Orosanmälan / hjälp!

Mitt ex har blivit orosanmäld bla att det dricks alkohol när barnen är där.

Vad gör jag, vad säger jag, vad kan jag kräva? Ska ha samtal med socialen snart.

2 gillningar

Ta ett djupt andetag och välkomna den som kommer som en person som vill ditt bästa och hjälpa dig.
De ska veta hur samtalet ska läggas upp. Var bara sanningsenlig.

Har själv bara goda saker att säga om soc. Samtidigt vet jag hur svårt det är när de kommer till sig, man vill visa sig duktig.

Det kommer gå bra!

2 gillningar

Ja det är ju så att man vill vara duktig. Är ju inte ute efter att ”jag är bra och du är dålig.” Men drickandet får ju inte gå ut över barnen. Jag vet att det dricks men inte på detta sätt som det stod i anmälan och speciellt inte när barnen är där. :cry:

Än så länge har jag personligen bara haft en bra relation till soc.

Men jag är så vilsen nu… tänk om jag säger något tokigt och så blir allt fel och så får jag leva med det resten av mitt liv.

1 gillning

Vill inte skrämma upp dig eller dramatisera - men hur vet du vad som sker när du inte är där hos ditt ex? Alkohol kanske inte var ett problem förr, men det där med drickande kan utvecklas snabbt - och särskilt i en kris.

Personligen har jag väl svårt att se att man måste dricka öht när man har barnen, särskilt när er situation är ny och man försöker hitta en ny vardag, men det är jag det. Men har man sett missbruk på nära håll och i närheten av barn - så vet man att barn är väldigt receptiva för den minsta förändring hos föräldern, det blir obehagligt redan vid bara en helt städad vinmiddag. Så - om det finns indikationer på att det dricks skulle ju jag hellre se det positiva i att soc undersöker. Om det är överdrivet så avskrivs det.

1 gillning

Förstår jag det rätt:
Ni bor inte ihop.

Det är ditt x som har blivit orosanmäld.

Två följdfrågor:

  1. Hur vet du hur mycket som dricks när barnen är där? Är du där med dem då?

  2. Om det är han som är anmäld kan väl inte ditt umgänge med barnen påverkas mer än att du får ha dem mer eller har jag missat något?

Du ska lägga fokus på dig och hur barnen har det. Vad han trasslar in sig med hos soc borde inte vara din huvudvärk väl? Det är väl han som äger problemet?

Med vänligt, välmenande - inte provakativt eller raljerande - tonfall: du behöver väl inte hålla honom under armarna nu när ni separerat.

Jag antar att du vill dina barns bästa och jag hoppas du inte är medberoende till ditt x.

3 gillningar

Jag tar inte illa upp av era svar😊

Jag kommer säga att typ nått om att jag kan inte veta vad han gör nu när vi inte bor ihop. Men när vi bodde ihop tyckte jag att det dracks mycket var och varannan dag.

2 gillningar

Låter ju ändå att han åtminstone har ett riskbruk… ärlighet är bra, och som Rulle säger så är det väl bara ditt ex som är anmäld, och inte du.

1 gillning

Ja det stämmer att det bara är exet som är anmäld inte jag.

Jag har ändå tagit illa vid mig av anmälan, tänk om allt går jättefel och Allt vänds mot mig. :cry::cry::cry::cry:

Då är det väl inte alltför svårt att sluta sig till att det knappast har blivit bättre nu, var det mestadels varje dag redan då… då kan det med all sannolikhet finnas fog för orosanmälan.

Hur gamla är barnen?

Barnen är 7 &10

Men varför i all världen skulle det vändas mot dig? Ni är separerade, du har och hade vetskap om vad som föregick redan innan ni separerade och det handlar nu om honom isolerat… så varför skulle det falla tillbaka på dig om du inte mörkar för honom?

För det är vad du överväger att göra, eller?

Vad säger 10-åringen då?

Hur menar du vad 10-åringen säger?
Har inte pratat om drickandet med barnen,

Jag menar vad säger 10-åringen om vad som händer hos pappan och hur det är där?

Är tyst om vad som händer där

Inget spontant berättande om vad de gjort, hur det varit, något kul eller tråkigt eller nåt what so ever… helt tyst?

Jag tänker säga som jag nämnde ovan. Det har jag bestämt.

1 gillning

Om det dricks när barnen är där bör socialen självklart få veta detta. Hur kan du vara tyst om vad som händer där? Du bör självklart säga exakt allt du känner till.

Barn och alkohol hör inte ihop. Är uppvuxen med en mamma som drack och fyf*n vad jag önskat att någon i närheten ringt soc och bett dem ta ett snack med henne.

1 gillning

Inte jöttespontant nej, jag måste fråga ofta. Men det är så min 10-åring är.