem som funderar på att lämna och som hittar hit är det en minoritet som har funktionella partners som är villiga och som klarar av att kommunicera och samarbeta för att hitta lösningar. Så det här är sjukstugan där många av de värsta, mest hopplösa fallen hamnar.

4 gillningar

@Tailor
För att sammanfatta dina inlägg i denna tråd. Eller kanske i alla trådar:

Du måste ta tag i din bitterhet och du måste ta tag i din kvinnosyn

Vad som hände i ditt förhållande kan jag inte svara på, eftersom din beskrivning av både relationen och din exfru har ändrats markant längs tiden gång. Och du verkar bli mer och mer hatisk för var gång du beskriver den och för var gång du beskriver henne

Att man känner ilska och till och med bitterhet efter en relation är normalt. Men för de flesta är detta bara ett steg i sorgeprocessen, och sedan släpper man det och går vidare. Men du verkar ärligt talat bli argare, bittrare och med hatisk för var tråd och vart inlägg du läser på detta forum. Det här är ett stödforum där de flesta mår bättre av att få skriva och läsa (och även få vänner!) Mitt under sitt bearbetande.
Men @Tailor, mår du ens bra av att vara här? Hjälper det dig att läka, förstå och gå vidare från ilskan?

Eller blir det istället näring för ditt har och din bitterhet?

Och varför har du ett sådant behov av att låta alla kvinnor på detta forum bli måltavla för ditt hat? Varför tillskriver du oss en massa egenskaper som vi inte känner igen oss i och aldrig ens haft? Och varför blir du hånfull och överlägsen de gånger som vi inte accepterar att få etiketter i pannan som är falska?

På samma sätt beter du dig faktiskt också illa mot män i allmänhet. Du tillskriver även dem negativa och könsstereotypiska egenskaper som är allt annat än smickrande, och som vida överstiger det manshat du ofta beskyller oss för.

Vi måste alla hantera våra negativa känslor efter uppbrott, @Tailor , men ingen av oss får straffa hela världen för den sakens skull.
Du måste börja hantera ditt liv, och du måste börja göra det utan att ge dig på andra

2 gillningar

Själv står jag för separation och försoning istället för bortslösat tålamod.

Jag är helt försonad med båda mina ex idag och har en bra relation till båda.

Det hade aldrig gått att åstadkomma om jag hade stannat med dem, eftersom vi hade alldeles för olika prioriteringar.

När jag tittar på hur de har ordnat sina liv idag förstår jag knappt hur vi kunde hänga ihop så länge som vi faktiskt gjorde.

Det blir så uppenbart att vi aldrig passade ihop.

Så min lärdom är att man inte ska slösa bort sitt liv på att jämka ihop tillvaron med någon som har en helt annan syn på hur man skapar en trivsam vardag.

Mycket bättre att våga inse när skillnaderna faktiskt är för stora.

4 gillningar

Jag hoppas innerligt att en vuxen karl vet vad “ta ansvar” betyder och inte behöver lära sig det med sin vuxna partner!