Lämnad av mitt livs kärlek och pappan till mina 3 små barn

Det är sant, vi som sätter värde i kommunikation som ett sätt att komma vidare, må bättre, ha bättre koll på hur man kan påverka sin situation, få och ge stöd osv, ingen slump att det är just vi som hamnar här. Och personer som mitt X fäller kommentarer som att man ska akta sig för forum. Han läser Flashback osv eftersom han är intresserad av brott och straff och olika utredningar, där kan ju rykten med viss sanning florera så på så vis kan han uppskatta forum tror jag. Men såhär mer privat, mer personligt och känslomässigt… Jag vet inte riktigt vad som skulle vara så farligt med det. Inbillar mig att han tänker att det finns en massa halvgalet folk på sådana här ställen. Jag känner dels att om man råkar ut för någon galnings kommentarer och uppmuntran till olika konstiga grejer är jag trygg nog i mig själv och smart nog att inte utan vidare köpa galningens sanningar om hur man ska tänka och vara. Och dessutom tycker jag mest det är varma, kloka människor som tar ansvar för sitt eget mående och sin egen situation, som försöker hitta sätt att ta sig ur en mardrömsliknande tid genom att dela sitt öde med andra och kan ge och ta råd i ett bra samspel, som finns här inne!

Såg en gång av misstag kom jag på nu att han googlat hur man ska göra om ens partner är mindre intresserad av sex. Klassiskt sätt för mitt X att hantera problem, inte prata med mig utan hålla allt inom sig. Jag visste inte att han såg det som ett problem ens. Skulle kolla vädret inför morgondagen, vi var i en sommarstuga och alla i min stuga inkluderat mitt X hade somnat så jag kollade snabbt på hans mobil. Och då såg jag den där webbsidan, hade verkligen inte en tanke på att snoka eller något utan det var en ärlig slump. Kunde inte sova på natten, oroade mig för hur allvarligt det här problemet var… undrar om det kan ha varit sommaren för 2 år sedan. Då var alltså problemet lite sex, och nu är problemet att han inte dras till mig längre. Tänker lite avundsjukt på mig själv, att när jag väckte honom på natten och var orolig över vad som hände inom honom som jag inte visste om, så lugnade han mig. Det var ingen stor grej och något som antagligen hade att göra med att barn nummer tre var ett halvår gammal… Eller så hände det något år tidigare, jag minns faktiskt inte exakt hur familjesituationen var just den där sommaren (brukar spendera somrarna ungefär med samma upplägg och vår familj har haft samma stuga varje gång vi bott på det här stället jag nu refererar till).

Förvirrande. Och inte bra tror jag. Ska inte se tillbaka så mycket, det är garanterat en fälla. Jag måste tänka att det finns fina minnen i bagaget, då vi älskade varandra och var en fin familj med barnen. Nu är det en ny tid, han vill inte ha mig vilket gör att jag inte kan se mig med honom heller eftersom jag vill vara med någon som tycker jag är värd att kämpa för. Det är bara framåt som kan gälla. Acceptera att relationen inte var så stabil som jag trodde och önskade. Den resulterade i fina minnen och tre fantastiska barn som inget i världen kan få mig att ångra att jag nu har i mitt liv. Det måste bli bra igen på något sätt, utan X som annat än pappa till barnen.

Men jag skriver de orden idag med en klump i halsen. Fy fan vad det här är en helvetisk tid. Och vad fantastiskt det var för några veckor sedan då jag naivt trodde att jag hade allt och naturligtvis skulle få behålla det. Trodde att mitt största problem var att min karriär går för långsamt och att jag kanske skulle bli fast i andraledsutsikt i resten av livet och inte skulle hitta ett sätt att uppfylla drömmen om att bo på strandtomt. Jag skäms över att mina värderingar hamnat på sniskan, men avundas hur bra jag haft det i 11 år då sådana saker varit mina största problem.

Det kommer bli bra! Men ja, en helvetisk tid är det. Det är som att någon dött, och på sätt och vis har han ju det. Eller den man trodde att han var. Men bitarna kommer att falla på plats, just nu är allt uppe i luften och det gäller att bara fokusera på att själv må så bra som möjligt. Och barnen så klart.

Men det är lustigt hur en separation skakar om en och också kan få en att se klarare på vad ens värderingar är och vad man behöver i en relation. Du säger att dina värderingar hamnat på sniskan, att du oroade dig för karriär och utsikt. Det är ju en ynnest att kunna göra det :). Men ett uppbrott är också en chans att kunna utforska vad som är viktigt på riktigt… Min skilsmässa fick mig att förstå att jag hade låtit mig själv nedprioritera min längtan efter närhet och emotionell anknytning till förmån för sammanhang (jag älskade hans stora, festliga släkt) och även materiellt välbestånd med båt och sommarhus (skäms över att medge det…). Jag har inte längre möjlighet att spendera somrarna i hans släkts fina hus och jag har ingen ekonomisk back up på samma sätt längre, men jag har å andra sidan en relation som är mycket mer nära, innerlig och passionerad än jag trodde var möjligt.

3 gillningar

Ja, jag tycker det är en ganska bra liknelse… för kärleksrelationen och den partner jag hade och var så förälskad och kär i finns inte mer. Den och han fanns i 11 år och så helt abrupt och plötsligt så fanns den inte längre eftersom han tog beslutet att slänga bort den.

Håller med om att det är en möjlighet i det här också, bli omskakad och behöva fundera över allt i hela livet nästan - ifrågasätta och se var man landar. Det känns skönt när jag vågar tänka att jag kanske ska släppa på kraven att allt ska vara perfekt HELA tiden. Det är verkligen utmattande att leva så. Och uppenbarligen ett högt spel med mycket att förlora och att aldrig vara riktigt nöjd. Jag känner igen din slutsats, jag vill nog faktiskt också ha någon som ger mig mer närhet, släpper in mig på djupet. Jag tror jag har varit och kanske lite fortfarande är, rädd att en man som är mer i kontakt med sina känslor och mer bekräftande kanske inte upplevs lika “manlig”. Det låter rätt sjukt egentligen när jag sätter de här tankarna på pränt… att jag brukar fly från människor som vill ha mig för mycket, att jag nästan velat ha det som den här relationen med barnens far - ett riktigt kap i mina, andras och hans ögon. Som vet sitt värde och vet att den inte behöver “nöja sig med mig”. Därför har jag sett det som ett bevis på att jag duger tror jag… om en så självsäker, snygg och smart kille vill ha mig, skaffa familj med mig så betyder det att jag också är ett kap, att jag inte behöver jaga vidare efter något bättre eftersom han redan är liiite bättre än mig och att jag därför haft tur… Om någon har en psykoanalys på det här, tar jag tacksamt emot… här finns något, men jag vet inte riktigt vad problemet är… kanske min prestationsbaserade självkänsla…

Vad fantastiskt att du hittat en ny relation som ger dig så mycket mer vad gäller närhet, innerlighet och passion. Berätta gärna om du ändå ser honom som “manlig” - antar att du gör det eftersom attraktionen finns där :wink:

1 gillning

Hmm om någon frågat mig för nåt år sen om jag skulle se en kille som min nuvarande som manlig så hade jag kanske inte gjort det… Alltså han är ju en man haha men han är inte stereotypt manlig alls… han har väldigt nära till sina känslor, han gråter lättare än vad jag gör. Min exman såg jag aldrig gråta, min nuvarande har jag sett gråta flera gånger. Han säger att han älskar mig varje dag, han uttrycker sig så lätt och använder “stora ord”. Vi har jättemycket närhet och gos.

Första gången jag träffade honom var det väl inte instant attraction liksom, det kändes lite mer som en kompisdejt, vi drack öl och skämtade massor. Mycket skratt. På vår andra dejt kysstes vi och då jävlar drabbade mig attraktionen som ett ton tegelsten i huvudet! Efter den första kyssen, som var så innerlig och sensuell, så var (och är) jag sjuuuuukt attraherad av honom :sweat_smile:

Självkänsla är ju ett område som verkligen spelar in i hur vi har relationer, väljer partner osv. Även anknytningsteori. Har läst massor om det. Man blir lite hobbypsykolog av separation :stuck_out_tongue:

Intressant! Jag har i alla fall kommit fram till att många av mina gamla sanningar kan ifrågasättas. Så det är uppfriskande att höra din historia om hur det först var vänskap och att han inte omedelbart svepte omkull dig med sin manliga uppenbarelse, utan att den eldiga attraktionen tog fyr först när ni kysstes :fire:

Jag har i alla fall kommit en hel del smarta grejer på spåren. Sätter mer gränser, försöker inte pleasa folk längre utan tackar ja till saker om jag vill. Kör mantrat hemma i det härliga huset när jag tänker på huset och utsikten att “saker är fina men lyckan ligger inte i det materiella”. Tänker att det är så himla skönt att släppa prestationskraven på mig själv, eftersom de jagat mig i allt jag gör. Att duga fast jag inte producerar perfekt just nu på jobbet, fast jag inte har lika fasta bröst längre som innan jag ammade tre barn (fast det här är läskigt område. Är väldigt nöjd med min kropp, men just brösten har nästan försvunnit jämfört med att i min ungdom se ut som silikonbröst trots naturliga - duger jag ändå liksom??? Man får ju linjer också i ansiktet av att åldras - hjälp jag måste verkligen bli mindre ytlig SNABBT. Det får inte bli en ångest att bli mindre och mindre lik en 20-åring… självkänslan bör inte vara knutet till det här, det är en farlig fälla så mycket kan jag ju förstå…). Att tro att jag duger trots att mitt X inte tycker jag gör det eftersom han inte vill kämpa för mig och att hålla ihop vår familj.

Haha, ja… verkligen. Har slukat allt från självhjälpsböcker till artiklar och tips från psykologer osv osv senaste veckorna…

1 gillning

Åååå vad härligt det låter! Får man fråga om du använde ngn dejtingsajt och isf vilken?

Men JAA!!! Jag har lyckats dra fram en lägenhet i rätt stadsdel, dessutom ganska nära förskola och skola och nära mataffär, apotek, vårdcentral, tandläkare, frisör, lekparker och barnens (och egna) kompisar. :raised_hands:t4:

Var ute i helgen som var i flera timmar och gick runt och letade hyreshus som hålls av mindre hyresvärdar som jag inte kände till eller kunnat googla fram innan. Luskade fram 7 stycken för mig okända som jag sedan ringde. Kunde ställa mig i tre nya bostadsköer men lyckades också få nys om några renoveringsobjekt som inte fanns ute ännu i den vanliga bostadskön för den hyresvärden! Jag ska få hyra en av dem när de är färdiga, den 20 augusti!!

Det finns både för- och nackdelar kan jag konstatera, men jag tänker att fördelarna väger tyngre!

Inflytt först 20 aug
Det blir trångbott med en 2:a på 51 kvm och jag har ju tre barn (2, 4, 7)
Eftersom den är nyrenoverad blir hyran ganska hög
Det finns ingen egen balkong/uteplats (men det finns en gemensam yta)

++

Diskmaskin
Tvättmaskin
Trägolv
Kakel & klinker på toaletten med golvvärme
Centralt till i rätt stadsdel
Det är en egen lägenhet till mig och barnen!!!

Vad tror ni - visst måste det gå att lösa att kunna rymmas på ett okej sätt…? Om vilja+kärlek+kreativitet finns - vilket alla tre gör! Det finns ju en hel del compact living-lösningar som våningssäng, rumsavdelare, smart förvaring med 2 i 1-möbler och så… Är det någon som har erfarenhet av att rymma tre barn och sig själv i en 2:a på ca 50 kvm? :slight_smile:

5 gillningar

Under en period flyttade jag och barnens far in i en 3:a på 70 kvm med två barn 7 och 10. Det var nog värst för barnen som inte drog särskilt jämt innan den perioden och ännu mindre efter. Men mina var ju större och jag hade ju sambo också. Annars kunde man ha tänkt att ha de mindre barnen i samma sovrum som mig själv osv.
Jo, det går att lösa! Om det är en hyreslägenhet är det ju lätt att säga upp om du hittar något bättre dessutom.

1 gillning

Jag skulle tagit lägenheten och sett det som ett ställe du mer kan vila ut på så länge. Du måste ju läka och det går inte att läka på samma sätt om man bor under samma tak och måste träffa varandra.
Själv längtar jag tills hon flyttar ut på riktigt. Det kommer att bli jobbigt men jag tror att det måste till för att vi ska få in att det verkligen är över.

1 gillning

Det var Tinder faktiskt, men han känner min kompis så det kändes bra att hon kunde gå i god för honom så att säga :slight_smile:

1 gillning

Faktiskt också träffat en ny härlig kärlek via Tinder (även här fanns dock gemensam vän i bakgrunden)! Visserligen tredje Tinderkontakten, men tredje gången gillt som man säger. Känns underbart härligt nu även om man aldrig vet vad som händer i framtiden. Var extremt skeptisk till nätdejting samt trodde det skulle dröja många år innan jag ens skulle kunna bli kär i någon igen. Men icke…

3 gillningar

Tänker också att det borde gå enklare när de är så små… sängplatser går ju att tänka till om och få till, och genom att utnyttja utrymme på höjden borde det kunna gå en period i alla fall! Och sant att det är enkelt att hela tiden hålla utkik och söka bättre lösningar under tiden man bor där. Känns i alla fall väldigt bra att ha det här målet att fokusera på nu, kanske bra med en utmaning på så vis att det håller hjärnan upptagen med att planera och fundera på compact living-lösningar medan tiden mot den 20 aug segar sig fram :blush: :snail:

Jag har utan att tveka bokat in mig på den lilla tvåan :blush: Känns jätteskönt att ha det här målet att se fram emot! Tyvärr är det ju inte bara att flytta in direkt och jag kommer få tänka till ordentligt i att få alla fyra att rymmas… Men det ska bara gå! Otroligt skön känsla i alltihop att faktiskt hittat en lösning där jag får leva och gå vidare på egen hand, utan att behöva förhålla mig och undvika att vara för mycket på samma plats samtidigt med X. Förstår att du längtar tills hon flyttar ut. Skönt att vara den som är kvar också, fast kanske dubbelbottnat också… kvar i minnen osv, men skönt att slippa fixa med allt i form av att kanske flytta flera ggr och köpa nya möbler som passar i just den lägenhet man har för stunden… Men jag tror absolut att separation rent fysiskt är en nyckel i att gå vidare på riktigt.

Leker ibland med tanken att regga mig på Tinder. Men är nog inte redo riktigt än. Känns jobbigt att behöva fundera hur det ska gå till att träffa någon… det var ju så självklart i ungdomen, då hade man ju bara en relation efter den andra. Lätt att hitta någon i skolmiljö eller någon arbetsplats. Många singlar som inte hade skaffat barn och spanade efter att träffa “den rätte”. När jag träffade X vad jag 25 och han 27. Det var helt perfekt tajming. Vi bodde ihop några år innan vi bestämde oss för barn, utan stress utan det blev bara logiskt. Var 29 när vi fick första. Idag är jag 36 år. Men nu känns det helt annorlunda!!

Är mer stadig i arbetsplatsen istället för att flacka runt vartannat år som jag gjorde förut… och det är ingen jag egentligen är speciellt sugen på att flirta med på mitt jobb. Det ska möjligen vara flirt i så fall, inget tänkt att vara länge och med den inställningen kan det ju bli knepigt.

Känns som vi är så tidigt ute med att separera. Som att alla andra är i par ännu, som är omkring oss. Kanske kommer loss fler singlar om man ska tro den dystra skilsmässostatistiken men jag ser inte många intressanta… Alls… Omkring mig. Men det krävs ju bara att det blir rätt tajming med rätt person någon gång framöver, så kanske kan man roa sig lite i alla under tiden , även om Tinder inte leder till livspartners för alla…

Otroligt ändå. Ni vet den där hysteriska bilfärden jag skrev om för 8 dagar sedan nu, den upplever jag som en vändpunkt. Psykologen kallade det att ilskan kan ta fram mycket styrka, och förmåga att stå upp för sig själv och komma till att “NU RÄCKER DET”. Så känner jag. Just det här med att den han visar för mig nu, inte lyssna, inte vara närvarande, inte dela tankar och våga vara nära, köra någon härskarteknik att han inte berättat om problemen för mig eftersom jag inte skulle “klarat av att höra det” URSÄKTA vad fan snackar du om? Stå för att du inte vågade riskera en jobbig situation för egen del istället. Och inte kämpa när det blåser. Han är fortfarande skitsnygg och är en bra pappa, om jag bortser från att han inte alltid är närvarande i stunden när barnen tilltalar honom eller leker nära honom osv. Men DET RÄCKER INTE.

Jag har knappt gråtit den här veckan. Jag känner mig i nästan misstänkt god balans… Det är bara drygt 2 månader sedan han ville “fundera” och 1 månad sedan han lämnade mig. Jag har störtdykt i sorgen, upplevt stegen av förnekelse, förhandling, försökt förstå, acceptera, se framåt osv om vartannat. Har mått så pissigt att det är otroligt att jag fortfarande lever och har hälsan. Läst flera böcker om att ta sig igenom skilsmässa, pratat med 5 terapeuter (psykolog via företagshälsovården, psykolog en gång på vårdcentralen, psykoterapeut via familjerådgivningen, en vän som är psykoterapeut och en granne som är psykolog) och googlat ett antal ggr på artiklar om att komma över någon som lämnat en. Har sugit i mig alla tips och tankar som en svamp, sammanfattat de bästa i en skrivbok som är som min lilla ickereligiösa bibel. Det känns som det fungerar. Jag kommer ta mig vidare! Jag har kontroll över mitt liv, jag är en lejoninna :lion::muscle:t3: Jag tigger inte om hans (eller någons) kärlek, tar inte längre på mig att det bara är jag som har problem som måste lösas för att det ska gå att ha en lycklig relation med mig, jag är värd mer än det han klarar av att erbjuda (om han skulle erbjuda alltså). Det blir bra med varannan vecka. Vi kommer bo i en pytteliten lägenhet jag och barnen men jag ska göra den till vår mysiga lilla plats fylld av kärlek och så får vi hitta på kul saker att åka ut på :blush:

Han är snygg, men det är faan inte allt. Dessutom bekräftade han vilken ickekämpe han är genom att 45 minuter innan familjerådgivningen i måndags skicka ett mess att han inte kommer eftersom vi “står för långt ifrån varandra i vad vi vill prata om”. Helt galet fegt. Vad han tror att jag skulle tagit upp som är så hemskt har jag inte fått något bra svar på. Jag sa att det är klart jag berättade om vad som hänt eftersom det annars känns värdelöst att gå dit, om de inte vet något om bakgrunden. Sedan pratade vi hur vi ska tänka nu och jag fick flera bra tips om hur vi ska prata med barnen, att tänka på och vad forskningen säger om delad vårdnad med ett så litet barn som 2 år. Han visade vad lite han kan göra för familjen, jag tog ansvar och gick dit för att vara konstruktiv och lyckades på egen hand. Även om terapeuten hade önskat att han också varit där. Fråga om han kan komma ensam nästa gång sa hon, och det kan han göra säger han. Men det återstår väl att se känns det som.

Jag är säkert inte alls såhär långt fram i processen som jag känner just nu, men njuter ändå av att jag efter en månad kan ha såhär hoppfulla tankar. Jag trodde i krisens början att jag 1. Kanske skulle bli bitter i resten av livet eller i alla fall 2. Skulle behöva flera år för att kunna se vidare med hopp och tro om framtiden.

Ett av råden som varit jättebra tycker jag, är terapeutens medskick att återta kontrollen. För mig innebär det att jag väljer att hitta på väldigt mycket själv och med barnen. Pratar inga känslor, bara praktiskt och världsligt och så kort som jag orkar, sedan tar jag en långpromenad eller liknade om jag behöver. Ser tv på eget våningsplan, lägger mig före X för att vara den som avslutar dagen och säger godnatt, som inte blir “lämnad sist uppe, i tystnaden”. Igår var han på AW, sov över hos den de hamnade på fest hos, messade mig att han skulle göra det och komma hem strax efter 9 då en kompis skulle hämta honom dagen efter. Jag svarade inte. Frågade inget heller dagen efter. Såg till att vara borta då han skulle komma hem, tog barnen till lekpark. Han messade att han kommit hem strax efter 9 och att jag städat fint hemma. Kort sagt,känns skitbra att ha kommandot över mitt eget liv :muscle:t3:

Jag tycker att kasta bort familjen är hans misstag. Jag har gjort allt jag kunnat för att vi skulle hålla ihop , kämpa oss igenom, försöka få honom att tänka om. Men det här ni vet med where there’s a will, there’s a way det är väldigt sant. Och viljan hos honom finns inte. Så därför är det givet att jag måste gå vidare, och det är banne mig HANS förlust :muscle:t3:

12 gillningar

Du är stark! Härligt att höra och det är grymt av dig att redan ha tagit så mycket action på praktiska ting samt att du värnar din integritet gentemot exet💪 Att ta kontroll över din egen situation så långt det bara är möjligt just nu tror jag är det enda rätta.

Du verkar verkligen ha gjort allt du kunnat för att lösa era problem men det går ju inte om det bara är en som försöker tyvärr. Längre fram kan dock du vila tryggt i att vara den som kämpade, inte gav upp och gjorde vad du kunde för att hålla ihop familjen. Precis som jag nu kan göra. Var stolt över det!

Tack för dina fina ord om att jag är stark och har gjort allt jag kunnat. :heart:️ Håller med! Känns som jag har lyckats leva ganska bra efter den kloka sinnesrobönen om att förändra det jag kan och vill, acceptera det jag inte kan förändra och att jag efter lite vacklande börjat se skillnaden :wink:

Bra jobbat till både dig och mig. :muscle:t3: Vi kan slappna av i att vi är kämpar, som inte hade valt att ge upp i närheten av så enkelt som våra X gjort. Hade vi fått chansen hade vi gjort allt vi kunnat själva, med vår partner och med hjälp av terapi och tid innan vi valt att splittra kärnfamilj och allt som som byggts upp ihop. Det hade gått att göra så mycket mer, bara viljan hos X funnits, men vi har också nu gjort allt vi kan utifrån de dåliga förutsättningar de dragit upp för oss.

Precis, det kan vi. Plötsligt en dag ändrades spelreglerna och vi spelade så bra vi kunde utifrån den nya handen. Det känns bra att veta.

1 gillning

Bra formulerat, exakt så! :black_joker:

1 gillning

Jag såg inte att när jag skrev mitt starka, långa inlägg här ovan var jag kanske redan på väg att tappa fotfästet och trilla rakt ner i ravinen. Jag som hållit mig så bra i skinnet och inte ens nämnt att han sov borta på AW:n eller ngt annat på slutet. Jag trodde att han hade på sig en tröja med två nakna tjejer, som det där märket man sett när man var fjortis. Det var en Kappa-tshirt. Jag såg en nyköpt t-shirt på X som jag trodde hade två nakna tjejer (typ 40-årskris, pinsamt i min värld). Han var ute med ren på em och stod och skrattade som aldrig förr med några grannar. När jag ett av barnen ropa att maten var klar (jag hade lagat och inte X för en gångs skull, vi gör olika bitar av hushållssysslorna) kom han inte in. Stod kvar och skrattade. Vi började äta. När han väl kom in såg jag t-shirten, såg två nakna tjejer (fast det är i själva verket en kille och en tjej i profil med ryggarna mot varandra) såg jag rött. Frågade om han är i en 40-årskris och om han inte kan vänta med de där signalerna tills jag flyttat i alla fall.

Bad om ursäkt senare när jag insåg mitt misstag med vad det egentligen föreställer. Men han visade ingen empati, barnen hörde och mellanbarnet (4 år) började gråta och jag hade sådan ångest så jag ville krypa ur mitt eget skinn. SKIT också att det inte ska gå att prata. SKIT att det går ut över barnen. Hur hamnade jag här? I den här SKITsituationen, i den här misären, fast under samma tak som någon som slänger bort en som en bit toalettpapper utan att fundera 2 ggr. Känns som jag hatar honom. Och så mår jag skit över det också.

Ska tillbaka upp ur ravinen. Ska överleva fram till 20 augusti. Ska klara att inte prata mer mer honom än minimalt och bara det absolut nödvändiga. Jag tänkte att han kanske är i en livskris länge, att separationen kanske får oss båda att hitta oss själva och så småningom tillbaka till varandra. Men ju mer av den här smutsen man ser… Ser en människa som är mot en som att man är 0 värd… Det börjar se mörkt ut för den illusionen om oss två igen en dag. Den jag trodde jag levt med i 11 år, han var bra på att luras, eller så har jag blivit uppäten av den här känslokalla klonen.

Matlusten, den försvann. Det är ett tecken på att jag mår dåligt igen. Hungrig men får inte i mig något. Men jag är hoppfull att jag ska komma mig upp igen snabbare nu än senast jag var ner… Man har väl kört sig några klättertrix får man hoppas…

1 gillning