Min värld fallerar

ok inte detalj läst hela tråden, MEN det där med känslokylan, hotellnatt och frågan om du kunde tänka dig att flytta till annan ort. Vis av egen erfarenhet och efter att ha tagit del av hundratals historier här. Hon har ju en annan :man_shrugging: Skulle kunna satsa mitt hus på det. Bäst att du mentalt förbereder dig. Hon är klar, avslutad och redo att marchera vidare i livet. Precis som hon sa till dig väntar hon bara på att du ska landa i det. Been there - done that broder :heart:.

Det är näst intill omöjligt att fokusera på sig själv i det läget du befinner dig nu. Men du behöver få sörja, bearbeta och reagera innan du kan komma ut på andra sidan och nyorientera dig, allt detta tar tid - i mitt fall flera år. Kärleken avtar och försvinner tills slut helt, tro det eller ej. Ibland kan den ersättas av förakt och/eller hat. Det är ofta fallet när lögner och tredje person är inblandade. Allt kommer ju fram till slut. Men det förstår de tyvärr inte - hur extremt viktigt det är att vara ärlig och schysst vid brytningen.

5 gillningar

Har frågat flera gånger men hon säger nej hon har ingen annan. Så min följdfråga var om hon varit otrogen/ gjort felsteg. Men nej inte det heller.
Fråga om alla korten ligger på bordet och hon säger

  • “Jaa är det svårt att fatta? Jag vill inte leva i tvåsamhet”

Så jag måste tro henne.
Måste även stå på mig själv och inte vara till lags med allt men hon tror jag gör det för att vara dum mot henne.
Jag gör det för min skull, precis som att hon vill skiljas för sin skull.

Lyssna nu @Norrland Min älskade x fru sedan 16 år, världens finaste kvinna med moral och värdekompass, min bästa vän samt moder till min barn. Tittade mig vid 3 tillfällen rakt i ögonen och bedyrade på en direkt fråga att det inte fanns någon annan. Sen visade det sig så klart att det fanns det. Till och med pappan i en familj vi umgicks med. Men nu är moralen och kompassen tillbaka utåt sett iaf. Du kan inte utgå från något gällande hennes svar i detta läge. Allt jag läser säger mig att hon har nått skit puttrande på sidan. Sen om det har någon betydelse för er eventuella gemensamma framtid framöver :man_shrugging: troligtvis inte. Dock kanske det kan bli för dig som för mig - svårt att respektera en sån person. Men för barnens skull får man i längden hålla sig neutral gentemot henne. Och det blir ganska lätt när dammet lagt sig. Man ser mest en patetisk figur - som får leva med sina val och ångest. Du vet de vaknar också vid vargtimmen och ligger vakna med tankarna snurrandes i huvudet :see_no_evil:.

8 gillningar

Och för att klargöra för dig vägen framåt för dig kan jag berätta att.

Dagen jag upptäckte att hon hade en annan är värsta dagen i mitt liv. I samma ögonblick öppnades golvet och jag föll. Jag som just kravlat mig upp från skilsmässobeskedet. Men när vi pratade om det samma dag, eller hon grät mest och skakade, trodde jag i min enfald att ok, nu kan vi börja prata om oss, nu ligger alla kort på bordet. Jag trodde verkligen hon grät för oss och vad hon gjort mot mig. Jag hämtade en lugnande whisky, jag kramade henne där och då och hela natten när hon grät i kramper. Kunde detta vara början på nått nytt tillsammans?

Men hon grät ju för att deras plan blivit avslöjad :man_shrugging:. Klassikern att vi kör under radarn till 6 mån efter skilsmässan - sen träffas vi och fattar tycke för varandra.

Allt detta spelar ingen roll för dig just nu. Om hon väljer att ljuga nu (för det kommer alltid fram sen) är det hennes last och börda att bära. Just nu, ta in vad en erfaren gubbe jag jagar med sa när jag sa att “jag tror vi kan laga detta”. Han hällde upp en kopp kaffe och sa “glöm det”.

Skaffa eget samtalsstöd där du kan lasta av allt och ta processen som det kommer. Fokusera på barnen. Och dölj inte alla känslor för dem, då undrar de bara om de gjort något etc. Bättre att de förstår varför pappa är låg/ledsen. Inga detaljer med ändå så de förstår att det inte handlar om dem :heart:.

Skriv dm om du vill bolla saker :+1:

9 gillningar

@Norrland @Norrland ! !

Lyssna och ta in vad @Johan40 skrivit, ännu bättre är att leta upp hans profil och läs hans story, du kommer att storböla vad Johan gått igenom.

Även @Ike,s story är värd att läsa.

Jag håller med Johann och att hennes avsikter är jäkligt dunkla, det finns nog en spelare ute i kulliserna - kanske en jobbarkompis.

2 gillningar

Ingen idé att böla om det :man_shrugging::see_no_evil:. Det viktigaste är att @Norrland är medveten och beredd på vad som kan komma framöver :+1: Har helt missat denna tråd, men försöker komma ifatt.

1 gillning

All styrka till dej… mitt I det du går igenom. Det finns Så många här inne som gått igenom så mycket. Och skriv av dig om det känns lite bättre… för nog är det mycket tankar o känslor man bär på mitt i allt kaos…

En del människor klarar inte av sina egna instinkter och när de ombeds konfrontera dem så ljuger de så skickligt att man kan tro att de tror på sig själva. Jag har själv erfarenhet av att ha konfronterat en sambo med misstankar om otrohet och hon förnekade våldsamt. Först när jag konfronterade henne med bevis så erkände hon och berättade att hon varit otrogen ett helt år.

Mitt råd är att du utgå ifrån att hon har gått vidare och tänk på dig själv. Du är ett offer nu, men du behöver inte leva som ett. Ta kontroll på rutiner, motionera, bli rakbladsvass när det kommer till din yrkesutövning, börja flörta med allt som rör sig. När du förändras kommer dessutom hennes bild av dig att förändras (om hon är värd något alls). En förändring måste hända oavsett - led förändringsarbetet.

5 gillningar

Hatar att ni har så rätt.

Har kommit hem nu efter 4 dagar. 4 dagar då jag har jobbat bra men sovit dåligt. Alla drömmar handlar om henne på något vis och så fort jag vaknat går tankarna vidare.

Inte för att jag vet hon har någon annan men jag har upptäckt att hon har skaffat tinder. Hon som hela tiden sagt att hon inte vill träffa någon annan och inte leva i parförhållande. LÖGN! Nu kanske hon bara vill kolla marknaden men vafan det är 2veckor sedan vi skickade in ansökan om skillsmässa

Hur ska jag lyckas tvinga mig själv att sluta älska henne? Att släppa taget om hon som delvis gjort mig till den jag är idag. Hon som jag delat nästan hela mitt vuxna liv med. Mamman till våra barn! Jag har alltid varit dålig på att sätta mig själv i första hand och ställt upp på det mesta

3 gillningar

Som alla skrivit här, hon har redan en annan. Tyvärr. Hoppas jag har fel men min x gjorde precis som hon. Han nekade in till det sista. Han ville vara själv… ha, ha…
Fick sedan fast honom med så dumt att han sade att han varit här o tvättat byk… nähä… inget vatten på golvet… då… visste jag att han bykar nån annanstans. Han hade haft henne nästan ett år bakom min rygg. Flyttade till henne men sade att han var i en lägenhet som han fixade till försäljning genom han jobb.
Man tror på allt möjligt…

1 gillning

Att sluta älska? Det har jag inget svar på. Tror inte det går så där bara. Man är arg, besviken och så oerhört ledsen. Men man har ju inget val , eller hur?
Man måste bara ta dagen som den kommer. Gråta, älta, sova skit, äta dåligt, och bara vänta på dagen då det känns bättre. Den kommer. Jag lovar.
Men joo, det tar lång tid. Oerhört lång tid.
För mig 2 år snart och ändå inte ok ännu.
Min man, mina barns pappa, lämnade mig efter 31 år som gifta. Det tar tid…
Men jösses, jag mår ändå såå mycket bättre än för 2 år sedan. Babysteps.
Sedan är min historia helt annan än din. Och åldern , och barnens ålder mm… men sorgen är samma.
Kram från tanten.

3 gillningar

Åh, det går inte! Lika lite som det går att tvinga fram kärlek, lika lite går det att tvinga bort den. Det är bara att vänta och börja bygga upp sitt nya liv under tiden. Man får göra det medan man fortfarande älskar.

Rätt kasst ordnat av psyket om du frågar mig.

Det är 2,5 år sedan exet lämnade mig. Jag är nästan helt avprogrammerad. Men bara nästan! :sunglasses: Fördelen är att man faktiskt kan skapa ett riktigt bra liv, trots att man inte har slutat älska sitt ex. Man kan låta den känslan bara finnas där. Ju mindre uppmärksamhet man ägnar åt den, desto fortare klingar den av.

4 gillningar

Du behöver inte tvinga dig på något sätt.

Jag tror istället att det kommer att blir så naturligt, när du har fått distans till hela situationen. Jag tror inte att det går att sluta älska på beställning, men för mig var det en process jag fick igenom. Ju mer jag i efterhand förstod varit fel i vårt relation och mina ex beteenden, ju lättare blev det att känslorna sakta men säkert försvann

Idag kan jag inte ens förstå hur jag någonsin kunde känna annat än ilska, förakt och har mot mitt första ex. Han betedde sig fruktansvärt not mig på många sätt, och ändå fanns jag var som en förstående klippa och lekte med i hans självlmkanlekar.

Och jag tror att med lite distans kommer du nog också att se lite klarare på din situation. Och troligen kommer din kärlek att förändras i samma veva.

Sen kan du självklart fortsätta älska henne såsom modern till ditt barn och som en person du levt nära länge. Men det är en typ av kärlek som inte gör ont och som inte är nedbrytande att känna. Det är tvärtom en fin kärlek. Jag kan fortfarande älska mitt senaste ex för de fina stunder vi hade tillsammans, även om jag inte längre älskad honom på ett romantiskt sätt

För mig hjälpte det lite att läsa om vad som händer rent biologiskt. Du har under lång tid byggt upp ett lager av ett protein som frigörs när du försöker letade dig utanför äktenskapet. Proteinet straffar dig när du tänker romantiskt på andra utanför äktenskapet. Att bli förälskad och knyta an är att rikta en pistol mot huvudet och långsamt ladda med kulor för varje år du är trogen. Det borde finnas medicin mot det här, men det finns också viss statistik som visar på att människor som skiljer sig ibland finner varandra igen och återhållsamhet kanske är gynnsamt. Boken The Chemistry Between Us: Love, Sex, and the Science of Attraction, är dock rekommenderad läsning för den obotlige romantikern som behöver lite hjälp.

@Norrland läs detta igen. Sen läser du min långa story också. Orkar inte dra den här men mitt Ex var som @Johan40 ex. Moralisk…trodde jag.

5 gillningar

Citerar exet: ”jag har ingen annan, nu vill jag bo själv så får vi se om vi hittar tillbaka”
Sanningen var att hon hade inlett en relation, då var det lättare att ta steget…
Sex mån senare började rykten gå och hon valde att berätta istället för att jag skulle få reda på saker från fel håll.
Tror dessa scenarion är rätt vanliga…

1 gillning

Håller med dig… samma här!!
Barnet ska vara hos mig o x ska bo själv o sen inleda reaktion efter en kort tid.
Respektlöst i allmänhet.

relation ska det stå :wink:

Personer som hoppar från person till person och relation till relation lurar nog sig själva. Jag skulle bli väldigt förvånad om det inte ger en backlash förr eller senare. För det känns inte sunt att kunna lämna någon man stått nära utan att känna något alls. Inte heller känns det sunt att avverka människor åt höger och vänster ned rätt köra intervaller.

Men därenot reagerar jag lite på det @Norrland skrev om att hon skaffat Tinder direkt. Just det känns respektlöst och måste vara sårande, men förhoppningsvis innebär det åtminstone att hon inte lämnat dig för någon annan. Kanske har hon inte varit otrogen alls, för hade hon haft någon i kulisserna i vars armar hon sprungit borde hon väl inte sitta på Tinder under sina dagar och kvällar…?

3 gillningar

Jag gjorde det man kanske inte ska göra, jag konfronterade henne och berättade att jag sett hon skaffat tinder. Att hon ljugit för mig. Hon skämdes så och förklarade att hon bara kollade vad det var för hpnnhade tråkigt och skulle aldrig våga träffa nån där sen pausat profilen.

Jag vet inte, på sätt å vis kändes det äkta men samtdigt så har hon ju gjort det med uppsåt. Jag sa att vi ska ha en regel att inte träffa nån förns skilsmässan gått igenom helt och det tyckte hon lät bra. Jag kanske bara gräver min grav djupare.

Hon märkte att jag har ändrat inställning under tiden jag varit hemifrån så det kändes bra. Att jag kommer klara det här, ska gå vidare osv.
Exet sa att det kändes som hon kastat sig ut i ett stup. Jag svarade bara med stöttning om att det blir bättre såhär…och att jag finns faktiskt alltid här om hon vill ha stöd.

Som sagt jag hatar henne inte och vill hon ska må bra.

1 gillning