Otrohet och lögner

I söndags fick jag veta att min haft en sexuell relation med en annan kvinna vilken, enligt honom, inleddes i november. Jag har haft mina aningar att det var något. I lördags kollade jag hans jobbmobil i smyg och upptäckte en sms-konversation där mycket var raderat (kvarstod endast 3 meddelanden) det fjärde var att han skickat ett hjärta på kommentaren ”du är het”. Jag kollade upp numret och konfronterade min man genom att berätta att jag sett att han gillat hennes kommentar. Först uppgav han att han inte visste vem det var, sedan att det var en kvinna han träffat genom kollega och att de pratat om viner etc då hon driver en restaurang. Han ”förstod inte” vad det var för kommentar och hur den hamnat där. Istället vänder han på det och beskyller mig för att kolla hans telefon och en del andra saker mm. Han sa att jag skulle få läsa om det kom fler meddelanden. Han uppgav också att han inte sparat numret då det var någon han inte behövde ha kontakt med.

Dagen efter, på söndagen, tog jag upp det här med hjärtat mm och bad att få läsa meddelandena en gång till. Så klart var hela sms-konversationen raderad, men jag hade tagit reda på hur man tar fram raderade meddelanden och gjorde då detta. Det visade sig vara 471 meddelanden! Hann inte läsa så mycket då han upptäckte vad jag lyckats göra, men det jag hann se var tillräckligt. Bl a hade han under dagen skrivit ”jag saknar dig”, någon selfie på honom och att han ljugit om att han var med sin far på sjukhuset när han egentligen var på sonens innebandymatch med mig. Jag blev helt förtvivlad, gallskrek att jag hatar honom flertalet gånger (vilket tyvärr sonen hörde och blev ledsen och orolig). Skitstöveln till man besvarade mina frågor. De har träffats sedan november och har haft sex. Sedan orkade jag inte prata något mer, behövde gå och ta hand om sonen. På måndagen lämnades skilsmässoansökan in på mitt initiativ.

Jag och skitstöveln har varit tillsammans i nästan 24 år, varit gifta i 9,5 år och har en son på 9 år tillsammans. Allt är förstört för att han tänkte med kuken istället för hjärnan. Mitt i detta kaos hamnar sonen som nu ska bo varannan vecka osv.

Jag kan inte sova eller äta. Har i alla fall ordnat ett boende dit jag flyttar om en vecka. Är sjukskriven sedan måndagen. Vet inte när jag ska orka gå till jobbet igen. Kan man få sjukintyg på grund av detta? Vet inte hur jag ska kunna berätta på jobbet. Jag skäms och känner mig så lurad.

För ca 4 år sedan var skitstöveln deprimerad och började prata med en kvinna. Berättade detta för mig och sa att han visste inte vad han kände för henne osv. Några raderade meddelanden då också, vilka inte kunde återställas. Vi kom igenom den krisen och skitstöveln lovade att berätta om det var så att han fick känslor för någon annan. Detta gjorde han bevisligen inte utan lät det gå mycket längre. Detta har gjort att jag börjat tvivla på vad som hände för 4 år sedan. Har han ljugit hela tiden? Jag känner inte igen honom längre. Jag tycker så synd om sonen som har detta avskum till far.

Jag har inga nära vänner att prata med. Vill inte berätta för allt och alla att jag blivit bedragen. Är inte redo för det. Inte ens min närmaste familj vet den egentliga orsaken till skilsmässan. Känns skönt att jag ändå hittat detta forum där jag får möjlighet att skriva av mig.

Vi har i alla fall bestämt att vi ska gå på familjerådgivning. Där känner jag att jag vill få möjlighet att ställa alla frågor så han får lägga alla korten på bordet. Jag vet att det kommer såra mig, men alla obesvarade frågor tär också på mig. Har inte kunnat prata med honom sedan söndagen. Kan inte se på honom. Vi pratar endast kring sonen.

Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg…
:broken_heart:

6 gillningar

Välkommen hit! Här kommer du att få mycket stöd och kan älta så mycket du vill! Älta behöver man.

Även om det känns omöjligt just nu så kommer du att må bra igen. Det är en process du måste igenom just nu bara.

Jag tycker att du ska bära huvudet högt och inte skämmas, det är han som har gjort fel, inte du. Berätta på jobbet.

2 gillningar

Välkommen hit, där ingen vill vara. Du är i goda händer och gott sällskap, vi är många här som delar ditt öde.

Först, andas lite. Det är mycket som hänt i ditt liv nu på bara några dagar. Har du något professionellt samtalsstöd bara för dig? Tex företagshälsan, via någon sjukvårdsförsäkring eller via kyrkan? Om inte, se till att fixa det för det är viktigt och bra för DIG och ditt mående.
Kan du sova? Äta? Det är viktigt att du har krafter inför det som kommer framöver. Om du inte sover, ta kontakt med vården genast. De tar även hjärtesorg på största allvar. Försök äta något (även om aptiten är liten) vid varje måltid.

Från och med nu utgår du från vad som är bäst för dig. Du har helt säkert en jobbig tid framför dig där du kommer tvivla på dina egna beslut om och om igen. Tänk på ditt eget bästa i första hand, så blir det även bra för barnet. Det är förstås bäst om bråk undviks inför barnet i fortsättningen men du/ni kan lika gärna vara tydliga med att ni inte ska bo tillsammans mer.

Ditt X kommer kanske försöka putta över skulden för sina handlingar på dig. Då ska du tänka på att otrohet är ett aktivt beslut av den otrogne och aldrig någonsin något som bara händer. Det går att låta bli! !

Tycker också att du ska berätta på jobbet vad som hänt. Ingen kommer tycka att du är fånig eller svag, snarare tvärtom. Det är bra att veta när ens kollega är skör. Och jobbet kan bli din frizon när den akuta chocken har lagt sig, för där kan du bara vara du och inte någons mamma eller fd fru. Det finns en vila i det.

Skriv här på forumet, så mycket du vill och älta, älta, älta. Vi finns här

6 gillningar

Det räcker ju att säga att ni har ”äktenskapsproblem”, du behöver inte ge detaljer, om det känns jobbigt.

Du har fått många bra råd redan. Och mitt i all sorg, ilska, chock hoppas jag att du kan hitta orken att förbereda dig så gott det nu än går. Var också beredd på att det kan komma i vågor. Vissa dagar gör ilskan och situation att man liksom en rasande tiger tar tag i allt. Andra dagar kan man inte ens klä på sig och komma ur sängen.

Men förutom att försöka kontakta även ett eget samtalsstöd kan det vara bra att också på egen hand kontakta en jurist. Att du lämnas din skilsmässoansökan så snabbt var bra, för då hinner han inte fiffla med tillgångar etc. Men se till så att du vet dina rättigheter och möjligheter. Kunskap är makt.

Och oroa dig inte. Det kommer att finnas tuffa dagar, men du kommer att komma ur denna torktumlare med fötterna på jorden och stå stadigt igen.

Och hur mycket du vill berätta för andra väljer du själv. Men blir lite förvånad om många i din omgivning varit med om samma sak och därför kommer att förstå.

Och när vi även pratar om att förstå:
Jag vet att i början vill man veta allt. Man vill förstå vad som hände och varför. Varenda detalj blir en del i krisarbetet. Men var beredd på att du inte kommer att få veta allt, och att han kanske inte kommer att kunna ge de svar du vill ha. Han kanske inte själv fattar varför han gjorde som han gjorde, och därför inte kan formulera något för dig (mer än kanske lite halvflummiga påståenden åt höger och vänster där skulden ömsom riktas mot dig och ömsom mot den andra kvinnan). Blir heller inte förvånad om han mitt i allt detta också kommer att tycka mest synd om sig själv.
Men svar är faktiskt inte nödvändiga för att gå vidare, även om det kan kännas så först. Tvärtom, när man verkligen har gått vidare spelar exets ord ingen roll längre. Då får han mumla, bedja, anklaga, sura eller ynka sig bäst han vill - det rör en inte längre!

Kram :blue_heart:

2 gillningar

Somnade vid 5 imorse. Upp 6:30 för att få iväg sonen till skolan. Blev hemma från jobbet idag igen.

Skickade mejl till min chef och beskrev situationen utan att gå in på detaljer. Vi ska träffas imorgon för att se över vad som kan göras.

Måste ha något att göra hela tiden för annars kommer frågorna och varje gång jag blundar så tänker jag på dem tillsammans och varje gång han inte svarat när jag eller sonen ringt på kvällen då han varit bortrest i jobbet…

:broken_heart:

5 gillningar

Skickar styrkekramar. Förstår att du är i en otroligt jobbig situation nu. Du befinner dig i en kris, och behövs det kan man få hjälp från sjukvården på olika sätt.

Jag blev själv lämnad efter att X hade ljugit och gått bakom min rygg med en annan kvinna. Inte riktigt samma historia men lögner, svek och kris fanns där för mig också. Idag mår jag så mycket bättre, 1.5 år har gått. Det kommer du också att göra. Läs här, finns så många historier som kan ge hopp men också en känsla av att man inte är ensam. Och skriv. Vi finns här.

Gick precis igenom skitstövelns jobbväska och necessär. Hittade många kondomer, spray som försenar utlösning och massageolja för intimt bruk!!! Är detta något man har om man bara träffats någon gång???!!!

Igår hade han skrivit ett brev till mig där han andemeningen var att han ångrar sig, att han älskar mig osv.

1 gillning

Glöm ALLT han säger och tro inte ett ord av det :point_up:

3 gillningar

Tack för alla kommentarer. Det värmer :heart:

Just nu är jag så förbannad så jag skakar. Flyttar i alla fall på onsdag. Försöka hålla ut till dess.

Var på jobbet idag. Inga krav, bara vara där, göra lite enklare administrativa uppgifter. Pratade med min chef och jag ska få samtalsstöd genom jobbet. Pratade lite med en kollega om vad som händer, inte i detalj men ändå skönt att prata.

Tycker så synd om min son som har fått en sån skitstövel till pappa :broken_heart:

8 gillningar

Dessvärre
En gång otrogen, alltid otrogen. Ta inte tillbaka honom. För tro mig. Det kommer fler och för varje gång kommer han respektera dig mindre.

Gråt, skrik, må skit. Och inse att du kommer ta dig igenom det. Du kommer kanske tåla mindre bull shit i framtiden och inse att hans förlust blir din vinst.

Oavsett om ni lämnar varandra eller ej så lär han nog fortsätta att träffa kvinnan. Involvera dig inte och skydda din space.

Tro mig!!! Desto längre bort du håller dig desto bättre.

Och jag kanske låter arg och bitter. Men jag provade det andra alternativet trots råd härifrån att springa snabbare från min man än benen bär. Och gud vad jag har fått lida för det.

För tilltron är körd. Visst man kan ha trevliga stunder med familjen och prata precis som vanligt. Men där emellan blir det kaos.

Jag tror att det är bättre att skippa rådgivningen nu och fokusera på egen terapi. Han ljög om antal meddelanden så varför skulle han inte ljuga på terapin.

Kram och ta hand om dig

5 gillningar

Åh jag vill bara kräkas när jag ser bilden… :face_vomiting:

1 gillning

Vad jag lider med dig och din son. Du är tyvärr inte ensam, om det tröstar dig något.

Han var otrogen och i mycket större omfattning än vad han någonsin kommer berätta för dig om. Han är just nu chockad över att det kom fram och gör nog vad som helst för att i panik försöka rädda äktenskapet. Han har bara att förlora på att berätta rena sanningen, så du får definitivt en väldigt förskönad version av det hela. Du kommer dock aldrig få veta sanningen och vid det laget behöver du inte ens det. Han har ljugit för dig, bedragit dig, utnyttjat din tillit och visat att otrohetsaffären är viktigare än sin egen familj. Det beslutet får han stå för.

Du har visat enorm handlingskraftighet men du kommer säkert stå där sedan och börja tveka, undra om du inte borde ge honom en chans ändå, tycker synd om sonen och tänker om du ändå ska förlåta för sonens skull m.m. Helt naturliga tankar men ack så skadliga!

Du befinner dig i kris och ska inte behöva hantera det ensam! Prata med vänner, någon nära kollega, kyrkan - vem som helst! Men var inte ensam, du behöver stöd just nu.

Du har fått flera bra råd redan, jag kan berätta vad jag gjorde:

  • tog kontakt med KRY för att prata med en psykolog och fick lugnande utskrivet. Det svagaste som finns men jag som aldrig tar mediciner blev hjälpt av det. Kände mig lugnare och kunde sova.
  • pratade med min chef och var borta från jobbet några dagar (min stora kris kom vid ett annat tillfälle, efter separationen, därav lite kortare frånvaro). En annan kollega som gick igenom samma sak var sjukskriven i några veckor, jobbade sedan hemifrån en period och tog antidepressiva under en längre period.
  • gick till kyrkans familjerådgivning (ensam), jag ville rädda äktenskapet men rådgivaren var så rak och tydlig och hjälpte mig hålla huvudet kall när allt var ett virrvarr.
  • pratade med alla kollegor och vänner om det som hänt, grät och skrattade i fikarummet om vad som hänt (mer vid senare skede när jag mådde bättre så klart).
  • skrev av mig här på forumet

Ja, det är några är sedan skilsmässan och måendet har definitivt gått i vågor. Men jag mår så mycket bättre idag, saknar inte exet alls och är så glad över att vi gick skilda vägar. Vi mådde inte bra ihop.

2 gillningar

Skickade ett sms till hon han varit med. Det visade sig att de träffats på Tinder och han har ljugit om sitt namn och påstått att han låg i skilsmässa.

Välkommen säger även jag till en plats ingen vill hamna på men många av oss gör av olika anledningar. Även jag har fått så mycket bra, så mycket stöd här. Jag blev också bedragen som många andra här, och som du blivit. av min man sedan 10 år, vi har en dotter, då 3, nu 6 år tillsammans.

Det var så tufft. Så tufft i början. Allt du skriver känner jag igen.
Du är i chockfas och det är så mycket i början. Så mycket känslor.

För det första. Du har INGET att skämmas för. Sveket är inte ditt. Det är hans.
Oavsett hur er relation varit eller inte varit så är det ett stort svek av honom.
Och jag kommer ihåg känslan av att det var som att ha blivit lurad på vem min man egentligen var. Som att jag inte längre visste vem jag varit tillsammans med i 10 år.
Det är oerhört tufft att bli bedragen och ljugen för på detta nedriga vis.

Jag skrev jättemycket i början. Här och själv. Och jag jagade snabbt rätt på en psykolog.
Det är en resa du påbörjat. En tuff transformerande där du ännu inte vet hur det kommer utvecklas och kännas för just dig, inom dig.
Speciellt med tanke på att du beskriver att du inte har någon vän att anförtro dig åt så kan du ju behöva samtalsstöd lite extra. Så bra att du kan få den hjälpen genom ditt jobb till att börja med.

Du kan nog vara beredd på att han kommer lägga skuld på dig, behöver inte bli så, men det kan bli så, det är inte ovanligt när det finns stora skam och skuldkänslor med i bilden.
Ta bara en kort stund i taget.
Du behöver inte klara dig igenom ens en dag, ta en timme i taget om du behöver.
Försök äta även om du inte vill. Försök sova. Försök orka röra på dig.
Det gör så ont. Det är vi många här som kan intyga. Var så snäll mot dig själv du bara kan och håll ned er kontakt till ett minimum.
Låt processen ha sin gång även om det gör ont. Sörj, gråt, känn ilskan. Du behöver igenom den. Det kanske inte känns så nu. Men jag kan intyga och garantera att det blir lättare. Men nu i den mest akuta fasen. Tänk bara på att orka med det som är just nu.
Kram till dig!

3 gillningar

Tycker inte du skall lita på någon av dem i detta läge. Du behöver skydda dig själv och försöka få in vad övriga här berättar för dig. Det handlar om att minimera framtida skada för dig och i förlängningen sonen.

Jag känner igen resan du börjat på. Välkommen hit där du kan få stöd, öron som lyssnar och få skriva av dig.
Lita inte på någon av dem! Lita på magkänslan. Ta hjälpen du får från jobbet om samtalsstöd. Fatta endast beslut som gynnar dig (och din son). Du är i chock, låt den värsta chocken lägga sig lite. Du kommer må bättre men det kommer ta tid.
Just idag, lycka till med flytt.

1 gillning

En tuff och jobbig tid ligger framför dig! Men som många skrivit så kommer du att ta dig igenom det. Samtalsstöd -ja! Det ska du ha! Det måste man! Psykolog via vårdcentralen eller stöd via familjeenheten. Man behöver prata!! Älta och prata! Har du goda vänner så berätta!! Då får du ett nät att hålla dig i! Sonen blir ledsen men kommer vänja sig med att pendla mellan er. Vi gjorde så att sonen bodde hos mig i början för att vi skulle landa i det hela …egentligen var det så att han inte ville bo hos sin pappa i början…men efter ett tag började han vara där också. Försök att börja jobba…det enda som är som vanligt är jobbet! Berätta att du håller på att skilja dig. Det förstår folk. De behöver inte få veta mer. Att bli bedragen är bland det värsta som kan hända, det kan hänga i länge.jag har fortfarande stötvis vissa ångestpåslag efter många år. Men jag är glad och trygg i min tillvaro nu! Kan t o m tycka det är ljuvligt att vara själv. Har skaffat nytt jobb, klättrat uppåt och valt en fin bil! Sålt allt som påminnt mig om honom. Rökte ut lägenheten med något som skulle driva ut sorgen och in med nytt! :smiley:En kompis hade hittat en sorts rökelse på nätet…jag tror inte på sånt men det kändes ändå symboliskt bra att gå från rum till rum där han suttit och smsat till kärringen… usch. Det blir bättre ! Jag lovar!! Han är nu inne på sitt 3e förhållande sedan vårt…trygg och mogen man …näe…ingen jag vill ha!..kram till dig!

5 gillningar

Vilken bra symbolisk grej om inte annat!

2 gillningar

Det var det!! :blush: