Reflektioner i efterhand

Åh, självinsikt är ju alltid så mycket bättre än ingen självinsikt alls. Oavsett när den kommer❤️

Förstår känslan och känner likande saker, att det känns svårt, tufft och jobbigt men jag vill utmana mig själv, jag vill välja kärleken… fast jag har märkt att det sitter så djupt och inpräntat och att det inte räcker att jag förstår det på ett intellektuellt plan… jag behöver aktivt jobba med det i vardagen. När jag varit och är singel är jag oftast som tryggast… men allra mest längtar jag efter den där djupa kärleken samtidigt vet jag hur mycket jag lever ut min anknytning ibland. Skönt att höra att andra går igenom samma även, det är så lätt att känna sig ensam i sånt här. Ja, jag vet vilka dom är, dom är bra. Det ska finnas en bok på engelska om detta som sägs vara bra, som jag inte har läst ännu…

3 gillningar

Ja, det låter fyrkantigt, men själva verket var mitt X långt ifrån fyrkantig i det stora hela. Han är snarare en konstnärlig och intellektuellt flexibel person som också vill väl. Men, som jag förstått, i vissa situationer trumfades all annan personlighet över av anknytningsmönstren som “slog till”. Det var ju inte medvetet från hans sida. Men visst - resultatet blev att jag upplevde honom som plötsligt väldigt fyrkantig.

Jag förstår det, och det måste vara knepigt att hantera motsatserna inom sig. Jag försökte förmedla till mitt x att jag såg alla hans sidor och kände ömhet för det sårade barnet samtidigt som jag respekterade den vuxna och intressanta mannen. Jag tror det hade gått att balansera om han varit lite mer medveten och själv accepterat barnet där inne. Men i stället blev jag bortmotad och avvisad så fort jag kom för nära och det var inte heller tillåtet att prata om det. Om man jämför med en person som har ett fysiskt handikapp, så måste den personen utveckla ett moget förhållande till något som alla människor ser och reagerar på. Men osynliga “handikapp” kan döljas så mycket att den som har dem inte behöver arbeta med sig själv och därmed utvecklas. Vissa gör det förstås, men inte alla.

3 gillningar

Jag tycker också att den här sidan har varit hjälpsam, om än lite rörigt layoutad och lite amerikanskt pratig ibland.

2 gillningar

Tack för länken, verkar jättebra :+1: :handshake: :smiley:

Du gjorde säkert det bästa du kunde. Jag tror någonstans att det inte spelar någon roll vad andra gör så länge vi inte möter också själva, som du säger, det är lättare att dölja/inte titta på det där inne. För allt som jag har agerat ut i mina relationer, alltså det ser jag först nu, jag kunde inte se det då. Alltså det händer något inom en när man är sådär otrygg, man stänger liksom av, och det går inte att känna något än rädsla eller otrygghet och automatiskt gör man allt gör att skydda sig. Även om det är till sin egen nackdel. Beteendet går ju oftast per automatik tills man börjar jobba med det. Det här är min egen erfarenhet. Det är först nu jag ser hur mycket jag levt ut mina mönster. Sen är det fint att man kan ha människor i sin närhet som hjälper en på vägen eller som ger förutsättning för trygghet men det krävs ju att man öppnat upp ögonen för det själv. Åh det gör ont i hjärtat när jag läser det du skriver, för jag vet att jag stött bort människor i mitt liv, och att jag då har trott att det har varit det rätta att agera så och nu i efterhand så inser jag hur mycket jag levde ut det. Att det aldrig beroende på dom utan att det blev för mycket för mig och hur mycket jag gjorde det sista jag egentligen ville, jag ville ju aldrig vara ensam men ändå så stötte jag bort människor så långt jag kunde. Men då när jag var i det så trodde jag det var fel på alla andra…

7 gillningar

Tack för att du svarar och ger din bild! Jag blir rörd och glad av det, eftersom jag inte kunnat prata med mitt ex om de här sakerna, då han inte ville kännas vid anknytningsteorin och sedan bara gjorde slut och försvann. Det känns skönt att få lite mer validering, även om jag gått igenom det mycket med min terapeut, och mest skriver för att skriva av mig upplevelsen och kunna gå vidare.

Just det här med att leta fel hos den andra är det jag ska skriva mer om snart, det var något som tog större plats i vår relation när den blev mer etablerad och intim. Tack för att du delar med dig!

2 gillningar

Tack själv❤️
Att leta fel hos andra eller hitta fel är en väldigt vanlig strategi och för undvika att någon ska komma nära när man är undvikande. Det har jag gjort många gånger, nu medveten om det men då omedvetet. Man tror det hjälper att man byter ut personen.

Det gör ont att känna sig avvisad av någon, att den bara stänger av och försvinner. Jag vill bara skicka med dig att när man gör så, så har det aldrig med den personen att göra… man gör det man känner till och förmår, har så många gånger varit på den platsen. Man gör det för att undvika det som gör ont, att någon kommer nära men man ser ju inte det i stunden själv. Vi älskar utifrån vår egen självkärlek. Har inte läst din historia men du verkar vilja förstå och det är så fint att få ha det i en relation.

1 gillning

Jag håller med om att det troligtvis inte finns något mer eller annorlunda du kunde ha gjort Honungspaj. Man kan inte ändra på någon som inte själv vill vara med i det projektet. Det går inte hur mycket du än vill eller hur bra du än försöker.

Omkring tiden när jag gjorde slut med exet så såg jag en barnfilm med barnen “När Marnie var där” som fick mig att låsa in mig på toaletten och fulgråta. Den handlar om ett barn som är mutist och väldigt ensam, deprimerad och inbunden som träffar en kompis som drar ut henne ur tystnaden och ensamheten och till att reda ut knutarna som gjorde att hon mådde så dåligt så att hon mår bra igen. Och det slog mig att det var något sådant jag inbillat mig skulle kunna hända med exet, att om han bara fick se alla fina och bra grejer med relationer och komma ut och göra roliga saker ihop etc så skulle han bli glad, börja uppskatta det och själv vilja ha sådana saker. Men så blev det ju aldrig, han började aldrig att tycka om att prata med mig, att göra saker tillsammans eller tycka att det var kul att göra saker ihop med andra. Han fortsatte att vara lika tyst. Och att till sist lämna honom innebar ju liksom att ge upp och lämna honom åt sitt öde i tystnaden och ensamheten.

Men i slutändan så är det ju ändå så att en vuxen människa måste få välja själv. Jag tycker synd om mitt ex, men han kanske faktiskt är helnöjd som han är och vill fortsätta att vara exakt så. Det kanske bara är för mig det ser deppigt ut. Ingen annan kan göra valet åt en, vill ditt ex vara som han är så måste han få det, och uppenbarligen fungerade det inte alls för dig vilket är väldigt förståeligt.

3 gillningar

Så intressant med detta med anknytningsteorier… jag gjorde testet på battrerelationer.se och befanns vara “Lätt ambivalent otrygg” men det skiljde iof bara en tiondel från normalskalan. Men jag kanske borde återuppta min terapi… för detta med anknytningsteorier har aldrig kommit på tal ens, trots dryga tre års terapi :thinking:

Det verkar finnas tre sorters terapeuter i förhållande till anknytningsteorin. Den första har dålig koll och det var bara något de passerade en kort stund under sin utbildning. De blev mycket mer intresserade av andra delar. Den andra sorten har koll och plockar fram den när de anser att det är aktuellt, men inte annars. Den tredje sorten är nischad på just AT och behandlar personer främst utifrån den.

Min terapeut var av den andra sorten. Hon hjälpte mig att förstå vad jag varit med om genom att lyfta den som en viktig del av förklaringen. Men hon är i övrigt en holistisk person så hon har inte låtit allt i våra samtal handla om detta. Dessutom, lösningen för mig med huvudsakligen trygg anknytning, är ändå bara det ”vanliga” i terapi - förstå sig själv och andra bättre.

Men om man har den otrygga anknytningen så tror jag att en nischad terapeut är väldigt bra, för då får man mycket mer förståelse och mer riktade övningar. En vanlig övning är att göra ”tvärtom”. Känner du desperat behov av att jaga någon för bekräftelse, låt bli och gör något för dig själv istället. Känner du ett plötsligt behov av att dra dig undan i nära stunder eller börjar leta fel på din partner, gör tvärtom. Stanna kvar, gå till och med närmare, och möt obehaget det väcker. Men det här tror jag inte är något som du behöver jobba med väl?

2 gillningar

Jag har väl egentligen aldrig tänkt på det så jag heller, att jag skulle behöva det. Tidigare i livet så har det inte ens funnits på kartan att jaga efter, vara svartsjuk eller tvärtom bara leta fel och konstruera orsaker till att få dra sig undan och försvinna.

Det här självtestet var dessutom svårt för man skulle både betrakta den nuvarande (i mitt fall sista) relationen och samtidigt alla tidigare relationer… och det blev så knepigt för mig då den här sista i mångt och mycket var en upplevelse jag aldrig tidigare stött på i mitt liv. Varken hos mig själv eller andra.

Så det var skitsvårt att svara för jag skulle egentligen behöva göra testet två gånger. En för hur jag alltid tidigare varit, känt och agerat och iaf delvis gör idag… och en gång enbart för hur det till slut blev i denna sista relation som nästan tog knäcken på mig. För svaren blir i princip diametralt de motsatta. Idag är jag mycket mer tbx till den jag var innan honom. Vilket inte minst den här sista och totalt oväntade vändningen tydligt bevisar. För nu känns ju det beslut jag tog som helt självklart, men hade den här möjligheten uppstått i närmare anslutning till när han bara försvann, då hade jag med all sannolikhet aldrig kunnat stå emot honom :woman_facepalming:

2 gillningar

En annan sak som jag upplevde tidigt i förhållandet, men som jag då skakade av mig, var hans svårigheter att ta emot beröm eller uppskattning från mig. Många av oss tycker väl att det är lite genant med sådant, men med honom kändes det som om han avsiktligt misstolkade beröm, och hade en liksom “misstänksam” inställning till det.

Jag sade t ex i början flera gången att han var ett verkligt fynd. Då svarade han att ett fynd för honom var en tråkig lågprisvara som man köper för att det är billigt, inte för att man vill ha den egentligen. Jag svarade då att för mig är ett fynd snarare känslan när man går runt på en loppis och hittar en äkta Ming-vas på en hylla. Han accepterade min förklaring, men det kändes ändå inte riktigt bra.

Han var ju lite blyg och hämmad i kärlek, och jag tänkte att han inte hade så mycket erfarenhet efter 37 år med samma person, i ett förhållande som under senare år varit ganska kylslaget. Så jag bestämde mig för att ganska tidigt våga säga till honom att jag älskade honom. Jag visste att jag gjorde det, så det var inte för tidigt för mig, men jag hade nog väntat lite till om jag varit med någon som själv kändes mer modig, för att se om han kanske skulle säga det först. Men med mitt ex tänkte jag att det skulle ge honom lite självförtroende och trygghet om jag uttryckte det. Vid det laget hade vi haft så många intima stunder att jag kände mig säker på att det vi båda kände var kärlek, eftersom ingen av oss är sådan som enkelt släpper in någon annan lite hur som helst.

När jag sade det blev han tydligt påverkad och skrattade och kramade mig och fick tårar i ögonen. Jag antar att han blev både glad och rädd, och framför allt kanske kände sig lite stressad över vad han själv skulle säga. Jag sa typ “du behöver inte svara samma sak just nu, jag ville bara sätta ord på hur jag känner för dig”.

Men långt senare, efter att vi båda ofta sagt “jag älskar dig” till varandra, vid något tillfälle när han började rada upp olika saker som var “fel” med mig, då kom det här plötsligt upp. Jag hade sagt “jag älskar dig” alldeles för tidigt, och därför kunde man inte lita på mig. Som om det fanns ett rätt och ett fel. Och som om han till varje pris behövde avfärda det jag sagt så att det inte skulle gälla, ungefär som när han ifrågasatte om min beskrivning av honom som “ett fynd” var positiv eller negativ.

Att inte riktigt vilja ta till sig beröm eller kärleksord, det känns som att det handlar om både en negativ självbild, men också att det blir krävande att höra sådant för att man liksom måste leva upp till dem och helst svara tillbaka. Många med undvikande anknytning verkar vara väldigt känsliga för att det “förväntas” saker av dem, och de vill ju inte heller känna sig bundna. Att “erkänna” att den andra är fin, bra, härlig och älskvärd blir som att “lova” något. Säger man inget så har man ryggen fri och dörren öppen.

Det är min tolkning just nu. Men då, i början av vår relation, och medan den var så fylld av förälskelse och utforskande, då tänkte jag bara att det var lite konstigt.

Jag fick väldigt sällan höra positiva saker om mig själv från honom också. Nu är jag inte så beroende av bekräftelse. Men någon gång sa jag lite skämtsamt till honom typ “du får tänka på mig som en krukväxt som du vill ha kvar, då måste du ge lite näring och pyssla om mig lite då och då”. Han blev lite förnärmad.

2 gillningar

Ja du har jätterätt i det. Man känner sig lätt kvävd, närhet förknippas med krav. När man är otrygg undvikande. Även när folk uttrycker känslor. Det är jättevanligt och något jag upplevt själv. Minns så tydligt när jag var så förälskad en gång, jag gjorde slut efter några månader eftersom jag kände att min självständighet blev hotad (också en klassiker i undvikande) kände mig kvävd, han kom för nära känslomässigt. Efteråt insåg jag hur mycket jag saknade honom och fattade inte vad jag gjort? Hela min värld rasade och där började min inre resa med att förstå mig på hur min anknytning styrt alla mina tidigare relationer. Detta var snart 3 år sen, och jag har jobbat med det jättemycket och ”övat” mycket när jag dejtat och det har blivit mycket bättre.
Jag hade ett samtal med den jag hade gjort slut med något år efter och han frågade varför jag störde mig på honom så mycket och hur jag kunde agera så… usch det gjorde så ont för jag förstod ju inte själv vad jag gjorde då men förstod det då när han var så ledsen. Jag tror det är väldigt viktigt och avgörande att vara medveten om sin anknytning och vilja prata och förstå saker kring detta, finns den medvetenhet i en relation tror jag man kommer långt.

Jag blir så ledsen för dig skull att höra hur din kärlek inte mottogs. Det låter som att han hade en stor murr/vägg framför sitt hjärta. Du är värd någon som tar emot din kärlek och där det är ömsesidigt. Det är vi alla.

Jag blev också intresserad följa din tråd och tänker att det behöver kanske inte bero på just otrygg anknytning. För egen del har jag stannat kvar trots tvivel både på honom och mig?! Jag tänker att det du råkat in i kan vara så mycket mer… Och det är så gott i förälskelse fasen, så där borde du kunna känna av även honom som person?! Men vet det är jättesvårt f även om man sliter i terapin så kommer många upprepningar och då borde ju insikterna och inte själva ordet anknytning, ge dig mycket mer och stabilt… Ja jag följer ju din tråd men lätt har du ju inte och det kan ju inte bara ligga hos dig /eller honom utan kanske just i er samspel?! :roll_eyes:

Jag tycker nog att otrygg undvikande anknytning stämmer mycket väl in på det mesta av mitt ex beteenden och det framstår också som sannolikt utifrån vad jag vet om hans uppväxt. Sen är en person mer än sin anknytning förstås.

För egen del tänker jag att det mer tar sig uttryck i att jag valt att stanna och fortsätta relationer som jag inte borde ha fortsatt, eller borde ha satt ner foten och ställt mycket tydligare krav mycket tidigare.

Jag har ju gett upp på mitt ex, och det är inte för att jag uppfattar att han har en otrygg undvikande anknytning, utan för att han inte själv varit intresserad av att jobba på relationen eller våra problem, och bara dragit sig undan ytterligare vid försök att sträcka ut handen eller söka gemenskap och samarbete.

Exakt samma för mig.

Ja, det stämmer och tack och lov känner jag mitt värde. Men sen räcker det ju tyvärr inte med att vara värd kärlek för att få den. Tack för din medkänsla!

1 gillning

Igår fick jag ett sms från mitt ex. Han berättade att han nu själv har ägnat tid åt att sätta sig in i anknytningsteorin och känner att den talar till honom. Han har till och med kontaktat en terapeut med den inriktningen som han ska börja gå hos. Han skrev att han har gått omkring och tänkt på att han skulle vilja höra av sig till mig och tacka för att jag ”öppnade upp” honom (hans ord) och hjälpte honom att förstå sig själv.

Jag blev glad men också väldigt förvånad, och lite ledsen, allt samtidigt. Han var så avvisande mot mig när jag försiktigt tog upp anknytningsteorin med honom medan vi var ihop. Närmast föraktfull. Om vi hade kunnat prata om det då hade vår relation kanske kunnat räddas. Det är ju möjligt att vara ihop med någon som har ett känslomässigt handikapp om man kan prata om det öppet, och om båda kan försöka anpassa sig till det.

Nu är det som en resa mot ökad självkännedom han ska ge sig ut på själv, utan mig. Jag försöker gå vidare och dejta andra, men har inte lyckats träffa någon som det känns bra med. Imorgon är det ett år sedan vi senast sågs, något som han påminde om i sitt sms. Så det är väl därför som min kropp och själ plågas lite extra, de minns känslan för ett år sedan. Jag är trött och lite utarbetad. Och känner mig sårbar och vemodig just nu.

7 gillningar

Jag tänker på hur det tog slut, då för ett år sedan. Han hade sårat mig vid upprepade tillfällen. Allt tydde på att han försökte skapa distans och ”komma undan” mig, utan att göra slut. Jag tröttnade till sist och behandlade honom som han behandlade mig, slutade svara på sms och höll mig undan. Han blev oroad, men vågade aldrig dyka upp i min närhet och försöka reda ut problemen. (Vi bodde 15 min från varandra med bil, och han hade bil).

Till slut sågs vi då, för ett år sedan imorgon, och jag frågade honom rakt ut om han ville göra slut eftersom han betett sig så avvisande, kyligt och närmast elakt mot mig den senaste tiden. Han sade nej. Jag frågade varför inte. Han svarade ”för att jag behöver dig”. Jag såg det som någon slags öppning, ett erkännande om sårbarhet och behov. Vi hade kort tid på oss att prata, men låg bredvid varandra i sängen och kramades. Han skulle åka till sitt landställe, den eviga flykten, en timme bort. Jag sa att det var ok men att vi skulle behöva prata mer på djupet om allt som hänt den senaste tiden. (Förmodligen var det ett hot för honom, ett jobbigt samtal, eller till och med flera.)

Dagen efter skickade han ett kärleksbrev på sms, med allt som var bra med mig. Jag svarade bara med ett hjärta. Dels var jag upptagen med min sons klassfest som var hemma hos oss, utomhus i trädgården pga Corona, dels var jag lite för trött på att anstränga mig just då. Ett hjärta fick symbolisera att jag löst, blivit glad, och uttryckte välvilja. Ytterligare en dag efter skickade han ett sms med budskapet om att han nu bestämt sig för att göra slut. Och att han inte skulle ändra sig. Så slutade tre års relation, några månader innan han skulle fylla 60 och jag 54. Man skulle kanske tro 25 och 20…

Så idag messar han alltså om sin kommande terapi och att det är ett år sedan vi sågs senast. Jag skulle kunna svara ”Ja, då är det alltså snart ett år sedan du skickade en kärleksförklaring, och dagen efter gjorde slut. Båda på sms”. Men jag kommer inte att göra det. Jag drar mig fortfarande för att såra honom så som han sårat mig. Kanske för att jag fortfarande älskar honom inom mig, även om jag inser att vi inte kan ha ett liv ihop. Och för att jag inte trivs med att vara elak. Och för att han känns så ömtålig, en ”porslinspartner” som @Trassel så träffande kallat det. Jag önskar honom verkligen att få ökad förståelse för sig själv och hjälp till utveckling av en terapeut. Men jag känner mig samtidigt så besviken på att han inte var beredd att anstränga sig för mig, när vi var tillsammans. Vi möttes sent i livet och hade så mycket som förenade oss i det vardagliga livet. Och ändå funkade det inte.

Ja, nu är cirkeln sluten, och jag har ändå fått bekräftat att jag inte var galen när jag utgick från anknytningsmönster för att förklara den annars så oförklarliga paradoxen i vårt förhållande. Länge fick han mig att känna det som att jag hittat på alla artiklar och böcker själv, bara för att misskreditera honom.

9 gillningar