Lämnad för andra gången av samma man

15 gillningar

Ute på isen idag. Kallt -15 men så vackert.
Träffade vännerna. Lite glögg.
Nu hemma efter att plumsat i halv meter snö en kilometer. Trodde jag skulle förgås … jösses så tungt. Nå , min motion för idag🤣

6 gillningar

Men kra mamma_mu, en ko på isen.
Så vackert det är.
Då har du pulsen uppe nu efter allt pulsande.
Gott nytt år.

Tack detsamma kråkan!

1 gillning

Så vackert❣️

Önskar dig det allra bästa @mamma_mu och ett gott nytt och lugnt år :star2::pray::smiling_face_with_three_hearts:

1 gillning

Firat min yngsta idag. 26 år… what hände? Tiden bara rusar…
Han har nu varit hemma i 3 veckor , helt härligt, men tror vi båda längtar till att han igen far till sin studielägenhet. En 26 åring skall inte bo med sin mamma🤣 Vissa dagar har han faktiskt gjort mat till mig eller städat köket, andra dagar har han bara chillat och brytt skit i att tömma diskmaskinen eller att städat efter sig…
Nå, sällan han är så här länge hemma så jag passar ju lite upp honom också… joo, vet…
Som sagt, på tisdag far han iväg igen.
X kom också på kalas idag. Frågade sonen ifall han bjudit pappa. Oj, det har jag glömt…
Nå, han kom med en timmes varsel. Var här typ 40 min, fick ett samtal och for iväg…
Annars var sonens syskon här, morfar och även farmor. ( svärmor, då)
Fint kalas, allt bra.
X var så stressad, tror han hade ångest, eller… han ville vara här , men ville bort… åt inget… ( pyttelite) kände på nåt sätt igen den känslan… eller så inbillar jag mig bara.
Inte mitt problem som tur!

7 gillningar

Livet på landet i gammalt hus …
Fick äntligen brännolja igår. Har burit 200 l diesel till huset sedan förra tisdag…x har betalat 80 l , så bra så.
Igår skrev sonen till mig då jag var på jobbet att det inte kommer vatten… suck, element o fläktar till källaren men var nog ändå lite fundersam att rören kan ju inte frysa i plus grader … Eller jo, då temperaturen snabbt stiger… men i källaren var det ju varmt…
Satt i köket och hörde hur det porlade… nej nu har nåt rör spruckit… Nehej, det var toaletten som läckte , knappen blivit på, så vattnet hade bara tagit slut ( egen brunn) Jeee!
Sååå… idag är allting bra. Plusgrader ute, huset varmt och vatten har jag. Vad mera behöver man?
Måste ju tillägga att sonen fick tillräckligt igår och åkte hem till sitt🤣

6 gillningar

Alltså jag har haft samma problem, men inte med inkommande vatten utan med värmen i ett element på övervåningen.

Kom på dag 2 i extremkylan att jag nog hade elementet i allrummet avslaget, sista elementet på slingan dessutom :see_no_evil:… rusade upp och vred på det, till noll nytta. Det var onsdag förra veckan… och jag anade direkt att det hade frusit. Letade reda på kupévärmaren och riggade upp mot rören… blir så när snålheten bedrar visheten :face_exhaling:

Vi var så många under julen att jag slog av en del element för det blev så hiskeligt varmt och fjärrvärmen är inte gratis.

Nåväl, nu har jag ju betalat den kostnaden mångdubbelt genom att ha kupévärmaren riktad mot rören i dagarna många… men iaf idag så var elementet varmt och jag kan inte se några tecken på läckage än iaf. :partying_face: Tack gode gud säger jag att jag valde pex istf koppar när det begav sig :pray:

Fy f-n @mammamu, varje vinter tänker jag att hyreslägenhet vore drömmen… :rofl:

3 gillningar

Jaa, tänkte nästan ge upp. Men vet du, snart är det vår och då njuter vi igen🤣

2 gillningar

Exakt, när det luktar lite surt i dikena, börjar grönska försiktigt och luften ljummar till sig då kan man sitta på altantrappen efter jobbet med ett glas rosé… och DÅ är man tacksam för huset och trädgården :heart_eyes:

7 gillningar

Vet du idag var det en hårsmån från att jag kastade in handduken, det blev en vattenskada i alla fall… men inte från elementet på övervåningen. Inte i huset alls utan i garaget, vilket jag är gudinådeligt tacksam för mitt i allt elände.

När jag skulle köra ut bilen i morse och fara till jobbet så hörde jag ett konstigt pysande ljus innan jag öppnat ena garageporten och jag förstod på en gång att nåt var allvarligt fel. När jag fick upp porten så sprutade det varmvatten som en brandslang från blandaren på min “trädgårdsdiskbänk” mot väggen mellan förråd och garage. Måste ha sprutat hela natten för hela garaget var som en ångbastu.

Fy f-n vilket tryck, men tack och lov har jag fjärrvärme/golvvärme och därmed avlopp i garaget så allt vatten har ju successivt runnit ut i avloppet men tyvärr är ju exakt allting blött och innan jag kunde samla tankarna nog för att hitta huvudavstängningen på inkommande vatten så var jag helt sjöblöt då det var som att stå mitt emot en brandslang med fullt sprut, fast bara med varmt vatten. Så fullkomligt tom i bollen att allt stod helt stilla och jag vimsade runt säkert en minut eller mer innan jag lyckades samla ihop mig och kunde bryta allt inkommande vatten…

Det blev en ofrivillig “ledig” dag, ringa jourrörmokare och få blandaren utbytt, ringa försäkringsbolaget och upprätta ett skadeärende och nu väntar jag fortfarande på Folksams skadereglerarfirma som ska komma och inspektera skadorna och och leverera torkare och avfuktare. Men jag har redan ringt dem och frågat när de kommer så jag vågar inte göra det igen… blir nog en “ofrivillig” ledig dag i morgon oxå för att sitta här och vänta på dem…

Nästa månads vattenräkning vågar jag inte ens tänka på ännu och sen ska rörkrökaren ha betalt och ny blandare och allt annat som säkert är förstört. Nu kommer Folksam verkligen att för första gången på 20 år i detta hus få bekänna färg när det står klart hur de kommer att hanterar allt detta, men jag är ju inte bra på positive thinking så jag räknar med att det säkert finns någon klausul som gör att jag får stå för hela notan själv :see_no_evil:

En olycka sägs ju sällan komma ensam, så f-n vet om jag ens borde stiga upp ur sängen på ett bra tag :face_exhaling:

Gnäll, gnäll och mera gnäll… sorry för det, men det här har verkligen varit en riktig pissdag…

10 gillningar

Men fy faaan va tråkigt och onödigt, man blir ju bara trött och less bara av att läsa om eländet :face_exhaling:

Hoppas försäkringen täcker och att det ordnar sig med hantverkare osv så fort som möjligt :pray:

2 gillningar

Skaderegleraren kom precis när jag postat förra inlägget :see_no_evil:

ALLT i hela garaget + förrådet på 65 m2 måste rivas ut, köras med byggtorkar för att torka upp och ersättas med nytt material enligt hans bedömning, dvs alla innerväggar, tak, inredning etc… så nu går avfuktare och fläkt och ska så göra till dess Folksam har fått hans rapport och kommit fram till vad som ersätts och inte :cold_sweat:

4 gillningar

Fyfasen så tråkigt :pensive:

2 gillningar

Tack för er omtanke @Quinna och @Soloigen. Det är verkligen så himla jobbigt (mina egna orostankar mest) och trist… jag har sovit dåligt, gnagande oro för hur mkt detta kommer att kosta, samt om försäkringen täcker (han på försäkringsbolaget nämnde “åldersavdrag” etc.) och huset är ju byggt för tjugo år sedan så kanske allt räknas som för gammalt för att man ska få någon ersättning på försäkringen för just något.

Nåväl, katastroftankar såklart och jag är ju världsmästare på sånt så jag har försökt låta tankar likt sinnesrobönens visdomsord ersätta orostankarna under natten, med varierat resultat. Men till sist steg jag upp och gjorde mig en god tékopp och här sitter jag nu och läser om ditten och datten istället för att skruva på mig som en mask i sängen…

Men nu får det vara klart med den här oavsiktliga kapningen av @mamma_mu’s tråd. Jag kopierar in detta sista svar på Mallans istället och ber @mamma_mu om ursäkt för intrånget :pray:

5 gillningar

Hej
Tror att gränsen är 12år, men ?

1 gillning

Oj, nej. Förstår dig @Noomi . Vilket elände.
Här är det vissa procent som dras av på gamla rör, beroende på hur gamla… Mina rör är bytta i början på 90 talet🤣.
20 år gammalt hus är inte så gammalt enligt mig. Tror nog att de ersätter det mesta. Hoppas!
Vill trösta dig med att det är ju materiellt, det går att fixa och alla mår bra! Men…
Oerhört onödigt och dyrt och jävligt ändå!!

3 gillningar

Tack snälla, jag fattar ju såklart allt det där och bara det faktum att det är i ett fristående garage och inte i boningshuset är ju så gudinådeligt och innerligt tacksamt… men det känns ändå så himla jobbigt att tvingas börja både rodda och betala för allt detta och mitt i vintern till råga på allt :cold_sweat:

2 gillningar

Förstår till 100%.
Här har snöat igen… så ut i mörkret bara efter jobbet med två hundar som fryser tassarna av sig, o skotta o skotta😱
Lite less på allting nu fast jag nog gillar vintern.
Nå, det goda i snöskottning är väl motionen , men för någon vecka sedan då jag tog i lite för hårt så hade jag ont i ryggen någon vecka efter det. Man är ju inte ung mera…tydligen :rofl:

2 gillningar

Nåjaa, nästa problem i kylan.
Funderade varför jag hade så kallt i huset. Gick ner till pannrummet och pannan hade ju då slocknat. Fick igång den men brännaren låter som ett tröskverk. Får se hur länge den sedan fungerar… autch!
Som tur bokade min syster igår en långhelg till Dubrovnik i början av maj , där vi skall fira vår pappa som blir 80 år. Då visste jag inte att jag väl måste köpa en ny brännare också :laughing:.
Nå, ett problem i taget.
Väntar nu att pannan skall gå en stund så jag får varmvatten i bastun. Tillsvidare går den…
Singel i gammalt hus är inte nu just det bästa som finns.

4 gillningar