Lämnad, tre barn och panik

Det låter hoppfullt det du skriver, tack så mycket :heart: Jag pendlar just nu mellan panik/vill inte/klarar inte/orkar inte detta och lite ljusare syn/det blir bra/jag klarar det. Det tar dock mycket kraft med ett av barnen som har stora problem med i skolan, där np-utredning är på gång och jag hoppas det blir vändningen.

Ta egentid har jag försökt, men det är svårt då han alltid ska bort eller planerat nåt å jag känner mig stressad. Nu är det mindre än en vecka till han flyttar ändå, och jag har blivit sjuk så lär väl bli hemma till dess. Om en vecka, finns inte familjen mer, iaf inte i denna form. Svindlande tanke.

1 gillning

Kan du räkna mer på detta, prata med banken osv så att du kan få lite mer ”ro” på detta området?
Jag tycker du verkar klok o sund i allt elände.
:heart:

Det förstår jag.
Men vissa saker kan faktiskt bli bättre.

Om en vecka finns inte heller exakt det elände som du nu sitter fast i. Om en vecka kommer det att bli steg framåt i livet, även om de är smärtsamma så är det FRAMÅT! Du kommer att börja skapa ett delvis annat familjeliv med dina barn, och det kommer att gå bra!

1 gillning

Har pratat med banken, det går inte att göra mer än nu (kommer ha skyhöga utgifter kommande månader pga dubbla boenden), och jag klarar mig sedan men är ändå rädd att hag satt mig i en ohållbar sits, nåväl besluten är tagna och jag har sagt till mig själv att försöka landa i det nya boendet i typ två år sedan besluta mig vidare. Nåt sånt!

2 gillningar

Tack fina snälla du för pepp. Jag behöver det verkligen!! Blev det så för dig?

1 gillning

Ja, visst har ett nytt liv börjat för mig! Men det var som att veva igång nån slags gammal maskin, dåligt oljad och oklart vad som funkar. Så här i efterhand så är det ju perioderna av limbo som jag har svårast för. De första skiftena med varannan vecka var väldigt tunga, men jag försökte att etablera nya rutiner, någon liten del varje vecka. Små, små steg… Det har inte varit n rak väg framåt, barnens önskningar om boende har skiftat, nya familjekrisen har tillkommit osv, men mitt liv är verkligen mycket bättre nu! Mitt äldsta barn har hunnit bli stor och flytta hemifrån, och vi har kommit iväg på några kortare resor tillsammans, en ny sak för oss! Det där att umgås med ett vuxet barn kräver ju en annan omställning som inte alls har med skilsmässan att göra. Det känns väldigt bra!

Jag har bara sån fruktansvärd ångest nu, vill inte lämna mitt fina hus, trygghet som en familj, allting…. vill bara skrika rakt ut!!! Jag är så trött, så trött… låt det vara en mardröm bara :frowning:

2 gillningar

Finns det ingen mer där ute som blivit lämnad och står för en stor omställning, med en ekonomi som kommer bli väldigt knaper och med en stor sorg över allt som varit och aldrig mer kommer bli. Vi var inte kära, men vi var bästa vänner och familj. Skapat vårt liv med hus och äntligen blivit klara med det så att man kan njuta av livet. Barn med särskilda behov som vi i alla fall haft varandra i när tålamodet tryter.

Jag känner mig så ensam… hur står man på egna ben? Jag är en självständig person i grunden men nu känner jag mig helt borttappad och vill krypa ihop i fosterställning och bara försvinna.

Jag ska stå stark för mina barn, och lever på hoppet om att det kommer ljusna.

4 gillningar

Jag känner så väl igen de där panikkänslorna du beskriver! Både en molande ångest och akuta panikångestattacker. Ovissheten, att bara se hemmet och den framtid med familjen man alltid tänkt sig bli raserad… Ångest, stora sömnsvårigheter, gråtattacker lite när som helst, svårt att äta, håravfall osv.

Du har en vecka kvar till flytt? Jag skulle tro att det lättar något när du väl flyttat. I alla fall så hade jag inte några fler kraftiga panikattacker efter att exet inte längre bodde under samma tak. Men ångest osv tog längre tid att hantera. Det finns olika knep för att hantera ångest. T ex att andas i fyrkant. Googla, för det ör en enkel grej! En annan är att när ångesten slår till så rankar man känslan från 1 till 10, där 10 är värsta ångesten som man inte tror att man ska överleva. Ställ en klocka på 5 minuter, och ranka ångesten igen, ställ klockan igen och ranka igen. Osv. Då ser man hur ångesten faktiskt går ner av sig själv.

När de här starka känslorna drog igång då var det ofta av att varje delproblem liksom vällde över mig samtidigt. Familjeliv, barnuppfostran som separerade, ekonomi, högtider, allt praktiskt med att bo kvar själv i villan, klara vardagspusslet. Men några av de där sakerna kan man ju få viss kontroll över, eller i alla fall bestämma sig för ett sätt att förhålla sig till dem. Och när den värsta ångestvågen lagt sig så gjorde det att jag liksom kunde lugna mig själv. Att jag sa till mig själv att jag HAR en plan A och en plan B för ekonomin som jag känner mig trygg med, att jag HAR en deal med mina föräldrar om vissa praktiska saker.

Men det låter som att du är lite i en torktumlare nu med väldigt många saker som du behöver hitta ett sätt att förhålla dig till. Kan du välja något som du skulle kunna få lite bättre kontroll över? Att göra en budget, till exempel. För om den inte går ihop så SKA du omedelbart söka dig vidare, och då är ju det i sig en plan du kan ta itu med.

4 gillningar

Tack för att du skriver, känns inte fullt lika ensamt då. Det är nästan precis så som du beskriver det, allt mal runt. Ekonomin har jag gjort en budget för, den går runt men inte så mycket mer. Jag har köpt en bostadsrätt och hyran har höjts med 10% efter att jag köpt, och den var dyr redan innan. Vi fick också sämre betalt för vårt hus än vi trodde då marknaden precis skulle dyka… så där rök min säkerhet typ. Jag kan inte sälja mitt boende nu, behöver flytta in och förhoppningsvis få en ljusare känsla igen. Såg fram emot det hela ända fram till en dag då jag bara dök ner i depressionen.

Jag är en ansvarsfull person som vill ha koll på allt, att kunna spara osv. Det här blir något nytt, men kanske märker jag att det fungerar bättre än jag tror. Om inte annat får jag sälja boendet om nåt år, när marknaden förhoppningsvis stabiliserats.

Hoppas det vänder när jag är på plats i det nya, för såhär går det inte att må. Tack för dina tips om ångesthantering :heart:

1 gillning

Varje dag i 5månader har jag haft den känslan, den är så vidrig!
Så du är iaf inte ensam om känslorna du har.

1 gillning

Du är inte ensam! Fortsätt att skriva!

Så bra, du har en plan för boendet! Du bor minst ett år, och behöver inte hålla på och ompröva beslutet gång på gång. Även om en månad är tuff, så tror jag att det är jättebra att summera och utvärdera efter ett år. Annars blir varje negativ grej ett skäl att liksom ifrågasätta allt igen. Jag bor kvar i huset, och har satt en femårsperiod. Just nu är det ju helt galet med ekonomin, men det är väl förhoppningsvis inte ett nytt normalläge. Därför tror jag det är extra viktigt att ge din ekonomi lite tid att stabilisera sig.

Har du hittat nåt sätt att få lite egentid, eller en slags egen sfär? Ta en promenad eller så. Den sista tiden vi levde ihop så gjorde jag små saker som ändå för mig själv markerade distans. Jag sov förstås i ett annat rum, men jag bröt också lite andra vanor. Ex se på nyheter tillsammans, det är ju helt onödigt. Eller om du lagar middagen, laga något som du gillar mer än din partner. Och med en vecka kvar så behöver man inte tvätta den andres kläder. (Exet tyckte att jag var superbarnslig som slutade tvätta hans kläder, eller inte lät honom köra min bil. Ehhh…? )

Jag tror att du kommer klara att leva ensam med barnen jättebra! För mig var det mycket att sätta mig in i och ta itu med i början, och det var inte lätt. Jag känner igen det så väl, att både vara en ansvarstagande person och samtidigt överväldigas av att ta alla beslut själv. Men den där förlamande ångesten försvann, och stunder där jag mådde bra blev långsamt fler och längre. Och så är jag helt säker på att det kommer bli för dig också!

Vad tufft för dig också, önskar ingen att få må så här, det är verkligen som att kastas ut för ett stup. Vill du skriva meddelanden med mig så gör jag gärna det, vi kanske han hålla varandra uppe :heart:

1 gillning

Jag känner också igen både ångest och panik som du beskriver. Försök ha det i tanken, att alla saker du nu ska klara ensam, ställs du inför i en pågående kris. Det som känns övermäktigt nu, kommer troligen inte alls kännas lika övermäktigt när du är ute ur den värsta krisen, och dessutom fått lite tid att ställa om. Som @Uppochner nämner, så ta ett beslut, och undvik att ompröva det hela tiden. Jag har själv varit hopplös under min kris, med att aldrig landa i beslut och ständigt ändra dom, försöka göra besluten mer perfekta osv. Det går sällan, men tar enormt mycket energi. Så lita på det beslut du tagit, skulle det visa sig bli ohållbart med boende och ekonomin så går det ju alltid att flytta igen längre fram. Allting kommer att falla på plats. Var snäll mot dig själv längs vägen. :two_hearts:

3 gillningar

Vad har dina barn för svårigheter? En av anledningarna till att jag o frugan skiljs är att ett av våra barn har en störning. O vi har försökt få hjälp så länge utan resultat :confused:

Åh, ja det är inte riktigt klar men det är bl.a svår adhd och trots. Så tufft detta, när man ska stå enade om nån gång. Så blir det separation. Jag försökte se ljuset på nåt sätt med återhämtning på ”barnledig” tid, men det är endast ångest och depression. Önskar att vi hade hållt ihop, men kärleken dog pga livet och allt som det hör till.

Kan ni få hjälp kring detta innan det är för sent? Hoppas det!

1 gillning

Tack så mycket, läser ditt inlägg om och om igen. När jag är logisk i tanken känns det som en bra plan, men ungefär 20 ggr per dag kastas jag ut i rymden igen med oändlig panik och ångest. Hade nån bättre dag men nu utkastad igen. Försöker att hålla ihop och invänta någon slags kraft som ska infinna sig. Hmm….

3 gillningar

Mjae, vi fick hem sonens utlåtande igår. X.et sa det o jag sa vad spelar det för roll vi får ju vänta på hjälp som vanligt ändå. O gick ändå inte som jag trodde. Som du skrev, livet kom i vägen o allt med sonens svårigheter. Men försöker bli en bättre pappa. Ju närmare julen kommer desto ensammare känner jag mig.

1 gillning

Är du ensam utan barn över jul? Jag är rädd för motsatsen, barnen ska vara hos mig men jag vill att dom ska se mig med ångest, depression och ingen ork. Vill vara den glada, julälskande, pyssliga mamman, men i år finns inte den personen.

Nä, jag ska fira med x et o hennes familj. Men vet inte om jag mår bättre för det. Vi firade äldsta dottern för några veckor sen och då var dom här. Kände mig som elefanten i rummet då. Vi fortsätter ju bo ihop också eftersom jag inte har egen lägenhet än. Är svårt att hitta något i Stockholm. Förstår dig faktiskt. Önskar man kunde skicka en kram så att du kunde må lite bättre.

1 gillning