Julafton?

Jag och mitt ex är separerade sen i våras, han flyttade i mars. Vi bor nära varann. Vi har bristfällig kommunikation i nuläget, vi ses inte, och kommunicerar mest via mail.

Julen närmar sig, och jag funderar på hur vi ska göra. Vi har kommit överens om att jag har barnen på julafton och juldagen. Sen har han dem från annandag jul till nyårsdagen. När vi bestämde det så nämnde han att han vill träffa de på julafton, men jag vet in nuläget inte hur han tänker mer i detalj.

Hur har ni andra gjort den första julen? Firade ni halva dagen var, firade ni nåt ihop (t ex några timmar ihop?), eller delade ni upp juldagarna? För egen del föredrar jag att inte ha exet här alls på jul. Det är extremt frostigt mellan mig och exet. Jag kommer ha svårt att ha honom här. Men vet inte hur barnen känner. De är 8 och 10 år. Med tanke på situationen, t ex att jag och exet varken ses eller pratar med varann, skulle det bli bra eller bara konstigt för barnen om han kom hit några timmar på julafton?

Pratade med en vän häromveckan som varit skild i 5-6 år nu. De hade aldrig firat julafton ihop efter separationen. De delade upp högtiderna mellan sig, och firade aldrig ihop. (hur de gör med födelsedagar vet jag dock inte).

Eftersom allt detta är så nytt, så är det svårt att veta hur man ska göra.

Hur tänker ni andra?

Dela upp högtiderna tycker jag. Fira inte ihop, i synnerhet inte när det är frostigt mellan er. Personligen tror jag inte det är bra för barnen.
Styrkekram🍁!

1 gillning

Vi har inte pratat om jul än. Skulle aldrig falla mig in att fira ihop.
Julafton är på en måndag, vi byter på måndagar så det ska bli intressant att se vad exet föreslår. Jag tänker vänta in honom.
Han var så sen med semesterplaneringen, jag bad honom flertalet gånger att planera, jag lade fram förslag och när det väl blev semester var han missnöjd :confounded: med mitt förslag men kom inte med något eget.
Julveckan är jämn vecka, dvs min vecka så det ska bli intressant att se vad han föreslår.

Mitt ex planerar inte, så jag har sett till att förekomma honom. Vill själv inte gå och våndas över om jag får fira jul med mina barn eller inte, så förslog därför att jag har barnen. Vi byter också på måndagar, i vårt fall stannar de hos mig några dagar extra över julafton och juldagen. Tycker barnen blir lite ”stressade” dagarna kring överlämning, så jag tror inte på att dela på julafton.

Lutar liksom du och @Mea åt att han får hålla sig borta på julafton. Å andra sidan är det så många som förespråkar att man ska ”bita ihop” för barnens skull. Jag är dock tveksam till att det blir bra för barnen om läget är så att man verkligen behöver bita ihop…

Första julen hamnade i undantagstillstånd! Jag fick veta om nya och planer i oktober. Efter var signalerna rätt dubbla. Skitjobbig jul, helt vidrig, men är ändå glad att den firades ”som vanligt” hos svärföräldrarna, något som gjordes varannat år. Fast det förutsatte nog att situationen var som den var och dessutom så färsk.

Efter kom vi överens om att varannat år ha barnen jul och varannat år ha nyår. Den som inte har barnen på julafton får en ”lillejul” strax innan.

Går man rakt på veckorna som är de egna kommer även ni snart märka att om man inte delar upp högtider som infaller på fasta datum kommer det alltid bli samma förälder som har eller inte har barnen.

Jag ville att barnen skulle få hela och harmoniska jular utan att hatta runt mitt i. Själv har jag också skilda föräldrar. Tack vare det hatade jag jul långt upp i vuxen ålder. Det ville jag inte utsätta mina barn för.

Uppdelningen har fungerat bra.

Varför hatade du jul, vad hade kunnat göra jularna som skilsmässobarn , bättre för dej??

Från den första julen har dottern firat jul här med mig och sina syskon. Exet har kommit hit dagen före med julklappar. Hon har inte firat någon jul alls med honom.

Barnen var hos mig över julen, men var hos sin pappa en stund mitt på dagen på
julafton. Vi bor nära varandra.
Vet inte hur det blir i år… för mig funkar det upplägget bra och sen ha nyårsafton vartannat år. Vi får se hur det blir.

De två första jularna firade barnen med x:et eftersom jag inte är överdrivet förtjust i varken julfirande eller julklappar. Senare har det blivit hos mig för dottern och sonen hos pappan beroende på hur de bor.

Min sambo har just haft frågan uppe i hovrätten för att få ett ordnat schema utan tvetydigheter och fått dom på det.

För jul blev det enligt nedan.

Jämna år: Julen hos pappa,
från den 24 december kl. 12
till den 26 december kl. 17,
och nyår hos mamma, från
den 31 december kl. 12 till
den 2 januari kl. 17.
Udda år: Tvärtom.

I övrigt enligt vanliga veckoschemat med byte på torsdagar.

Med undantag för första julen, har vi gjort så att den som inte har barnen kommer över på jullunch och julklappsutdelning (eller jag har tomtat). Inte så svårt att hålla god min för barnen tycker jag - det har faktiskt varit ganska trevligt.

3 gillningar

Finns det nya partners med då också?

Nej det skulle inte vara möjligt för mig

Full förståelse för det.

Tycker man kan lägga sånt åt sidan för en dag och fokusera på barnen

Det blir lite svårt om det finns en ny familj och det helt plötsligt alltid är den gamla familjen som gäller på julafton.

Precis därför jag har svårt för nya familjer hit och dit. Man har en familj och det är kärnfamiljen. Men det är min åsikt och jag är lite konservativ :slight_smile:

5 gillningar

Men om det bildas en ny kärnfamilj då??

Hur skulle det gå till menar du :smile:

Asså, ny partner som det skaffas barn med

De gamla barnen blir väl då bonusbarn till den nya partnern - eller missar jag något?