Separation - ångest

Så sant. Jag hatar också alkoholismen.
Hade en förälder som jag försökte hjälpa hela livet ur den. Tills hen dog för drygt 1 år sen.

Jag kan se vad du säger, allt är ”jag”. Han ser ju inte att barnen lider om jag lider eller om han som förälder inte tar sitt ansvar.
Han sa igår att han inte dricker hela whiskyflaskor mer, men ändå både öl o whisky varje kväll.
Hur in i helv ska han ta sig ur den drogen? Med tanke på att hans karaktär är snabba fix och snabba reaktioner.

Jag och det sorgliga är att även om de är nyktra så fortsätter allt att cirkulera kring dem och deras lidande. Det är som att de dricker bort delen som kan känna in andra, eller så fanns den inte där från början och det var därför de blev sjuka. Svårt att veta och egentligen inte särskilt viktigt vad som kom först.
Och det här jävla helvetes ljugandet, fy fan. “Inte hela whiskey flaskor” Ja men just det, som om…

Det är ett tag sen, men som barn till en alkoholist vill jag bara säga: barnen ska inte sova hos honom förrän han är helt nykter och tillförlitlig. Jag befann mig i hemska situationer som barn, för att den ena eller andra föräldern var onyktra. Skulle aldrig i mitt liv utsätta mina barn för det. Barnen har så klart en lojalitet mot sin pappa även om han beter sig illa, men som nykter och tillförlitlig förälder har du all rätt (och enligt mig skyldighet) att skydda barnen från det de ser och upplever hos en alkholiserad förälder.

3 gillningar

Helt rätt.
Jag har inte ”vågat” stoppa henne från att åka dit.
Men har stärkt henne i att hon ska lita på sig själv, att om hon inte vill ska hon inte.

Nu har något hänt. Skolan ringde för en vecka sen. Den lilla stackaren hade gått till skolsköterskan och berättat att hon mår dåligt av skilsmässan. Att hon är orolig. Hon hade även berättat att ”pappa dricker öl och är arg”.
Skolan ringde för att säkerställa att hon inte bor hos honom. Vi hade ett långt bra samtal och min dotter ska få prata av sig hos skolkuratorn.
Jag peppade min dotter för att hon var så himla klok och lyssnade på sig själv och framförallt att hon berättade.
Så nu har jag stöd för att säga nej. Nu kan han inte skylla på mig. Men han har slutat fråga henne. Han fattar väl att hon inte vill vara där.
Han vet inte ens om att skolan ringt.

1 gillning

Går på samtal hos kvinnojouren.
Sa till samtalsstödet att exet lugnat sig. Han verkar ha träffat en ”kompis” som lugnar hans ångest på diverse vis.
Samtalsstödet tyckte inte jag skulle tro att han lugnat sig. Att han är oberäknelig och oförutsägbar. Ja det vet jag ju. Men ändå trodde jag att vi kommit så långt i skilsmässan att han sansat sig och kommit till någorlunda ro i situationen.

Igår var jag ute och tog en drink med vänner.
Han kom hit idag enligt planerat, tillsammans med en byggkille som fixar småsaker i huset inför försäljningen.
Han var helt galen, helt svettig och såg skrämmande arg ut. Han sa att han minsann inte kunnat sova för att jag varit ute sent, han ”var tvungen att dricka whisky kl 04 för att kunna sova nån timme”, han hade sett i kameror att jag ”fixat ordning håret och vilken tid jag kom hem och varför var håret rufsigt då?” Tusen frågor om vilka jag träffat och varför. Vad jag haft på mig och tvingade sig få se vad jag hade under byxorna. Grabbade hårt i mina kläder för att slita och se.
Jag har fått bekräftat av folk som sett honom tillsammans med sitt bottenslam (ursäkta att jag är så nedlåtande men den här kvinnan, bottenslammet, är ingen schysst person). Jag frågade det, hur det kommer sig att han kan umgås med den här kvinnan, medan jag blir ifrågasatt för fantasier som inte ens skett. Hans svar var ”för jag ser att du förändrats och blivit så som jag tjatat om att du ska vara, har string och klär dig sexigt.”
(allt det här sker alltså i hans huvud, jag är samma jag). Han rättfärdigar sitt kontrollerande av mig med det?
Ja jag vet, jag borde inte bry mig, inte resonera med honom ens. Jag sa till honom att jag inte bryr mig om vad han gör och han ska inte ifrågasätta mig. Han grät, sa att han saknar mig, att han har svårt att släppa mig. För att i nästa stund snällt säga att ”du kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta”. (jaha wow, som om det skulle betyda ett skvatt)

Jag skriver inte för att ömka mig själv här.
Mer för att föra anteckningar över hur han beter sig. Och såklart för att få goda råd.

Han sa ”vi ses imorgon och då ska jag göra ditt och datt med dig” (sexuella anspelningar) för vi ska ha hem inredare och gas-gubbe två olika klockslag. Jag måste härifrån däremellan. Vill INTE vara själv med honom.

Men herregud. Ja, vad ska man säga. Släpp aldrig garden. Det här är en sjuk och farlig man, det kommer liksom in bara ”gå över”. Jag vet att du önskar det och gärna tolkar in det för det underlättar i din vilja att komma vidare.
Men släpp inte garden. Var ALDRIG ensam med honom och för fan, tejpa över de jävla kamerorna! Det är ju sjukt att han kan sitta smygtitta på dig när du är hemma. Skrämmer inte det dig?

1 gillning

Varför tar du dessa diskussioner med honom?
T ex om bottenslammet, det visar bara att du bryr dig, ni låter som ett svartsjukt par.
Detta kan inte vara din strategi, det funkar inte.
När kommer annons ut?

1 gillning

Kamerorna är utomhus.
Jag låter dem vara för jag orkar inte ta det bråket med honom, vet hur det skulle låta -”Det är mitt hus också, jag behöver hålla koll så obehöriga inte tar sig in.”

Snart flyttar jag! Hoppas på en lägenhet from 1/4 eller 1/5. Kommer antagligen få betala någon månad dubbelt. Vågar man chansa så på att huset blir sålt? Det är ett bra område och fint hus.

Marknaden är väldigt nyckfull. Jättesvårt att svara på.

Han är skvatt galen, no more no less :woman_facepalming:

Men alltså, “han hade sett i kameror”… är det inte hög tid att riva ner dessa nu, eller ska han få sitta hemma hos sig och bevaka dig i ditt eget hem?

Har du inte redan tagit reda på var dessa kameror finns så är det hög tid nu, sitter han och titta när du går på toaletten, i sovrummet osv.

Sinnessjukt :ghost:

Ta genast dit någon som kan scanna hela ditt hem för alla former av övervakningsutrustning och ta väck alltsammans direkt oavsett vad han dillar om ev inbrottstjuvar och annat… bort med skiten asap!!

1 gillning

Kamerorna är utomhus.
Jag låter dem vara för jag orkar inte ta det bråket med honom, vet hur det skulle låta -”Det är mitt hus också, jag behöver hålla koll så obehöriga inte tar sig in.”

Jaha… okej :thinking:

1 gillning

Ja jag vet, jag borde inte bry mig, inte resonera med honom ens.
Blir triggad i stunden. Frustrerad över att han tar för sig.

Är du säker på det?
Hur kan han ha sett allt han påstår sig ha sett dig göra i utomhuskameror? Han kan ha satt upp små inomhuskameror som nätt och jämt syns lite här och var.

1 gillning

Han ser bara när jag går in eller ut. I kameror utomhus. Har inte hört honom säga något som får mig att tro att det finns kameror inomhus. MEN jag vet att han är galen så jag vet inte.

Uhh… jag är själv så trött på det här nu. Men lever på hoppet om att det snart är över.

Fattar inte vad han vill.

Ehm, inte?

Han såg mig gå till bilen med håret lockat och fixat sa han. Sen såg han mig gå från bilen in i huset och då inbillade han sig att jag var rufsig i håret. Jag skulle varit tydligare i mitt inlägg.
Oavsett är hans beteende sjukt.

Ok, oavsett som du säger, det här är ett kränkande beteende på daglig basis, inget du ska behöva stå ut med för några ”inbrottstjuvars” skull. Men jag hör din taktik och säger inget mer om det.

Håller tummarna för flytt den 1/4 :two_hearts:

1 gillning

Nu undrar han om vi inte ska behålla huset och försöka igen.

mitt svar: NEJ

3 gillningar

Detta skulle kunna vara inledningen på en ny o ev farlig fas…. Var rädd om dig.

2 gillningar