Kärlek är svårt även efter 50

Hej alla!
Jag har läst ett tag här men inte vågat skriva riktigt för mitt problem känns så futtigt i jämförelse med era berättelser.
Många här har varit gifta i många, många år och maken/makan har lämnat och allt känns givetvis hemskt.
Det är inte min historia.

Jag hade inte ens en relation men ändå känner jag mig sviken.
Jag kan ta det från början.

Jag och min exman hade varit tillsammans i över 20 år, gifta i nästan 10 av dem, 2 barn i övre tonåren, gård, bra jobb - ja utåt sett verkade det helt perfekt.
Iallafall var det många som blev väldigt förvånade när vi splittrades.
Vi gick isär på min önskan, min exman ville prova om vi inte kunde försöka lite till men för min del hade det gått för långt. Jag hade försökt ett tag att jobba med relationen men gensvaret från exmaken var inte stort, förrän jag yttrade de magiska orden men det var så dags då.

Skilsmässan gick “bra” (hittar inget bättre ord för det), vi var överens om hur vi skulle göra från när vi berättade för barnen, hur vi löste separationen under tiden våra barn blev över 16 till fördelningen av tillgångar, underhåll och fortsatt samarbete som föräldrar.

Så långt inga större bekymmer.

Jag har alltid haft både tjejer och killar som vänner och det har aldrig varit några problem att ha killar som kompisar. Mina pojkvänner, sambos och nu senast min exmake har fått acceptera det och jag har aldrig gått över gränsen med en vän utan de har varit just vänner.
Men.
Nu när jag med ålderns rätt ska vara klokare fungerade plötsligt inte den där spärren, ganska snart efter skilsmässan blev en vän något mer än en vän. Jag trodde han kände likadant men det visade sig senare vara enbart den fysiska biten han var ute efter.
Jag har nu i flera år haft den här ickerelationen där vi har sex, han drar sig tillbaka, jag blir ledsen och gör slut, han kommer tillbaka och vill bara vara vän. Sen går det en tid och han vill ha sex igen, osv. Om och om igen. Men häromdagen gick det inte längre.
Jag var på en fest med en kompis, han var där. Vi hade haft sex helgen innan så jag var fortfarande lite rusig efter det även om det börjat släppa, han var ganska berusad (som han är när han är ute och festar).

Jag kan säga att det är en sak att tänka att vara kk är helt ok, det funkar nog. Att undra om han har andra samtidigt och tänka att ok, det kanske får gå det också - han har ju inte lovat mig nåt och vi är ju bara kk.
Men det är en helt annan sak i praktiken. Att bli i stort sett helt ignorerad, få en halvhjärtad kram med orden “vad gör du här” och sen se hur han raggar runt bland tjejer 10-15 år yngre än honom och mig - mitt framför mig…
Aj, vad ont det gjorde.
Vi dansade en dans (jag bjöd upp) kanske 20 sekunder kind mot kind innan han ökade avståndet och började nån slags sirlig balettbugg, sjungandes texten och agerande ut vad det nu var för känslor som låten gav. Dessutom är det en låt jag inte tycker om “The power of love” med Jennifer Rush. Det skulle ju vara komiskt om det inte hade känts så hemskt. Det var den längsta låt jag nånsin dansat.
Inte ett ord om vad vi gjort helgen innan, att det var kul att se mig eller nåt.
Jag hade börjat ana att nåt var fel redan några dar innan för han kändes så stel och kall när vi skrev åt varandra - precis hans vanliga mönster alltså.
Jag vet inte om det är att han ångrar sig eller om jag kommer för nära som gör att han drar sig tillbaka eller blir rädd men det spelar ingen roll - resultatet är ändå en otillgänglig man som sårar mig.

Jag körde hem mina kompisar och när jag själv kommit hem startade jag rensningen. Jag blockade honom överallt det gick, raderade dessutom hela vår messengertråd (åratals med meddelanden även från tiden innan vi klev på fel sida staketet). Jag bytte lakan i sängen, slängde saker jag fått av honom eller han gjort. Sen la jag mig och sov.

Nu har det gått några dar och jag är fortfarande ledsen, det känns oerhört tomt för han är någon jag haft tät kontakt med länge, vi har haft väldigt roligt, tankar börjar komma på att jag överreagerat - ja ni fattar. :roll_eyes:
När jag tänker logiskt så inser jag förstås att det han kommer med och vill erbjuda mig inte är något som jag vill ha. Han har utnyttjat min svaghet för honom och hur jag fortfarande kan vara svag för en sån person är svårt för mig att förstå.
Om han skulle komma nu vet jag inte om jag skulle kunna säga nej. Jag hoppas det men jag är inte alls säker.

Jag undrar om han märkt att jag blockat honom. Vad han i så fall tänker om det. Om han kommer försöka komma i kontakt med mig och vad jag ska göra då.
Om jag ska försöka prata med honom och förklara hur illa han faktiskt gjort mig. (Som om jag inte redan gjort det).
Att jag vet att han inte lovat mig något utan tvärtom gjort klart för mig exakt vad han vill ha och att jag vet att jag tagit ett vuxet beslut. Men detsamma gäller ju även honom! Han visste att jag var väldigt svag för honom, att jag blev ledsen av att han bara ville ha sex och inget mer men ändå (fast han sa han tyckte jag var så bra person och vän) utnyttjade han min svaghet till sin egen fördel. :exploding_head:

Jag är inte dum - givetvis förstår jag att jag innerst inne hoppas på att han ska ändra sig och vilja ha MIG för den jag är, hela jag men logiskt förstår jag att det aldrig kommer att ske.

Ja, det var min lilla patetiska historia. Inte alls i klass med många andras men även små historier förtjänar väl att få berättas?

10 gillningar

Fast sen egentligen så vad är han för slags vän som får dig att känna dig utnyttjad, sårad och ledsen. Inte en gång utan många gånger.

Såna människor tycker inte tillräckligt mycket om en för att respektera en och behandla en med värdighet.

Så är det tyvärr.

Om du tar avstånd nu kommer han troligen vilja ha kontakt och jobba för att få det, man vill alltid ha det man inte kan få. Liksom du vill ha honom nu när du inte kan få honom.

Kan du så skit i honom helt och hållet. Låter inte som så mycket att hänga i granen. Det är mycket smärtsamt att komma över någon och det kan ta tid, men belöningen och befrielsen sen är ovärderlig :cherry_blossom:

7 gillningar

Lyckas han nu kontakta dig så tycker jag du ska berätta att du vill ha mer och det kan han inte ge så då får det vara helt över, även vänskapen. Respekterar han dig så tar han inte mer kontakt efter det och visar han inte den respekten säger jag som Largo, han är inte mycket att hänga i granen då… Det här blir ju svårt för dig att komma över om ni ska fortsätta vara vänner, då drar det ut på tiden rejält och kommer göra än mer ont.

3 gillningar

Plus att din historia är inte alls patetisk, ingen historia är för liten att berättas.

8 gillningar

@Largo Ja - det är så jag känner också. Visst jag hade ett val, jag visste vad han ville och inte ville men jag tycker fortfarande att ett liknande val hade även han. Han valde att utnyttja min svaghet och så gör inte en riktig vän.
Det gör ont att erkänna det och att också erkänna för sig själv att jag tillät det. :cry:

@November Det går inte vara vänner, han sa att det var det vi kunde vara men han har ständigt trampat över den linjen (och jag har låtit honom göra det).

Nu är han blockad på alla sociala medier, telefonnummer mm. Jag tror inte han kommer söka kontakt men vi kan råka träffa på varandra och jag hoppas det dröjer.

Jag kommer försöka ta med mig det positiva jag ändå fått ut av allt det här, tänka på de negativa delarna för att inte upprepa dem.

Idag har jag känt mig glad igen, det var ett tag sen och det är så skönt! Det är klart att jag kommer gå upp och ner i humöret, det tar ett tag att läka, men nu känns det som att det kommer gå över, kanske t o m fortare än jag trott.
Tack! :people_hugging:

11 gillningar

Idag är en sämre dag.
I morse kände jag att det var lite tyngre men på jobbet idag slog plötsligt klubban till och jag hankade mig fram den sista timmen.
Trött, trögtänkt, ledsen, orkeslös, långsam, ångest.
Hur kan jag sakna en sån som honom?!

Ibland tänker jag att det är värt att må lite dåligt ibland för glädjen och lusten som han väcker när vi har kontakt med varandra. :frowning_face:

Jag undrar om han har märkt att jag har blockat honom. Vad han i såna fall tänker om det, om han har förstått varför jag gjort så.

Egentligen har jag inte tid att må så här på grund av en man, jag har andra bekymmer i mitt liv som jag måste vara stark för att orka hantera.

Hur lång tid kommer det att ta att avprogrammera sig? Det var väldigt bra att jag blockade allt och raderade tråden för annars skulle jag ha gått in på hans profil och kollat vad han postat, gått in i vår tråd och läst gamla meddelanden - använt den som en snuttefilt. Dessutom hade jag inte kunnat låta bli att läsa och troligen svara på om han skrivit nåt nytt.

När försvinner hoppet? Och varför har jag det där hoppet? Jag har ingen anledning att tro att han plötsligt kommer att ändra sig - vad är det i mig som gör att jag fortfarande hoppas? Och på vad hoppas jag egentligen? Jag har hela tiden insett att vi är väldigt olika som människor även om vi har liknande värderingar (och det är viktigt för mig) och jag har heller aldrig trott att vi passat särskilt bra för varandra men ändå… Hjärtat är bedrägligt och jobbar inte alls i team med hjärnan - det är bara att konstatera!

4 gillningar

Kanske kan du överväga om den här mannen är ditt sätt att distrahera dig/orka med de övriga problem som du har att hantera?! En form av “snuttefilt” som du har svårt att släppa trots att du förnuftsmässigt förstår att han inte är lösningen på problemen…

Kärlek är svårt… i synnerhet efter femtio :woman_shrugging:

4 gillningar

Det är inte ett dugg konstigt att du känner som du gör!

Inte sällan kan det ta längre tid och vara svårare att komma över den typ av relation som du beskriver.
För just den där av-och-på-faktorn är hemsk att behöva hantera, och det kan bryta ned vem som helst. Och det måste vara ännu värre när det gäller en person man dessutom sett som en vän och av del anledningen säkert litar på.

Jag tror att du gör helt rätt som klipper banden helt. Kom också ihåg att hoppet är din fiende och något du får försöka bekämpa med all din kraft. För det är oerhört jobbigt psykiskt att slängas mellan hopp och förtvivlan, och hur konstigt det än låter är just sorg och förtvivlan din vän i att komma vidare från detta. Så tillåt dig att sörja!

4 gillningar

I kväll är tvivlen högljudda.
Gjorde jag rätt? Raggade han verkligen runt egentligen - var det inte bara jag som tänkte och trodde det? Min kompis hade inte sett att han raggade utan hon tyckte det såg ut som han hade roligt och dansade.

Men.
Spelar det nån roll undrar jag? Jag kände mig osedd - kan det ha varit min egna projicering bara av att jag inte kände mig sedd eller att jag var rädd att han inte såg mig.
Jag dansade också med ett antal män, skojade och skrattade - utifrån sett betedde jag mig likadant…

Nää, jag vet inte nåt längre mer än att jag vill att han ska höra av sig. :cry:

2 gillningar

Finns nog en anledning till att meme har skapats kring hur jävla mycket jobbigare avslut av en ”situationship” är framför en relation.

Frågetecknen är så många och svaren är väldigt få och otillfredsställande. Man vet nog aldrig om man gjorde rätt eller inte, men jag vill tro att det du har gjort är det smarta valet. Gjorde samma sak för 6 veckor sen och hen har inte hört av sig alls. Det gör ont varje dag men man får bara bita ihop, stunderna av smärtan blir färre

5 gillningar

Jag har gjort det rätt svårt för honom att höra av sig så han måste verkligen vilja och vara lite uppfinningsrik för att nå mig. Dessutom sa jag aldrig nåt utan jag blockade i affekt så det är inte ens säkert att han fattat det än.
Det känns lite fel nu att jag gjorde så men jag har redan förklarat hur jag känner flera gånger innan och var rädd att han skulle lyckas “omvända” mig igen.

Men jag saknar honom.
Bara att kunna slänga iväg ett mess om nåt vardagligt, en bild på nåt kul - det är också borta nu.
:cry:

2 gillningar

Stora kramar! :heart: :people_hugging:

2 gillningar

Vips så kom det lite mess idag. Folk är förutsägbara :sweat_smile:

1 gillning

Jag är helt lost och har förmodligen inte följt händelserna i detalj, eller är bara aningslös i största allmänhet… men vem fick du mess ifrån?

Är du inte i en relation med ditt barns mamma? :thinking:

1 gillning

10 veckor tog det alltså att upptäcka vad du gjort och innan det började svida lite av saknad efter dig :roll_eyes:

Så är det ett inhåvningsförsök eller reell saknad, det är den stora frågan.
Eller kanske hellre hur känner du inför det? Det är inte lätt att stå emot, jag klarade det inte så nu har vi kontakt igen. Men kanske att jag är lite mer realistisk den här gången. Förhoppningsvis.

Likgiltig är jag, det kapitlet är avslutat. Kämpa på med ditt :+1:

3 gillningar

Ja, så skriver jag igen.
Att vara vän med han är inte lätt, inte när han helst vill vara kk och inte så mycket vän känns det som.
I helgen ska han på fest igen, en fest jag hade tänkt gå på men nu när han ska dit vet jag inte om jag ska dit.
Han frågade mig om jag skulle åka dit för han har en kompis som inte har skjuts. Han skrev att DE skulle åka hemifrån (han bor inte där jag bor utan rätt många mil bort) och jag undrar vilka DE är. Kan det vara samma DE som var på förra festen där jag såg honom röja runt och knappt se mig?

Jag har två val, antingen åker jag dit eller så låter jag bli. Om jag åker dit kan det bli så att jag har roligt men lika gärna dåligt. Om det blir dåligt för han beter sig som sist kanske det ändå blir bra för jag kanske klarar att ta mig ur “situationshipet” eller vad @Aa86 skrev det hette.

Hur jag än gör i morron måste jag prata med han om vad han vill och inte vill och då måste jag få klara svar, sen kan jag bestämma mig.
Hoppas jag.

2 gillningar

Stark.
Men trött.
Så känns det idag.

Jag frågade honom om det bara var mig han hade sex med eller om han hade det med flera, att jag antog att han hade det om han fick chansen men då ville jag veta så jag hade förutsättningarna klara för mig. Han har inte ljugit tidigare när jag frågat obekväma frågor så jag hoppades få ett ärligt svar.
Det fick jag och det var att nej, det hade han inte, han ville inte för det skulle bli så mycket “tok” (läs trassligt och jobbigt tror jag?) och han sa att det måste vi också sluta med för det kunde bli tok då. Jag försökte fråga vad han menade men det kom inget riktigt svar.
Ok, fine då är det ju så då sa jag.
Kände mig otroligt nog inte så ledsen men det är nog så också att jag aldrig velat flytta ihop, göra allt tillsammans utan ville nog mer att han skulle vara min lilla guldkant på tillvaron (om det skulle fungerat är väl tveksamt - jag misstänker jag bara skulle vilja ha mer och mer… :roll_eyes: ).

Jag och en kompis bestämde oss för att vi skulle gå på festen, flera av våra andra kompisar skulle också dit. Jag är så glad att jag trotsade mina känslor och åkte!
Jag hade jättekul, trots att han var där, och jag skulle ha haft lika kul även om han inte varit där - därför känner jag mig stark.
Han däremot ville nog vara mer nära än han tidigare sagt och jag undrar om han är rädd??
I går kändes det som om det var HAN (och faktiskt inte bara han :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth: ) som trånade efter mig istället för tvärtom. Inget hände givetvis men jag känner mig stärkt, jag är en bra, fin, rolig, trevlig och härlig kvinna som nog kommer hitta kärleken igen så småningom. För hans del ser det mörkare ut om han inte tar sig ur sin rädsla.
:microphone: drop

10 gillningar

Idag läste jag en så bra bok.
Om livet, kärleken, döden, missmodet, hopp.
Den fick mig att känna att jag verkligen ville leva livet, ta vara på alla tillfällen till glädje, närhet, skratt, vänskap, kärlek - livet är så kort.

Sen slog det mig att det är svårt att göra det när den man vill göra det med inte vill.
Jag blev sorgsen och funderade på om jag skulle ställa frågan igen om vad han menade med tok.
Om det var rädsla att jag skulle bli förälskad - det är ju redan kört och han vet om det, var det rädsla att han skulle bli förälskad, rädsla att det ena skulle leda till det andra och att det sen skulle ta slut och göra ont? Eller var det bara att han egentligen hade velat ha sex med flera men att det skulle bli för krångligt om vi fick reda på varandra och då var det enklast att inte ha sex alls?

Det är meningslöst att spekulera vad han tänker, jag vet det, men på nåt vis underlättar det att fundera över frågan och det lossar mina tankar på hur jag uppfattar situationen.

Jag lovade mig själv tidigare att jag inte igen skulle få panik och antingen ifrågasätta honom eller blocka honom utan istället ta några andetag, dra mig lite tillbaka och tänka.
Det är egentligen ingen brådska, jag tjänar på att ta det lite lugnt och leva vidare mitt eget liv istället för att låta mina tankar kretsa kring vad han gör och inte gör, vad han tänker och inte tänker, vad han känner och inte känner, vad han vill och inte vill… men det är svårt.

1 gillning

Jag har kommit fram till att han är livrädd och bekväm.
Rädd att committa sig.
Rädd att bli kär.

Hur kan jag tro det?
Jo - anledningen till att han dragit sig tillbaka och sagt att han inte vill att vi ligger mer efter nästan varje gång vi legat är för att han hellre vill att det inte finns något uttalat men han vill ändå ligga med mig. Jag sa nämligen till honom att han fick sluta med det att först ligga sen säga att han ångrat sig och inte ville mer för att strax efter igen vilja ligga och så vidare. Det är inte schysst mot mig och jag tror ju att han inte vill nåt mer och blir sen bara förvirrad när han först vill igen och sen ångrar sig igen. :frowning_face:
Han förstod inte utan tyckte det var bättre att vi sa att vi inte skulle och sen blev det som det blev (dvs mer ligga). Det gick jag inte med på utan sa att ska vi ändå ligga förstår jag inte varför vi ska säga att vi inte ska det. Jag fick in honom på min linje så nu får vi se hur han gör.

Träffade honom senare på en fest och då var vi bägge lite berusade (eller jag lite , han mycket), vi kramades o pussades lite sen sa han nåt jag inte helt uppfattade (för det var så hög volym på musiken) men jag tror han försökte säga att jag var “jävligt fin” men att han inte ville ha nån “tyvärr”. Det var inte direkt nån revolutionerande nyhet att han inte vill ha nån relation men för min del kändes det bra att få höra att han tyckte jag var fin eftersom jag ibland känt mig som nån han tagit till när han inte hittat nån annan (även om han själv sagt att det inte är så).
Nästa gång jag träffar honom ska jag säga att han får säga viktiga saker när han är nykter istället. Jag kan ju skrämma honom lite genom att säga att jag uppfattat att han tyckte jag var jävligt fin… :rofl:

1 gillning