Lämnad för en 22-åring

:muscle:
Bra!

Visst är det så att du @Lillaensammajag kan söka skillsmässa utan att behöva ha hans underskrift.

1 gillning

Du får ett brev från tingsrätten att han har ”stämt dig om äktenskapsskillnad” och du måste skriva på det och returnera det för registrering.

När han ansöker måste han bifoga ett personbevis. Har du sett nåt brev från skatteverket?

Jag tror inte han tar tag i det för han känner nog innerst inne att det skaver nånstans och han vet inte hur han ska ta sig ur situationen. Man låter inte sina barn sova på golvet om man är lycklig.

Om du nu ska ansöka själv så se till att du har koll på ALLT innan ansökan. I och med ansökan så blir du ensam ansvarig för din ekonomi. Kolla saldon på konton nu så det inte ”försvinner” nånting om han får panik. Och var beredd på att han kraschar då och då måste du vara stark.

Mitt ex sökte om skilsmässa online direkt hos tingsrätten. Då behövs inte nåt personbevis från skatteverket då man loggar in med bankid. Jag tror om jag kommer ihåg rätt att jag inte fick nåt om det. Exet skrev bara ett sms om att jag behövde gå in direkt och göra klart anmälan. Samma kväll ca 6 veckor efter jag fick veta att han ville skiljas presenterade han sin nya 17 år yngre flickvän för alla sina kompisar. Varav bara en visste om att vi hade separerat.
Vissa människor saknar omdöme och respekt helt enkelt.

2 gillningar

Då var det nog en gemensam ansökan ni gjorde.

Ja gemnensam kan man ju göra på papper också. Jag vet inte om det går att göra egen digitalt. Men jag fick inget info om att han hade gjort det fören han smsade. Men gissar att det inte gick så lång tid emellan
Ömsesidigt gemensamt vet jag inte om det räknas som det var mer “Om du inte skriver under nu då…” osv. Antar att han nya inte ville presenteras för hans vänner på kvällen annars?

Det är nog det enda jag ångrar, att jag gick under hans hot och inte skrev under när jag själv bestämde.

Samma för mig… De hade ett förhållande bakom min rygg i 1,5 år. Nästa vecka flyttar han. 16 år äldre än sin flickvän. Hon vill ha barn, hans är snart myndiga. Helvetet brakade lös i augusti och nu flyttar han snart… Kommer jag överleva? Ja jag gör nog det…

4 gillningar

Fick idag ett personbevis hemskickat från skatteverket. Där det står ändamål skilsmässa. Så han nog ansökt om skilsmässa nu. Men vad ska jag göra med detta personbevis?

Åh X2X förstår precis vad du känner och går igenom. Vi får hjälpas åt att överleva detta. Är så tufft när hela ens liv och trygghet raseras. Allt slås undan. Och känslan när han lämnar en för någon så mycket yngre. Jag håller tummarna för oss att karma kommer. Finns här för dig! Pratade med min terapeut om att man behöver hitta tryggheten någon annanstans nu. Så det är det jag jobbar med nu.

3 gillningar

Du kan fritt välja om du vill ansöka om skilsmässa, eller låta exet göra det helt själv. Vi har ju fantastiskt snillrika lagar i Sverige! Ingen kan tvingas att vara gift mer än 6 månader och ingen kan tvingas att begära skilsmässa.

För mig blev det symboliskt viktigt att exet själv stod för beslutet att skiljas. Det var han som ville skiljas och där gick min gräns för curlande. Jag ordnar inte en skilsmässa åt honom, liksom. Jag gjorde ingenting med några papper alls. Precis som skrivits ovan så kallas det då för att stämningsansökan, men det innebär samma sak. När sex månaders betänketid gått så kan var och en välja att begära fullföljd, oavsett om man själv ansökt om skilsmässa eller ej. (Dvs om man har minderåriga barn)

En fördel med att båda ansöker om skilsmässa skulle kanske vara att du får 100% koll på brytdatum, vilket kan vara bra om det blir trassel med ekonomin. Och kanske kan det ge en känsla av kontroll, att du inte bara sitter och väntar in hans nästa drag.

1 gillning

Detta har jag full förståelse för.

I TS fall, där hon måste acceptera att exmannen skaffat sig en ny flickvän om hon vill fortsätta vara gift…. Jag vet inte, men där har jag nog en gräns. Hon har ju i princip inget beslut att fatta. Han tog det åt henne, beslutet att skiljas, för annars accepterar hon ju att leva kvar i nuvarande situation.

Visst vill man stå för sina värderingar att t ex inte ge upp direkt, försöka lösa problemen istället. Dock har ju liksom motparten ”flytt” redan. Det finns inget att ”rädda”. Det blir ju istället en tydlig signal att man inte accepterar situationen.

Då skulle jag nog, för min egen skull, vilja ha ett tydligt avslut och komma vidare. Det skulle vara att agera för min egen skull, inte för att curla.
I en sådan här infekterad historia skulle det kanske också innebära att TS tar kommandot i detta och styr det som hon vill ha det.

Självfallet ska man bestämma vad som känns bäst för en själv under de omständigheter man befinner sig. Så vill du inte/orkar inte starta och genomföra det projektet så är det också fullt förståeligt.

1 gillning

EXAKT mitt agerande. Jag har oxå curlat färdigt. Men han vill inte söka själv utan säger att då väntar han tills jag är redo. Då kan han vänta.
Tror mer att det är för att han inte vet hur han ska göra eftersom jag ALLTID skött ALLT.

Jag förstår definitivt detta, men lyckas du/ni ändå gå vidare? Jag tänker bodelning som inte kan göras osv för ens egen skull, inte för hans.

Ja jag får fundera hur jag ska göra. Vill ju skilja mig. Vill slippa honom för all framtid.

Fick höra från några som var på samma fest förra helgen som mitt ex och hans nya att hon drack väldigt mycket. Att hon var en riktig festprinsessa. Och att hon betett sig och såg väldigt ung ut. De tyckte hon såg ut som en hora. Alltså jag skrattar så jag gråter. Mitt ex har aldrig varit en festmänniska som velat dricka. Han har varit hemmamannen som uppskattar mysiga hemmakvällar med familjen. Vad har det tagit åt honom? :rofl::rofl::rofl: Ska bli intressant att se vad detta slutar. :rofl::rofl::rofl: Han tror verkligen han blivit ung igen. :rofl::rofl::rofl:

3 gillningar

Han har en psykos. Ungefär.

3 gillningar

Ja verkligen en psykos av något slag. Och lite drogad av hormoner. Det var många på festen som tyckte han var väldigt annorlunda. Ja jösses vad jag hade njutit om han kraschar. Hoppas hon lämnar honom för en ung snygg kille. :rofl::rofl::rofl:

2 gillningar

Ja, om jag var i TS sits så hade jag säkert tänkt annorlunda, och själv begärt skilsmässa. Det jag menar med mitt inlägg är att det funkar på båda sätten. Man behöver inte vänta in en partner som krånglar, och man behöver inte skriva på/ansöka om man inte vill. Mitt ex var ju kvar i hemmet, ville inte ta tillbaka sina ord om skilsmässa, men gjorde heller inget för att fortsätta processen. Jag tyckte att vi kunde prova samtal. Han tyckte att jag kunde ordna en skilsmässa medan han vilade sig i en solstol. Så till sist så fick jag pressa honom: antingen ta itu med problemen eller skicka in det där jäkla pappret. När han väl bestämt sig så var det bara att köra på med bank, bodelning osv, då var det mitt tempo som gällde. Men TS situation är ju helt annorlunda! Har allt att vinna på att köra på! :muscle:

3 gillningar

Dagarna går och allt går upp och ner. Tänker ibland tankar på hur orättvist livet är. Jag mår skit men mitt ex är nykär och mår superbra. Vad gjorde jag för fel? Älskar julen i vanliga fall. Det mysiga med familjen. Allt är borta. Lite julpynt har kommit upp igår och idag. Men jag orkar knappt. Gör det för barnen. Annars hade jag skitigt i det och bara väntar på att julen ska vara över. Saknar inte mitt ex men saknar familjen. Och saknar hans familj. Vi umgickd ju så mycket med hans föräldrar och syskon och barnens kusin. Barnen har inga kusiner på min sida. Nu är allt borta. Blir inget fira jul hos dem i år. Var på julmarknad med barnen idag. Själv med barnen. Saknar familjelivet. Jaja jag äter spenat varje dag. Så kanske jag får den enda julklappen av tomten som jag önskar. Karma.

Men ändå så alltså gud vad skönt det är med mindre disk och tvätt. Alla hans träningskläder jag fick tvätta.Så skönt att slippa. Och matkostnaderna är mindre.

Han har fortfarande inte hämtat sina saker. Nu har jag börjat gå igenom det första rummet här hemma. Plockat ner alla hans saker i en sopsäck. Ett tum i taget. Måste få bort hans saker nu och göra huset till mitt. Men det är så många minnen i detta huset. Orkar jag bo kvar? Vill fly och flytta från stan. Börja om någon annanstans. Men barnen har ju sin trygghet här. Önskar mitt ex och hans lilla flicka kunde flytta långt härifrån. Men det lär ju aldrig ske. Jaja jag får hoppas ikväll på att det någon gång kommer något lite tjabb hos dem. De jobbar ju ihop och umgås 24 timmar om dygnet. Måste ju komma någon gång. :grinning:

5 gillningar

Jag kan tro det är tufft, jag hejar på dig! Du och barnen hittar nya vanor och rutiner kring årstiderna, alldeles säkert, och förr eller senare kommer han bara stå och titta på, ensam. Ska också separera här innan jul, och jag älskar julen men den är nedpackad, vilse… som mig.

3 gillningar

Han mår inte alls bra. Då skulle han inte bete sig så här.

Det finns 2 alternativ: Antingen har din man blivit galen av någon anledning, eller så har han alltid varit en idiot fast han har gömt sina sämsta sidor för dig. Det är alltså honom det är fel på och inte dig!

Jul är jul, och för barnen är den viktig. För din del är det viktigt att du inte jämför med hur den “brukar vara”. Nu ska du fira singeljul för första gången, och det betyder att du bara behöver ta hänsyn till ungarna. Tänk över vilka traditioner som bara din man gillade, och så hoppar du över dem i år.
Mitt ex flyttade ut definitivt ungefär en vecka före jul när vi skildes. Då hade han hållit på och bott här på halvtid i ett par månader, men före jul tog han det sista avgörande steget. Jag och barnen skrev en lista på julmat, och så strök vi allt som vi inte gillade. Varför göra en sillsallad när bara han tyckte om den? Sedan pyntade jag annorlunda än jag gjort tidigare. Skippade sådant som han gillade och satte upp sådant jag inte fått sätta upp förut. Förenklade jultraditionerna.
Barnen var här på julafton, och fast vi försökte låta bli, så var den frånvarande pappan det stora samtalsämnet. Ändå kunde vi se efteråt, att julafton blev den bästa på många år. Ingen stress, inget trippande på tå för att inte förarga honom, inga sura miner, inget gnäll. Det var lite dåligt med julstämning men ändå härligt att vara samlade för att äta tillsammans, spela spel och ha det mysigt.

6 gillningar