Komma vidare

Som mitt namn antyder så har jag så jävla svårt att komma vidare. 16 år ihop, 6 år som gifta. 8 månader sedan min fru sa att hon ville skiljas, 5 månader sedan vi skickade in papperna och 4 månader sedan hon flyttade. 40+ med två barn och hus som jag bor kvar i, men som jag inte kan behålla när vi går vidare med skilsmässan.

Jag var själv ytterst tveksam för förhållandet som gått i stå och i samband med min egen mitt i livet kris för ca 2 år sedan. Då började jag vädra att det inte kändes bra, de sakerna jag saknade och vi gick även i terapi i ”förebyggande syfte”. Vi kom fram till att vi skulle jobba på de sakerna respektive person behövde hos den andre, separation var aldrig på tal. Jag upplevde inte hennes engagemang i det då, vi pratade inte mer trots ett antal olika förslag från min sida och vi hittade inte tillräckligt med fysisk kontakt som jag behöver (inte bara sex utan några kramar i veckan hade varit tillräckligt) och sen kunde vi inte prata om det heller var min uppfattning. Hon i sin tur kände stress/press över att hon inte kunde eller kanske ville ge mig det jag behövde och mådde dåligt över det. Jag utmanade mer och mer för att få reaktion och hon slöt sig mer och mer.

Alltsammans, tillsammans med att jag jobbade extremt mycket pga sjukskrivningar mm på mitt företag gjorde att jag inte kunde vara närvarande vare sig fysiskt eller mentalt alla gånger heller. Trött och inte drivande i familjens aktiviteter. Jag kan idag se att jag i princip var i väggen. Men satte mig sällan på soffan när jag kom hem utan försökte tex städa, laga mat, tvätta för att underlätta för henne som inte heller mådde bra, så hon skulle vara glad och sig själv igen. Detta har sedan framkommit att hon sett som pressande också för jag då förväntade mig något.

Tyvärr får jag ta på mig att med frustrationen över att vi inte kom framåt med det vi pratat om (jag tror kanske hon utan att veta det var utcheckad redan innan terapi?), stressen på jobbet, ekorrhjulets snurrande och frustrationen att vi aldrig pratade gjorde att det kom ut fel vid ett par tillfällen när vi varit på fest det sista året och sen kom även ett bråk med kollegor vid ett jobbarangemang där jag gjorde bort mig och det blev den utlösande faktorn för min fru (hon var inte med men berättade direkt när jag kom hem). Så, jag ser min egen del i att det blivit som det blivit då jag inte kunnat hålla ihop mig själv.

Jag avstår sedan 8 månader alkohol, har gått i egen terapi för både stress och ångest och det känns som jag kan se klart och gå tillbaka till mina värderingar och vem jag vill vara. De som faktiskt träffar mig dagligen eller ofta ser en stor förändring, men för min fru verkar det vara för sent eller så ses vi för lite för att hon ska notera den. Det är den långa och ärliga backstoryn. Separationen hittills är respektfull och vi bråkar inte för känslorna är i stora drag utanför (samma som överlag i förhållandet) och barnen mår överraskande bra vilket är skönt!

När hon sa orden kom det abrupt för mig trots allt för innan då har hon inte sagt vad som skaver. Kunde säga att vi inte synkar men om jag frågat vad hon ville skulle vara annorlunda så kom inget svar. Dagen efter ett bråk så var det direkt gulliga sms och aldrig att vi pratade om det igen om inte jag tog upp det.

Nu kommer jag inte vidare. För jag förstår inte hur man kan sluta älska som hon säger. Och om man kan sluta bör man ju kunna börja igen om man jobbar på det vi faktiskt sagt vi ska jobba på? Grunderna är ju där. Fördelarna att hålla ihop måste ju överväga alternativet med en splittrad familj?

Nu har jag märkt en tydlig förändring de senaste 2-3 gångerna vi setts där hon ser så trött och ledsen ut, som att hon ska börja gråta rakt ut. Har försökt säga att jag ser att hon lider och om hon vill prata om det. Känns som det är nära men till sist stänger hon ner. Antingen så har hon träffat någon och har svårt att berätta det av rädsla för att såra mig och/eller försvåra separationen eller så lider hon helvetets kval.

Jag ser att hon mår sjukt dåligt och jag gör detsamma, varför inte lägga dessa 8 mån eller iallafall de kommande på att använda det vi nu vet för att göra det bättre? Hålla samman oss och familjen? Men hon vill inte alls prata om känslor eller saker som är jobbiga trots att jag öppnar upp regelbundet. Även om hon säger att hon inte älskar mig, har gjort slut vilket jag logiskt förstår så får jag inte till mitt avslut. Delvis för jag emotionellt hoppas på annat och för jag inte förstår.

Så, en lång ramsa om allt men då jag inte kan prata med henne så är det skönt att få skriva det här :grinning:

5 gillningar

Vill att veckan med barnen ska vara min frizon men den är nästan värre. I dem ser jag henne och hon fattas mig. Fattas oss. Förstå mig rätt, jag älskar dem över allt annat, men vi ska vara fyra och inte tre. När barnen vill krypa in på sina rum och spela, prata med kompisar osv blir jag ensammare än när huset är helt tomt för jag kan inte fly och göra annat utan är utlämnad till mina tankar. Dessutom går tankarna till vad ex gör och mår. Är hon ledsen och lider eller går vidare och träffar någon annan? Båda vägarna får mig att må skit antingen för hennes eller min skull. Helgkvällar med barnen blir därför de tuffaste tyvärr.

Idag har vi köpt och klätt granen vilket i sig är mysigt med förväntansfulla barn som är peppade inför julen och det var en fin stund tillsammans. Efteråt bryter jag ihop i skrikgråt och på väg att hyperventilera för detta ska vi ju vara fyra om, inte tre. Julen är ju familjens högtid, varför är vi inte familjen?

Utöver min födelsedag (som i år var dagen innan min mammas begravning) så har övriga högtider ink födelsedagar för övriga och midsommar firats medan vi fortfarande bodde under samma tak. Detta är en riktig 1:a gång och jag misstänker att alla dem kommer göra ont. Julen blir också den första utan mamma vilket spär på ångesten.

Vi har efter lite eftertanke bestämt att fira jul ihop i huset hos mig med som vi brukar för barnens skull, men då tänkte jag inte på att alla sen kommer åka (hennes barnvecka) och jag blir helt ensam på julaftonskvällen…

Ex sa också att hon tänkte dela ut sin julklappar till barnen på morgonen och sen gemensamma (två st) och mina samt resterande hos mig, vilket jag tycker blir lite som att ha kakan och äta den. Igår tog jag upp att det känns väldigt märkligt för mig. Antingen firar vi ihop eller så delar vi upp oss kan jag känna.

Jag har tycker jag har anpassat mig mycket under separationen både för att skydda hennes känslor, visa respekt samt att jag haft en rädsla för att förlora henne. Detsamma gäller vissa saker från henne också och kanske fler än jag förstår. Men hon är tyvärr redan förlorad börjar jag förstå och jag måste nog börja tänka på mina egna känslor, men det är så svårt. Vill bara att alla ska må bra och jag vill fortfarande bara skydda och ta hand om henne. Älskar ju henne.

Hon är verkligen genuint en fin och god person, men har svårt att uttrycka sina känslor. Veta vad hon tycker och känner, sätta ord på det. Ibland sårar det mig. Men känner henne och vet att det inte är av elakhet, utan att hon kanske inte har ett känslomässigt språk eller samma som mig. Genom terapi och bl.a. ha läst Hemligheten tror jag hon är otrygg-undvikande och jag är solklart otrygg-ambivalent vilket inte alltid matchar så bra men jag har ändå under den större delen av förhållandet känt mig så trygg som jag någonsin gjort i livet. Men nu är den tryggheten borta och jag är så vilsen.

Nu svamlar jag igen men kan igen inte sova och hoppas att få detta ur mig till någon, när jag inte kan säga det till henne, hjälper min hjärna att sakta ner…

5 gillningar

Brev som inte ska skickas 2023-11-29

”När vi ses och vi utbyter artigheter eller praktikaliteter och du nästan backar ut genom dörren när känslor kommer upp på ytan och du för ett sällsynt ögonblick släpper fasaden vill jag bara krama dig. Hålla dig i min famn och få dig trygg igen. På riktigt lindra ångesten du känner. Förstå dig. Förstå vad det är som gör dig otillgänglig och främmande.

Men det är inte min uppgift längre. Jag har blivit entledigad. Men uppgiften var inte min till att börja med, den är ens egen. Ingen kan ta ansvar för andras känslor eller tankar. Kanske är det där jag fallerat, jag har velat förstå dig och lösa dina problem så mycket att jag inte låtit dig känna själv. Tagit över utrymmet i min strävan att du ska må bra. Att jag då också ska må bra. Att vi ska ha det bra tillsammans. Jag är ledsen om jag kvävt dig och inte gett dig plats att utvecklas själv. Det är kanske den platsen du söker nu och skapa din egen självständighet och förstå dina egna känslor?

Jag har också behov. Behov av att känner mig viktig för dig. Behövd. Älskad. Behov av fysisk närhet och uppskattning. Av kärlekens fem språk är beröring det jag strävar efter har jag lärt mig. Jag har förstått att jag är en otrygg ambivalent person vars självkänsla bygger så mycket på att bli bekräftad, känna mig trygg och säker. Anpassa mig för att andra ska tycka om mig. Inte lämna mig. Du har i alla år gjort just det. Fått mig att känna mig trygg.

Du har kanske inte alltid sagt orden, men visst det i handling och funnits där. Jag tvivlade aldrig på dig, var aldrig svartsjuk, litade på dig till döden. Jag kan se idag att de sista åren har jag känt en förändring. Både i att mitt behov växt och att du rört dig längre ifrån mig. Vi har, som du säger, inte synkat. Spiralen har tillsammans med livet snurrar allt snabbare neråt och i slutändan klarade jag, eller vi, det inte. Att hålla ihop det. Det är jag evigt sorgsen för.

Men jag är övertygad om att med kunskap om oss själva och med kommunikation kan vi tillsammans övervinna det som varit. Vi har inte haft insikterna och verktygen tidigare men med dem vet jag att det går. Det måste gå. Men då måste vi kämpa!”

4 gillningar

Den sorgliga sanningen är att det högst troligt tar längre tid än så att komma vidare. Olika för alla, men oftast längre än så. Brottytorna från den relation som inte längre finns där måste få ny hud.

1 gillning

Är väl det jag inte förstår. Varför må dåligt 1 eller 2 eller 3 år i och efter ett uppbrott istället för att försöka laga det där grunderna är på plats? Där man har älskat/älskar. Där man fortfarande har en respekt. Där man har en familj. Är nog det jag har svårt att ta in, varför väljer man detta framför det andra? Men det är väl för att även när jag var som lägst på oss så såg jag inte alternativet som bättre och valde därför att vi skulle jobba på oss och försökte.

Jag förstår om hon behöver tid för sig själv, att hon behöver komma underfund med vem hon är. Att förhållandet det sista tiden inte var bra och att man inte vill ha det just så. Men mår hon bättre nu, är hon lycklig? Det tror jag inte att hon inte och jag vet att jag åtminstone inte är det.

Jag tror att innan vi är vidare så har det gått längre tid än förhållandet var dåligt och ut ett strikt logiskt perspektiv är det så vansinnigt och sorgligt tycker jag.

Men ja, jag har ju just svårt att komma vidare av en anledning. Mycket om det hände, bara vi skulle göra så osv. Men vill en part inte så vill den inte. Då är allt förlorat och försöker verkligen på riktigt landa i den acceptansen.

Men jag behöver nog stänga dörren och gå mot så lite kontakt som möjligt även om det smärtar så mycket. Har även en sjukt bra relation med hennes föräldrar osv som vi inte vill ska förstöras för deras och barnens skull vilket inte underlättar…

2 gillningar

Som sagt, det tar ju tid att läka och komma vidare. Ju mer du tänker att det borde vara ni desto längre kommer det ta tror jag.
Låt henne vara ledsen, hon har ju minst lika mycket att bearbeta. Det är inte farligt att vara ledsen och du behöver inte skydda henne från det.
Ni verkar ha haft det svårt med det fundamentala i förhållandet precis som jag och mitt ex. Man tänker ofta tillbaka på det som funkade bra och undrar varför man inte bara kan fixa det dåliga, men då måste du ju tänka på att nu är två olika personer. Klarar hon inte av att ens prata om sina känslor och behov så är det omöjligt att laga något.
Du behöver flytta dina tankar till framtiden. En framtid för dig och barnen och något nytt. Det underlättar nog när du kommer till annat boende, jag känner den känslan själv. Att försöka ha så lite kontakt som möjligt underlättar också även om det blir märkligt allt eftersom tiden går och man nästan glömmer att man är mitt i en skilsmässa…

Försök att vända dina tankar så fort dom dyker upp. Istället för “varför kan vi inte laga detta” så tänk “nu är det såhär verkligheten ser ut, dags att blicka frammåt”.

Du gör ju allt arbete rätt med dig själv! Fortsätt så, kämpa och förstå att det kommer ta tid. Och låt känslorna komma och passera som du redan vet. Det kommer bli bra! :tada:

1 gillning

Du menar att ni varit fysiska, kramats, haft sex ofta och pratat känslor tidigare?
Jag misstänker att förhållandet haft dessa brister hela tiden, eller?

Tack för perspektiv. Jag har en vän som gått igenom en uppslitande (till skillnad från vår som trots allt är väldigt respektfull) skilsmässa tidigare som säger samma saker. Acceptera läget. Ta ansvar för dig. Låt henne ta ansvar för sig och sina känslor. Ha mindre kontakt för du skadar dig själv om och om igen.

Men ja, det går upp och ner. Vissa dagar är jag stark och som i helgen när jag skrev detta otroligt svag.

Har bestämt mig för att nu får året gå. Sen behöver vi oavsett prata om praktiska ting och om hon inte vill prata om känslor eller hur vi mår, kommer vi inte till pudelns kärna så kommer jag säga att vi behöver begränsa vår kontakt och framförallt inte ses mer än nödvändigt över en tid tills åtminstone mina sår har läkt.

Jag önskar för allas och framförallt barnens skull att vi skulle kunna umgås tillsammans för barnen ville det, men det gör så jävla ont i mig delvis under men framförallt efter. Ska det vara över så måste jag (och hon) få läka.

Samtal och känslor har nog aldrig varit bra, hon är en sluten person och jag har tröstat henne många gånger i många timmar utan att någonsin få veta vad det var som var fel. Sex, närhet och ömhet var innan barnen skitbra, efter barnen kanske mer jag men ändå tillfredsställande fram till för typ 2-3 år innan uppbrottet i våras. Inte så det avstannade helt men var ”oberäkneligt”. Misstänker att hennes känslor började falna redan då kanske och hon kunde inte sortera det, förstå vad det var och sätta ord på det.

3 gillningar

Ja det låter som att du behöver lyssna väldigt noga efter vad DU vill egentligen. Vi har också gjort ett par saker med barnen tillsammans och det har funkat hyffsat. Jag känner att det blir lättare ju längre tiden går. För mig är det jobbigaste det fysiska. Jag är en högkänslig person och bara hålla i handen kan få gnistorna att spridas i kroppen. För mig sätter en kram igång massa känslor. Jag måste avstå all intimitet av den anledningen.

Men ja det där med öppenheten är ju ett stort problem. Att du aldrig får veta vad hon känner gör ju att det blir svårt att komma nära. Hur ska du någonsin få dina behov uppfyllda av en sån person? En trygg person har nog bättre förutsättningar att ge dig vad du behöver. Sen kan personen vara härlig och fin i övrigt precis som mitt ex. Det var det jag föll för i början. Men kommunikation och närhet är ju det som gör förhållandet djupt och utan det så håller det inte i längden.

Kan rekommendera att skriva journal. Plita ner saker du oroar dig för varje dag. Skriv ner tankar och ideer. Framtidsplaner, vad som är viktigt för dig. Vad har du för behov osv? Det har hjälpt mig väldigt mycket och det är något jag tänker fortsätta med.

1 gillning

Vi har inte varit fysiska alls sedan orden sades utöver några kramar i samband med att min mamma gick bort. Jag har, trots att jag inget hellre vill, inte tagit några initiativ alls för jag vill respektera det hon säger samt det bör vara hon som initierar i och med att hon sagt orden.

Men jag är också överkänslig (otrygg-ambivalen) och tolkar in väldigt mycket i hur folk är och agerar, vilket gör att inte kunna prata om saker och ting till en gissningslek som jag inte mår kanon av. Ju mer vi ses och hörs, desto mer finns det att tolka vilket nog är det som knäcker mig. För även om hon sagt att det är såhär det kommer bli så vill jag annat och tror att det går att fixa bara jag finns där exakt när hon öppnar upp, men det är ju bara en fåfäng dröm.

Hon är väldigt fin, snäll och när hon är glad sprider hon en sån värme. Men ja, hon är nog precis som jag otrygg men undvikande och det är tufft att tolka saker hela tiden istället för att få raka besked. Som du säger, ibland undrar jag om jag (som sannolikt känner henne bättre än någon annan inklusive familj) ens känner henne till hälften? Jag kom på redan för ett par år sedan att jag behöver beröring och kommunikation och trots att jag sagt det så kom vi inte dit. Jag tolkade som att hon inte tyckte det var värt att jobba för oss, men tror mig nu förstå att hon bara inte kan. Har kapaciteten.

Det är ett bra tips att skriva journal och har gjort det dagligen i 6-7 månader samt även då genomfört övningar som Livskompass mm via KBT. Både för att ha en ventil att pysa ut i men också försöka få det mer konkret. Det jag ska göra däremot är som du skrev få med mer om vad jag vill och önskar för framtiden, nu har jag under året bara försökt överleva dag för dag. Men det kanske är dags att börja se positivt på var livet kan vara framåt :grinning:

3 gillningar

Det som lyser igenom i allt du skriver är ju att du är medveten om hur du själv fungerar. Det är en enorm fördel redan där!
Känner igen det du skriver i mitt ex. Hon har nog mått jättedåligt senaste året då vi haft avstånd till varandra på grund av bråk om husdjur osv. Jag vet att hon kräver mycket bekräftelse, gärna flera ggr per dag. Jag är trygg som person och behöver inte fundera så mycket och tolka. Faktum är att jag hatar att tolka. Ge mig bara en rak mening så förstår jag och ältar inte om det sen.
Detta är ju något som jag lärt mig senaste 2-3 månaderna bara. Tidigare har jag varit irriterad på att hon inte berättar för mig vad hon känner eller tänker. Också varit irriterad på hennes konstanta behov av bekräftelse och jag förstår nu varför.

Så jag tycker du är på helt rätt väg när du jobbar med dig själv. Du tar till dig kunskapen och har viljan. Hon är dock inte rätt person för dig helt enkelt. Om hon inte jobbar på sig själv på samma sätt som du gjort så kommer hon förmodligen få samma problem i nästa förhållande. Du har större chans nu att hitta någon som passar bättre.

Det är helt klart dags att se positivt och framåt! Heja heja!

4 gillningar

Är inte den starkaste och mest konsekventa av människor märker jag.

Igår kunde jag inte med gott samvete neka dottern att träffa mamma på julskyltningen och väl där säga att hon gärna fick gå med oss. Kändes bekant och mysigt att röra oss tillsammans mellan stånden, köpa lotter eller tävla. Något väcks i mig, känns som detsamma hos henne. Men då är det som hon upptäcker det hos sig själv och dödar det effektivt med en kommentar om att dela en kostnad för något oväsentligt. Inte elakt men tydligt. Världsvant och säkert går hon där och konverserar med mig, barnen och andra bekanta som det vore det naturligaste i världen att vi är där tillsammans som vänner. Hon är så tydligt förbi mig att hon kan det. Jag är det inte.

Idag en fråga om jag och dottern bestämt att gå på ett evenemang i veckan och att hon gärna gick med henne annars eller åtminstone tillsammans. Jag vill var snäll mot henne och dottern, jag vill också att hon får känna konsekvensen av att lämna samt bespara mig själv de två dagar av ledsamhet och ångest det kostar mig att spendera en timme med henne.

Slutar med att jag både frågar dottern hur hon vill göra (gå med båda två) och erbjuder att dottern kan vara hos henne när jag och sonen åker på annan aktivitet idag. Försöker att inte ses genom att dottern går upp själv och att hon ska komma ner själv vid hämtning. Men mamma följer med, förmodligen för att få en minut med sonen. Hon skrattar och de vackra ögonen glittrar.

Och så börjar två nya dagar…

1 gillning

Jag förstår att du vill vara snäll mot barnen och göra dem glada genom att ni umgås allihop men jag tror inte att det är värt det om du mår dåligt i efterhand.

Mitt ex gjorde slut med mig men utgick från att vi ändå skulle ses under de närmaste månaderna för att genomföra ett flertal musikevenemang som han och jag var bokade till tillsammans.

Annars skulle ju arrangörerna få en massa krångel, menade han. De skulle ju stå utan musiker!

Men jag var benhård. Jag ringde själv till dem och avbokade, den ena efter den andra. Exet var skitarg - det var mycket pengar som vi missade - men för en gångs skull gav jag fullständigt tusan i hans vilja och krav.

Jag kunde helt enkelt inte utsätta mig själv för påfrestningen det skulle ha inneburit att bara köra på. Och jag är rädd att du behöver börja tänka likadant.

Det är inte alls säkert att barnen kommer må dåligt av att du sätter upp bestämda gränser kring umgänget med deras mamma. Ungar brukar gilla tydlighet och konsekventa regler. Då vet de vad som gäller och vad de ska förhålla sig till.

Och det kommer stärka din självkänsla och din stolthet att du bestämmer hur du vill ha det och står fast vid det.

2 gillningar

Det är svårt då jag vill vara en osjälvisk, generös och snäll person samt såklart älskar mina barn (och mitt ex fortfarande). Jag vill också att hon ska se att jag växt under året och är en person hon kan vilja vara med igen :man_shrugging:

Någonting i mig hoppas fortfarande på att hennes känslor ska få en gnista och att jag då måste vara där för typ vårda den eller åtminstone upptäcka den för jag tror hon skulle ha svårt att komma till mig för att prata om så skulle ske. Dumt men sant.

Tror dottern hade haft lite svårt att förstå men det är ju också för vi gjort såhär i 8-9 månader både när vi bodde ihop och isär. Men samtidigt har tagit allt annat vi pratar om med sans så förmodligen även detta.

Pratade en hel del med båda barnen igår om att jag var ledsen då de dels märkte det och att jag vill att de ska kunna uttrycka sina känslor till mig. Att jag ibland också är ledsen för att vi inte är alla fyra längre och att jag också kan sakna både dem om deras mamma ibland när vi inte är tillsammans även om det är något vi vuxna bestämt, men att det kommer bli bra. De vet att detta inte beror på dem och de känner sig väldigt älskade både hos mig och hos mamma. Vill visa att det är okej att sakna och vara ledsen.

Kan dock se att jag även i förhållandet (eller i livet i övrigt) har svårt att säga nej, framförallt till att hjälpa till med mindre grejer för jag känner mig snål eller småsint liksom. Men det har också gjort att jag tagit på mig mycket saker för att bära dem för andra med stress och trötthet som följd. Men jag gör jättegärna saker för andra bara jag får någonting tillbaka.

Men ja, måste snart börja sätta mina känslor i fokus. Är svårt att ta upp känslor med ex då hon stänger ner i samband med att vi pratar känslor och då blir jag som vanligen är så trygg och har gott självförtroende, tex på jobbet, nervös och osäker. Hon är, har jag upptäckt, den enda vuxna jag på riktigt bryr mig om vad den tycker om mig och vill bara hon ska tycka om mig. Älska mig helst. Att hon ska må bra och vara lycklig.

Kan dock inte begära att hon ska förstå saker jag inte säger, särskilt som vi inte pratar samma känslomässiga språk alla gånger. Det är ju motsägelsefullt då det är det jobbigaste för mig åt andra hållet. Så antingen får jag säga vad jag känner, även om hon inte kan detsamma, eller så får jag lida i tysthet (och här på forumet).

Igår fick jag spelet när jag upptäckte hur tunnhårig jag blivit, detta året har inte gjort det bättre och utbrister för mig själv: ”Inte ens det jävla håret kan man få behålla!” När man förlorat både sin fru och mamma under året blev det så surrealistiskt så jag skrattade rakt ut åt mig själv :man_shrugging::sweat_smile:

1 gillning

Ja du det är inte lätt någonstans detta. Du håller krampartat fast vilket är ett problem för att gå vidare såklart.

Det bästa du kan göra för alla iblandade är att ha mindre kontakt med exet och förklara för dina barn att ni är två familjer nu. Det här med att leka familj och hänga runt på aktiviteter kan ju tänkas trevligt, men det är nog mest din rädsla som får dig att vilja det. Ditt ex verkar ju visa tydligt att hon inte har några tankar att rädda detta. Respektera det och ta avstånd. För vissa fungerar det upplägget att man är bästisar även efteråt, men jag vill nog tro att det är undantag och faktiskt inte helt nyttigt.

Visa dina barn att även dina känslor är viktiga.

Att du vanligen är trygg är för att du då inte är rädd att mista något. Som det beskrivs i boken Hemligheten så triggas inte din relationsmodell i dom lägena. Den triggas ju när du riskerar att förlora den du älskar. Du kanske behöver bearbeta detta med en psykolog? Sedan behöver du inte prata känslor med ditt ex om hon inte vill. Skriv ett avslutande brev där du förklarar allt, sedan tar du avstånd!

Om man ska se något positivt från detta så är det ju att du nu får chansen att göra något åt din otrygga anknytning. Något du inte hade behövt om förhållandet var intakt.

2 gillningar

Ja, jag är rädd att förlora något jag redan har förlorat är nog slutsatsen. Går också lite och hoppas såklart. Vill också att jag ska känna mig bekväm med att umgås på det viset tror jag, men gör uppenbarligen inte det. Men tror det börjar bli mer och mer verkligen för mig dels nu när betänketiden snart löper ut och sen påverkar julen mig hårt märker jag. Hör vad alla säger om att ta mer avstånd. Jag klarar bara inte av att sätta ner foten och stänga dörren. Svag och vilsen som jag är.

Jag har för ett par månader sedan skrivit och klargjort mina känslor, sagt tack och förlåt. Sen hade vi ett samtal efter som jag tyvärr forcerade fram där hon igen klargjorde att hon inte vill vara tillsammans och sa att hon inte älskar mig längre. Inga kommentarer då eller efter om brevet som jag lade hela mitt hjärta i heller. Blev för mycket förväntning och press kan jag förstå i efterhand. Så ja, hon är tydlig på det viset och logiskt är allt slut och jag fattar det, men känslomässigt hoppas jag fortfarande, kan inte ta in det och att hon efter en tid isär och med perspektiv ska ändra sig.

Jag börjar dock förlika mig med att vi kanske inte kommer sätta oss ner och hon förklarar varför vi är där vi är, hur hon känner, kanske få ett positivt avslut på vår (mestadels) fina tid tillsammans eller finna en väg tillbaka utan att vi går ifrån varandra i sorg och ledsamhet om än respektfullt även om det känns så jävla tungt.

Jag har gått i terapi i ett par omgångar under denna perioden, ”paus” till årskiftet på psykologens initiativ nu. Men vill återuppta det igen och jobba mer från grunden och inte bara hantera den akuta ångesten och stressen.

Jag förstår att ”the silver lining” är att jag förstår mig själv bättre och kan arbeta med mig och förhoppningsvis komma ut som både den personen jag vill vara och med en bättre förståelse för vad jag behöver. Just nu ser jag bara att jag förlorar mitt livs kärlek och trygghet, halva tiden med mina barn och den familj och det liv jag kämpat så hårt att få tyvärr. Sorgen över detta överväldigar mig den senaste tiden bara.

Men någon gång kommer det bli okej och sedan kommer det bli bra. Inte samma bra med annorlunda bra.

6 gillningar

Svagare än på länge under dagen idag. Mycket självömkan och sorg över hur det blivit och lite ilska mot ex för att vi är i denna situationen under en stökig morgon med barnen.

Under dagen har jag ändå med hjälp av svar i tråden, svar jag egentligen redan hade men inte vill se, tagit mig framåt i tankeprocessen. Jag måste distansera mig. Hitta tillbaka sätt där jag inte hela tiden grubblar. Träna. Använda mina strategier jag fått av terapeuten. Vara stark för mig själv och barnen.

Det är ju inte ex fel att hon inte älskar mig längre. Hon beter sig inte illa på något sätt och det jag inte får i form av tex kommunikation och bekräftelse fick jag inte innan heller, kan inte förvänta mig det nu. Hon gör inget fel. Jag vet ju varför vi är här. Det är bådas fel att vi inte vårdade varandra i äktenskapet och i slutet var jag svår att ha att göra med.

Tog mig i kragen och lagade god mat till mig och barnen. Sen tvingade jag bort dem från sin iPads till en bra men enkel historisk dokumentär med mys i soffan och sen avslutade jag med padel med goda vänner för att matta ut mig sådär gott. Slapp också träffa ex i hallen vilket var skönt då det händer ibland när vi numera ovetandes om varandras liv bokar samma tid och det tenderar att ta musten ur mig att ses som ”bekanta” oförberett.

Inte kollat om hon är online på sociala medier och slappnat av lite i hjärnan. En liten seger men stolt över mig själv!

7 gillningar

Har funderat mycket på varför man väljer att separera. Hur landar man i just det beslutet och inte att istället försöka ta fatt i problemen och kämpa tillsammans?

I mitt arbete träffar jag ofta människor i tråkiga faser av livet som vid separation och noterar att skilsmässor tenderar att eskalera i dåliga/tuffa tider. Tex har det i år varit extremt mycket skilsmässor vilket för mig är ett märkligt syndrom. När det är tufft borde vi väl vara mer måna om att hålla ihop flocken?

Ibland tror jag att det, för att använda en idrottsreferens, är lättare att sparka tränaren än att förändra hela laget och organisationen. Det är svårare att jobba med sig själv och relationen och att påverka tex sin arbetssituation än att tillskriva problemet till sin partner. Make any sense? Jag förstår att lämna är extremt svårt och smärtsamt även det, men kanske lättare eller mer konkret än att ta tag i det andra?

Jag upplever också både i min egen separation och från andra att den som lämnar inte kan förutse, eller vill se, hur mycket det kostar emotionellt, ekonomiskt och tidsmässigt att ha varannan vecka livet. Som att det sen kommer som en överraskning när man väl lever det. Att man måste uppleva det för att förstå. Men att inte kunna förutse det och ta med det i sitt beslutsfattande när man väljer att skilja sig är för mig märkligt.

Förstå att det kommer, för många, ta flera av ens bästa år av smärta, dålig ekonomi och boendesituation, varannan vecka med barnen under de få åren man har dem hemma innan man KANSKE landar i något som var bättre än relationen och tiden efter separationen. Hur är det mer värt än att istället försöka kommunicera och hitta varandra i relationen? Men man kanske generellt inte gör det tankeexperimentet utan agerar mer emotionellt, kanske är det jag som är den knäppa här som övertänker allt? :man_shrugging:

Allt ovan går givetvis ur spel i relationer där det förekommer psykiskt/fysiskt våld eller liknande.

Dagen svammel och reflektioner på plats igen då :sweat_smile:

6 gillningar

Fast det är väl inte alltid det bara rör sig om problem? För vissa här inne handlar det så enkelt som att känslor och attraktion finns inte kvar och de vill inte leva i ett kärlekslöst förhållande (eller tvärtom, de har känslor kvar men upplever sig inte mötas av kärlek från partnern som inte ser behov av fysisk beröring).
Och jag tror att det är i tuffa tider som det blir mer synligt för många att de inte längre befinner sig i ett fungerande välmående förhållande.

Fast den här hoppas jag innerligt aldrig påverkar någon mer även om den tyvärr gör det. Jag hoppas ingen, oavsett anledning till att man vill skilja sig känner att man stannar kvar på grund av ekonomi. Visst kan man kanske tänka över kostnad emotionellt och tidsmässigt med barnen. Men tyvärr tror jag att använder man dessa anledningar för att stanna kvar blir inget bättre. Och efter ett tag är ändå skilsmässan där och spökar runt hörnet igen. Ska man stanna kvar så bör anledningen vara av andra orsaker än dessa ovan. Då ska man stanna för att man älskar partnern, kan tänka sig att jobba på förhållandet och göra förändringar.

1 gillning

Att ett förhållande ska bygga på kärlek, känslor och attraktion är jag helt enig om, annars tror jag också att det är dömt i längden. Men varför försvinner känslor och attraktion när den funnits där? Och om den gör det, borde den inte gå att få tillbaka? Man älskade ju inte personen när man träffade den heller och det förändrades.

Jag tror att det beror på att vi inte ser varandra, kommunicerar våra behov och lyssnar på varandra kring detta. Det är problemet jag talar om generellt, men som det går att arbeta med om man vill och har kapacitet istället för att avsluta relationen?

Jag tror du missuppfattade mig, jag tycker inte heller man ska hålla ihop av bara ekonomi eller bara barnen. Däremot tycker jag att man ska ta med alla parametrar i ett beslut innan man fattar det och inte bli överraskad hur det sedan blev.

Samt då att jag kanske inte riktigt förstår att man väljer att försaka så mycket i livet för något som KANSKE blir bättre någon gång. I vårt fall längre bort än den tiden vi är överens om att det varit sämre i förhållandet utan att prata ordentligt med varandra och försöka att tillsammans hitta rätt igen.

Men det är kanske pragmatikern samt då den som vill försöka igen i mig som talar misstänker jag.

4 gillningar