Otrohet och dubbla budskap

Hej,

Jag har suttit här och läst ett tag bland de olika trådarna, de har gett mig hopp.
Jag och min fru har varit gifta i 6år och varit tillsammans i 10år.
I februari i år fick jag veta av min fru att hon hade slutat älska mig. Hon älskar mig, fast som en vän.
Det gjorde oerhört ont att få höra.
Hon berättade för mig att hon behövde fundera om hon vill försöka hitta tillbaka eller om vi ska separera.

Jag försökte ta reda på varför hon känner som hon gör och jag får svaret “jag vet inte, vi har bara fallit bort från varandra”.
Själv när jag reflekterar över det gångna året så vet jag med mig att vi inte har varit så kärleksfulla och mycket av vardagen har gått per automatik, lite för mycket rutin och för lite “oss”.

Givetvis blir det så att i ren desperation försöker jag kompensera, jag ta på mig mer ansvar, tar på mig alla vardagssysslorna och roller.
Dagarna går och sedan dyker nästa problem upp.

Jag kommer på henne via sociala medier och hennes telefon att hon har sedan December varit med en annan man.
Jag blir otroligt nedbruten och försöker prata med henne och ber henne bryta kontakten med denna person.
Hon frågar då mig vem är jag att ifrågasätta vem hon pratar med, då vi ändå troligen kommer separera.
Jag hävdar att vi fortfarande är gifta och man agerar inte på ett sådant sätt.
Dessa diskussioner har känts som en evig dragkamp.

Efter några dagar mår vi lite bättre och hon berättar att hon ska träffa denna person för att göra slut. Jag ber att hon inte gör det, men hon åker trots allt. Hon åker till personen i fråga och är borta 1 vecka. När hon kommer tillbaka så känner jag direkt att avståndet mellan oss är mycket längre än tidigare.

Men jag älskar min fru och vill inget hellre än att laga vårt förhållande, så jag fortsätter vara mitt glada jag, ställer upp och umgås med henne. Vi har därefter bestämt att vi ska separeras och bo i egna lägenheter och försöka ge oss en chans på nytt efter lite tid.
Men under tiden tills jag kan flytta så har vi har otroligt trevligt, vi kramas, pussas, håller varandra i händerna och jag mår fantastiskt bra. Börjar känna att vi kan hitta tillbaka.

Sedan kommer jag över hennes sociala medier igen och ser att hon har konstant haft kommunikation med den andre mannen, otroligt kärleksfulla kommentarer och sexuella.
Jag bryter ihop och bestämmer mig att jag har fått nog.
Jag konfronterar min fru och hon skäms och visar otroligt mycket ångest. Hon kontaktar den andra mannen och säger åt honom att det får vara nog nu.

Jag tror på henne och ger henne en chans till. Igen så mår jag bra, vi umgås, kramas pussas och har fantastiskt mysigt igen.
Sedan kommer dagen då vi ska separera och jag ska flytta till en ny lägenhet, det är otroligt tungt.
Vi hade bestämt att inte prata under 2 veckor och det var fruktansvärt svårt.

Efter cirka en vecka så visar det sig att hon har ständig daglig kontakt med den andre mannen och de köper varandra presenter. Det visar sig även att hon har bokat att resa till den andra mannen.
Jag blir trött och besviken. Jag orkar inte mer, jag älskar henne mer än något annat, men jag orkar inte mer.

Jag kontaktar henne och säger nu får det vara nog, du får honom, skriv på skillsmässopapperna innan du åker så jag slipper träffa dig mer.
Då blir hon som tagen, det ville hon verkligen inte. Resan i sig berättar hon att det är den andre mannen som pushar för den och hon inte riktigt vet om hon vill.

Jag åker förbi till henne och hon blir överlycklig av att se mig, slänger sig i min famn och börjar kyssa mig. Hon vill inte skriva på papperna, då hon känner att hon behöver tid att fundera, hon vill hitta tillbaka till oss men är inte säker på vad hon vill.
Vill hon ha mig eller den andra.
Vi bestämmer oss att inte skriva på, och hon åker på resan.
När jag går ut genom dörren så ställer jag ultimatumet, vill du ha oss så måste den andra försvinna och vi måste gå tillsammans till parterapi.
Du får inte heller kontakta mig om det inte gäller att vi ska försöka satsa på oss.
Hon säger då till mig, jag tror inte detta är hejdå.

Nu sitter jag hemma ensam och mår skit, tänker de värsta sortens tankar vad de kan tänkas göra nu. Aldrig känt mig så ångestfylld, omanlig, oönskad och äcklig.
Samtidigt vill jag inte något hellre än att leva med min fru och att älska henne.

Jag förstår inte vad som händer och vad hon vill.
När vi är tillsammans så är vi de gladaste och mest mysiga paret i världen, men samtidigt så vet jag att hon pratar med den andre bakom min rygg.
Hon vet inte vad hon vill, men samtidigt matar hon mig med hopp.

Förstår att mitt inlägg är något rörigt, fick ta bort en del detaljer för att det skulle vara lite mer anonymt.

1 gillning

Oj @forvirrad, du har det verkligen fruktansvärt jobbigt just nu, känner med dej! Vad bra att du hittat hit, här kommer du kunna få mycket stöd på vägen. Du beskriver otroligt bra hur extrem ambivalens kan se ut, vi är många som varit (är?) där. Din text visar oxå att det ju inte heller är enkelt att vara den bedragande parten, den andra känner oxå ambivalens. Skillnaden är att det är din fru som har förälskelsens hormoner rasande runt i sin kropp. Du kan inget göra åt det tyvärr. Sen försätter hon dej i en förjävlig sits genom att fortsätta underhålla kontakten med dej och nära ditt hopp, “äta kakan och ha den kvar” - det är oerhört egoistiskt, men det betyder ju oxå att du naturligtvis betyder mycket för henne. Jag vet inte vad jag ska råda dej till, hoppas du kan få hjälp och stöd av släkt och vänner. Denna vecka då hon är bortrest med “den nya” är ju helvetet på jorden. Hoppas du hittar en väg uppåt sen!!! Ev söka kontakt med kurator på vårdcentralen? Gå dit och ställ dej i kö, vetja, är väntetid på att få kuratorskontakt, men kan vara väl värt väntan. Du kan behöva hjälp att bli starkare och sortera alla tankar. Kram

Tack för svar. Jo det går i vågor. Min kännedom om det hela har ju varit i 3 månader nu och ångestattackerna har blivit färre. Nu när hon är borta hos den nye så känner jag att jag har nått botten igen, panikångest attackerna kommer tillbaka.
Jag pratar med en psykolog sedan en månad tillbaka, det hjälper, men även psykologen känner sig förvirrad över vad min fru vill.
Jag går och hoppas hela tiden att hon ska kontakta mig och säga att hon vill försöka igen, men samtidigt känner jag att jag vill säga till henne hur fruktansvärt dåligt jag mår över att hon åkte och därmed stänga alla dörrar.

1 gillning

Får sms, där hon frågar hur jag mår.
Vill ju inget hellre svara att jag mår uruselt pga att hon har åkt.
Men det kanske är lika bra att hålla tyst istället, då jag sa hon bara får kontakta mig ifall det handlar om att vi ska jobba på oss.

Man känner sig som ett monster.

1 gillning

@förvirrad
Hon vet vad som gäller, kontakt med dej bara om hon vill försöka igen.
Tycker att du inte ska vara låter lite som hon vill testa dej.
Hennes tankar och agerande med den killen är väl att ligga så mycket som möjligt under den här veckan, antar att du vet om vad dom gör…

Varför känner du dej som ett monster???

@Rola Jodå, jag har mina farhågor.
Bara själva tanken får mig äcklad. Konfronterade henne gällande den punkten att jag vet vad de kommer göra och hon gång på gång hävdar att det inte handlar om det. Men tyvärr så räcker inte dem orden att övertyga mig.

Fick ett sms igår där hon frågar hur jag mår och då jag redan hade berättat för henne att jag mår uruselt för att hon åker, så sa jag att jag mår dåligt.
Fick ett oroligt svar tillbaka där hon också menar på att jag inte ska oroa mig för något gällande det där.

Jag sov över hos henne natten innan hon åkte, vaknade av att hon ligger och smeker min arm, mitt ansikte och ligger och tittar på mig. När jag vaknade så drog hon sig till mig och vi somnade om i varandras armar.

Jag vill tro att det betyder att hon har känslor för mig, men jag tror dessvärre det är mer skuldkänslor mer än kärlek.

@Floriana

Jag har aldrig behandlat min fru dåligt. Jag har alltid känt att jag är den glada, älskande människan jag är tack vare henne.
Hon har alltid varit mitt huvud prio.

Nu när jag istället ignorerar henne, känner jag mig fruktansvärd. Jag vet vad hon har gjort, men jag älskar henne över allt annat.

1 gillning

@forvirrad Ren tortyr!!! Lider med dig, försök att hålla dig borta från henne och klipp all kontakt en period hon kanske vaknar när du är väl borta och får bestämma sig en gång för alla. Du finns fortfarande för henne och hon känner sig trygg med det, hon vet att hon kan försätta med den andra… men om du tar avstånd det kanske kommer att väcka något hos henne och om hon älskar dig så vet hon var du är och skulle kämpa att få dig tillbaka.

Får sms på sms där hon undrar ifall allt är OK.
Svarade att jag mår bra och mår som förväntat av resan.

Får ett nytt sms, “jag ber om ursäkt, jag försöker verkligen få ordning på mitt liv, jag gör mitt bästa. Jag vill inte att du ska må dåligt eller vara ledsen.”

Ville svara att "jag vet att du försöker få rätsida men jag har inga bra känslor av din resa och tror inte detta kommer sluta bra. 2 veckor är för lång tid. "

Men stoppade mig själv.
Jag hatar verkligen det här :frowning:

1 gillning

Det är ju faktiskt hon som beter sej som ett monster mot dej, just nu. Men det är kanske lättare att känna att man själv är “dålig” det ger någon sorts känsla av kontroll (du kan ju välja om du ska ignorera henne eller inte), i en situation då man egentligen inte har någon kontroll alls. Att svara eller inte svara på ett sms, är en fjärt i rymden, jämfört med den skit hon drar dej igenom!

2 gillningar

Och där kommer ångesten igång.
Det är kvällarna som är värst.
Man fryser, skakar och börjar andas fort.
När ska detta släppa ? :frowning:

Jag svarade henne och sa att jag vet att hon försöker lösa sitt liv, men jag mår dåligt av att hon reste. 2 veckor är en lång tid.

Jag har väl sakta börjat ställa in mig på att det inte kommer lösas. Men den tanken gör så ont och gör mig så ledsen.
Förhoppningsvis blir det lättare framöver.

1 gillning

raderat

2 gillningar

Tack för stödet.
Det uppskattas verkligen.
Mitt problem nu är att försöka “isolera mig” från henne. Med det menar jag att försöka tänka så lite som möjligt på henne och framförallt inte prata med henne.
Det går sådär med det, vi skrev till varandra en del i morse där jag på ett trevligt sätt frågar om hon inte kan tänka sig att åka hem tidigare.
Det ville hon inte då hon säger att vi behöver vara ifrån varandra ett tag.

Ringde och pratade med henne och hon beskrev det på ett sätt att hon älskar mig som en vän men inte som en man.
Hon vill att jag blir attraktiv till henne.
Men hur ska jag bli attraktiv om hon ligger med någon annan?

Därefter ville hon inte prata om ämnet mer.

Jag blir så oehört ledsen av att höra detta. Jag kan inte hålla mig borta från henne, men samtidigt gör hon mig så illa.
Hon håller dörren öppen men samtidigt skadar hon mig på detta sätt.

Har ni några knep på hur man slutar tänka på problemet, när det är ens allt?

Du ska förändra dig medans hon ligger runt med andra? Du kan inte acceptera att hon behandlar dig så. Du måste gå vidare trots att det är jättetufft.

1 gillning

Bara faktumet att hon inte varit rak och öppen med dig kring sina känslor är väl ovärdig behandling nog.
Jag har varit med om liknande saker -men med noll ärlighet eller kommunikation. Den som bedrar testar sin nya relation och har sin gamla kvar men tar själv inga aktiva, modiga, värdiga steg ifrån sitt äktenskap. Den fegheten och ryggradslösheten är för mig oförlåtlig
Jag stannade kvar och hoppades alldeles för länge och förnedrade mig i hopp om att han skulle se mig igen. Jag gjorde allt i ett sviket och förnedrat tillstånd att göra mig “attraktiv”. Finns en lång tråd om detta “stanna och härda ut, vågar jag hoppas - eller samla mod att gå”.

Helt vansinnigt destruktivt när jag ser tillbaka på det men jag vet också varför jag gjorde det. Jag ville inte förlora min familj…men idag så handlade det inte om honom, det handlade om kärnfamiljen…
Jag kan säga att om jag hade kunnat hantera det annorlunda idag så hade jag försökt stå upp för mitt eget värde snabbare…
Det som händer istället när man står kvar om ni sedan går åt varsitt håll är sannolikt att du kommer att förskjuta henne och ilska och nästan hat kommer att uppkomma för den ovärdiga behandling du sedan ser på ett annat sätt.
Förutsättningen som skilda föräldrar blir mycket svår när den ene trampat ovärdigt på den andra.
Försök vända henne ryggen helt - jättesvårt men tro mig, det är det enda rätta.

Stor styrkekram

5 gillningar

Håller helt med, bra skrivet. Har också blivit behandlad på liknande sätt. Har nedvärderat mig själv och kämpat för att hon inte skulle lämna mig. Sen visade dig sig att hon hade ljugit och spelat på mina känslor. Nu hatar jag henne för vad hon gjort. Tur att vi inte har barn tillsammans, det skulle varit oerhört svårt att klara av det. @forvirrad gå inte i fällan trots att du älskar henne. Sätt ner foten och gå.

Just så @tosken77… och vi har två barn tillsammans som då var 1 och 4 år och den jäveln hade mage att mosa ner deras mamma så hon trasades sönder fullständigt och det hatar jag honom för idag och vår relation mycket mycket ansträngd och det ligger enkom på min förmåga att svälja idag.

1 gillning

Jag har nu efter samtal med min psykolog bestämt mig för att skriva ett mail, där jag beskriver allt jag har gjort för oss genom äktenskapet och säga hur besviken jag är på henne, hennes agerande och hur hon illa hon får mig att må.

Därefter säger jag hejdå och släpper henne helt.
Jag kommer må fruktansvärt, då hon är mitt allt. Men att varje dag, morgon som kväll må dåligt och få panikångestattacker. Jag orkar inte mer.

8 gillningar

Bra! Sätt igång å skriv!
Kram!