Receptbanken

Sorgen har olika skeden och ansikten i olika långa cykler.
Dock finns det en sak som är viktigare än allt annat för att orka med men som det i det apatiska tillstånd man lätt hamnar i kan vara svårare att ta sig för att ordna på ett vettigt sätt.
Mat och dryck.

Under denna tråd tänker jag att vi kan lägga upp enkla, nyttiga recept på närande måltider. Who are with me?

9 gillningar

Enkel frukost för 1 person (ca 111 kcal/ port)

Havrekli 1 dl
vatten 2,5 dl
salt 1 krm

Koka upp havrekli, vatten och salt på svag värme.
Låt koka i 3 minuter.

5 gillningar

Ännu enklare frukost:

1 slät kopp svart kaffe.

Eller två.

10 gillningar

Löskokt ägg

Lägg ett ägg i kallt vatten.
Låt vattnet koka upp och ställ en timer på tre minuter.
När 3 minuter gått, häll av vattnet och skölj ägget i kallt vatten ett tag eller lägg det i en skål med kallt vatten.

5 gillningar

Zuccini (också kalladsquash) soppa (ca 238 kcal port utan persilja och crème fraiche)
4 port

Grön squash, 2 st
Lök gul 1 st (ca 150 g)
Grönsaksbuljong 8 dl
Curry 0,5 tsk
Gröna ärtor 1 dl
Grädde 2 dl
Lätt créme fraiche
Persilja

1 Skala squash och lök och skär dem i bitar.

2 Koka bitarna i grönsaksbuljongen som smaksatts med curryn till dess de mjuknat.

3 Mixa grönsakerna till en soppa.

4 Tillsätt grädde och ärtor.

5 Garnera soppan med en klick lätt crème fraiche och hackad persilja.

4 gillningar

Ugnsrostat snacks

Sätt ugnen (gärna varmlufts) på 220 grader.
Ta en 3 liters plastpåse och häll i 1 tsk matolja, 1 msk tomatpuré. Till detta tillsätts önskade kryddor, t ex 1 pressad vitlöksklyfta, 0,5 tsk örtsallt och 0,5-1 tsk italiensk salladskrydda.

Lägg sedan i kikärtor på burk som hällts i durkslag och sköljts eller broccoliknippen eller blomkålsbuketter eller vad man nu kan vara sugen på.

Blås upp plastpåsen som en ballong, snurra igen öppningen och skaka påsen så innehållet blandas. Häll sedan ut det på en ugnsplåt med bakplåtspapper, bred ut jämt så det inte ligger i lager och sätt in plåten mitt i ugnen. Ta ut plåten efter ca 20-25 minuter.
Ät och njut.

9 gillningar

En snus på den så är man hemma!

Annars borde alla anamma den traditonella carbonaran. Hittar man guanciale och verkligen gör det traditionellt så är det absolut det godaste som existerar.

Enda som behövs är griskind, pecorino, svartpeppar, ägg, pasta, vatten.

Frukosten idag då vi deffar inför sommaren
3 kokta ägg utan äggula
100 gram havregrynsgröt
100 gram kvarg som vi toppar med bär. Blir inte enklare än så.

1 gillning

Beach 2023? :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 gillningar

Typ så :slight_smile: finner träning och hälsa fundamentalt för mitt välmående. Är nog en släng BDD i det där också men kan inte vara för jobbig mot min terapeut.

Äggröra
Rostat surdegsbröd
5 ägg
50 gram smör
Halv matsked créme fraiche
Gräslök
Rysk kaviar (först när fred har skipats självklart)

Bryn smöret på låg temp, bryn, inte bränn.
Lägg i dina vispade ägg i smöret (är man riktigt fancy så silar man äggen först)
Rör om och tempen ska vara så låg att det ska ta 7-9min. Tålamod är nyckeln här för att få perfekta konsistensen.
När du upplever det är klart så i med fraichen för att stoppa tillagningen.
Servera över surdegsbröd, hacka lite gräslök som du strösslar över och toppa med en tesked rysk kaviar

6 gillningar

@Rulle det går spetsa gröten med lite kakao, kokos och vaniljpulver också.

2 gillningar

Yep.
Eller äppelmos/ sylt.

3 gillningar

Kokta ägg, bröd, bananer och Proviva höll mig vid liv under den mest akuta fasen. Det var liksom basen i min kost. Lätt att äta och kroppen mådde bra av det. Massor av nyttigheter. Sedan lade jag i mån av tid och ork till potatis, mjölk, kött av något slag.

4 gillningar

Turkisk yoghurt i en skål.
En sked honung.
Några valnötter i.

Överlevde på detta under min största sorgperiod.

2 gillningar

Näst enklaste frukosten;

1 dl fiberhavregryn (kokar du verkligen gröt på kli?)
2,25-2,5 dl vatten beroende på hur lös gröt man vill ha
2 krm salt
0,5 tsk malen kardemumma

Koka gröten som vanligt och häll upp på tallrik, strö över kanel och bred ut en mosad banan på toppen, servera med havremjölk. Min absoluta favoritgröt, skulle kunna äta det till frukost var eviga dag :yum:

4 gillningar

Yep.
Fick det på hälsohemnet och jag gillade det. Slät och fin.

1 gillning

Kvarg och bär fungerar också.

2 gillningar

Väldigt fin och viktig tråd tycker jag! :sunflower:

3 gillningar

Okej… :+1:

Ska det bara vara bantning/hälsohemsmat här, inte god mat vilken som helst?

Mtp trådens rubrik “Receptbank” så höll jag på att skriva ner en rätt, men insåg plötsligt att den kanske inte platsar här om det som räknas är att det ska hållas koll på vareviga kalori :see_no_evil:

3 gillningar

Alla recept räknas.
Fyll bara på.
Det ska vara variation.
Sorg kan vara tärande.
Vissa överäter, andra svälter sig så vissa kan behöva äta upp sig.
Bra om de är enkla, närande och snabba men alla emotages tacksamt.
“Skilsmässa.se:s kokbok”

5 gillningar

Spaghetti med tomatsås är lätt att fixa. Själv överäter jag när jag är nedstämd men just nu kör jag en gå ner i vikt-kur. 2 kg på 10 dagar so far. Halva portioner rakt av. Inte ta om och inte äta godis. Precis vid kraschen tappade jag aptiten men den var tillbaka på några veckor.

1 gillning