Mitt privata helvete

Ikke gi deg selv mental juling, du er ikke ynkelig! :angry: Vi har alle følt det sånn, du er ikke alene.

Styrkeklemmer til deg :hugs::hugs:

2 gillningar

Du är allt annat än ensam, många med mig kan intyga att flertalet av oss har suttit och fortfarande sitter på det sättet.
Önskande att vi vore någon annanstans i livet än där vi befinner oss just nu.

Kram och ta hand om dig vännen.

2 gillningar

Sitter återigen i bilen och känner en motvilja till att åka hem. Han är där med barnen å ”umgås” men vill inte ha dem själv eller att de ska vara i hans tillfälliga lägenhet utan måste vara i vårt hus. Har fått reda på att han i stort sett blåst mig på pengar och är det så att han får reda på att jag vet och skaffar sig en duktig advokat så kan jag komma ur detta 20år långa förhållande med en skuld. Det är så jag mår ila och ilskan är övermäktig. Att han har kunnat med att försätta mig i denna situation. Just nu känns det som jag hade skitit i det bara jag fick ett avslut imorgon men nej jag måste härda ut i ett par månader till. Mitt liv just nu är ett helvete och att leva mitt i det tar på mitt förstånd. Så skönt att ha detta ställe att bara skriva av sig på å det blir lite av en tidslinje för mitt helvete

Blir så ledsen. Har idag varit på banken och kollat av vårt bolån som min man varit ansvarig för. Visar sig att han inte satt in de pengar han ska och att han därför har blåst mig på en hel del pengar. Jag har därför ingen möjlighet att ta över lånet och jag har antagligen ingen möjlighet att komma ur detta utan ett lån. Kommer därför få flytta hem till mina föräldrar för att ha någonstans att bo när skilsmässa och bodelning är färdig. 38år gammal med tre barn men jag kommer ur detta 20år långa förhållande med sämre ekonomi än jag hade när jag gick in i det. Jag trodde att vi hade bra ekonomi och förstår inte vart alla hans pengar har tagit vägen? Jag har tydligen betalt alla räntor på huset och halva räkningarna men han som har en betydligt större lön än mig har bara betalat halva räkningarna? Vart tar pengarna vägen…

Fy vilken kalldusch!

Men tänk vad bra du kommer att klara dig utan honom!

1 gillning

ja Inte kommer jag ångra att han ville skiljas iallafall. Jag har bara så svårt att acceptera den person jag ser i papprena nu, för min man har alltid verkat så pålitlig och sparsam. Jag kommer från en familj som alltid vill spara till det vi köper och att nu se vilka skulder vi har gör mig förtvivlad. Vad har han mer för skulder som lurar runt hörnet som jag kommer bli tvungen att betala för innan detta är slut. Sån panik inför sanningen

Idag vaknar jag upp till insikten att han ändrat sin profil till separerad och lagt upp en hämsk bild på sig själv. Noll insikt om att man inte kan ta en bild mot en gul vägg snett nerifrån när man är lite småfet och röd/blek i ansiktet. Men vill han börja ragga och få liks så kan han väl göra det. Jag kommer vinna på det i längden om jag är lugn och väntar tills allt är färdigt. För varför ska hela världen veta om att vi är tillgängliga igen när vi inte är skilda förrän om tidigast 5månader. Vi har inte gjort en bodelning och inget är klart. Jag måste dessutom hålla tyst om allt jag har hittat där det är tydligt i pappren att han förskingrar pengar. Detta kommer bli ett så jobbigt år. Jag har sådan tur att jag har så många stöttande släktingar och goa nära vänner.

1 gillning

Hade han konsumerat upp dem så hade du väl märkt det, för det är inte så att ni har en massa kapitalvaror som står skrivna på honom och som du aldrig riktigt tänkt på var pengarna till dem kommer ifrån?

Är det inte så, utan om det istället är så att du kan härleda betalningarna till större kapitalinköp bakåt och därmed kan se och veta var pengarna kommer ifrån och var saker och ting/upplevelser har betalats ifrån… och det ändå inte kan förklara var stora belopp tagit vägen, då är det förmodligen så att han har placerat undan det som saknas i “familjebokföringen” någon annanstans.

Det finns sätt att mörka kapital från giftorätt och bodelning, men det kräver förmodligen lite mer scills och ffa. långt mycket mer beräkning och manipulation än de flesta skulle misstänka sin partner för.

Har du tillgång till gamla deklarationer att kolla av? Där kan du se de inkomster som har tagits upp till beskattning. Du ser även kapitalinkomster (däremot inte behållning) och med lite luskande så kan kapitalinkomsternas storlek ge en hint om hur stor behållningen egentligen är när du tar med de ränteutgifter ni/han har haft. För även om du i praktiken är den som stått för att betala räntekostnaderna för lånen så har de allra flesta en 50/50 fördelning på skattereduktionen för ränteutgifter. Om man inte specifikt har bett om en annan fördelning. Men detta gäller såklart bara de pengar som är placerade på ett sådant sätt att kapitalinkomsterna deklareras till den svenska skattemyndigheten av finansbolag/bank. Och så länge det rör sådant kapital så omfattas det ju av giftorätten om ni inte ha äktenskapsförord.

Så… saknar han deklarerade kapitalinkomster och behållning på privata konton, samtidigt som det inte finns en rimlig korrelation mellan hans inkomster och hans/era utgifter som inte förklarar att hans inkomster har förbrukats av er familjs totala konsumtion… tja, då ligger det nog en hund begraven någonstans.

2 gillningar

Jag har luskat och letat och kan säga att här ligger en hund begravd. Ser dessutom ut som detta är planerat sen länge. När det gäller deklarationen har vi lagt det på honom då han fick mig att tro att det va den bästa lösningen eftersom han tjänade så bra och att det då inte skulle generera så mycket kvarskatt. Jag har litat på honom och inte haft skäl att ifrågasätta eller kontrollera. Vi har varit tillsammans så länge och han har alltid haft sån koll och vilja att söka efter info och bästa priser. Jag är grundlurad helt enkelt och nu är det att göra det bästa möjliga av en riktigt dålig situation. Tack för alla tips, jag behöver dem

Förlåt men din man är ett as. Om du tar tillbaka honom efter allt det sveket så anser jag att vi alla har en större chans. Jag ber om ursäkt för att jag blir arg men oavsett hur bra han är när han är med dig så är dem händelserna alldeles fö idiotiska. Ja vi alla gör misstag men då tar man det därifrån. Man utnyttjat inte den mest sårade och sårar mer…

2 gillningar

Å herregud for en situasjon du er i!
Få tak i juridisk hjelp asap, ikke la ham slippe unna med å ruinere deg. Er det mulig med kvinnejurister? Jeg fikk hjelp av noe som heter JURK i Norge; Juridisk rådgivning for kvinner. Det var riktignok begrenset fordi jeg var oppegående nok til å undersøke selv, og lå akkurat på inntektsgrensa for å få hjelp (jobbet 40% i et år). Kanskje noe tilsvarende finnes i Sverige? Stå på!

Sender masse styrkeklemmer :hugs::hugs:

1 gillning

Ja jag kan inte annat en hålla med. Han är ett as. Jag trodde att det skulle bli jobbigt att skiljas då jag fortfarande trodde på vår familj och han inte älskade mig längre. Att få veta att han slarvar med vår ekonomi och gömmer undan pengar för egen del (eller vart nu pengarna tar vägen), är så mycket på en gång… är så i chock att jag inte vet vad jag ska ta tag i först. Jag har som tur är tagit tag i detta och skaffat mig en advokat. Hoppas innerligt att hon kan hjälpa mig ur denna katastrofala situation

4 gillningar

Det klarar du. Jag var inte heller så bra på min ekonomi sista året med mycket som hänt men jag gömde aldrig pengar. Stå på dig min vän!

Nu behöver du först och främst en jurist som kan hjälpa dig att bena upp vad som är äpplen och vad som är päron i denna soppa.

För rent krasst så kan man ju konstatera att din man har rätt i vissa stycken, om han tjänar avsevärt mkt mer än dig så är det mer fördelaktigt för den totala familjebehållningen att han tar 100% av avdragen. I synnerhet om era skuldränteutgifter är så stora att det medför att han kommer under brytpunkten för statlig skatt.

O C H så länge din man I N T E har smusslat undan kapital som är osynliga vid en bodelning utan äktenskapsförord, då spelar det ingen roll att han tagit 100% av ränteavdragen… men det förutsätter såklart att han inte har använt överskottet av pengar på sådant som inte kommit er familj till godo och som inte blir tillgängligt som giftorättsgods vid en kommande bodelning.

Kasta inte yxan i sjön (inte ännu iaf) utan skaffa dig all kunskap med hjälp av en professionell person som du kan få fråga och som kan förklara både hur landet ligger och även hur du bäst går tillväga för att tillvarata dina intressen inför kommande bodelning, det är värt varje krona det kostar :hugs: :muscle:

2 gillningar

Efter allt som varit de senaste 5åren av dessa 20, va en advokat det första jag skaffade. Han har inte så mycket mer i månadslön än mig, rör sig om 4000:-. Men han jobbar enbart natt och får då ob. Han jobbar dessutom extra för att han tycker att det är roligt. Under denna tiden tar jag hand om barnen, för annars hade han inte kunnat jobba som han gör. Jag har därför aldrig förstått varför vi har dålig ekonomi eller varför jag måste ta av mina sparanden när saker har behövts till barn/hemmet. Jag hoppas att advokaten ringer tillbaka till mig imorgon då hen befann sig i rätten under fredagen.

3 gillningar

Kunde egentligen förutse vad som skulle hända när jag betalade in till lånet den gångna månaden men blev ändå förvånad. Han går in och tar ut pengar från kontot. Vad använder han alla våra pengar till och inser han inte att jag nu ser det? Pratat med banken och då kontot är gemensamt kan man inte göra något. Måste tydligen gå in varje månad fram till att huset blir sålt och lägga in den exakta summan som ska dras varje månad för att vara säker på att han inte kan plocka ut det. Pratade med advokaten och hen säger i stora drag samma sak men att vi kan använda oss av det senare och att jag då kan få tillbaka en vis summa av det. Så hemskt att jag inte sett ett spår av detta på de senaste 19åren. Känner mig så låst och förvirrad. Varför??

Idag… ja helgen va helt okej. Hälsade på en kompis, sov över med barnen hos mina föräldrar och fick se stora killen spela match. Då min blivande ex ansåg att hans lediga fredag-lördag skulle gå till hans hobbyverksamhet så hade jag barnen. Detta är ju inget nytt då jag haft dem själv sen julafton med undantag från några timmar här och där. Så idag lämnar barnen på skola, jobbar, kommer hem med alla barn, läxor och bakning inför handbolls kväll. Då hör han av sig och vill natta barnen. Jag svarar att jag inte hindrat honom från att träffa barnen men lite framförhållning vore bra. Han kommer hit vid 17.30 och bryr sig inte direkt om barnen utan kommer ut i köket och börjar söka bråk med mig. Att han kommer sätta in dem på nattis och att vi därför kan ha barnen 50/50. Han talar också om att han byt arbetspass så han tänkte ha minstingen under morgondagen. Talar då om för honom att det aldrig kommer bli tal om nattis då de har en vårdnadshavare som kan ha dem nattetid. Att han vill ha minstingen talar jag om att det där med framförhållning gäller. Han kan inte bara ta barnen när det passar honom. Slutar med stort bråk och jag ber honom försvinna från huset. Han gråter och tycker att jag är så elak och att det är skönt att vi skiljer oss då vi uppenbarligen inte tycker lika. Känner mig så elak och bitchig samtidigt som jag bara vill krypa ihop och gråta själv men jag har barnen och måste servera middag. Detta måste få ett slut. Han kan inte fortsätta att dyka upp när han har tid och lust ett par timmar här och där. Vet inte hur mycket mer av detta jag orkar

1 gillning

Åh fy vilken situation! Stå på dig! :heart:

1 gillning

Bra att du stod på dig!

Går det inye att prata med banken så att du betalar in direkt?

1 gillning

Det banken sa är att då det är ett gemensamt konto där lånen dras, så kan vi inte låsa det för då kan inte lånen dras. Det jag kan göra är att gå in och se exakt vilken summa som ska betalas varje månad och bara föra över det. Vad gäller de pengar som finns där nu från det nya lånet (togs i nov för att fixa en ny vattentank till huset) kan jag inte ta alla och sätta tillbaka för då måste vi vara båda. Det jag kan göra är att öppna ett eget konto och sätta över pengarna där. Fast gör jag det kommer han antagligen förstå vad jag håller på med och att jag har skaffat hjälp. Enligt min advokat vill vi inte att han skaffar hjälp utan göra allt så försiktigt som möjligt tills vi är skilda. Jag kan tydligen förlora mer om han får bra hjälp. Kan säga att stressen över detta börjar kännas nu och synas. Bara ca fyra månader kvar😖