Receptbanken

Fiskgratäng med potatismos gjorde jag till middag idag.

600 g vitfisk
1 påse fisksoppa
Körsbärstomater
1 påse riven ost
8 dl potatismos

Jag gjorde fisken separat i ugn så här:
Lägg ut fiskfiléerna i en ungsfast form och krydda med salt och peppar.
Gör soppan med hälften så mycket vätska så den blir lite tjockare och häll på den på fiskfiléerna. Sen i med tomaterna och så på med den rivna osten.
In i ugnen (225 grader). Jag hade tunna filéer och då räckte det med 20 minuter i ugnen.
Sen gjorde jag potatismoset och serverade det till. Man kan ju lägga med det runt fisken också så blir det lite snyggare när det blir gratinerat.
Det här blev jättegott och funkar dessutom bra att frysa i portionsformar så har jag till andra dagar när jag inte orkar laga mat.

Jag gör ofta så att jag lagar storkok och fryser in, så behöver jag bara laga mat ett par gånger i veckan och har ändå god mat de dagar jag inte har energi att laga.

4 gillningar

Grön ärtsoppa!
Enkelt att laga och lätt att få i sig även när aptiten tryter.

400 g frysta gröna ärtor. Ta lite salt och pressad vitlök. Koka i vatten med två till tre gönsaksbuljongtärningar. Häll av lite vatten och mixa soppan slät. Smaka av med salt o peppar. Klicka i lite yoghurt eller créme fraîche om man gillar. Eventuellt med bröd till!

Både jag och barnen älskar det. Snabbaste middagen jag känner till…

5 gillningar

Som uppvuxen bredvid den lokala charken vill jag slå ett slag för att ha lite gott kött som kan ätas kallt, typ skinka, salami, prinskorv med hög kötthalt, lite ost, och frukt/grönsaker hemma. Lätt att plocka i sig av tycker jag, även om det inte direkt är något recept :sweat_smile:

3 gillningar

Släng allt i ugnen gratäng:

Lägg kycklingfile i en form
Ös på med valfria grönsaker och kanske champinjoner
Häll på krossade tomater
Toppa med ost och valfria kryddor (jag brukar ha basilika, salt och peppar)
Oftast har jag fräst upp kycklingen innan den hamnar i gratäng formen för jag gillar att få den ytan på köttet. Har man känslig mage eller är på väg att få magkattar (som många kan få av stress) ska man inte steka kycklingen för det retar magen och kan ge ont o magen
In med allt i ugnen. Gör detta på 1 kg kyckling har man mat till flera måltider och slipper laga mat så ofta.

Just det, tåler man mjölkprotein kan man ha i grädde för att få den där härliga smaken.

6 gillningar

Räddaren i nöden - ugnspannkaka (i den stora ugnsplåten).

5 ägg
7 dl mjölk
4,5 dl vetemjöl
1 tsk salt

Jag brukar lägga bacon (mängd efter behag) ovanpå, och servera med lingonsylt.

5 gillningar

Kom på att sallad är lätt att göra och variera.
Om man gör en “grönsaksbas” och sedan lägger till olika favoriter. Kyckling, bacon eller tonfisk så har man bra mat som räcker i några dagar också.

Kompletterar man salladen med lite nötter får man i sig olika mineraler också som kroppen behöver.
Våga krydda salladen med olika kryddor. Kryddor kan innehålla otroliga egenskaper. Vissa hjälper till att sänka blodsockret, andra kan hjälpa matsmältningen (vilket kan vara enormt viktigt för kroppen stänger ner många funktioner när man är i en stressad situation).

3 gillningar

Soppor!!

Tomatsoppa och broccoli soppa är mina favoriter. Gör dessa som en varma koppen!
Detta kan vara superbra precis i början av en kris. Då är kroppen i chock och värme är väldigt viktigt. Att hålla en varm mugg i händerna och få i sig varm vätska kan var till stor hjälp. Om man då kan slå två flugor i en smäll och få i sig något med näring i är ju en jäkla bonus!

4 gillningar

Variationen på frukostgröten, denna gång som enklaste och billigaste lunchen;

2 dl havregryn av valfri sort
ca 3 dl Oatleys iKaffe Havremjölk (beroende på hur lös man vill ha den)
0,5-1 tsk malen kardemumma
0,5-1 tsk kanel
2 krm salt

  • för längre mättnad kan man röra ner ett ägg.

Rör ihop allt i en glasburk med lock på kvällen, ställ i kylen och låt stå över natten. Till lunch värms burken i micro till lagom värme och slanta ner en banan i burken, äts med sked.

Jättegott, nästan som risifrutti :blush:

5 gillningar

Caro caro, jag kommer blixtsnabbt - sånt gillar jag

@nuggen Du vill bara åka runt och äta hos alla……

:joy::kissing_heart:

Exakt så @Lisa0987 , Caro bor i mina gamla hemtrakter och Largo bor i Skåne som jag varit jättemycke i.
.
Om du Lisa lägger upp nått tilltalande så kanske jag dyker upp, @Rulle och hans gröt - nej tack.

Tack för att du återför tråden till dess ursprungliga syfte. Forumträffar har en egen tråd.

Bra tips. Låter gott.

Hårt tunnbröd med tunna skivor kallrökt lax. Röd paprika till. Mums.

3 gillningar

Låter mumsigt @Ullebulle , ska ta å testa det.
.
Tunnbröd med mycke ost var min gonattmacka i många många år, sen kom bilringarna å då va det adjö till detta

2 gillningar

Ikväll var det min middag och det var både kalorisnålt och snabbt fixat. Håller på att ta itu med mina kilon jag med…

2 gillningar

Så gott! Som havregrynsgröt med guldkant. Brukar röra i frysta blåbär och kanel när det är klart. Sen en skvätt mjölk till.

Lyx-mumma @Ullebulle :yum:

1 gillning

Mina favoritbiffar
800g anama formbar färs
4tsk red curry paste
4tsk riven ingefära

Sås
1burk kokosmjölk
3tsk red currypaste
Skivade morötter, paprika
Salt & peppar

Just nu så kör jag smalt så då blir det bara broccoli till.

3 gillningar

Skiva en banan och lägg i mixer.
Häll över 2 dl apelsinjuice.
Mixa.

Saknas mixer men stavmixer finnes, hiva ner banan och juice i för ändamålet lämpligt kärl och kör med stavmixern.

När jag var riktigt liten var favoritmelliset mosad banan med pressad apelsin på. Finns inga frukter som gifter sig bättre!

1 gillning