Mallans Inn 2.0

MP saknar jag all förståelse och sympati för, verklighetsfrånvänt svammel från början till slut :see_no_evil:

3 gillningar

Åh vilken underbar diskussion! Precis det vi har puben till! :heart_eyes:

3 gillningar

Så snart val, herre vad tiden går :sweat_smile:
För min del blir det att försöka titta en del bakåt. Vad har partierna faktiskt gjort tidigare, vilka frågor har dom ställt sig hur till osv. Att lova en massa framåt för att vinna folkets röster ger jag inte allt för mycket för.
Har också gjort valkompasser, hamnar då inte riktigt som jag trodde så ja, dags att göra sin research !

3 gillningar

Precis min erfarenhet…men efter att ha gjort dessa valkompasser ett stort antal gånger och även testat att modifiera svaren på vissa frågor med ungefär samma resultat så inser jag att som frågorna är ställda så är hela partipolitiken i Sverige en enda stor gemensam brunsås-gröt.

2 gillningar

För att frågorna inte är tillräckligt spetsiga.

1 gillning

Kanske, eller så är allt faktiskt en enda gröt i mitten :woman_shrugging:

Men det kan ju oxå vara ett tecken för att inget parti egentligen vågar ta ställning för nåt, utan alla slickar på fingret och kollar vartåt det blåser :woman_facepalming:

Mm jag tänkte också att valkompasser skulle kunna hjälpa till, men så snubblade jag över den här artikeln Vad vi vet och är tillbaka på ruta ett. :roll_eyes: Är också inne på att det faktiskt också handlar om personer jag har förtroende för, särskilt lokalt. Önskar inte alls en personvalskampanj med ”VÄLJ MIG” men att det faktiskt spelar roll vilka namn de sätter upp på listorna.

5 gillningar

Det finns ändå en del skiljelinjer kan jag tycka. Tex om skolan (som jag anser borde förstatligas och det anser alla lärare och forskare jag känner för övrigt), eller om vården (varför ska skattemedel gå till privata aktörer? Då kan vi väl lika gärna sänka skatten och göra valfriheten total?), eller om försvaret inkl civilförsvaret. Eller jordbruket!? Vi klarar inte vår basala livsmedelförsörjning vid krig eller liknande (ens före Ukraina). I ett jordbruksland! Är det rimligt?

2 gillningar

Kanske är tiden inne för mer personval än vi i detta landet har varit vana vid, även om iaf kommunvalen har en viss vana sedan ett antal årtionden…

Detta är en av förklaringarna till att jag får träff på både S och M och L. Hade gärna sett ett samarbete mellan dem.

Jag tänker att det där med förstatligande låter bra, men hur ska staten kunna tillgodose de behov som finns i olika regioner på likvärdigt sätt när behoven och förutsättningarna är så skilda (i synnerhet om inga privata alternativ är acceptabla och sänka skatten och få en försäkringsbaserad sjukvård tror jag vore en katastrof för väldigt många)… jag är väldigt osäker om det är rätt väg även om önskemålet är lättförståeligt som alternativ till de många gånger usla realiteter som existerar nu :woman_shrugging:

Min egen privata kärnfråga är NATO-medlemsskapet… men tyvärr har jag inget parti att rösta på som har minsta chans att förändra den katastrofala inställning som råder i nuet. Men fanns det ETT enda parti som skulle haft chans att få majoritet på ett nej till NATO så hade jag röstat på det utan minsta tvekan.

Berätta mer om varför du är så säker på ditt motstånd till Nato? Själv är jag ambivalent.

Jag är total motståndare till att “vi alla” plötsligt på typ två veckor ska vara så rädda att vi är fullt beredda att överge den svenska neutraliteten av rädsla för att Ryssland skulle hoppa över Finland (som ska gå med av mkt mer förståeliga skäl än Sveriges svammel) och invadera Sverige… om vi inte skulle gå med vi oxå, helt sinnes slutledning av alla toppmilitärer i TV-sofforna.

Jag vill inte att Sverige ska slösa alla dessa pengar som ett medlemsskap kostar och jag vill ffa inte att vi återigen ska ödsla bort ännu mkt mer pengar på att återuppbygga det svenska försvaret som vi äntligen har lyckats rusta ner. Inga fler gubbar som ska leka sandlåda i ett helt yrkesliv och ska gå i pension vid 55 och inga mer skattemedel till det, som istället skulle kunna gå till sjukvård, äldreomsorg och skola istället för att göda militärgubbar. För ska vi nu bli medlem i NATO så kommer förvarsutgifterna att skjuta i höjden som en raket och då behöver man inte vara Einstein för att förstå vad som händer med resten av den skattefinansierade verksamheten i offentlig sektor :face_exhaling:

3 gillningar

För att inte tala om att jag inte ser någon som helst rimlig anledning att Sverige ska skicka svenska ungdomar som krigförande förband till olika stridshärdar i världen. Svenska ungdomar är uppfödda i en för situationen “skyddad verkstad”… att plötsligt behöva sändas ut i aktivt krig, där de inte ens förstår varken historik eller anledning, kommer att rendera i ett antal döda och ett ännu större antal skadade, förmodligen allra mest psykiskt.

4 gillningar

Det finns rätt många svenska ungdomar som skickats ut i krig redan nu i och med att vi är med i FN.
Ungdomar som krigat långt bort från Sverige.

Jag menar inte något om positivt eller negativt om just Nato utan att det funnits ungdomar som krigat och klarat det bra att komma hem, likaså ungdomar som behöver hjälp psykiskt efteråt.
Har skjutsat en hel del i taxi.

Ja vad hände? Tänker på ett återkommande råd här på forumet att inte ta beslut när paniken och rädslan är som värst mitt i en (ofrivillig) separation. Men det här beslutet togs i mitt tycke i ren panik, väldigt ogenomtänkt.
Nej det var ett riktigt idiotbeslut, bara tanken på att det ingår ett samarbete med Erdogan ger mig rysningar…

2 gillningar

Skillnaden här är väl att vi i första hand skickat folk som fredsbevarande styrkor som inte regelmässigt varit stridförande.
Att hamna i strid är givetvis möjligt även som fredsbevarande eftersom man skickas ut i områden med mer eller mindre aktiv konflikt men det är ändå en rätt stor skillnad mot att redan från början vara stridförande förband…

1 gillning

Exakt, och den skillnaden är astronomisk :ringer_planet:

För det första är det frivilligt och det har aldrig varit brist på intresserade och det är väl ffa i Afghanistan som Sverige har haft den typ av uppgifter att den svenska bataljonen har kunnat komma nära pågående strider. Annars har det varit många år av sjukvårdsbataljoner och liknande.

1 gillning

Var lugn @Noomi väldigt snart kommer VALFLODEN att välla in över oss med uttalande, valdebatter osv… osv …

1 gillning

Jaaa, det dröjer väl en vecka till dess politikerna har semestrat klart :sweat_smile:

Men det känns sent, eller brukar det alltid vara så här typ ingenting till dess det bara är 3-4 veckor kvar till valet och jag bara tycker att det känns ovanligt sent?

Kan vara så och kanske än mer för att jag i år för första gången på länge känner mig lite lost över vilket parti jag ska rösta på :see_no_evil:

3 gillningar