Samarbetssamtal - barnet får inte bestämma var hon ska bo

Okej, ja men då blev det tydligare. Jag tror dock att du borde skippa att försöka ge honom råd om personliga saker just nu, ni verkar inte riktigt ha ett läge där det tas emot väl.

1 gillning

Jo, jag förstår hur du menar, men det måste nog komma från någon annan tyvärr.

Ja jag vet.

Därför förökte jag få in honom här😃

Ok. Åter igen får jag skulden. Och rådet att backa. :relieved:
Jag måste vara totalt korkad.

Och bara nu. Vips nu för 20 min sedan får jag ett mess från dottern. Hon får en hund som ska bo hos mig vv vecka. Borde inte pappan pratat med mig om det innan?
Jag svarade att det går väl bra. Vad ska jag göra när han redan lovat? Men jag har redan två hundar och snart en häst. Varför vägrar pappan prata om detta med mig först? Jo, han har uttryckligen sagt att han inte vill ha något att göra med mig

2 gillningar

Jag är bara så less på att när jag ber om hjälp så vlir det mitt fel och jag ska backa. Jag glr inget annat än backar.

Har din fd man förändrats radikalt sedan ni skilde er?

Ja, man kan sannerligen tycka olika om detta.

Jag och barnens pappa har absolut inte haft någon jämn 50/50-fördelning under somrarna. Barnen har fått ha rätt mycket att säga till om. Inte till hundra procent givetvis - de är medlemmar av familjen. Inte kung eller drottning av den. Hänsyn ska tas till alla. Men även till dem. Det är ju deras liv också.

De första somrarna efter skilsmässan hade inte ens barnens pappa vatten indraget. Ingen toa eller dusch. Stygga jag tog barnens parti och sa att nope, de behöver INTE bo där halva sommaren om de inte ville. Om de hade velat bo där och tyckt att det var spännande och annorlunda, fine with me. Men det tyckte de inte. De föredrog kortare vistelser.

Andra år har pappan haft dem på flera skollov i följd, för att det har varit familjehögtider i hans släkt, som bor långt borta. Inte tusan satte jag mig på tvären då, och krävde rätten till påsklovet bara för att han redan fått ha barnen på sportlovet. Det föll mig inte ens in, eftersom jag tyckte det var viktigt att barnen fick träffa sin farmor och farfar.

Men det är ju två skilda diskussioner i detta. Dels hur mycket barnen ska få säga till om. Dels hur samarbetet mellan föräldarna ska se ut. Jag får nog vara glad åt att det finns problem som jag faktiskt inte har. :grimacing:

3 gillningar

Som jag förstår ditt svar så är ditt ex i allt väsentligt (utom bagateller som svärande vid matbordet) densamma person som du skaffade dina barn med?!

VAD är det då som du är så förvånad över att det inte blir som du vill nu?

På samma sätt… om DU INTE vill ha den hunden han lovat hos dig varannan vecka så får du ju säga ifrån… herredumilde, människor är ju inte tankeläsare och de allra flesta har aldrig gått tankeläsarkursen så om DU vill något så måste DU bli tydligare och om du då blir “boven”… så, när det väl är värt det… so be it!!!

Vad är det som är så farligt med det?

Och… är det kanske så att du egentligen vill få din dotter permanent skriven hos dig och sommarboendet under hela denna sommar med hästen som intäkt skulle underlätta för dig att få hjälp med ändrad folkbokföringsadress därefter?

2 gillningar

Han har ändrat personlighet ja. Jag känner inte honom.

Har lovar dottern nu ikväll en hund utan att fråga mig först. Nu, i detta skrivandet, är min dotter ixtas för att pappan sagt att de ska köpa en hund till henne som hon får ta med sig till mig vv. Säger jag bej blir ju jag ett monster. Han ska ju fråga mig först om det är ok.
Nu sa jag ja till dottern då. Pappan svarade inte på tel. Annars blir jag den onda. Skit samma. Jag har redan så många djur. Men hade velat att han frågade mig först

Nej, det är ju precis DET du INTE ska göra… om du inte vill det själv!

1 gillning

Vad var det som var det dummaste du någonsin hört?

Att DU skulle vara tydlig med att DU absolut inte vill och kan vara delaktig i att ta valpen varannan vecka, eller vad menar du annars ?

Det är okej att känna sig orkeslös och trött och allt annat också för den delen… Sov gott till dig, jag ska gå och lägga mig jag med. Tog en paus och gjorde chokladglass, men nu är det läggdags för oss alla.

Du kommer att klara detta i sinom tid, men du har en del arbete framför dig och det är inte alls enkelt och det har har inte varit för någon av oss här :muscle: :revolving_hearts:

1 gillning

Om man i den här gruppen inte ens tycker att man som förälder ska prata med varandra INNAN man lovar barnet en hundvalp som hon ska ha hos MIG. Ja då är jag på fel ställe.

Men hur tar jag bort mig?

Ta en natts sömn till att börja med och ta det där med att ta bort dig i morgon… börja med att komma till mig i morgon så bjuder jag på chokladglass när den väl frusit till :ice_cream: :revolving_hearts:

:sleeping:

Japp, nu har jag vilat och köpt tre minigetter som barnen ska ta med sig till pappan varannan vecka. Barnen är så lyriska men pappan vet inget än. :smiley: Det är så man gör​:+1:

1 gillning

Jag vill bara inflika en sak här.

När vi skiljer oss tar vi ifrån våra barn möjligheten till att ha full tillgång till båda sina föräldrar hela tiden. I oskilda familjer kan barnen välja att gå till sin pappa när de har behov av honom, och till sin mamma när de har behov av henne. I skilda familjer förväntar vi oss att barnen ska ha mammabehov varannan vecka och pappabehov varannan vecka.
Är det verkligen rimligt?

För mig verkar det rimligare att låta barnens behov komma först. Om de vill vara mer med sin pappa under en period så säger jag såklart att det är absolut ok. Men också att jag kommer att sakna dem och att de när som helst är välkomna hit. Det här är deras hem. Jag är deras mamma. De har alltid tillgång till mig. Så också till sin pappa.

Jag förstår inte inställningen att barn skulle vara nån sorts opportunister som smider ränker och manipulerar sin omgivning för egen vinning. Visst för tonåringar det emellanåt, men för det mesta vill de faktiskt ha tillgång till båda sina föräldrar.

7 gillningar

200% håller jag med❤️

Självklart så ska man fråga den andre föräldern innan man lovar barnet att den får ta med hunden hem till dig!!

1 gillning