Receptbanken

DET var sannerligen en intressant smakkombo.

Jag har aldrig smakat den mixen och eg inte ens hört talas om den och i mina öron låter det dessutom som att det skulle skära sig big time…

Hur använder du den mixen av smaker idag, på samma sätt?

Det blir riktigt gott.
Min tonåring älskar det.

1 gillning

En annan rätt ur Caros go-to receptbok:

Hemköps medelhavsbiffar - de går snabbt att laga, barnen gillar, och det blir jättebra mat i lunchlådan (om det blir några över). What’s not to like?

4 gillningar

Skår sig definitivt inte, tvärtom!

2 gillningar

Skala apelsin och banan. Skiva.
Ringla över sirap (lönn- eller vanlig), kolasås eller chokladsås. Pudra eventuellt över kardemumma eller kanel. Rosta havregryn (med eller utan socker). (Nötter, solrosfrön går också rosta till).
Ta lite frukt, havregryn lite ovispad grädde till och njut! Om du vill vara lite fancy kan du också strö över lite flingsalt.

5 gillningar

Jag hoppas ni gillar den lika mycket som jag!
Tips: välj ett gott ris

6 gillningar

Anna Bergenström har många goda recept!

2 gillningar

Låter smashing, men way för mkt carbs för min del :see_no_evil: :syringe:

Enbart havregrynen och en banan till gröten är redan det för mkt… egentligen :sweat_smile:

Gör ibland en gryta liknande @Caro Hannes gryta med fläskfilé, bacon, lök, champinjoner, syltlök, paprika (brukar ta röd), matlagningsgrädde, salt och peppar.

Kan gärna göras i stor sats i förväg, då den bara blir godare nästa dag.

2 gillningar

Ris- och köttfärsröra. Snabblagat, en av barnens favoriter och diskbesparande, då allt göra i en gryta.

Bryn finhackad lök och valfri köttfärs, tillsätt 1-2 söndersmulade grönsaksbuljongtärningar, ris, ev salt och vatten. På med lock och låt småputtra tills riset är klart.

Ungefärliga proportioner per person: 100-150 g köttfärs, 1 dl ris, 2 dl vatten.

Serveras med ketchup (obligatoriskt enl barnen), ev soja och grönsaker vad man har, paprika, sallad, groddar eller räddaren i nöden = broccoli ur frysen.

3 gillningar

Ett tips till. Grodda!

Favoriterna här är alfalfa-frön och mungbönor. Fröna köps i vilken mataffär som helst och räcker länge.

Billiga och nyttiga grönsaker, som är lätta att ha hemma när man inte har orken att gå ut och handla.

Det finns en massa fina groddburkar och griddlådor att köpa, men man kommer långt med en stor glasburk, tyg typ gasbinda, silduk etc och ett gummiband för att hålla fast det.

Lägg fröerna i blöt 6-8 timmar, skölj noga och rensa bort uppenbart dåliga.
Lägg de fina i burken, på med gasbinda över öppningen och ställ svagt lutande (ex i
diskstället) med öppningen neråt, så att överskottsvatten rinner ut och fröerna inte möglar. Häll på nytt, svalt vatten morgon och kväll och låt rinna ut. Klart efter 3-5 dagar beroende på sort.

3 gillningar

Mandelgröt med ett ägg i är mindre kolhydrater. Kan det vara något för dig?

2 gillningar

Ja, kanske :smiley: Men det blir väl så energitätt att man fyller dagsbehovet redan till frukost :see_no_evil:

Vad görs den på, mandelmjöl och vatten? :+1:

Om jag minns rätt så smör, mandelmjöl, någon form av mjölk och ägg.
Receptet kommer från någon LCHF sida…
Hittade ett snarlikt recept:

3 msk Mandelmjöl
0,50 tsk Fiberhusk
0,75 dl Grädde
50 g Smör
1 Ägg
(jag hoppade över fiberhusken när den var slut hemma och bytte ut grädde mot någon form av mjölk, oftast mandelmjölk)

1.Smält smöret i en kastrull. Dra kastrullen åt sidan.
2. Tillsätt de övriga ingredienserna och rör om med visp.
3. Ställ tillbaka på plattan på låg värme och rör om tills det att du har fått en lagom tjock gröt.
4. Häll upp i en skål och servera direkt

Räknar man kalorier så blir det nog en ganska maffig frukost. Men om man äter när man är hungrig och inte räknar kalorier så är det en annan femma

1 gillning

Ja, det blir för maffigt för mig som älskar mat och måste tänka på att inte unna mig massor av kalorier på ställen där det inte ger maximal outcome i smak :sweat_smile:

Men ett bra tips för de som bantar/håller vikten mha LCHF :smiley:

För mig som är en vän av traditionell medicin och har nått medelåldern så är LCHF inget för mig då jag inte vågar chansa på den mängden mättat fett och den potentiellt ökade risken för hjärt/kärlsjukdom etc.

1 gillning

50 gram smör och 0,75 dl grädde i EN portion :flushed: Wow…

Håller med. Finns stora baksidor med för mycket fett, LCHF-fantasterna får säga vad de vill. Och hälsa är mer än vikt, man kan vara tunn och ha åderförkalkning ändå. Jag har kämpat mig ner med 6 kilo denna vår. Promenerar och äter typ halva portioner mot förr. Funkar bra men kräver disciplin…

3 gillningar

Det måste ha varit fel på det receptet. SÅ mycket fett hade jag aldrig i ens när jag åt enligt LCHF.
Jag tittade aldrig på mängderna när jag klistrade in receptet.

Någon med tips på god efterrätt att göra i glas. Inte för krånglig och behöver 6 portioner. Hittat några på nätet, vissa långa krångliga och det vill jag inte ha. Gärna något ni provat.

Köp ett glasspaket.
Ta så mycket glass du behöver.
Låt den smälta tills den blir mjuk.
Lägg den i glas.
Häll i cider/ kolsyrad dryck så “vispar” kolsyran upp glassen. Om du vill, dekorera med strössel.

1 gillning