Mallans Inn 2.0

Tänk på att det var 4år sedan sist, vem fan kommer ihåg när valdebatterna startade.
@Noomi

1 gillning

Den enda fördelen med Erdogan är att han kan trycka på stoppknappen med sin vetorätt… så tryck, tryck, tryyyyyck då nångång!! :facepunch: :sweat_smile:

1 gillning

Näääe… är väl så det är kanske :sweat_smile:

Ja precis👍 Med risk för att låta som en besserwisser men jag blir mörkrädd när jag hör hur lite eller dåligt pålästa folk är ang vad det innebär med ett Natomedlemskap, vad hände med vår neutralitet tex?
Ang valet så är jag uppvuxen i en familj där samhällsfrågor och politiken alltid har vart ett samtalsämne och tycker att vardagen präglas ju hela tiden av politiska beslut så det är svårt att inte ha en åsikt tänker jag. Men sen så ska en ju få ihop det med ett parti också såklart😀

1 gillning

Jag har tidigare försökt titta på Almedalsveckan så mycket jag kan eftersom den inte präglas i samma grad av valdebatternas pajkastning och valfläsk utan partierna och deras företrädare får faktiskt förklara mer vad de står för och vill och på vilket sätt istället för att tala om vilka fel alla andra gjort/gör…

De två senaste åren har jag däremot inte orkat med det riktigt eftersom det varit lite mycket i mitt privata liv men nu börjar det bli dags att läsa på.

Precis, inte direkt svårt eller ovant att ha åsikter och även jag är uppvuxen i en familj/släkt där politiska diskussioner hörde till vardagsmaten.

Men lite politiska principer dras jag allt fortfarande med, kanske delvis beroende på uppväxten… men katten vet, nu när man måste ut på de verkligt yttersta kanterna av skalan för att öht kunna detektera några direkt anslående partiskillnader (iaf på pappret) så kanske jag borde släppa lite på de där principerna som iaf jag dras med :woman_shrugging:

2 gillningar

Ja, visst är det en hel del principer som hänger med från uppväxten men är det alltid så fel att hålla fast vid dem om de överensstämmer med ens egna uppfattningar och grundvärderingar?
Jag går i första hand på mina grundvärderingar och inte på sakfrågor - stämmer partiets värderingar eller handlingar inte med dem går de bort direkt.
Jag kan heller inte hålla med om att det är en enda brun röra i mitten förutom extrempartierna - inte om man tittar på de frågor som drivs. Även om partierna säger att de vill åstadkomma samma sak är det hur de ska åstadkomma det som avgör mycket för mig samt hur de har agerat tidigare.

Sen tycker jag också att den regionala och lokala politiken kommer bort i debatten alldeles - det går inte ens på ett enkelt sätt få reda på vilka partier som ställer upp i det lokala kommunvalet eller vilka frågor de driver…

2 gillningar

Och det här året så var det ju det där bestialiska mordet (där man inte fattar vad som är höna och vad som är ägg, psykiska problem eller förvirrad ideologi) mitt under Almedalsveckan som av naturliga skäl hamnade i fokus.

1 gillning

Helt rätt, ännu svårare där…

Vet du redan nu hur du kommer att rösta (obs frågar naturligtvis INTE vad du ska rösta på) och känner dig stadig i din egen uppfattning?

Nej, inte än även om jag misstänker att när jag väl står där kommer jag att rösta som jag mestadels gjort tidigare men jag är inte helt säker än.

Jag har en grunduppfattning om vilket parti jag tillhör (i riksdagsvalet) men tvekar mellan några andra partier också. Valet är svårt eftersom det är några partier jag absolut inte kan tänka mig i en regering och vill alltså inte riskera detta genom att välja “fel”. Det jag oftast röstar på garanterar att de inte kommer till makten men jag vill inte rösta negativt utan hellre på det jag vill och tror skulle vara bra för mig och landet.

2 gillningar

Det har även jag gjort under många år, men jag har senaste valen viktat upp just sakfrågornas betydelse.

För vad spelar ideologi och värderingar för roll om sakfrågorna ändå slutar på samma sätt. Det är ju sakfrågorna som betyder nåt för oss människor i praktiken, värderingar är ju i det fallet bara ord om de inte efterlevs i praktiken.

2 gillningar

Ja, håller helt med dig där. Däremot så kommer vissa partier inte ens in i sakfrågeviktningsfasen - det är så jag menar… :sweat_smile:

1 gillning

Det håller jag helt och fullt med om, i de fallen övertrumfar principen vilken sakfråga som helst :facepunch: :sweat_smile:

1 gillning

Lyfter denna frågeställning igen. Får känslan att det är samma person som lyfter olika scenarion. Sättet att skriva är väldigt identiskt och första inlägget avslutas alltid med: Är det någon som varit i samma sits/varit med om något liknande osv.

3 gillningar

Behöver ju inte heller alltid vara troll även om det inte är en person som varit med om det den skriver om. Ibland får jag mer känslan att det är nån som kanske vill använda sig av materialet eller komma i kontakt med personer med de erfarenheter de frågar efter, journalist, reporter, forskare.

Det är svårt att veta och jag friar nog hellre än fäller eftersom det skulle vara fruktansvärt om det är en verklig person med verkliga problem om vi bara dissar hen och hens frågeställning.

3 gillningar

Får hålla med @Aa86 lite, många gånger upplever jag inlägg som konstruerade - ingen verklig människa bakom alltså.
.
Vet att jag i vinteras skrev nått sånt men alla andra tyckte inte alls så. Nu är detta inlägg stendött

4 gillningar

Hmm förstod först inte riktigt vad ni menade men nyligen startades en tråd upp som avslutades just så. Nu hittar jag inte tråden överhuvudtaget. Hennes sambo var kär i en mycket yngre kollega och hade varit det under nästan hela deras förhållande. De hade under denna tid skaffat två barn. Osv.

Blir lite jäkla irriterad om det visar sig att troll-trådar startas upp, andra ägnar tid och engagemang för att svara TS, sen försvinner hela TS för det var bluff från början till slut.

E**e1 om du är på riktigt så ber jag innerligt om ursäkt.

*=l

2 gillningar

Sambo kär i kollega - Min historia - Forum för skilsmässa - 300 000+ inlägg (xn–skilsmssa-02a.se)

1 gillning

Japp :+1:

TS har inte synts till sen den startades. Vi får se.